לפני שנה החלה טויוטה ישראל בשיווק הדור הרביעי והחדש של הסופרמיני טויוטה יאריס שנחשפה  ב-2019, וזכתה מאז גם בתואר "מכונית השנה 2021 באירופה". בדור הקודם הייתה יאריס אחת המכוניות המצליחות בקטגוריה שלה בישראל, ושהתה לרוב בשלישיית הצמרת. 

הדגם החדש ממשיך במצערת מלאה, ולמרות שעיקר ההצלחה היא נחלתה של הגרסה ההיברידית, עדיין שליש מהמכירות הן של גרסת הבנזין. חשיבותה עשויה לעלות עם ההתייקרות הצפויה בשנה הבאה למכוניות היברידיות, כך שמבחן התבקש. 

הקשר, פרטים
יאריס החדשה מבוססת על פלטפורמה TNGA המודולרית בגרסה B הקטנה. בסיס הגלגלים התארך ב-5 ס"מ, ל-256 ס"מ, אך האורך התקצר במעט: ב-0.5 ס"מ ל-394 ס"מ. גם הרוחב גדל ב-5 ס"מ ל-175 ס"מ. מנוע ה-1.5 ליטר זהה לזה המשרת בגרסה ההיברידית אך מייצר 125 כ"ס (92 כ"ס בגרסה ההיברידית). 

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

יאריס בגרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'סול' המופנית לציי רכב ומחירה 106,000 שקלים.  רמת הגימור ברכב שנבחן היא 'סטייל' שמחירה 108,000 שקלים, היא מהודרת יותר וכוללת גם צג מולטימדיה מקורי גדול יותר ("8 לעומת "7); גרסה זו זולה ב-7000 שקלים מהגרסה ההיברידית ברמת גימור עם מפרט דומה ('אקו'). מפרט הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב ונראות 
כבר אמרנו שהיאריס נראית מצוין? אנשי טויוטה טענו בזמנו כי הפלטפורמה החדשה מאפשרת ליצור עיצוב דינאמי יותר, בזכות ממדים אחרים – הגדלת בסיס הגלגלים והרוחב; הקטנת האורך והגבוה – היוצרים פרופורציות דינמיות יותר. 

החזית האגרסיבית המודגשת וניפוח הכנפיים מאחור יוצרים מראה צעיר וספורטיבי. קו הפנסים/ספוילר שמקיף את החלק האחורי מגבה את הרושם, וגם זו סיבה להצטער על כך שאין חישוקים קלים מתבקשים. 

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

סביבת נהג, תא הנוסעים 
תא הנוסעים מפגין ניגודים. מצד אחד, הקווים מקוריים, צג המולטימדיה גדול יחסית ונוח לתפעול בזכות מתגים של קיצורי הדרך; מצד שני, למרות שזו רמת האבזור הגבוהה, חסרים במפרט בקרת אקלים או מפתח חכם, משטחי הפלסטיק קשיחים והכל לובש שחור. עיצוב פתחי האוורור נאה, אך לא יעיל בפיזור הקור, ואולי לכן הגברנו את פעולת המפוח הרועש.

גם בעיצוב סביבת הנהג של יאריס, כמו בדגמי טויוטה אחרים, בולט הרצון ליצור ייחוד, אבל כנראה לא כולם יאהבו את מיקום מתגי החלונות/מראות על ידית הדלת, את עומס המתגים בגלגל ההגה, או את תפעול מערך המידע שבמחוונים. המחוונים עצמם סובלים לעיתים מהשתקפויות ותפעול תאורת הפנים אינה ברור מספיק. מושב הנהג מעט נוקשה, אבל לא באופן שממש מפריע ותנוחת הנהיגה טובה.

ליאריס כאמור בקרת שיוט אדפטיבית, וזו מתנתקת בגרסת הבנזין ב-30 קמ"ש כאשר גולשים לעצירה; תכונה זו מרתיעה מעט ופוגעת בשימושיות. 

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

היאריס אינה הסופרמיני המרווחת ביותר מאחור, אבל המרחב שם מספק: מרווח הרגליים נאה ומרווח הראש סביר. מה שהפריע יותר הוא המפתח הקטן של הדלת והעובדה שהאווירה בפנים יכולה להיות מעט אינטימית מדי.

תא המטען, שנפחו 286 ליטרים, גם הוא אינו מתעלה בחלל גדול. 

מנוע, ביצועים 
ליאריס מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר 3 צילינדרים, וזה מייצר 125 כ"ס ב-6600 סל"ד ו-15.6 קג"מ ב-5000 סל"ד; לגרסה ההיברידית הספק משולב של 116 כ"ס. בתיבה הילוך ראשון "אמיתי" ולאחריו נעשה "השילוב" באמצעות מערך רציף. כל אלה מסדרים ליאריס האצה של 10.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 180 קמ"ש.

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

יחידת הכוח הזו פועלת היטב בסל"ד גבוה, מעניקה ביצועים טובים וגורמת לרכב לשדר שהוא נע במהירות הגבוהה מזו שבפועל. מנוע ה-1.5 ליטר רועש כבר בסל"ד בינוני, ולעיתים הוא נשמע מחוספס מדי, והתיבה הרציפה מבליטה זאת. אמנם, פעולתה טובה מאשר בדגם הפורש, אבל הנטייה של תיבות אלה להציב את המנוע בסל"ד גבוה ולהישאר שם, מעצימה את הרעש. 

אמנם, צליל המנוע בסל"ד גבוה נשמע ספורטיבי, אבל פעולתו אינה מעודנת שם, היכן שנמצאת רצועת הכוח שלו (5000-6600 סל"ד), כך שכאשר צריכים את מלוא התפוקה – בעליות, בעקיפות, בעיקר בשילובן – מתווספות לרעש גם ויברציות.  

יכולתה של טויוטה לייצר מנועי בנזין חסכוניים מוצאת ביטוי גם כאן, עד כי עולה התהייה: "מי צריך חטיבת כוח היברידית?". בתוואי המבחן שנעשה בתנאים מכבידים היא גמעה 14.2 ק"מ/ל', בקצב של טיול הגענו ללא קושי ל-17.5 ק"מ/ל', בשיוט לילי הצריכה היא 21 ק"מ/ל'. מרשים.  

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה נאותה, והיא טובה מזו שפגשנו בהיברידית שיש לה צמיגים שונים; לגרסת הבנזין 185/65-15, בהיברידית 195/55-16, כך שהדופן גבוהה יותר. יאריס מסתדרת עם שיבושים קטנים, אך פגמים גדולים מורגשים מדי, גם מחוץ לעיר. רעשי הכביש בולטים במהירויות בין-עירוניות, גם אלה של הרוח.  

ליאריס יכולת דינמית טובה בפניות, האחיזה נאותה, והתחושה היא שגרסה זו קלילה מההיברידית. התגובות להפניית ההגה זריזות, וההגה מצדו קל בכל מצבי הניהוג.

במהירות גבוהה כאילו והחרטום קל מדי והיציבות הכיוונית אינה מתעלה. דבר זה בולט בעיקר בכבישים גליים, שם שיכוך פעולת הבולמים כאשר הרכב נע מעלה/מטה מורגש, ובמקרים מסוימים הרכב אף מנתר. הבלמים, כאן עם תופים מאחור, אינם בעלי עוצמה גדולה.  

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
מחירה של גרסת הבנזין של יאריס ברמת הגימור שנבחנה הוא 108,000 שקלים, והתוצאה היא גם תמורה טובה למדי. 

יאריס היא מכונית נאה שיש לה אופי נמרץ וצעיר, ציוד בטיחותי הולם, ביחס למחירה גם כוח נאות, ובולטת צריכת הדלק המצוינת. היא אינה מאוד מרווחת, בוודאי אינה מעודנת – אבל כיום היא יכולה גם לפנות לקהל צעיר מאשר עד כה. 

ובקטגוריית הסופרמיני, שם הדגמים מתייקרים, לפחות במחיר ללקוח הפרטי, נראה שאפילו מחירה מושך.

טויוטה יאריס - מבחן דרכים (1.5 ל', בנזין)
צילום: מערכת אוטו