פגשנו במרצדס EQS לראשונה כמכונית תצוגה בתערוכת פרנקפורט 2019. ב-2021 הושק הדגם הסדרתי, שהיה לנושא הדגל החשמלי של מרצדס, מתווה הדרך החשמלית עבורה וראשון שפותח על פלטפורמה חשמלית-ייעודית (EVA). 

פלטפורמה זו תשמש דגמים גדולים נוספים כמו מכונית הסלון EQE שכבר הושקה, דגמי הפנאי המבוססים עליהם (EQS SUV ו-EQE SUV) שיוצגו השנה. 

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

הקשר, פרטים
מרצדס EQS הוצגה בגרסת מרכב אחת, עם בסיס גלגלים של 321 ס"מ ואורכה 521 ס"מ, ממדים כמו של S קלאס הארוכה. מקדם הגרר המעולה שלה, 0.2, הוא הטוב בין מכוניות הנוסעים כיום. 

מכונית הפאר החשמלית הוצגה בשתי גרסאות הנעה; ל-EQS450 מנוע אחד, 333 כ"ס ו־57.9 קג"מ, הנעה אחורית; ל-EQS580 יש שני מנועים, 524 כ"ס ו־87.2 קג"מ וההנעה כפולה; לאחר מכן הוצגה גם EQS53 AMG עם 762 כ"ס, 3.4 שניות ל־100 קמ"ש. 

לרכב סוללה של 112 קוט"ש (ברוטו; 107.8 קוט"ש נטו), טווח הנסיעה הרשמי הוא 627 ק"מ, והספק הטעינה 200 ק"ו. במפרט הטכני, בין השאר, היגוי כפול ו־2 זוויות הפניה, מתלי אוויר. 

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

מפרט האבזור ארוך וכולל, בין השאר, תאורת לד אדפטיבית מלפנים ומאחור, חישוקי "21, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולכל מושבים, כולל אוורור, חימום ועיסוי, בקרת אקלים ארבעה-אזורית, מערכת שמע של בורמיסטר עם 15 רמקולים, מצלמות היקפיות. מערך הבטיחות עשיר ביותר, וכולל בין השאר עשר כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב ושמירת הרכב במרכזו, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, מעבר נתיב עצמאי, בקרת שיוט אדפטיבית.  

המחירים מתחילים ב-890,000 שקלים ל-EQS450. למבחן קיבלנו את EQS580 ברמת הגימור 'פלטינום פלוס' שמחירה מתחיל ב-1,290,000 שקלים.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

עיצוב, נראות 
העיצוב המעוגל של EQS, הגג המשתפל מאחור ליצירת מבנה מעין קופה, החזית בשילוב השבכה האטומה של משפחת EQ – כל אלה שנועדו להעניק לה אותו מקדם גרר מעולה של 0.2 – יצרו מכונית שנראית פחות גדולה ממה שהיא. היא גם מרשימה פחות מאשר S קלאס, שממדיה כאמור קרובים מאוד; אפילו חישוקי "21 כאן אינם נראים גדולים במיוחד. הייחוד הנדרש והמופע המיוחד של EQS נוצרים על-ידי קווי תאורת הלד מיוחדים, או ידיות הדלת המוארות הנשלפות כאשר קרבים לרכב.  

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

פנים הרכב 
סביבת הנהג יוצרת רושם הפוך לגמרי, ומפגש ראשון איתה עשוי להביא לקריאות התפעלות. לרוחב כל קדמת תא הנוסעים, מדלת לדלת, מסך ענק (HyperScreen) בגודל 141 ס"מ, המורכב מלוח מחוונים "12.3, צג לנוסע "12.3 (תמונה כאשר אין נוסע), צג מרכזי קעור וענק "17.7 שהוא במיטבו בתצוגת הניווט.

המופע מרשים, אבל בצגים, בייחוד זה שמול הנוסע, יכולות להיווצר השתקפויות כאשר השמש פוגעת בהם, מה שעלול להביא להסחת דעת. בנהיגת לילה בעיר, המופע נראה לעיתים צבעוני מדי, בייחוד כאשר לחגיגה מצטרפת התצוגה העילית המבלבלת את העין. אותה תצוגה עילית מרשימה ביום, עם ניווט וירטואלי.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

בכל אופן, המופע הכולל עדכני ביותר ועשיר מאוד. החומרים מכובדים ביותר, וכך גם רמת הביצוע. אבל לא הכל מושלם, כמו כיסוי הגג הדקיק, פתחי האוורור המרכזיים.  

כמקובל בדגמים חדשים, תפעול מערכות נעשה דרך הצגים, והשליטה בהן באמצעות פקדי/פסי מגע המגיבים לתנועת אצבע עליהם. תפעול כזה מקשה על השליטה במערכות ומפריע כאשר עוברים מאחת לאחרת. במערכות אחדות השליטה חיצונית, אבל גם היא נעשית באמצעות פסי מגע, ומיקומם בין המושבים רחוק מקו הראייה. עם זאת, תפעול בקרת האקלים בתחתית הצג נאה ונוח. 

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

המושבים הרחבים נאים, ואלה מוצעים עם שפע אפשרויות כיוון ועיסוי. כיוון תמיכות הצד והגב מתבצע מהצג וזה יותר נאה מאשר נוח. תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, ונפגמת מעט בגלל דוושת בלם גבוהה מדי. הראות לאחור מוגבלת והשמשה מעוותת את התמונה. טוב שיש מצלמות. 

המרחב מאחור מצוין, מרווחי הרגליים והראש משובחים – ובעיקר: למושבים הנפרדים תפעול חשמלי מלא, שפע תנוחות לבחירה ובנוסף גם אוורור וחימום. ביניהם צג שליטה גם לבקרת האקלים הדו-אזורית שם. 

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

נפח תא המטען, 610 ליטרים, מכובד מאוד; המפתח הגדול נוח מאוד ושטחו ענק, הכיסוי שלו דקיק ולא אוטם.  

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

מנוע וביצועים 
ל-EQS580 כאמור 2 מנועים ואלה מייצרים 523 כ"ס ו-87 קג"מ אימתניים, ויחד עם ההנעה הכפולה משגרים את הרכב ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות ולמהירות מרבית של 210 קמ"ש. 

עם היציאה לדרך EQS מגיבה ללחיצת מצערת אופיינית באופן נעים ושקט שהולם את גודלה ומעמדה. אבל אל תשגו בה; לחיצה חזקה תביא אותה בבת אחת למהירות גבוהה מאוד, תייצר דחף שיאתגר את שרירי הצוואר. EQS היא מכונית מאוד מהירה בכל מצב נהיגה, בכל תוואי דרך.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

השילוב בין סוללה גדולה לניהול אנרגיה טוב, אחראי לטווחים נאים. 42 דקות בעמדה האולטרה מהירה בכביש 6 הביאו אותנו מ-43% לסוללה מלאה. משם נענו בקצב התנועה לאצבע הגליל – לטווח של 530 ק"מ בצריכה ממוצעת של 4.9 ק"מ/קוט"ש. ל-EQS רקחנו מסלול מיוחד שכלל הן את העלייה לכביש הצפון, הן את הטיפוס לגלבוע, וכלל קטעים מאמצים נוספים. חזרנו לתל-אביב אחרי 410 ק"מ עם 11% סוללה – 4.4 ק"מ/קוט"ש לטווח משוקלל הקרוב ל-470 ק"מ. בהחלט מרשים.

נוחות, התנהגות 
התרגלנו לכך שמכוניות חשמליות שקטות, אך EQS מוסיפה לתכונה המובנית הזאת עידון ברמה גבוהה ביותר היוצר תחושה מלכותית. היא נעה ברכות מלטפת ומצטיינת בעיקר מחוץ לעיר ובמהירויות גבוהות. נוחות הנסיעה בעיר טובה אף היא, אך הריסון על פסי האטה חסר משהו; בכל זאת: 2.6 טון. ברחובות מסוימים ובמהירות איטית היא מסננת את השיבושים אך לא מעלימה אותם לגמרי. הטיפול המצוין ברעשי הכביש והרוח יגרמו גם ל"שומרי סוללות" לחטוא מבלי משים במהירויות גבוהות.  

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

ל-EQS יכולת דינמית מפתיעה. כבר בעיר ניתן להתרשם מההיגוי האחורי המסייע לתמרון קל בזכות קוטר סיבוב מצוין; בחניה נדרשת הסתגלות קלה. ולמרות ממדיה ומשקלה, בכבישים מתפתלים EQS מגיבה כאילו הייתה קומפקטית חמימה וצעירה. בנהיגה כזו יש להסתגל להיגוי הקל מדי ובעיקר לשינוי הכיוון הנחוש. בפניות חדות ניתן לחוש לעיתים בתת היגוי המתאזן עם הלחיצה על המצערת, כאשר הגלגלים האחוריים מנטרלים אותו. היכולת המעולה מעניקה ביטחון רב, ורמת הריסון הגבוהה משכיחה את הממדים. על גלי כביש, המכונית יציבה בהרבה מאשר EQC למשל. 

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

חוקי הטבע מורגשים בבלימה. הבלמים אינם מתעלים והתגובות ללחיצה על הדוושה אינן מספיק ברורות. בנוסף, בחירה בבלימת המנוע המרבית מובילה לשינוי בגובה הדוושה, מה שמחייב להתרגל לכך. ל-EQS שתי רמות בלימה רגנרטיבית, ולזו שהיא ברירת המחדל התנהלות טבעית. לבלימה זו גם מצב אוטומטי, המאט את הרכב לפי התנועה שלפנים. עם ביטול בלימת המנוע הרכב גולש בחופשיות יוצאת דופן, דבר המצביע על התנגדות הגלגול הנמוכה. ועניין אחרון בנהיגה: תאורת הלד האדפטיבית מרשימה, אבל כאשר היא בוחרת להחשיך שטחים בכביש אפל הדבר עלול לבלבל.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

מחיר, תמורה 
מחיר הגרסה שנבחנה, EQS580 כפולת המנועים, הוא 1,290,000 שקלים – 400,000 שקלים ו-45% יותר מאשר EQS450 עם המנוע האחד. 

ככל שמדובר במכונית חשמלית, EQS חוצה את רף ה-500 ק"מ בנהיגה רגילה, ובהקשר הזה של טווח, עניין משמעותי ביותר ברכב כזה, EQS היא אירוע. אבל היא הרבה מעבר לכך: המאמץ שהושקע בפיתוחה מורגש, היא מרשימה מאוד וככל שנוהגים ונוסעים בה לומדים להעריך אותה יותר.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

כנדרש מדגם פאר של מרצדס, EQS היא מכונית עשירה מאוד באבזורה, עשויה ברמת גבוהה, מבצעת היטב ומתנהלת מצוין, ובכלל עומדת בציפיות ממכונית הנמצאת בקצה המבחר של היצרנית הזאת. נכון, העיצוב אינו מרשים מספיק, והתפעול אינו נוח, אבל נראה שהבעיה העיקרית של המכונית החשמלית הזאת הוא במחירה: כ-1.3 מיליון שקלים.

מרצדס EQS - מבחן דרכים (580)
צילום: תומר פדר

* פורסם ב-13/02/2022 (נוסף וידאו)