יש חובבי ההגה שקצת נמאס להם לשמוע על ויתור הולך וגדל על צילינדרים תמורת חשמול בדרגה כזו או אחרת, על מנוע חשמלי וסוללות המביאים להקטנת ובהמשך להעלמות מנוע הבעירה. ולא שזה עוזר להם; רכב מחושמל הוא הדרך בה העולם הולך בה. אבל אחרי התנסות בתגובות של יחידת הכוח ב־545 ההיברידית־נטענת ללחיצת מצערת, הייאוש נעשה פחות קודר.

זו הייתה כנראה רק שאלה של זמן עד שב.מ.וו סדרה 5 תקבל את חטיבת הכוח ההיברידית־נטענת שהוצגה בסדרה 7 המחודשת לפני כמעט שלוש שנים. ובשעה שזו ב־e530 כיוונה רק להפחתת הזיהום, 545e מוסיפה גם פיתוי.

הפיתוי
ההבדל העיקרי בין שתי הגרסאות הוא במנוע הבנזין — אחד הנחשבים של ב.מ.וו בפרט, בעולם הרכב בכלל: אותו טורבו־בנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור. ובכן, לאותו מנוע חשמלי המייצר 109 כ"ס ו־27 קג"מ, מצטרף המנוע הגדול יותר המביא עימו 286 כ"ס ו־45.9 קג"מ — ליצירת 394 כ"ס מרביים (בבוסט) ול־61.2 קג"מ. לתיבה 8 הילוכים וההנעה בגרסה זו כפולה. להשוואה, ל־530e, שיש לה טורבו־בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים עם 184 כ"ס ו־30.6 קג"מ, תפוקה כוללת של 292 כ"ס, 42.8 קג"מ. ובשעה שהגרסה החלשה מגיעה ל־100 קמ"ש תוך 6.4 שניות, הרי זו הנבחנת עושה זאת ב־4.6 שניות — וזה בהחלט מסוג החומרים הגורמים לנו להשכים למבחן.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

סדרה 5 מעוצבת באופן קלאסי, יש מי שיגיד מדי. אבל שיווי המשקל והפרופורציות, המרככים גם את הממדים, יוצרים משהו שהוא כמעט ממכר. ההבדל החיצוני הבולט והיחיד ביחס ל־530e שנבחנה הוא בחישוקים: "20 מול "18, וכאן צמיגים רחבי סוליה נמוכי חתך (פירלי P זירו), ובמידה שונה מלפנים (245/35) ומאחור (275/30).

קלאסיקה
גם סביבת הנהג וכמו ב־530 משמרת עיצוב קלאסי, רגוע. העולם נראה יפה יותר והוא נעים יותר כאשר יושבים במושבים העטויים עור נאפה בגוון חום עמוק המודגש על־ידי תפרים נאים. הייתי שמח להגבהה נוספת של המושב, ובכל זאת תנוחת הנהיגה נוחה. אופציות הכיוון החשמלי למושב רבות, כוללות גם הקשחת מסעד הגב, גם הידוק תמיכות הצד במצב 'ספורט'.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

מאחור המרחב טוב, כמתבקש ממכונית סלון, אך מעבר לפתחי אוורור, אין בקרת אקלים מאחור, כמתבקש מרכב כזה. כמו ב־530 גם כאן מיקום הסוללות הביא להקטנת נפח תא המטען ל־410 ליטרים, סבירים אך לא יותר.

שתי הגרסאות מוצעות בשתי רמות גימור —  'M-ספורט' ו־'M-סופריור' — וזו היקרה יותר גם עשירה יותר באבזור. מחירה של 545e ברמת הגימור הראשונה הוא 553,000 שקלים, 80,000 שקלים יותר מאשר הגרסה הזולה יותר, והיא כוללת גג זכוכית, תאורת לד אדפטיבית, סגירה רכה לדלתות.

למבחן קיבלנו את 'M-סופריור', שמחירה 588,000 שקלים, 55,000 שקלים יותר מזו שב־530e; לזו בנוסף מצלמות היקפיות, מערכת שמע של B&W, ואין אוורור למושבים, מוזר בהינתן המחיר. מפרט הבטיחות מלא.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

המהירות
כמו בב.מ.וו מחושמלות אחרות, המחוונים משנים גוונים ומידע לפי מצב הניהוג ומד הסל"ד יופיע רק במצבי הספורט, ואלה גם מעירים את מנוע הבנזין. סוללה של 12 קוט"ש אחראית לטווח מוצהר של 48 ק"מ אבל הרכב מתעורר עם 35 ק"מ, וזה הטווח המדויק. כיוון שאנחנו משרתי הדורות הבאים, הרכב נע באופן רצוף בעיר בשעות העומס, מדגיש את העובדה כי ניתן לעשות הרבה גם עם טווח חשמלי שכזה.

המנוע החשמלי לבדו מאפשר 140 קמ"ש, אבל הכיף מתחיל כשהכביש נפתח וניתן ללחוץ על המצערת. עם הזינוק מהמקום, הרכב מרשים, אפילו מפתיע. גם במהירויות גבוהות הביצועים מכובדים, וזהו רכב מאוד מהיר, ועם כושר האצות הביניים שלו הוא הופך כל עקיפה, בכל מצב, למשהו ממש פשוט. וזו לא רק המהירות. מנוע הבנזין מייצר צליל נעים ומגרה (כן, הוא נעזר ברמקולים, אבל הבסיס טוב) וגם הוא תורם להנאה.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

ללא חשמל צריכת הדלק נעה סביב 12 ק"מ/ל' (לעיתים בלילה אף 13), בשיוט בין־עירוני רגוע ובמסלול המבחן המגוון ראינו בין 9.5 ל־10.1 ק"מ/ל' (10.9 ק"מ/ל' עם החלק החשמלי), ואלה נתונים נאים לרכב כזה.

ההנאה
מה שמסייע ל־545e להתמודד עם תוספת הכוח הגדולה היא ההנעה הכפולה. היא מתנהלת באופן פחות דרמטי מאשר 530e שיש לה פחות כוח אבל רק הנעה אחורית, אבל היכולת שלה בכבישים מפותלים מרשימה, והיא יכולה לצלוח פניות במהירויות אדירות. תחת עומס כבד ובנהיגה מהסוג ההוא מורגש שבסיס ההנעה אחורית. בכל אופן, השילוב של כיול המתלים, ההנעה הכפולה ואחיזת הצמיגים הוא לא פחות ממרשים.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

כאשר הכביש טוב המכונית גומעת מרחקים בקצב כמעט מרתיע וקל מאוד לשכוח באיזה מהירות נעים. עם זאת, כאשר הכביש גלי והמהירות גבוהה היא מאבדת משהו מהדיוק בהיגוי וגם תחושת הביטחון נפגמת. ההיגוי קל מדי במצב הרגיל אך טוב יותר במצב הספורט וככל שהמהירות עולה. הבלמים אינם מאוד חדים, אבל פעולת הדוושה צפויה וברורה מהמקובל בתחום ההיברידי.

נוחות הנסיעה אינה הצד המרשים ב־545e. ובכל זאת, ובהתחשב בחתך המאוד נמוך של הצמיגים, היא טובה משמעותית מהצפוי, והמכונית נעה בכביש באופן נעים. 545e מסתדרת היטב עם שיבושים קטנים, אך רצף שלהם בעיר ומחוצה לה עלול להטריד. עם זאת, נראה שכיול המתלים מוצלח מזה מה שב־530e.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו

היה כיף
יש משהו מאוד נעים, אפילו מלכותי, בדרך בה 545e נעה ומבצעת את מטלות הנהיגה. המחיר, כמעט 600,000 שקלים, גבוה, אך בסולם הערכים של מותגי היוקרה בישראל, זה מחיר מקובל לרכב כזה, ולסדרה 5, בכל זאת וכאמור, ערכים מוספים.

הגרסה הזאת מזכירה מדוע למכונית זו יש הילה דינמית והיא מביאה יותר פלפל. 530e ברמת הגימור הבסיסית (473,000 שקלים) בהחלט מספקת והיא הקנייה הנכונה של הדגם, אבל אם בחרתם ברמת האבזור הגבוהה יותר, או שביצועים ויכולת מהסוג הזה הם מה שאתם רוצים, 545e היא הגרסה עבורכם.

ב.מ.וו סדרה 5 - מבחן דרכים (545e, פלאג-אין הייבריד)
צילום: מערכת אוטו