לנד רובר דיפנדר 90 - מבחן דרכים (3.0 ל', דיזל) - אוטו

לנד רובר דיפנדר 90 - מבחן דרכים (3.0 ל', דיזל)

הגרסה הקצרה של דיפנדר החדש משמרת, כמו שם הדגם, גם את הסימול מפעם. גם כאן כל השאר שונה לגמרי (פרט למרכיבי עיצוב לשימור)

שני אייקוני השטח שהפציעו בתחילת שנות הארבעים ובסופן — ויליס ג'יפ MB (שנת 1941), לנד רובר סדרה I (שנת 1948) — היו כלים קצרים. אבל ממש: לשניהם היה בסיס גלגלים של 203 ס"מ, אורך של 335 ס"מ. דגם ארוך של לנד רובר עם ארבע דלתות הוצג רק שש שנים מאוחר יותר.

בקיצור, רכב קצר היה ברירת המחדל של הז'אנר הזה עם יציאתו לשטח.

L316, 90, דיפנדר, L663 
ב־1983 הציגה לנד רובר דור רביעי וחדש, שנקרא בקוד המפעל L316, והיה הממשיך של סדרות I, II, III. הדגם נקרא "Land Rover One Ten", וב־1984 הצטרף אליו "Land Rover Ninety" — שניהם על־שם אורך בסיס הגלגלים, באינצ'ים. רק ב־1990 (ובגלל דיסקברי החדש) הוצמד לדגם השטח שמו המוכר כיום, לנד רובר דיפנדר, וגם אז הוצמדו לו מספרים אלה, 90 ו־110.

1623778
צילום: לנד רובר

ב־2016 הופסק ייצורו של הדגם המקורי לאחר שהגיע לסוף דרכו; טכניקת הייצור, אפשרויות השדרוג שלו, יכולת ההגנה על הולכי רגל, בנוסף לבעיות מובנות כמו סביבת נהג בלתי־מתקבלת על הדעת, חייבו צעד זה למגינת ליבם של רבים (שלא קנו אותו, כמובן).

ב־2019 הוצג דיפנדר החדש, שם קוד L663, גם הוא בגרסת 110 ארוכה, ואליה נוספה גרסת 90 קצרה. שם הדגם ושמות גרסאות המרכב נשארו, מרכיבי עיצוב אופייניים, כמו חלק עליון מעט צר מהתחתון וחלונות עיליים, זכו לשימור, הפנסים העגולים מאחור דומים לאלה שבדגם ההוא, וגם הצמיג החלופי מורכב קוממיות על הדלת. כל השאר שונה. מהיסוד.

קיצור תולדות השינוי
ראשית, במקום רכב שטח המבוסס על שלדת סולם ומרכב נפרד, סרן חי מאחור, הנעה אחורית המשולבת לכפולה לעת צורך — לדגם החדש רצפה (D7x של יגואר־לנד רובר) ומרכב אחוד, כמו רכב פנאי, רחמנא ליצלן. עוד במפרט: מתלים נפרדים עם קפיצי אוויר (יש גם קפיצי סליל), הנעה כפולה קבועה. קפיצי האוויר מאפשרים להגביה את הרכב (ואז עוד) ואפילו קצת להנמיכו (בין 17.6 ל־35.1 ס"מ). כל ההתנהלות בשטח מנוהלת על־ידי טריין ריספונס, שהוצג בדיסקברי III ב־2004 — מערך ניהול מנוע/מצערת/תיבה/הנעה לפי סוג השטח.

1643894
צילום: יואל פלרמן

מנועי הדיזל והבנזין מוגדשים, כיום יש להם מערך היברידי קל, התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, יש גם "גרסאות ביצועים" — אחת כפולת־מגדשים מבוססת 3.0 ליטר עם 400 כ"ס; השנייה 5.0 ליטר V8 המייצר 525 כ"ס.
 
גם לארץ הגיע דיפנדר החדש בסדר הצגתו: 110 בקיץ 2020; גרסת 90 עם תחילת 2021. על השקת הראשון כתבנו באוטו, וזה נבחן בהרחבה כאן; על השקת הקצר כתבנו גם, והנה דיפנדר 90 כאן, במבחן.

מפגש ארוך עם רכב קצר
דיפנדר החדש מהווה, בפועל, את המשכו העיצובי של דיסקברי 4, שבדור החמישי שלו התעגל כדי רכב פנאי ממש (כולל קורה C באלכסון). ב־110 זה עובד מצוין, ב־90 מעט פחות טוב; בשעה שבסיס הגלגלים והאורך קצרים בהרבה, 258.7 ו־458 ס"מ מול 302.2 ו־502 ס"מ, הרי הגובה הרם מאוד (197 ס"מ) נשאר, כך שהפרופורציות לא שגרתיות. נפגוש בכך בהמשך, בנהיגה. 

1643895
צילום: יואל פלרמן

הכניסה פנימה נוחה, למרות הגובה, הודות למדרגה יעילה, וידית אחיזה שנייה הייתה מוסיפה. הדלת כבדה, מוצקה, ונפגוש בכך בהמשך, בשטח. מוט ההגה נמוך מדי ביחס לברך ימין, והדבר עשוי להפריע. סביבת הנהג מהודרת בחלקה העליון, מוצקה בתחתון, ובכלל עשויה היטב. היא בנויה כך שלנוסע מלפנים יש מקום לאחוז בו, וברגיי אלן חשופים מעניקים נופך תכליתי. האבזור עשיר מאוד, וגם זה תורם למופע המכובד, המועצם על־ידי הריפוד העשיר. כאן יצוין כי לרכב אין גג שמש שיכול להעשיר את חווית הטיול. 

הצג המרכזי ברור לקריאה, נוח לשימוש במהלך הנסיעה ומערך הפיקוד מציע שליטה חיצונית למיזוג — אבל לא למערכת השמע (לנוסע שליטה על העוצמה). ויש לנו הערות: מיקום לחצן החירום רחוק מדי; גם בורר ההילוכים, דבר המודגש בגלל שלרכב אין פקדי הילוכים מאחורי ההגה, וזה כבר לא לעניין; השליטה במצבי השטח למיניהם נמצאת באזור בקרת האקלים. רוחב הכיסוי של מראות הצד מעט חסר, ואין שדה ראייה לאחור. בכלל. 

1643893
צילום: יואל פלרמן

תפעול המושב הקדמי לטובת כניסה ויציאה לאחור נוח מאוד, נעשה בקלות. העניין הוא שהכניסה לשורה השנייה מאתגרת, בגלל שילוב של גובה רב ומפתח צר בין המשקוף למושב הקדמי. מרווחי הראש והברכיים מאחור מעולים, אך התמיכה לירכיים בינונית, מה שעלול לעייף לאורך זמן. חומרי הדיפון מאחור פשוטים מדי — בולט על רקע הריפוד המהודר מאחור, כלל הביצוע מלפנים. 

תא מטען אינו גדול, הוא עשוי מצוין. הדלת כבדה בגלל הגלגל המונח עליה, והיא נסגרת גם באופן עצמוני, ללא צורך בטריקה. 

1643897
צילום: יואל פלרמן

אספלט והר
לדיפנדר 90 בו נהגנו מנוע טורבו־דיזל 3.0 ליטר 6 צילינדרים עם מערך היברידי מתון של 48 וולט, וזה מייצר 250 כ"ס ו־58.1 קג"מ. התיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, לרכב הילוך כוח (1:2.93), נעילת דיפרנציאל מרכזי, וההנעה כפולה־קבועה. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש 8 שניות, והמהירות המרבית 188 קמ"ש.

המנוע מתנהל בנימוס רב והביצועים בפועל יעילים מאוד. המנוע שקט באופן ראוי לציון בהתייחס להרגלי השתייה שלו, ושיוט ב־100 קמ"ש נעשה ב־1400 סל"ד. ממש בצמוד (ב־1500 סל"ד) נמצא שיא המומנט, והנתון שלו מכובד ביותר. יחד עם תיבה יעילה, ה־90 סוגר ענייני עקיפות בקלות רבה מאוד. הוא נמרץ מאוד בכביש מישורי, מעט פחות במעלה הררי, אבל נתוני המהירות מציינים כי גם שם מדובר במשהו שהוא מעל ומעבר לדבר המעשה ולדבר החוק. 

למרות שכוח כאמור לא חסר, ועסקינן ברכב שטח בהווייתו, נראה לנו שמצב 'ספורט' ובעיקר תפעול ידני של ההילוכים באמצעות פקדים מאחורי ההגה, היה מוסיף.

1643896
צילום: יואל פלרמן

צריכת הדלק עמדה על 8.6 ק"מ/ל', גם בתוואי הררי ובעומס, גם בנהיגה בשטח טכני. 

אחד הכללים הצמודים לרכב שטח קצר הוא שבתחום נוחות הנסיעה הוא נחות יחסית, תוצאה של מרחק קצר בהרבה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים. לא כך בדיפנדר 90. יכולת הספיגה של בולמי הזעזועים והטיפול שלהם במחדלי אחזקה באספלט הישראלי, נע בין טוב מאוד למעולה. המהדרין יציינו כי לעיתים שיכוך החזרה לא מתעלה, אבל הדבר אינו מפריע באמת. 

והוא מאוד שקט בנסיעה. ב־100 קמ"ש בכביש 6, רעשי הרוח (למרות המבנה) והצמיגים (למרות גודלם וייעודם) היו חרישיים יחסית, ויחד עם המנוע שכמעט ואינו נשמע, השלימו איכות נסיעה מכובדת ביותר שנתמכה על־ידי פעולת הבולמים הנ"ל. כן, ברמה הנדרשת ממכוניות הנוסעים המכובדות ביותר. 

1643899
צילום: יואל פלרמן

היכולת הדינמית טובה ממה שהרכב משדר, למרות שהוא רך, גבוה, קצר — אבל לא בהרבה. יכולת השלדה ופעולת ההנעה הכפולה מאפשרים לשמר קצב נאות בכביש מפותל, הרבה יותר ממה שנעים. או נבון. עם זאת, הרכב מייצר תת־היגוי שניתן לתיקון בהפניה אגרסיבית, ואם לא, בקרת האחיזה מתערבת באופן בוטה. ההגה מהיר יחסית (2.65 סיבובים מנעילה לנעילה), והוא צמיגי ונטול תחושה. התוצאה הכוללת אחת: אין צורך ואין טעם ללחוץ את הרכב בפניות, וגם אם אתם בקטע, ולבד, יש לנהוג בו בהתאם למה שהוא. 

עפר וסלע
אותה נוחות נסיעה מעולה מוצאת ביטוי בייחוד עם הירידה לשטח. בשבילים מכל סוג ומין — החל בכאלה כבושים אבל עם אבנים שתולות, זרועות או כאלה לפני הקציר; המשך באלה עם חריצי מים, שינויי גובה, בורות שנפערו, גם אבנים גדולות שהתגשמו; גמור בשבורים, גליים או גם וגם — ה־90 מרשים בנוחות אותה הוא מעניק לנוסעים, ומשמר אותה גם במהירויות גבוהות יחסית; גבוהות בלא מעט מאלה שבכלים אחרים שאינם מהמשפחה היו מטיחים את הנוסעים לתקרה.

אבל דיפנדר 90 אינו רק רכב טיולים מעולה בשבילי ארצנו ובמשעוליה. היכולת שלו לטפס מעלות, לתקל מדרגות סלע, להתגבר על דרדרת במצבים לא מעודדים, ראויה להתייחסות גם בגלל איכותה, גם בגלל נדירותה, גם בגלל האופן שבו הדבר נעשה. 

1643898
צילום: יואל פלרמן

כאן נציין כי בניגוד לדגמי שטח קצרים אחרים, ל־90 אותה זווית נטישה כמו ל־110 הארוך (40 מעלות; וזה ציון לשבח לאחרון). השוני היחיד הוא בזווית הבטן, הטובה אך במעט, 31 מעלות בהשוואה ל־28 מעלות. 

השילוב של הגבהת מרווח הגחון, זוויות מרכב מצוינות, ההנעה הכפולה על נגזרותיה — הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל מרכזי — מאפשר לדיפנדר לעלות במעלה תלול גם כאשר סלעים ו/או דרדרת פוגעים בתנופה ו/או באחיזה בהתאמה. הודות לקפיצי האוויר ההתנהלות נוחה מאוד יחסית, והתוצאה הכוללת היא כושר טיפס בתוואי מאתגר הנעשה בקלות ובנימוחות. 

מכסה המנוע השקוף הוא רעיון מצוין שמבוצע באופן סביר ומחייב היכרות עם "מה שרואים ביחס למה שמקבלים". ובכל מקרה, בשטח מאתגר, מכוון אנושי הוא הפתרון הנכון. יציאה מהרכב בשיפוע חד היא עניין מאתגר בגלל הדלת הכבדה, וכאשר נכנסים צריך לדאוג מראש להגיע אליה. 

1643892
צילום: יואל פלרמן

מכונה, מוצר, כסף
לנד רובר דיפנדר 90 הוא רכב שטח משובח ביותר — פאר ואבזור, ביצועים טובים מאוד ונוחות נסיעה מעולה, יכולת מצוינת בכל סוגי השבילים, כישורים מכובדים בשטח טכני. דיפנדר 90, בגלל שביסודו אין לו שתי דלתות נוספות, גם בגלל שהכניסה לאחור והיציאה משם אינן נוחות והמושב בינוני מיועד, באמת, רק לנהג ולנוסע אחד. אורחים, קצת פה ושם.

זהו רכב מאוד יקר: החל ב־468,000 שקלים, דרך 545,000 שקלים לגרסה שנבחנה, ועד ל־615,000 שקלים. גם גרסאות 110 יקרות מאוד, אבל הן מעניקות הרבה הרבה יותר בשימושיות ובמרחב, כנגד תוספת של 40,000-55,000 שקלים, תוספת זניחה יחסית (8-9 אחוזים).

בקיצור: זה הרכב הנכון לאותם מתי־מעט היכולים להרשות לעצמם לקנותו, רוצים לטייל הרחק ועמוק בשטח, אגב יכולת ואיכות נסיעה שרק הרכב הזה יכול להעניק. ולא רוצים שותפים.      

שווה לשקול גם:

}
מחיר
508000
החל מ- 5,363 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
12599
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2019

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

}
אורך
502
רוחב
199
גובה
197
משקל
2248
בסיס גלגלים
274
נפח תא מטען (ליטר)
1036
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1651
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
85

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
255/65/19

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1999
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
200
סל"ד להספק מירבי
4000
מומנט מירבי (קג"מ)
43.8
סל"ד למומנט מירבי
1400
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
10.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
175
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
13.9
צריכת דלק - עירונית
11.7
צריכת דלק - ממוצעת
12.7
דרגת זיהום אוויר
15
צריכת דלק - אמיתית
10.7
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, בקרת התהפכות, בקרת נגרר

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אופציונלי
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי - מלפנים
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
בלם יד חשמלי, חלונות כהים מאחור, לוח מחוונים דיגיטלי, בלם יד חשמלי, מצלמות היקפיות, בורר מצבי נהיגה, מתלי אוויר אדפטיביים
אבזור נוסף בתשלום
צביעה דו-גונית

  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן
  • צילום: יואל פלרמן

9 1

דגם לנד רובר דיפנדר
גרסה דיפנדר 90, קצר, 3.0 ל' דיזל, היברידי מתון (200 כ"ס), אוט', S
מחיר 468000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.8
מהירות מרבית (קמ"ש) 175
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 10.4
נפח תא מטען (ליטר) 397
דרגת זיהום אוויר 15

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 8. קשה להאמין שימצא אפילו טמבל אחד שיקנה את הקשקוש הזה.

    דוד ב 21 מאי 2021, 17:00

  2. 6. רכב לא אמין תתקוננו להיכנס למוסכים מבשבוע הראשון תבדקו ביוטיוב

    שד 20 מאי 2021, 13:53

  3. 5. אבי מגיב 4 צודק !

    איתי 20 מאי 2021, 05:58

  4. 1. אחלה רכב, מחיר לא הגיוני בעליל בעיקר נוכח אמינותו המפוקפקת. עדיף רנגלר

    רם 19 מאי 2021, 22:36