טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 204 כ"ס) - אוטו

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 204 כ"ס)

לנד קרוזר עבר מתיחת פנים שלישית, ובמסגרתה עלה הספק המנוע, שודרגו מערכות הבטיחות והמולטימדיה. מפגש עם דגם ותיק לאחר שהתחזק

רובם המכריע של ה"ג'יפים" מכרו את נפשם זה מכבר לאופנה השלטת והפכו ל"רכבי פנאי" יפיופים ורכרוכיים. כבר עם הכניסה ללנד קרוזר המחודש, ברור לי שלטויוטה אין שום כוונה לעולל את זה לדגם השטח שלה. ממש לא. טויוטה לנד קרוזר נותר, ממש כמו קודמיו, רכב קשוח, שבא לעבוד ולא להתחנף לקהל. המסיביות שעוטפת אותי, מעבירה בי תחושה של ביטחון. הנוסע מימין, אוחז בידית האחיזה ומנסה לנדנד אותה. "היתלה עליה במלוא 90 הקילוגרמים שלך", אני מחייך אליו, "לא תזוז" והוא נתלה "מזמן צפונה ל־100" הוא משיב, "ולא זזה מילימטר".

"מה בתפריט היום?", הוא שואל. "ניסע בכביש ירושלים, ים המלח, עין גדי, ערד", אני עונה, "אתה יודע, הסיבוב הארוך".

"לא חבל לבזבז זמן על נסיעת כביש איתו?", הוא ספק שואל ספק מעיר. "המנוע באותו נפח, עדיין 2.8 טורבו דיזל, אבל ההספק טיפס ל־204 כ"ס, ומומנט הפיתול עלה ל־51 קג"מ. החברה מצהירה על פחות מ־10 שניות ל־100 קמ"ש", אני משיב, "חייבים לבדוק".

1644087
צילום: דני פרומצ'נקו

ההקשר הנוכחי
זה הדור השני של לנד קרוזר והוא הוצג ב־2009 (ראשון ב־1998). מאז עבר מתיחות פנים ב־2013, 2017, וכעת הוא מתייצב לאחר מתיחת פנים שהוכרזה בקיץ 2020. עיקר השינויים במנוע הטורבו־דיזל 2.8 ליטר הם בנתונים ובביצועים משופרים –  204 כ"ס ו־51 קג"מ ב־1600 סל"ד (177 כ"ס ו־45.1 קג"מ לפני חידושו); משך האצה מ־0 ל־100 קמ"ש 9.9 שניות (12.6 לפני העדכון). בנוסף, נעשו שינויים קלים בפריטי עיצוב חיצוניים, ובתוך הרכב מולטימדיה מחודשת עם צג ''9 וממשקי אפל ואנדרואיד (לא ברמת הגימור 'TS'). מערכות הבטיחות שודרגו: זיהוי משופר להולכי רגל ולרוכבי אופניים, עדכון בקרת השיוט האדפטיבית. עוד במפרט: תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי; 'TS' חסרה מערכות אלה, מוצעת עם מערכת התרעה בהתקנה מקומית. 

בתנועה העירונית, הלנדקרוזר משתלב היטב ובקלילות. מנוע הדיזל מגרגר קלות, הנסיעה נוחה למדי, והוא לא מתרגש במיוחד מבמפים או משיבושים בכביש. הוא פשוט זורם. אולי זה גודלו ומראהו הקשוח שפשוט מאפשר לאוטו הזה להיכנס לכל חור פנוי, בעוד נהגי הג'יפונים היפיופים לא רוצים להתעמת איתו...

1644085
צילום: דני פרומצ'נקו

בכביש 1 הוא מטפס בקלילות למהירויות לא חוקיות ומשייט בהן ללא כל מאמץ תוך גרגור נעים, ותא הנוסעים שקט מקודמו. מסך המולטימדיה, שגודלו כאמור "9, מאוד ייחודי וחברותי למשתמש, וכולל ממשק שימושי עבורי לאנדרואיד, מה שעושה את החיים לפשוטים יותר. לא אהבתי את מערכת תיקון הסטייה מנתיב; זו מונעת סטייה באמצעות האטת הגלגל בצד ההפוך לצד הסטייה. זה נעים אפילו פחות ממלחמת־הגה שנוצרת במכוניות אחרות במהלך התיקון. אבל היי, לפחות יש תיקון סטייה מנתיב וגם בלימה אוטונומית במהירות עירונית. 

מה שלא השתנה זה מרחב הפנים שיספק גם חמישה כדורסלנים, בין היתר בזכות אפשרות ההזחה לאחור של הספסל האחורי. המבט החוצה דרך החלונות נותר מעולה כשהיה, וגם גג השמש ביום החורפי היפה תרם את חלקו להכנסת יפי הטבע לתא הנוסעים שאולי הוא פשוט למראה, אך סולידי ומרווח. 

1644082
צילום: טויוטה

אבל, העלייה לכיוון שער הגיא הפגינה כי לא תמיד תוספת הספק של 15% (כאמור, ל־204 כ"ס) יוצרת הבדל משמעותי. על התוצאה הסופית משפיעים גם גורמים נוספים, כמו יחסי ההעברה של התיבה האוטומטית, שיש לה שישה הילוכים. הקרוזר פשוט מתקשה לשמור על מהירות בעלייה, שלא לדבר על האצה. "צדקת", אמרתי ליושב מימיני, "הכביש עבור הקרוזר הוא שטח לשיוט. בוא נוותר על סדום־ערד ונעשה במקום זאת, בקטנה, את נס הרים ומשם ניכנס ליערות, לסלעים ולבוץ".

העלייה עתירת הפיתולים לנס הרים אכן הוכיחה שצדקתי. הלנקרוזר התקשה לעקוף בעלייה, ובקטעים התלולים יותר, התקשה להגיע אפילו לשמונים קמ"ש; להזכירכם, היינו שניים באוטו וללא כל מטען. המסקנה מהנסיעה הקצרה בכביש תובעני הייתה חד־משמעית: ככל שהוא נעים בכבישים מישוריים, כך הלנד קרוזר מאכזב בכבישים הרריים. 

1644078
צילום: דני פרומצ'נקו

אז ירדנו מהכביש, לאזור יער אשתאול, דרך בורמה והסביבה. אזור הגדוש בטבע יפה, דרכי קק"ל נאות לטיולים, וגם מסלולי שטח מאתגרים. בקיצור, הגענו לשטח בו לנד קרוזר מולך — זה מה שעשה קודם, ואת זה הוא עושה טוב עוד יותר עכשיו. כאן, המומנט הנוסף עושה בשטח את מה שההספק הנוסף לא עשה בכביש. וזה מוצא ביטוי בעיקר כשאני משלב להילוך כוח וזוחל לאיטי על בולדרים מאתגרים. גם סייען הירידה, זה שבולם את הרכב באמצעות המנוע והבלמים בירידה תלולה מאוד, עושה את עבודתו בצורה מרשימה; הרכב חורק וגונח אך שומר על מהירות זחילה בירידה תלולה ומאתגרת. במסגרת מבחני הדרכים שערכתי במהלך השנים האחרונות, יצא לי לנהוג בלא מעט רכבי פנאי באזור הזה, כולם מצוידים כמובן בהנעה כפולה — כי הרי לא נסעתי בשבילי קק"ל מפנקים. רק רכב אחד, יקר באופן משמעותי מהלנד קרוזר שנבחן (370,000 שקלים), סיפק הנאה והפגין יכולת שטח כמו שעשה זאת הלנד קרוזר. יצאנו מהשטח הנוקשה לעבר שבילי קק"ל, ביתם הטבעי יותר של רכבי הפנאי. הקרוזר הקשוח התנהג כאן כמגהץ שבילים משובח, לא פחות. גם כאן, אם זיכרוני לא מטעני, יש שיפור ביחס למה שהציע הרכב לפני חידושו. 

את יום המחרת ביליתי בשלוליות בוציות ליד מקורות הירדן ובאזור החוף של ג'סר א־זרקא, אחד המקומות הקסומים ביותר במדינה, וגם יש שם לא מעט שטח וחול לנסוע עליו. 

1644079
צילום: דני פרומצ'נקו

מחיר גרסת הכניסה של לנד קרוזר הוא 314,000 שקלים עבור הגרסה הקצרה. מחיר הגרסה הארוכה מתחיל ב־340,000 שקלים, אלא שזו מוצעת ברמת הגימור 'TS' החסרה כאמור מערכות בטיחות עדכניות. לכן, הגרסה המומלצת היא זו שנבחנה — גרסת 5 מושבים ב'לקשרי', 370,000 שקלים — שיש לה מפרט בטיחות מלא. אלה הזקוקים ל־7 מקומות, ימצאו אותה רמת גימור ב־395,000 שקלים. לנד קרוזר מוצע גם עם 7 מקומות בשתי רמות גימור גבוהות יותר: 'סהרה' ב־410,000 שקלים, 'סהרה לימיטד' ב־430,000 שקלים. 

1644077
צילום: דני פרומצ'נקו

ולמה כיניתי אותו "רכב פנאי?" אתחיל בזה שאין לי מושג מי היה זה שכינה בישראל את התצורה המכונה בארה"ב "SUV" (ר"ת Sport Utility Vehicle) בשם "רכב פנאי", וגרוע מכך "ג'יפון". לרוב לא מדובר על רכב כפול הנעה עם יכול שטח מינימלית, לכן זה לא "ג'יפ", ולא פעם מדובר בכלי רכב כלל לא קטנים, לכן זה בטח לא "ג'יפון". השם האנגלי בעברית אמור להיות "רכב ספורטיבי רב־שימושי". איך הגיעו מזה ל"רכב פנאי" — באנגלית RV (ר"ת Recreational Vehicle) — השמור למכוניות בתים (Motor Home), או נגררים כאלה?

אז מי אחראי למחדל שכאן מכנים מכוניות מוגבהות "רכב פנאי", ולרכב שמתאים מאוד לטיולים שהם פעילות פנאי מוטורית, קוראים רכב שטח? אין לי מושג מי זה היה, אני רק יודע שהוא טעה ובגדול. טויוטה לנד קרוזר הוא הרכב בהא הידיעה למי שרוצה לטייל בכיף וברוגע בכבישים, וגם להגיע למקומות שאף ג'יפון לא יכול להגיע אליהם ולצאת משם בחתיכה אחת.      

1644083
צילום: דני פרומצ'נקו

שווה לשקול גם:

}
מחיר
314900
החל מ- 3,324 ₪
שנת דגם
2021
שווי שימוש רציף
7810
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2009

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
3
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

}
אורך
439
רוחב
188
גובה
184
משקל
2030
בסיס גלגלים
245
נפח תא מטען (ליטר)
390
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
87

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
265/65/17

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
2755
סוג מנוע
טורבו דיזל
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
204
סל"ד להספק מירבי
3000
מומנט מירבי (קג"מ)
51.0
סל"ד למומנט מירבי
1600
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
175
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
6

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
14.5
צריכת דלק - עירונית
10.6
צריכת דלק - ממוצעת
12.8
דרגת זיהום אוויר
15
צריכת דלק - אמיתית
10.9
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, זיהוי הולכי רגל וכלי רכב דו גלגלי

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
2
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש רגיל
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים
כוונון מושבים
חשמלי
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
מסך "9, בקרת גלישה במדרון, מערכת שטיפת פנסים
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: טויוטה
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו
  • צילום: דני פרומצ'נקו

13 1

דגם טויוטה לנד קרוזר
גרסה לנד קרוזר קצר 2.8 ל' דיזל, אוט', 5 מק', Luxury
מחיר 314900
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 175
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 12.8
נפח תא מטען (ליטר) 390
דרגת זיהום אוויר 15

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 15. למה לא דובר כלל על מרווח הגחון??

    אני רק שאלה 2 יוני 2021, 23:07

  2. 12. מי שמשלם יותר לפרומצנקו מקבל כתבה אוהדת יות יותר

    עודד בר גיל 29 מאי 2021, 17:35

  3. 11. פג׳רו הרבה יותר חזק מלנד קרוזר ומפנק בהרבה.

    עופר 27 מאי 2021, 23:21

  4. 9. GM גם לא שיתפו איתם פעולה למיטב ידיעתי

    ניר 27 מאי 2021, 15:27

  5. 8. דני אני מבסוטה עליך שסוף סוף כתבת על רכב לא חשמלי. עזוב שטויות, זה העתיד

    מירי רגב 27 מאי 2021, 14:08

  6. 5. ל-3, אולי לא רלוונטי לתגובתך אבל סיטרואן היה יהודי.

    גא 26 מאי 2021, 17:00

  7. 4. תמונות יפות דני!

    פלוני 26 מאי 2021, 15:31

  8. 1. התשכנעתי

    ניסים 26 מאי 2021, 10:00