24 שנים, 69 מילים: סיאט הציגה עבור הדגם איביזה גרסת קופרה לביצועים ב־1997; סיאט הכריזה ב־2018 על מותג פרמיום ספורטיבי שיצא משעריה, ושמו קופרה. קופרה הציג בצמוד גרסת ביצועים לדגם פנאי קיים, וקראה לו קופרה אטקה. (מבחן כאן). ב־2020 הציג קופרה דגם מקורי משלו, קופרה פורמנטור, על־שם חצי־אי במיורקה — פנאי־קופה, עם בסיס גדול עדכני וגדול מזה של אטקה. פורמנטור הוצג בגרסת 150 כ"ס והנעה קדמית, גם בגרסת VZ עם 310 כ"ס.

היכרות
פורמנטור VZ מצויד במנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר, וזה מייצר 310 כ"ס ב־5450-6500 סל"ד ו־40.3 קג"מ ב־2000-5450 סל"ד — זוהי רצועת כוח ארוכה ועבה מאוד. התוצאות בהתאם: 4.9 שניות ל־100 קמ"ש, עד 250 קמ"ש; התיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, ההנעה כפולה.

פורמנטור חולק אותה רצפת MQB של קבוצת פולקסווגן, שותף ללאון החדשה, עם בסיס גלגלים של 267.9 ס"מ — 5 ס"מ יותר מאשר קופרה אטקה. העיצוב הולך בעקבות דגמי הפנאי־קופה — הרכב נמוך יחסית, הקווים ספורטיביים, שונים מהמופע המוכר של דגמי פנאי כמו, למשל, אטקה. 

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

אבל הוא נראה מושך מאוד — לא רק בשחור־מט שהיה לדגם המבחן (ראו תיבה), גם בשחור הרגיל של הרכב שהצטלם — מרשים, ואפילו אגרסיבי. בפועל, הוא סובב ראשים לא פחות מאשר דגמים מכובדים של מותגי פרמיום נחשבים.

מפגש
סביבת הנהג, בכל אופן, אינה פרמיום. לפחות ככל שמדובר באיכות החומרים מגובה הברכיים ומטה. אבל היא מאוד מרשימה בניקיון העיצובי שלה, ואפילו בורר ההילוכים מנסה להיחבא אל הכלים. כמעט ואין פקדים, והמעטים שישנם ממוקמים משמאל לגלגל ההגה.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

מה יש? שני צגים מוקרנים וגדולים; האחד הוא לוח המחוונים וגודלו "10.25, השני הוא של המולטימדיה וגודלו "12. האיכות בשניהם מהמעלה הראשונה, ואלה מפגינים לנו קדמה מהי. עם זאת, קשה להתעלם שאותה קדמה גרמה לכך שהנדסת האנוש הלכה צעד אחד לאחור, וכעת צריך להוריד את העיניים מהכביש ליותר זמן. 

המושבים הקדמיים הספורטיביים מעניקים תמיכה צדית מעולה ובסיס המושב הארוך משובח. מנגד, התמיכה לגב התחתון לא מצטיינת; זו במושב הנהג אינה טובה, זו חסרה במושב הנוסע. המרחב בסדר, גם לגבוהים. הראות החוצה סבירה — פחות במרכז, יותר בין מראות הצד לקורות הקדמיות. 

הכניסה פנימה אינה נוחה לגבוהים, כמו חברי (1.9 מ') שדפק פעמיים את הברך בפינת הדשבורד הבולטת. לפחות בפעם הראשונה זה היה מצחיק.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

הדבר הראשון הבולט כאשר מתיישבים במושבים האחוריים הוא שכמעט ואין ראות קדימה "הודות" למושבי הספורט הרחבים, וגם הבסיס הנמוך של המושב אינו עוזר. בסיס המושב עצמו בסדר, המסעד בזווית ראויה, המרחב מספק ובקרת האקלים מבורכת. נפח תא המטען (420 ל') מספק, תפעול הדלת חשמלי, גם עם חיווי רגל. 

חזק
יחידת הכוח מרשימה — לא רק בנתונים, גם בפועל; היא נעימה בחיי יום־יום, דוחפת חזק כשצריך. פורמנטור עוקף בקלות, לא רק בכביש המהיר, גם במעלה הררי, גם כאשר העומס כבד (סמיטריילר ארוך, חלון זמן קצר) — ועושה זאת בקלות. אין דרמה, אין דחיפה ברוטלית — יש ביצועים מעולים, יש תגובה לינארית והורדת כוח יעילות מאוד. ואם בכל זאת? לחיצה בבורר המצבים על מצב 'קופרה' ואתם מקבלים את כל החבילה — הדחף חזק יותר (עדיין לינארי), התגובות חדות יותר ולפתע מגיע צליל מנוע שעוזר להיכנס לאווירה. נכון, זהו צליל מהונדס המגיח מהרמקולים, ולמרות זאת הוא תורם. 

בכלל, בידוד הרעשים טוב כמכלול (מרשים עם צמיגים ברוחב 245 מ"מ) ואיכות הנסיעה הבין־עירונית בהחלט טובה. המתלים מכוילים על הצד הנוקשה כצפוי וכנדרש במכונת ביצועים, אך הנוחות בהחלט סבירה. נוחות הנסיעה בעיר סבירה, פורמנטור עושה עבודתו נאמנה גם על שיבושים למיניהם, אבל כאשר הוא פוגש בכאלה חדים, הוא פשוט מרים ידיים, אגב צליל חבטה לא נעים.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

אותה בעיה בנסיעה נוצרת גם בשבילים. למרות שהמתלים אדפטיביים עם מצבי 'נוחות', 'שביל', 'ספורט', 'קופרה', ואלה עוזרים ליהנות מכל העולמות, יש גבול. חתך הצמיגים לא ממש מתאים לנהיגה כזאת (245/40-19) וכך גם נתוני המרכב. בשבילים סבירים, המצב בסדר ונוחות הנסיעה מספקת, אבל שינוי גובה או מפגש בשבר עמוק יוצרים חבטה החודרת אל תא הנוסעים וגורמת להוריד קצב למינימום ובכלל, לחשב מסלול מחדש. תרתי משמע.

עונג
ואז הגענו לכביש המפותל. את הכביש הזה אני מכיר טוב למדי ואני מרשה לעצמי לדחוק את הרכב לקצה כבר בשלב מוקדם. ציפיתי ליכולת גבוהה אך לחיוך מוגבל כתוצאה מתגמול נמוך. וטעיתי. לא, זו אינה מכונת הנהיגה המושלמת, אפילו לא קרובה לזה, אבל היא בהחלט טובה וראויה. הייתי מעדיף שההילוכים שני־שלישי־רביעי יהיו קצרים יותר — ועדיין היכולת ממש טובה והיא מוגשת עם התנהגות טובה אך בטוחה וסלחנית. זו לא מכונה שתפתיע אתכם, זו מכונה שתדאג שתחזרו הביתה בשלום, ובמהירות. ממש במהירות. אחלה קצב. 

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

וכן, במצב 'קופרה' עם הצליל המזויף מהרמקולים היה נחמד יותר, ולא אעלים מכם שהייתי מעדיף בלימה מעט חזקה יותר. 

וזה שבאמת אימצתי את הרכב יתר על הממוצע. ואולי בגלל אופיו של הרכב וכך גם הנהיגה המעט יותר אגרסיבית מהממוצע, צריכת הדלק עמדה על ליטר לכל 8.7 קילומטרים בסופו של מבחן שכלל 440 קילומטרים מדודים.

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב

הרבה בהרבה
קופרה פורמנטור הוא אכן רכב פנאי — פונה פחות לשעות הפנאי בשבילים, יותר לשעות הפנאי בכבישים המפותלים. הוא אמנם אינו זול — 260,000 שקלים, בלבן, ללא תוספות; איתן הגיע ל־284,000 שקלים (ראו תיבה). 

ובכן, זה לא מעט כסף, עם התוספות זה כ־10% יותר — אבל החבילה מיוחדת, התמורה טובה וגם תוספת המחיר שווה. כי קופרה פורמנטור מביא הופעה ייחודית, מפרט מותרות ובטיחות ראוי, ביצועים מעולים, יכולת דינמית שהיא גם מרגשת, אפילו תנועה סבירה בשבילים. והוא גם מסובב ראשים.      

*פורסם ב-25.07.21 (נוסף וידאו)

קופרה פורמנטור - מבחן דרכים (VZ)
צילום: אוהד אלגוב