פורד פומה – מבחן דרכים (1.0 ל', 'ST ליין' X) - אוטו

פומה הוא טורף ממשפחת החתולים, והמין המוכר שלו, הנקרא גם קוגאר או אריה ההרים, נמצא לאורכן של שתי יבשות אמריקה, בצדן המערבי. הפומה הוא טורף יחידני, אינו ענק כמו מיני החתוליים מהסוג פנתר (טיגריס, אריה) וכישורי הצייד שלו מבוססים על תנועה מהירה בתוואי הררי מאתגר. מן הסתם, כישורים אלה שימשו השראה לאנשי פורד שהעניקו את השם "פורד פומה" למכונית ספורט קטנה שיוצרה ב-1997-2002 והתבססה על פיאסטה.

שני עשורים אחרי, העניקה פורד את השם "פומה", לרכב הפנאי הקטן (B-SUV) שלה שהוצג במחצית 2019. כמו הפומה המקורית, גם הדגם החדש מבוסס על אותה רצפה המשרתת את פיאסטה. לפי אנשי פורד, הקשר למכונית פומה ההיא, ולפומה של הרי הרוקי ושל הרי האנדים, הוא באופי הספורטיבי וביכולת הדינאמית. וכשם שאותו רכב ספורט הצטיין גם בעיצוב רענן וחצוף, רכב הפנאי הקטן מפגין מופע צעיר ורענן – וכן, לטעמי גם מעט חצוף.

1639826
צילום: אוהד אלגוב

צעיר ודינאמי
העיצוב של פומה החדש דינאמי, למרכב קווים זורמים והחזית מודגשת גם בזכות צמד יחידות תאורה גדולות שתאורת הלד שבהן פשוט יפהפייה – ובעיקר באמצעות השבכה הגדולה. הוסיפו לכל אלה צבע בולט כדוגמת הכחול שברכב המבחן (או אדום, לדוגמה), וקיבלתם רכב שלמרות שאינו גדול מסובב לא מעט ראשים. וכן, היו אלה בעיקר הצעירים שעיניהם נצצו.

לפומה שלוש רמות גימור – 'טיטניום', 'ST ליין', 'ST ליין X'. 'טיטניום' היא הבסיסית ויש לה פריטי עיצוב של רכב פנאי (חיפוי כהה לבתי הגלגלים), ולשתיים האחרות מופע ספורטיבי יותר: כל הפריטים החיצוניים בצבע המרכב, השבכה אגרסיבית יותר. ברמת הגימור 'ST ליין X'  חישוקים גדולים יותר (18" במקום 17"), גג פנורמי כפול, מושבים עם שילוב עור, מערכת שמע של B&O.

מחיר פומה ברמת הגימור 'טיטניום' הוא 128,000 שקלים, ברמת הגימור 'ST ליין' 134,000 שקלים. למבחן קיבלנו את הרכב ברמת הגימור 'ST ליין X', שמחירה 145,000 שקלים,

לא מפתיע, אבל מאובזר
עיצוב סביבת הנהג מרשים פחות מזה החיצוני, בעיקר שמרני יותר, אך עדיין אינו כבד מדי. בולטים בה שני מסכים מוקרנים – האחד לוח המחוונים, השני צג המולטימדיה הניצב בחלקו העליון של הדשבורד (מ'-ST ליין'). הצבעים השולטים בצגים הינם כחול ולבן, והמידע מוצג באנגלית. יש צימוד לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי ואז התצוגה נעשית צבעונית ובעברית.

1639822
צילום: אוהד אלגוב

התצוגה בלוח המחוונים משנה צבעים, גם לפי המצב הנבחר בבורר מצבי הנהיגה ('חסכוני', 'רגיל', 'ספורט'). תפעול בקרת האקלים נפרד, זו פשוטה לשימוש והתצוגה מופיעה על צג המולטימדיה. בקרת האקלים אינה מפוצלת ובפומה אין פתחי מיזוג לאחור. מפרט האבזור, כמצוין קודם, נאה, ובולטת בחסרונה כניסה/יציאה ללא מפתח. נציין שבכל רמות הגימור בלם החנייה ידני, לא חשמלי כמקובל כיום.

אבזור הבטיחות המתקדם מרשים מאוד, וכולל, בכל רמות הגימור: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אוטומטי, זיהוי תמרורים ועוד.

מושבים ושימושיות
תנוחת הנהיגה סבירה, וכך גם נוחות הישיבה במושבים הקדמיים. הבסיס מעט קצר, תמיכת הירכיים חסרה, אך זו הצידית טובה, כיאה למושב עם יומרה ספורטיבית. יש לציין כי שני המושבים הקדמיים מתכווננים לגובה ולשניהם גם כוונון תמיכה לגב התחתון. המרחב טוב לכל כיוון והראות החוצה סבירה לפנים, ומעט פחות לצדדים עקב קו מותניים גבוה (מחיר העיצוב הדינאמי). 

1639829
צילום: אוהד אלגוב

המושבים מאחור נוחים פחות מאלה הקדמיים; הבסיס קצר עוד יותר, אין תמיכה ראויה לגב התחתון והמרחב מצומם יותר. מרווח הראש סביר, מרווח הרגליים סביר מינוס ואילו מרווח כפות הרגליים טוב. הראות החוצה גם היא לא ממש מרשימה, מכיוון שקו המותניים גבוה עוד יותר.

בכל הנוגע לתאי אחסון יש לא מעט כאלה בתא הנוסעים, והם ראויים בהחלט – תא כפפות בקיבולת ראויה, תא ליד בורר ההילוכים וצמד מחזיקי כוסות מאחוריהם, בדיפוני הדלתות.

גולת הכותרת היא תא המטען שנפחו 410 ליטר, ויש לו רצפה בשני גבהים; אם מרימים את הרצפה ומאפסנים אותה בצמוד לגב המושבים הקדמיים, עומד לרשות המשתמש חלל נוסף בנפח של 80 ליטרים ללא הצמיג החלופי הזמני, 46 ליטרים כאשר הוא במקומו. בקיצור, יעיל מאוד.

1639824
צילום: אוהד אלגוב

בחירה זה לחלשים
פורד פומה משווק בישראל עם יחידת כוח אחת בלבד – טורבו-בנזין 1.0 ליטר, 3 צילינדרים, 125 כ"ס ו-17.3 קג"מ, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך התאוצה ל-100 קמ"ש 10.2 שניות והמהירות המרבית 187 קמ"ש.

יחידת הכוח הזאת בהחלט מספקת ברוב מתארי הנהיגה ובסוגי הדרכים כאשר נעים במהירויות סבירות, ובמהירויות בין-עירונית תאוצת הביניים סבירה בלבד. שילוב המנוע-תיבה עובד בצורה נאה מאוד, כולל הורדות הילוכים גם בסל"ד גבוה. יש לציין כי למרות שהתיבה היא דו-מצמדית, היא אינה מצטיינת בזריזותה.

צריכת הדלק במבחן עמדה על ליטר לכל 14 ק"מ בממוצע. 

עדיף מהר
נוחות הנסיעה בעיר אינה מרשימה, ונעה בין בינונית לבינונית-מינוס. שברים עמוקים ותיקונים חדים מורגשים גם מורגשים, אך ללא צליל חבטה מציק. הסיבה לכך נובעת מכיול המתלים של רמת הגימור 'ST ליין', שהיא נוקשה יותר ובדומה לכיול שנעשה ב-'ST ליין' של פוקוס. ככל שהמהירות עולה כך פעולת המתלים נעשית טובה יותר, וריסון המרכב בהחלט טוב. בידוד הרעשים סביר פלוס עם רחשי צמיגים ורוח סבירים בלבד, אך עם בידוד מעולה של רעש המנוע.

1639825
צילום: אוהד אלגוב

בשבילים, מגהץ הפומה באופן מוצלח כאלה עם אבנים קטנות זרועות, ובצורה הרבה פחות טובה את אלה שיש בהם חריצים או שזרועות בהן אבנים בינוניות. עם זאת, רכב הפנאי הקטן משרה ביטחון בנהיגה מחוץ לכביש; החרטום אינו צולל במפגש עם מעברי גובה בנהיגה מהירה, תוצאה של אותו כיול מתלים נוקשה.

מתוסכל מהנאה
ואז אנחנו מגיעים לכביש מפותל, והפעם זהו אחד הררי בצדה הצפוני של הארץ שנידב את רצועת האספלט המפותלת העולה מעלה. בפורד הבטיחו הנאה מנהיגה, וכאן עם כיול מתלים נוקשה יותר, הגעתי עם צפיות, אבל לא מוגזמות מדי. 

זוויות הגלגול שטוחות יחסית, והרכב שש להיכנס לעיקול, כאשר בהעברות משקל הישבן מהדק את הפנייה בצורה כזאת שובבה שהוציאה ממני קול של פליאה. למעשה, הידוק הישבן נעשה כך שגם נהגים לא מנוסים יוכלו ליהנות ממנו. וכך, עיקול אחר עיקול אני מוצא את עצמי מתוסכל בגלל שחסר כוח ביציאה מהם... וזה רבותי, אות וסימן עד כמה כיול המתלים מוצלח בכל הנוגע לתקיפת עיקולים. ובגלל אותה יכולת, הייתי שמח ליותר מידע מההיגוי. 

בשימוש רגיל, הנשיכה הראשונית של דוושת הבלם לא הרשימה במיוחד בגלל מהלך נוקשה יחסית, כאן אציין שמאחור ישנם בלמי תוף. עם זאת, במתווה יירוט קל למנן את העוצמה. 

1639823
צילום: אוהד אלגוב

לסיכום
פורד פומה הוא רכב פנאי קטן המתייצב בחלק העליון והאיכותי של בני הקטגוריה שלו. הוא אינו חף ממגרעות, כמו נוחות נסיעה בינונית מינוס בכבישים עירוניים – וגם תג המחיר אינו זול, מ-128,000 שקלים ועד 145,000 שקלים לפומה ברמת הגימור הנבחנת.

מנגד, פומה נראה מעולה, הוא מצויד ביחידת כוח טובה וחסכונית, אבזור המותרות מרשים וכך גם מפרט הבטיחות, וכבונוס זו מכונה שתעלה לך חיוך בכביש המפותל.

*פורסם במקור ב-15.02.21 (נוסף וידאו)

1639827
צילום: אוהד אלגוב

שווה לשקול גם:

}
מחיר
144900
החל מ- 1,530 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
3594
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2019

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

}
אורך
418
רוחב
180
גובה
153
משקל
1397
בסיס גלגלים
259
נפח תא מטען (ליטר)
410
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
42

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
215/50/18

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
999
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
125
סל"ד להספק מירבי
4500
מומנט מירבי (קג"מ)
20.4
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.2
מהירות מרבית (קמ"ש)
187
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
16.4
דרגת זיהום אוויר
9
צריכת דלק - אמיתית
13.3
צריכת דלק - מבחן אוטו
14.0

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת סיוע בעמידה ובזינוק בעלייה, זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, מערכת המסייעת אקטיבית בהתחמקות מפני התנגשות (Evasive Steering Assist)

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
גג שמש פנוראמי לא נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
בורר מצבי נהיגה, החלפת הילוכים מגלגל ההגה, לוח מחוונים דיגיטלי "12.3, מסך מגע "8, מראה פנימית נגד סינוור, מערכת שמע B&O עם 10 רמקולים, משטח הטענה אלחוטי לטלפון הנייד, ריפודים מעור שחור משולב בד עם תפרים אדומים, גימורים פנימיים דמוי קרבון, חיפוי עור בדלתות הקדמיות, ריפוד תקרה שחור
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב
  • צילום: אוהד אלגוב

10 1

דגם פורד פומה
גרסה פומה 1.0 ל' טורבו, אוט', Titanium
מחיר 127900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 10.2
מהירות מרבית (קמ"ש) 187
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 16.4
נפח תא מטען (ליטר) 410
דרגת זיהום אוויר 9

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 41. אוטו מסכן

    בטוח 26 פברואר 2021, 20:12

  2. 40. מי שימתין קצת,יוכל להשיג את הפומה באיזור ה 120,000 ש"ח, באפס ק"מ. בדיוק כמו שקרה לפוקוס. כי אין הגיון לשלם על הרכבים האלה יותר מ 120,000. וגם זה יקר.

    עצמון 26 פברואר 2021, 16:58

  3. 34. אוטו של לסביות

    אלהים גדולה 23 פברואר 2021, 13:13

  4. 32. עיצוב פנים מזעזע. חבל.

    ליאור 22 פברואר 2021, 12:30

  5. 31. כל מה שצריך לדעת בקצרה מוסיפים מעט כסף וקונים טסלה 3 מתרחקים מעגלות מזהמות ויקרות

    גדי 21 פברואר 2021, 20:01

  6. 30. כל מה שצריך לדעת בקמרה מוסיפים מעט כסף וקונים טסלה 3 מתרחקים מעגלות מזהמות ויקרות

    גדי 21 פברואר 2021, 20:00

  7. 22. מעייף הכתבים של אוטו צריכים לצאת לפנסייה והביא כתבים שמבינים עניין בעיקר בחשמל

    גדי 17 פברואר 2021, 15:30

  8. 8. ל-1. שכחת לציין שאתה גם טיפש.

    פורד 15 פברואר 2021, 21:36

  9. 3. תיבה על הפנים....

    דודי 15 פברואר 2021, 17:44