MG EHS במבחן ארוך טווח (דיווח רביעי) / בן חסון 

במבחני ארוכי הטווח שלנו אנחנו מכסים כמה שיותר קילומטרים בכמה שיותר סוגי שימוש. הרכב התורן עובר מרחקים גדולים מאוד בתקופת זמן קצרה במיוחד, מצטרף למבחני דרכים ולימי צילום של דגמים אחרים ונמצא שעות ארוכות מאוד בכבישים עם חברי המערכת. אופן שימוש כזה מאפשר לנו לגלות על הרכב המדובר הרבה מאוד דברים בפרק זמן לא־קצר אך עדיין מוגבל.

העניין הוא שלרוב השימוש הסביר בכלי רכב בישראל אינו כזה. במקרה של MG EHS העניין בולט במיוחד שכן מטבע הדברים של מערכות הנעה נטענות שכאלה, כמו זו שיש ב-EHS "שלנו", הן מתוכננות כדי לתת מענה מיטבי לשימוש "שגרתי" של בית-עבודה-סידורים. לכן זה בדיוק מה שעשינו אתו במשך שבוע שלם. נסענו לעבודה.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

יום ראשון. שבוע חדש, מכל הדלק מלא עד אפס מקום והסוללה טעונה. יוצא לכיוון המשרד, מסע של 26 ק"מ לכיוון אחד – תואם בדיוק לטווח המוצהר של ESH שעומד על 52 ק"מ. בנסיעה הלוך וחזור כיסה ה-EHS בממוצע 4.8 ק"מ לכל קוט"ש, זה בעצם אומר שהטווח בפועל היה גבוה(!) מן המוצהר, ועם סיום היום נותר טווח של כ־4 ק"מ. טעינה קצרה בבית עד שיוצאים לבריכה עם הילד, ובסך הכל כיסינו ביום זה כ־75 ק"מ מחושמלים לגמרי, ומנוע הבנזין נותר דומם.

יום שני. אני יוצא לאסוף רכב מבחן מאזור שורק בראשון לציון, ובדרך מוריד את הילד בגן – מסע של 44.5 ק"מ אותו מסיים ה־EHS עם צריכה של יותר מ־5 ק"מ לקוט"ש. לפי מחשב הדרך נותר טווח חשמלי של קצת יותר מ־17 ק"מ, לסך כולל של למעלה מ־60 ק"מ.

יום שלישי. חזרתי לאסוף את ה-EHS משורק ומשם נסעתי למשרדי אוטו שבפתח תקווה, מרחק שהספיק בדיוק למה שנשאר בסוללה. עם הגעתי גיליתי שכל עמדות הטעינה בחניית המערכת תפוסות. לא נורא, עם היברידי־נטען אפשר פשוט להמשיך לנסוע…

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

חרדת הדלק
ניתן להמשיך לנסוע, אך אז נגלתה לי תופעה חדשה. כולם כבר מכירים את "חרדת הטווח" המדוברת בקרב נהגי מכוניות חשמליות, וזו מוחלפת כאן ב"חרדת הדלק". לאורך כל הימים שהיה ברשותי ניסיתי למקסם את השימוש בחשמל הזול – המביא לעלות של כ־10 אג' לק"מ. כאן כמובן אין חשש להיתקע ללא סוללה, אבל ברגע שמנוע הבנזין מתחיל לפעול עלויות הנסיעה לק"מ עולות משמעותית. וזה משהו שכל בעל רכב רוצה להימנע ממנו.

יום רביעי. עבדתי מהבית. שכחתי לחבר את ה-EHS לשקע אתמול, ונזכרתי בכך רק בצהרים. קורה. העניין הוא שבאותו הערב היה לנו אירוע משפחתי שנערך במרחק של כ־60 ק"מ מהבית, והספקתי "לטעון" רק 25 ק"מ. בנסיעה זו, לטווח של 120 ק"מ, נתון הצריכה עמד על כ-17.5 ק"מ לליטר.

יום חמישי. הפעם הטענתי את הסוללה במלואה, תודה רבה לי, ויצאתי למשרד. שוב כ־26 ק"מ לכיוון, שוב הטווח בפועל גבוה מזה המוצהר, שוב מנוע הבנזין נם לו.

יום שישי. קמתי לבוקר עם סוללה טעונה במלואה. יום של קניות, סידורים ושאר ירקות, ובמהלכו כיסינו אני וה־MG כ־40 ק"מ לחוצים ומהירים מהרגיל שהובילו לנתון צריכה של 3.8 ק"מ לקוט"ש.
יום שבת. נשארנו בבית. על נסיעות לטיולים ארוכים תוכלו לקרוא בדיווחים הקודמים.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

חשמל, דלק, שקלים ואגורות
במהלך שבוע העבודה הזה – שכלל כמובן גם סידורים ושאר דברים הקשורים בחיים – כיסה ה-EHS מרחק מצטבר של 351 ק"מ, כ־58 ק"מ ליום. מרחק זה מאפשר נסיעה חשמלית בלבד במהלך שבוע עבודה. זה נכון עבור כל מי שעובד בטווח של כ־30 ק"מ מהבית ובמקום אחד, קצת פחות עבור מי שתוואי הנסיעה שלו אינו רק בית-משרד-בית. כמובן, שימוש נוסף באותו יום ו/או טעינה לא מושלמת, "יחייבו" שימוש במנוע הבנזין, כי בכל זאת החיים "מפריעים" באמצע.

בכל מקרה, באותם שישה ימים צרך MG EHS כ־55 קוט"ש בעלות של כ־27 שקלים וכ־8.5 ליטרים של דלק בעלות של כ־67 שקלים לסך של 96 שקלים. סכום משוקלל זה מתרגם לעלות נסיעה של כ־27.4 אג' לק"מ – בערך פי 2.5 יותר מעלות נסיעה ברכב חשמלי, כמחצית מעלות נסיעה ברכב בנזין עם ביצועים דומים.

אם נקביל שוב לעולם הבנזין, כדי להשוות את עלות הנסיעה לק"מ לזו שקיבלנו עם ה־MG בשבוע זה, רכב בנזין שכזה יצטרך לכסות כ־29 ק"מ לליטר. וזה כבר נתון רחוק מהישג גלגליהם של דגמים רגילים.

*פורסם ב-31.07.22 (נוסף וידאו)
____________________________________________________________________

MG EHS במבחן ארוך טווח (דיווח שלישי) / אלי שאולי


אחד המנהגים המוזרים של חברי הטובים להרכבים המוזיקליים הוא לקבוע הופעה דווקא במוצאי יום העצמאות בבאר שבע. כן, אחרי שכל האירועים המתוגמלים היטב כבר הסתיימו, וכולם כבר עסוקים בהתאוששות מהמנגל – ודווקא בבאר שבע, למרות שכל הקהל ממילא מגיע מאזור תל-אביב. מה לעשות כמו אמנים אמיתיים הצד המסחרי שלהם מעולם לא היה חזק. גם שלי כנראה. אבל מסורת זו מסורת, בייחוד אם היא נמשכת כבר שנים רבות. אין מצב שדווקא עכשיו נשבור זאת. ואני, שמוחזק בהרכב בעיקר בגלל כישורי כנהג מצטיין, מתייצב בלי לשאול שאלות. 

כמובן, וכמו הרבה דברים בחיינו המוטוריים, כל נסיעה, ועל אחת כמה וכמה הופעה בבאר שבע, היא הזדמנות לבחון משהו ברכב מבחן. בוודאי ובוודאי אם מדובר במכונית לטווח ארוך שנמצאת במערכת. השילוב בין מרחק נסיעה ארוך יחסית לבין בדיקת הצד השימושי ברכב בגלל הובלת כלי נגינה, בהחלט יצר שידוך מצוין.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אלי שאולי

הכל נראה מושלם, חוץ מהעובדה הפעוטה שממש יומיים לפני כן, גם אני וגם אוהד אלגוב – מחזיק תיק MG במערכת ובמפתחות רכב המבחן בכיס - נקראנו להשקות בחו"ל. אלגוב, עם פיקחות של חתול רחוב, הציע שאגיע למערכת באמצע הלילה, ממש כשאחזור מהטיסה ואקח את הרכב בדרך לבידוד המתבקש (או שלא מתבקש; לא הבנתי את זה עדיין, הרי החלמתי רק לפני חודש). 

בפתח תקווה הולכים לישון מוקדם, כך שלהגיע לקריית אריה בחמש בבוקר היה בהחלט סוג של חוויה, אם כי לא הייתי מכניס אותה לרשימת ההרפתקאות שצריך לבצע לפני שמזקנים. לא יודע אם זו העייפות, אבל לקח לי קצת זמן לנתק את כבל הטעינה, שננעל תחילה במקומו (בהמשך אזכר שגם פתח התדלוק לא ממש מיהר להיפתח ודורש סוג של פרוצדורה, כאילו מדובר בסוג של הפרעות "אכילה" מוטוריות).

הרכב סיפר שיש לו 74% סוללה והבטיח 35 ק"מ חשמליים שנראו מציאותיים למדי. וכמו שראינו בעבר ובניגוד להרבה כלים נטענים ה-MG EHS בוחר את הזמן שבו הוא עובר לסוללה. אבל כדי להיווכח שהוא אכן עומד בהבטחות הכרחתי אותו להישאר במצב החשמלי. והוא אכן מקיים.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אלי שאולי

יאללה להעמיס 

לפעמים נראה לי שפירוש המילה 'מוזיקאי' בארצנו זה סבל. אבל הפעם היה קצת פחות ציוד מהרגיל וההעמסה הדגישה שתא המטען אינו מאוד גדול. מה שיותר הפריע הוא השילוב בין רצפה גבוהה למיקום נמוך מדי של הכיסוי הנגלל. זה הקשה אפילו בהעמסת מגבר גיטרה קטן של פנדר (בלוז ג'וניור) שלא רוצים להשכיבו בגלל שיש בו מנורות. המשמעות הייתה שקשה היה לכסות את הציוד ולהסתירו. עם זאת, השמשות הכהות הן באמת מאוד כהות כך שקשה לראות שיש ברכב משהו. תמרוני החניה והפריקה הדגישו תהליך פתיחה איטי לדלת האחורית, צפצופים מציקים מכיוון חיישני החניה, והעובדה שהמצלמה ששה להיכנס בכל האטה. ברגעים אלה גם נזכרתי שכל נושא התפעול והשליטה דרך צג המולטימדיה אינו פשוט. 

אבל MG EHS, שמעוצב באופן שמאוד מזכיר את CX-5, גם כשהוא צבוע באפור מטאלי ולא באדום מאזדה, נראה מכובד. יחד עם האבזור העשיר, שהרשים את כל מי שהסעתי, זה הפך אותי לאופציה הפופולרית לחזרה מבאר שבע בשעות הלילה המאוחרות. 

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אלי שאולי    

צריכת הדלק ללא חשמל נעה סביב 12-12.5 ק"מ/ל' ואם תוסיפו את הטווח החשמלי שיכול להגיע ל-45 ק"מ, מדובר ברכב חסכני, עם יכולת נסיעה טובה בחשמל בלבד (כמו הממוצע היומי בישראל.

ובמחיר של 170,000 שקלים לרכב פנאי קומפקטי, מדובר בתמורה נאה בהחלט. אחרי הכל, רבים, בייחוד אלה שלא יוצאים להופעות בבאר שבע, לא יזדקקו לטווח גדול יותר ביומיום. אבל אם הם כן ירצו להגיע מהמרכז להופעה בבאר שבע, הם לא יוטרדו מחרדת טווח.

*פורסם ב-12.07.22 (נוסף וידאו)



________________________

נסיעה לאילת עם MG EHS במבחן ארוך טווח (דיווח שני) / בן חסון
לאחר ש"זכיתי" במינוי לא-רשמי אך כן-קבוע ל"אחראי הנסיעות לאילת ברכבי מבחן ארוכי טווח", היה ברור שגם הפעם אצטרך לצאת דרומה עם הרכב התורן – MG ESH שנמצא אצלנו במבחן ארוך טווח. ואם כבר נוסעים, אז נארגן את הגברת ההריונית והאדון הצעיר (בגיל 3.5 שנים) שיצטרפו לנופש קצר של לפני חג הפסח. כן, הנסיעה עצמה בוצעה די מזמן, סמוך ממש להגעת MG EHS למערכת.

הצגת הדברים
כאמור, המשפחה כבר מתורגלת בענייני אילת ורכבי מבחן. מלון הוזמן ליומיים קצרים בתומם תכננו לצאת חזרה כדי להספיק לערב חג הפסח אותו תכננו לערוך יחד עם המשפחה במרכז. המסלול שנבחר כלל יציאה מהבית שבאזור השרון לכיוון כביש 6, משם ל-40, מצפה רמון, שיזפון ועד לאילת, ואותו מסלול בדיוק נקבע גם לדרך חזור.

הרכב הגיע אלי כשהוא נטול אנרגיה בסוללה וכמעט ללא דלק במיכל וזה העלה את האתגר הראשון: תדלוק. פתח הטעינה שבצד ימין של הרכב נפתח בלחיצה, גרר מיד מחשבה שכך גם יפעל פתח התדלוק שבצד שמאל של הרכב, אך לחיצה על האחרון לא הניבה אף תגובה. חיפוש קצר בסביבת הנהג לא העלה זכר לכפתור וספר הרכב חסר. תעלומה של ממש. רק אחרי חיפוש ממושך שהסתיים בשיחת טלפון אחת מביכה מאוד לנציג היבואן נמצא מתג לפתיחת דלת מיכל התדלוק הממוקם במקום מאוד לא נגיש ודי נסתר. טוב לכן שבאופן רגולרי השימוש בו יהיה לעיתים רחוקות בלבד.
לבסוף, לחצי האוויר בצמיגים אופסו, מיכל הדלק מולא עד לקצה, הסוללה הוטענה במלואה (13.8 קוט"ש) וה-EHS הבטיח לנו כ-410 ק"מ על בנזין ועוד 51 ק"מ נוספים תודות לרזרבות החשמל.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: בן חסון

דבר הגברת
מסורת זו מסורת ולכן הראשונה לנהוג הייתה הגברת שביום-יום מורגלת ברכב החשמלי שלה. זו אהבה מאוד את הגודל והמרחב מלפנים, כמו גם את תנוחת הנהיגה הגבוהה והמרחב הנדיב לילדון מאחור. תחילת הנסיעה נעשתה במצב החשמלי, ומכיוון שלאחר שהתרגלה לחשמל הנהגת נהייתה רגישה מאוד לוויברציות ולרעש מנוע, היא הייתה מרוצה מהאופן החלק בו הרכב התנהל בעיר. בהקשר של נוחות הנסיעה היא פחות התרשמה, לפחות בעיר.

בשלב זה שיחקתי את המשחק האהוב עלי: "כמה לדעתך הרכב שהבאתי הפעם עולה?". מפאת כבודה לא אחשוף את המספרים המופרכים שהיא העריכה בהם ה-MG הזה נמכר, אך אפשר להבין מה בלבל אותה. לסביבת הנהג הופעה עדכנית ואלגנטית למדי, הדיפונים רכים ונעימים, המושבים מרשימים למראה ונוחים למדי ומסך המולטימדיה הגדול ("10.1) ולוח המחוונים הצבעוני מוסיפים להופעה עדכנית – הכל יוצר תחושת עושר כללית שבאמת קשה למצוא בגזרת המחיר (170,000 שקלים) של EHS.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: רונן טופלברג

שקט נפשי
במהלך הנסיעה דרומה נתנו לרכב לנהל את רזרבות החשמל שלו בעצמו, למעט במעבר בערים ו/או פקקי תנועה כאלה ואחרים, שם העברנו אותו ידנית למצב חשמלי. יש משהו מאוד מרגיע בשקט ובהתנהלות החלקה בנסיעה חשמלית שכזו. פתאום הפקק קצת פחות נורא כשאין מנוע שמטרטר ומזכיר לך על כל טיפת דלק שנשרפת לשווא. שקט נפשי.

בכל מקרה, בקטעי הדרך הפחות פקוקים EHS הפגין ביצועים מצוינים של ממש, מאפשר עקיפות בבטחה מחד ונינוחות בשיוט מהיר מאידך. יש שתי נקודות בהן העברות ההילוכים מורגשות, הן חלקות אך מאוד ארוכות ומביאות לאיזו הפוגה קלה אך מורגשת בהעברת הכוח. צריך להכיר תכונה זו, להתרגל אליה, ובכל זאת הביצועים עצמם, כאמור, טובים מאוד. באמת שתכננו לנהוג יותר לאט ורגוע ממה שהיה בפועל, אך הקצב בו הוא מפתח מהירות מפתה את הנהג.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: בן חסון

נוחות הנסיעה מחוץ לעיר נאותה, אך בכבישים גליים המרכב לא תמיד מרוסן דיו. בידוד הרעשים ראוי והכל מוביל לנסיעה נעימה למדי. מערכת השמע מוצלחת, הגג הפנורמי הגדול סיפק נוף ועניין. נציין כי איכות מסך המולטימדיה אינה מהמצטיינות, כך גם איכות מצלמות הנסיעה לאחור (אבל יש כיסוי 360 מעלות), ומדי פעם מערך קארפליי שיהק לנו.

בסיכומו של דבר, אחרי שהגענו לאילת וביצענו כמה סיבובים וסידורים בעיר, צריכת הדלק הממוצעת עמדה על כ-14.5 ק"מ לליטר בעלות בנזין של כ-190 שקלים לפי מחירי אפריל (7.44 שקלים לליטר) + 7.3 שקלים עלות הטעינה הביתית. נתון לא רע בפני עצמו לרכב פנאי קומפקטי, מרשים יותר כאשר זוכרים שמדובר ברכב חזק מאוד וכבד (1.85 טון).

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: בן חסון

מתח נפשי
השנה שחלפה הייתה השנה שתיזכר כזו שבה התחום החשמלי בענף הרכב תפש תאוצה, כ-8% מכלי הרכב שנמכרו בישראל 2021 היו חשמליים או היברידיים-נטענים כמו ה-MG "שלנו". יש יותר מודעות לעניין וניסיון לתת מענה לדרישה ההולכת וגוברת, ואפילו במלון בו נפשנו היו עמדות טעינה לשימוש אורחי המלון והציבור הרחב (בתשלום, כמובן).

העניין הוא שעם כל הכבוד להתקדמות שנעשתה, יש עוד דרך לעבור. במלון אומנם יש עמדות טעינה, אבל מספרן לא גדול, מיקומן לא מפורט באתר המלון וגם הצוות בקבלה לא ממש ידע להכווין אותנו אליהן. אחרי חיפוש קצר שמחנו לגלות כי העמדות ממוקמות בחלק הקרוב יותר למלון של מגרש העפר המרוחק המשמש כחניה, והתאכזבנו לגלות שהן תפוסות בידי רכבי בנזין ודיזל שלא ממש עושים בהן שימוש לעניין. לצוות המלון לא הייתה יכולת לעזור ולהזיז אותם ולא התחשק לי להתקשר למשטרה בזמן החופשה כפי שהציעו אחדים (שלא בטוח שכלל הייתה מסייעת). לפני שיצאנו למרכז הצלחנו לתפוש רגע בו העמדה הייתה פנויה לטובת צילום קצרצר, וכן, כמו שאתם רואים, החנייה לטעינה מיועדת לרכב נכים, ושם הרי אסור לכל רכב אחר לחנות.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: בן חסון

כל החוויה הישראלית הזו גרמה לנו לוותר על טעינה לדרך חזרה. זה קצת מבאס בהתחשב בכך שטעינות מרובות מגדילות את פוטנציאל החיסכון ברכב כזה. מצד שני, אם היינו מגיעים עם רכב חשמלי לאחר נסיעה של יותר מ-370 ק"מ ומגלים שאין לנו פתרון אמיתי, נוח וזמין כדי לטעון את הנדרש עבור הנסיעה הביתה המתח היה עולה הרבה יותר מהר, ולא בסוללה. וכאן התגלה, ממש בפועל בחיים ה"אמיתיים", אחד מיתרונותיו של MG EHS וכלים מסוגו – גם אם ישנה נסיעה לא מתוכננת וכל מערך הטעינה משתבש – אפשר פשוט לתדלק ולנסוע.

ארזנו את המזוודות, הוספנו קצת קניות – רשמתי לעצמי שתא המטען לא ממש גדול, ובעיקר מפריע מיקומו הנמוך של הכיסוי – ויצאנו לדרך.

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: בן חסון

ערב חג
את הדרך חזרה עשינו בקצב מהיר מהמתוכנן, וכאמור ללא טעינה שהייתה משפרת את הנתון שקיבלנו – 11.2 ק"מ לליטר, כ-245 שקלים. בסך הכל עלות הדלק והחשמל לנסיעה הלוך-חזור עמדה על כ-440 שקלים לפי צריכת דלק ממוצעת של 12.8 ק"מ לליטר ועלות הטעינה הביתית. על פניו לא מדהים, אבל קשה לי לחשוב על רכב פנאי קומפקטי עם ביצועים שכאלה במחיר דומה שיציג נתון שכזה.

אל ביתנו בשרון הגענו בשעות אחר הצהרים המוקדמות, ישר חיברנו את ה-EHS לשקע והתחלנו להתארגן לערב החג עם המשפחה בעיר האורות ראשון לציון, כ-40 ק"מ מביתי. הטעינה הייתה קצרה ולא מילאה אפילו מחצית מהסוללה – ובכל זאת ה-MG, בנסיעת הפקקים של ערב החג, הציג נתון טוב מ-20 ק"מ/ל'. למחרת, לאחר טעינה מלאה, העברתי את הרכב לעורך (כ-30 ק"מ) ובדרך לביתו, כולל שיוט מהיר מאוד בכביש 6, לא ממש ניסיתי לחסוך ונתתי ל-EHS המגודל לנהל את האנרגיה בעצמו והוא החזיר בנתון צריכת דלק של 37 ק"מ לליטר. הבנתם?


________________________

MG EHS - היכרות ומפגש ראשוני (דיווח ראשון) / בן חסון
אנחנו בוחנים כל שנה כ-150 דגמים חדשים, מחודשים או גרסאות שונות. במסגרת מבחני הדרכים, המבוססים על פרוטוקול שיטתי, אנחנו בודקים את המכונית באופן מפורט. סביבת הנהג הנדסת האנוש ופנים הרכב, המרחב מאחור והשימוש בתא המטען. במהלך הנהיגה אנחנו בודקים את יחידת הכוח, נוחות ואיכות הנסיעה, היכולת הדינמית – ועושים את כל אלה בכל סוגי התוואי והתנועה, בנהיגה רגילה וגם במצבים מכבידים לאורך מאות קילומטרים, בהרבה שעות נהיגה. 

את כל הממצאים האלה אנחנו מעלים על הכתב ומציגים בווידאו, מסכמים אותם לכדי התייחסות לרכב עצמו וגם למחיר.

המבחן והחיים עצמם
העניין הוא שמבחני הדרכים נעשים כך שבפרק זמן קבוע של יומיים-שלושה אנחנו מבצעים את כל הפרוטוקול באופן ממוקד. מה שחסר במבחני דרכים, מהסוג הרגיל והמקובל גם בכל העולם ומעל 100 שנים, הוא הממד השימושי ברכב לאורך זמן. כך זו נסיעה איטית בפקקים במשך זמן רב, בעיות חנייה, הסעת כל המשפחה לקניון הקרוב או לאתר הטיול הרחוק, בעיות עם הושבת ילדים קטנים, ועל הובלה מאיקאה אין מה לדבר. לכל אלה יש השלכות על האופן בו הרכב מתפקד ביום-יום ומכאן על החוויה הכוללת של השימוש בו, וגם על עניינים כמו צריכת דלק.    


כאן נכנסים לתמונה מבחני דרך ארוכי טווח. במבחנים שכאלה הרכב הנבדק נמצא אצלנו חודשים ארוכים, פרק זמן המאפשר לנו לחיות איתו באופן יום יומי. בנוסף כל חברי המערכת משתמשים ברכב הזה גם מספר שבועות והוא משמש אותם בשגרת יומם – נסיעות לעבודה, טיולים משפחתיים, סידורים ומה לא. הרכב משמש גם את צרכי המערכת השונים ובכך אנו מבטיחים מגוון מצבי נהיגה טיפוסיים לצד שימוש מרובה וארוך המאפשרים יחד היכרות מעמיקה ותמונה מקיפה יותר על החיים עם הרכב המדובר.

שלום MG EHS
ובכן, זה הזמן לומר שלום לרכב החדש שהגיע אלינו למבחן ארוך טווח – MG EHS, הרכב ההיברידי-נטען הראשון המגיע אלינו למבחן שכזה. זה אינו המפגש הראשון שלנו עם EHS, ולהלן מידע הכרחי.

מדובר ברכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שהוצג בשנת 2018, נחת בישראל בתחילת 2021. EHS נמצא בצד הגדול יותר של הקטגוריה: בסיס הגלגלים שלו הוא 272.2 ס"מ, אורכו 457 ס"מ, רוחבו 188 ס"מ, גובהו 166 ס"מ. נפח תא המטען הוא 463 ליטרים ועם קיפול המושבים הוא גדל כמעט פי שלושה, ל-1287 ליטרים. למעוניינים, ל-EHS כושר גרירה של 750 ק"ג לנגרר ללא בלמים, עד 1,500 ק"ג עם בלמים. עוד יצוין כי משקל הרכב גבוה (1850 ק"ג), ונפח מיכל הדלק קטן (37 ל').

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

ייחודו של ESH נוגע ליחידת ההנעה מסוג היברידי-נטען הנדירה למדי ברמות המחיר בהן מוצע הדגם בישראל – כ-170,000 שקלים. יחידה זו משלבת בין מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 162 כ"ס ו-25.5 קג"מ למנוע חשמלי המייצר 122 כ"ס ו-23.4 קג"מ לתפוקה כולל של 258 כ"ס ו-37.7 קג"מ. הכוח עובר לגלגלים הקדמיים דרך שתי(!) תיבות הילוכים – אחת עם שישה הילוכים למנוע הבנזין, השנייה עם ארבעה הילוכים למנוע החשמלי. הביצועים על הנייר מאוד מרשימים, בוודאי ביחס למחיר: 6.9 שניות בלבד ל-100 קמ"ש.

ל-EHS סוללה של 16.6 קוט"ש וזו מעניקה טווח נסיעה מרבי של 52 ק"מ. הספק הטעינה הוא 3.7 ק"ו, כך שטעינה מלאה נמשכת כ-4.5 שעות. 

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: MG

הדגם מוצע בישראל ברמת גימור אחת, 'נט אפ', ובמפרט הבטיחות שלה בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה, ניטור היקפי של שטחים מתים, עמעום אוטומטי, התרעה על פתיחת דלתות מסוכנת ולרכב חמישה כוכבים במבחן הריסוק של יורו NCAP (שנת 2019); במפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית פנורמי, מצלמות היקפיות וחיישני חנייה, תאורה וגשם, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה וצג "10.1 וממשק לאפל, מחוונים מוקרנים "12.3, ריפוד עור משולב אלקנטרה.

ההיגיון שברעיון
המרכיב ההיברידי של הדגם הזה, מעצים לא רק את הביצועים אלא גם את החיסכון. בהינתן ממוצע נסועה יומית של 45 ק"מ, דגם זה מציע, לפחות על הנייר, שימוש יום-יומי מלא בחשמלי בלבד, או לפחות ברוב התוואי; במקומות בהם ניתן לטעון במהלך היום את הרכב (חניונים בעבודה, למשל), זהו סידור מעולה, גם למרחקים גדולים יותר.  

טווח נסיעה כזה מאפשר לצמצם עד לבטל את השימוש בדלק – המזהם באופן קבוע ומחירו מתייקר באופן תדיר – במהלך שבוע העבודה. עלות טעינה מלאה ל-EHS במחירי החשמלי הנוכחיים (0.53 שקלים) עומדת על כ-8.8 שקלים המתרגמים ל-17 אג' לק"מ, עלות מקבילה לצריכה של 40 ק"מ/ל' ברכב בנזין או היברידי רגיל, נתון דמיוני. 

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

מבנה היברידי-נטען מבטיח את יתרונות התנועה בחשמל ללא החסרונות: טווח מוגבל, פרישה דלילה של עמדות טעינה, זמן ממושך לכל טעינה (גם מהירה). המערך ההיברידי מאפשר גמישות וחופש פעולה גם במקרה של נסיעות ארוכות ו/או לא מתוכננות – פשוט מתדלקים ונוסעים. 

הדברים הרגילים
מבחן הדרך המלא פורסם כאן ובגיליון אוטו 421. המפגש הראשון עם ה-EHS "שלנו" התרחש לפני שבועות אחדים באמצעו של יום חמים למדי. המופע הכולל בצבע כסף-ליסינג שקיבלנו נאה אך סולידי, לנועזים יש צבעי מרכב חיים יותר וגם אופציה לריפוד ולדיפונים אדומים בתא הנוסעים. 

גם סביבת הנהג, לפחות זו עם הריפוד השחור שקיבלנו, בעלת הופעה נאה ומעט שמרנית. איכות החומרים טובה למדי, כך גם איכות ההרכבה והגימור. מסך המולטימדיה הגדול במרכז ולוח המחוונים המוקרן יוצרים את ההופעה העדכנית הנדרשת מרכב עכשווי. אלה עמוסים מדי במידע ומסורבלים לתפעול ולהבנה. 

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

המרחב מלפנים טוב מאוד, גם בשורה השנייה לא חסר מקום. לתא המטען נפח שימושי ומבנה יעיל.

תחילת הנסיעה נעשתה על חשמל, ובמצב זה הכוח מספק כמעט לכל שימוש יום-יומי רגיל בגדרה-חדרה. נכון לכתיבת שורות אלה התרשמנו שניתן לכסות בפועל מעל 40 ק"מ ללא קושי ולהתקרב לנתון הרשמי עם נהיגה מודעת ומתחשבת אך לא מתחשבנת. עוד על כך, ובפירוט, בדיווחים הבאים.

בהמשך מצטרף מנוע הבנזין. הוא קולני מעט יותר מדי אבל מתגמל בביצועים טובים מאוד, וטובים מהמקובל באזורי המחיר בו EHS משחק. תיבות ההילוכים מנהלות בינן לבין עצמן את העברת הכוח, לרוב זה עובד ברקע באופן שאינו מורגש, לעיתים ובעיקר תחת עומס, תורגש העברת הילוך חלקה אך איטית מדי. צריך קצת להתרגל. 

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב

כיול המתלים נוקשה, והתוצאה היא נוחות נסיעה בינונית בעיר. הריסון אינו מתעלה, דבר המורגש למשל במעבר על פסי האטה. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה יותר. בידוד רעשי הכביש סביר, וגם רעשי הרוח נשמעים באופן סביר. היכולת הדינאמית נאותה, אך מהר מאוד ה-EHS מבהיר לנהג ששאיפות ספורטיביות של ממש אין לו.

יצאנו לדרך
אלה הרשמים הראשונים שלנו מ-MG ESH שהגיע אלינו למבחן ארוך טווח. מצורפים גם הנתונים בענייני ק"מ, צריכת דלק וצריכת חשמל. בחודשים הקרובים נחזור עם דיווחים נוספים, הנסיעה המסורתית לאילת, סרטונים וסיפורים מהחיים עם ה-EHS על-ידי כל חברי המערכת.

דוח שימוש, סבב ראשון
התחלה – 546 ק"מ
סיום – 3,187 ק"מ
נסועה – 2,641 ק"מ
זמן – 3 שבועות
צריכת דלק – 179 ליטר
צריכת חשמל – 33.6 קוט"ש
צריכה דלק ממוצעת – 14.75 ק"מ/ל'

*פורסם ב-04.05.22 (נוסף וידאו)

MG EHS - מבחן ארוך טווח
צילום: אוהד אלגוב