יגואר F-TYPE - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל') - אוטו

במונחי תעשיית הרכב, יגואר F-TYPE שהושקה ב־2012, היא מכונית ותיקה. מכונית הספורט הזו הוצגה גם כדי לחדש את רוח יגואר ובהשראת E-טייפ הדגולה, גם כדי לבשר על קו עיצוב חדש של המותג, ולעשות זאת באופן היאה לו. מאז עברו יותר משמונה שנים, אבל כאשר היא ניצבת על נחש אספלט נטוש ויבש בדרום הארץ קשה להאמין שהיא בגיל בו מכוניות אחרות תולות צמיגים.

1637872
צילום: מערכת אוטו

העיצוב המקורי של איאן קאלום בפירוש ניצב מול מבחן הזמן. קאלום, שעזב את יגואר לפני שנתיים, דאג להשאיר את ה־F בעניינים באמצעות עדכון שהוכרז בסוף 2019 והצליח במאמץ מינימלי לשמור על החיוניות והמודרניות. 

משתנים
עיקר השינויים נעשו בחזית, ולזו כעת יחידות תאורה צרות, שבכה מודגשת במיוחד ומכסה מנוע חדש בו מוטמעים באופן נאה שני כונסי אוויר. השינויים נעשו באופן כה מוצלח, והחלקים החדשים משתלבים באופן כל כך הרמוני עם החרטום הארוך ותא הנוסעים הקצר, עד כי האסתטיקה הנפלאה של המקור אינה נפגעת. זה כה טבעי עד כי קשה לרגע לזכור איך נראה הדגם במקור. 

1581534
יגואר F-TYPE טרום מתיחת הפנים | צילום: יגואר

מאחור השינוי מינימלי , ויחידות התאורה אלגנטיות יותר. מעליהן ספוילר גדול שאינו צולל לתוך המרכב ומזוויות מסוימות נראה כתוספת לאחר מעשה. בזוויות אחרות היא נראית כמו מחווה למכוניות שרירים משנות השמונים, ואולי בגלל האסוציאציה לפנתרים*, נזכרתי דווקא בדה טומאסו פנתרה GT5. חישוקי "19 חדשים ונאים משלימים מראה מרהיב, ולכן בוודאי לא תופתעו מכך שה־F משכה מבטי קנאה, צפצופי עידוד ואגודלים מורמים, סוג של חיבה והערכה השמור למכוניות ספורט של המותג האמוציונלי הזה. 

צפוף בעושר
פתיחת הדלת הגדולה תגלה מושבי ספורט חדשים ומרהיבים, דיפון עור מרשים וידית אחיזה גדולה בצורת קשת מימין לקונסולה המפרידה בין הנהג לנוסע, ודבר זה ממקד את הכל בנהג. הכניסה דורשת טקסיות לא מבוטלת, בשל רצפה ומושבים נמוכים, ונהגים גבוהים ימצאו שגג הזכוכית קרוב לראשם. תפעול הכיסוי ידני, אך אינו דורש מאמץ — הוא פשוט קרוב. הראות כה מינימלית עד שבצמתים מסוימים אני מנצל את האפשרות לראות גם דרך הגג. 

הצד השימושי מינימליסטי. בניגוד למבנה הקופה המוארכת, זו אינה מכונית של שניים פלוס חתול אלא של אחד פלוס אחד. לא רק שאין דרגש מאחור, אפילו מקום לשים סוודר אין (אלא אם תשבו קרוב להגה כמוני), ותאי האחסון מעטים וקטנים. אפילו סוככי השמש הם בגודל של קופסת סיגריות. 

1644526
צילום: מערכת אוטו

האווירה הנוצרת במרחב הזה מאוד אינטימית, אבל גם מיוחדת, וה־F בהחלט נראית מפנקת ועשירה עם מרכיבים איכותיים. לאווירה מוסיפים פתחי האוורור שמתרוממים כאשר המערכת פועלת. לסביבת הנהג מבנה פשוט יחסית, היא אינה מציפה במיליון אפשרויות והדבר יוצר תחושה כי מדובר במכונית שהיא במצב ספורט תמידי ובכל המובנים.

בורר ההילוכים נראה מצוין (וחוזר לבד ממצב 'ספורט' כשמדוממים) ולצידו בורר מצבי ניהוג בולט וקל לשליטה. מספר קטן של מתגים משניים מבטיח שאין צורך להתעסק יותר מדי עם מערך המולטימדיה החדש והנאה, כמותו פגשנו בלנד רובר. זה טוב, כי למערכי המולטימדיה והמידע שבמחוונים המוקרנים, היגיון משלהם, וגם מיקום המתגים המשניים אינו מוצלח תמיד; למשל, זה של ניתוק תיקון ההיגוי שחבוי מתחת לקו הראייה וחולק משבצת עם הפתיחה החשמלית לתא המטען. גם תפעול אור הדרך מבלבל ולאיתות צליל מעצבן. 

האבזור עשיר למדי וכולל לא רק תפעול חשמלי למושבי הספורט אלא גם להגה. באופן מוזר אין זיכרונות או אפשרויות לכיוון תמיכות גב וצד. המושבים נאים אך נוקשים מדי עבור גבי העדין וחסרים תמיכה לגב התחתון. בתא המטען רוב הנפח מוגדש לצמיג החלופי. 

1644525
צילום: מערכת אוטו

צליל בריטי
המנוע הנקרא 'אינג'ניום' חדש יחסית (מ־2017), כאן הוא טורבו־בנזין בנפח 2.0 ליטר המייצר 300 כ"ס, והוא מתעורר בקול. מנוע זה משודך לתיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, וההנעה, כמובן, אחורית. היגואר יוצאת היטב מהמקום, הביצועים טובים מאוד, אך לא תמיד היא נותנת תחושה שזו מכונית של 5.7 שניות ל־100 קמ"ש. ככל שעולה המהירות, ביחוד מעל 100 קמ"ש, עוצמת ההאצה חזקה פחות. 

התגובה למצערת טובה אבל אינה מאוד חדה, המנוע שש לטפס לסל"ד גבוה, אבל לא תמיד עושה זאת בצורה מאוד זורמת. הצליל גברי ובעל נוכחות, אך לא אותה ווקאליות מפתה של מנוע עם שישה צילינדרים; זה יותר גרגור גברי וקולות גדישה שלא תמיד נשמעים מגרים. במצבי הניהוג הדינמיים הוא מייצר יותר קול ופיצוצים ממערכת הפליטה, ויש לחצן שאחראי לכך. התיבה מתפקדת היטב והתפעול הידני יעיל. 

חיוך מקומי
כאשר מגיעים עם ה־F לכבישים הנכונים, בתוך העיקולים עולה החיוך. להגה פעולה ומשקל נכונים והמכונית משנה כיוון היטב. היא יודעת לפסוע תחת אש, בייחוד בפניות איטיות, והיא דרמטית יותר בכבישי "מיקי מאוס" צרים. 

1644527
צילום: מערכת אוטו

ה־F אינה זורמת תמיד ברצף של פניות, ועלולה להגיב בעצבנות בוטה להרפיית מצערת, גם כדי להזכיר כי מדובר ביגואר, לא בחתול. יש בזה אלמנט מהנה בתנאי שהנהג מוכן. בכבישים גליים היא מעט מרקדת, וההגה יאבד אז דיוק במרכז. הבלמים, שהתנהלו בעצבנות־מנה בעיר, שכנעו הרבה יותר בקצבים האלה. 

נוחות הנסיעה, בשילוב המושבים הנוקשים ותנוחת הנהיגה הייעודית, בהחלט מאתגרת את הגב. יש לכך ביטוי בנסיעות ארוכות, גם אם בתחילת הנסיעה לא נראה שזה המצב. רעשי הרוח מוגזמים ואלה של הכביש צפויים.

שלמות
קל לאהוב את F־טייפ, המייצרת חוויית נהיגה מהנה, מרגשת וגם נדירה בימינו הודות לשילוב ממש מוצלח של יופי עם אופי. היגואר הזו אינה מאוד חזקה או קלילה, ובתחומים רבים רחוקה משלמות, אבל השלם עולה על סך חלקיה.

1637875
צילום: מערכת אוטו

המחיר, שמתחיל ב־575,000 שקלים, יקר גם ביחס להספק, אבל לך תתווכח עם יגואר.     

*יגואר (Panthera onca בלטינית), הוא מין השייך לסוג פנתר (Panthera), שהוא חלק ממשפחת החתוליים; הטורף השלישי בגודלו במשפחה זו, אחרי הטיגריס והאריה, חי רק ביבשת אמריקה

1637872
צילום: מערכת אוטו

שווה לשקול גם:

}
מחיר מחירון
-
לקבלת הצעה
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
ללא
שנת השקת הדגם
2012

תיאור

}
מקומות ישיבה
2
מספר דלתות
2
מרכב
קופה
קבוצת רישוי
קבוצה 7

מידות

}
אורך
448.2
רוחב
192.3
גובה
131.1
משקל
1525
בסיס גלגלים
262.2
נפח תא מטען (ליטר)
310
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
408
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
70

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
ק' 245/45/18 א' 275/40/18

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
1997
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
אחורית
הספק מירבי (כ"ס)
300
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
40.0
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
5.7
מהירות מרבית (קמ"ש)
250
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
צריכת דלק - עירונית
צריכת דלק - ממוצעת
13.8
דרגת זיהום אוויר
15
צריכת דלק - אמיתית
11.2
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
לא נבחן
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
4
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
חיישני חגורות בטיחות, מערכת התראה לשמירת מרחק כולל בלימה אוטונומית, מערכת התראה על סטיה מנתיב

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB + SD
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
2
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי
פנסי חזית
קסנון
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
אין
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
אין
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
שליטה מההגה על תיבת ההילוכים, דוושות אלומיניום, מערכת Blind Spot להתראה על רכב ב"שטח מת" במראות, הגה ספורטיבי קטום
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו
  • צילום: מערכת אוטו

4 1

דגם יגואר F-Type
גרסה F-Type קופה, 2.0 ל' טורבו (300 כ"ס), אוט'
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 5.7
מהירות מרבית (קמ"ש) 250
תיבת הילוכים אוטומטית - טיפטרוניק
צריכת דלק - ממוצעת 13.8
נפח תא מטען (ליטר) 310
דרגת זיהום אוויר 15

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 6. רכב מאד נמוך, מנוע ממש קטן ומחיר גדול גדול

    אריק 3 יוני 2021, 11:14

  2. 4. לא מבין מי עדיין קונה רכבים לא חשמליים. טיפשים

    מחמוד עבא6 3 יוני 2021, 09:29

  3. 3. תמיד יש טמבל אחד שיקנה את הקשקוק הזה.

    דוד ב 2 יוני 2021, 18:41

  4. 2. 2 ליטר זה אומר גם בלי סאונד מרגש, דורס עם טסלהב

    ב 2 יוני 2021, 17:02