בקופנהאגן נחתנו היישר לחגיגות יובל החמישים להכתרת מלכת דנמרק, ואלה הביאו לסגירת מרכז העיר. ובכל זאת, בבוקר שאחרי הכל זורם ותוך חצי שעה אנחנו מגיעים ממרכז העיר לקופנהיל – מתחם בו פועלת תחנה ליצור חשמל מפסולת, והגג שלה משמש כאתר יבש של גלישת סקי. כאן ממתינים אנשי טויוטה אירופה עם טויוטה bZ4X החדש.

משמיעים
מאחורי הסימול המוזר והמסורבל, נמצא דגם ראשון המבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה. bZ הוא תת-מותג חשמלי – כמו ID בפולקסווגן, איוניק ביונדאי – ובמסגרתו יושקו עוד שישה דגמים, ואלה יחלקו אותו בסיס. 

סובארו, שהציגה דגם נפרד בשם סולטרה (Solterra), הייתה לפי אנשי טויוטה שותפה שווה בפיתוח. אותו בסיס משמש גם את לקסוס RZ, ואילו דגמים חשמליים שיחלקו אותו בסיס עם דגמים רגילים, לא ייכנסו למשפחת bZ, כך מבטיחים אנשי טויוטה. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

אותה פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה היא e-TNGA, ועיקר הסימול שלה מכריז על קשר ישיר לזו המוכרת: מודולרית, גלובלית. אנשי טויוטה טוענים כי הקשר בין השתיים הוא בעקרונות היסוד: הנמכת מרכז הכובד ושיפור הקשיחות. אבל הקשר מיידי יותר, גם במכלולים, וב- bZ4X זרועות המתלה האחורי מגיעות מהפלטפורמה המוכרת. האם לכן נבחר מבנה הנעה קדמית? בטויוטה עונים כי בחירה זו קשורה דווקא בשאיפה לשמר שימושיות ויעילות אנרגטית ולתת ללקוחות את מה שהם רגילים אליו.

נפגשים 
לדגם החדש בסיס גלגלים ארוך ביחס לדגם פנאי קומפקטי, וזה עומד על 285 ס"מ. אורכו, 469 ס"מ, כבר קרוב יותר לדגמים כאלה, וכך גם רוחבו וגובהו, 185 ו-165 ס"מ בהתאמה. משקלו נע בין 1900 ק"ג ל-2065 ק"ג בגרסת ההנעה הכפולה.

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

לדגם זה גרסת הנעה הקדמית עם מנוע אחד המייצר 204 כ"ס ו-27.2 קג"מ. להשקה התייצבה גרסת ההנעה הכפולה שיש לה שני מנועים. בניגוד למקובל, זו אינה חזקה באופן משמעותי, והפערים קטנים יחסית; ובכן, התפוקה המשולבת היא 218 כ"ס ו-34.4 קג"מ.  המהנדס הראשי של הפרויקט, דייסקו אידו, מתייחס לכך ואומר כי בטויוטה לא הלכו על מספרים אלא על מה שצריך: "אנחנו מחפשים תגובה הדרגתית ולא עצבנית מדי...מספר זה רק מספר. התחושה חשובה יותר".

המנוע הקדמי זהה לזה שבגרסת ההנעה הקדמית, מוגבל בגרסה זו ל-109 כ"ס, המנוע האחורי שיש לו אותו הספק שונה, ובשיוט יפעל בעיקר המנוע הקדמי. לרכב סוללה של 71.4 קוט"ש ברוטו (אידו אינו נוקב בנתון נטו) והספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט.

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

טווח הנסיעה המוצהר של גרסת ההנעה הכפולה הוא 456 ק"מ ברכב עם חישוקי "18 (בארץ), 411 ק"מ עם חישוקי "20 (בהשקה). לפי אידו, טווח זה יושג ללא הפעלת המיזוג שנמצא אחראי לכך שרכבי ההדגמה התעוררו עם כ-320 ק"מ במד הטווח. נשמע מוגזם... בכל מקרה, חבל שלא ניתן לראות ברכב אחוזי סוללה שנותרו. 

מתאקלמים 
במפגש ראשון, bZ4X נראה בבירור כמו רכב פנאי עם דמיון לראב4 – אבל הוא מלוטש יותר, מעודן יותר, ונראה חסון פחות. הרבה מכך באחריות החזית, שם יצרה טויוטה מופע נאה למרות שוויתרה על השבכה שם והצליחה לשמר הופעה נאה ולא כזאת עם פנים מוזרות. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

סביבת הנהג מעוצבת באופן עדכני, מבוססת על מאפיינים מוכרים של טויוטה, אלא שזו עשויה פלסטיק קשיח וזה אינו מחמיא, ודיפון הבד שמעליו משפר את הרושם רק במעט. לא ברור מדוע טויוטה וגם חלק מהמתחרות בוחרות להרכיב בכלים חשמליים יקרים פלסטיק זול. 

במרכז, צג מולטימדיה גדול ("12.3) ונאה, וזה יודע עברית, ומתחתיו קונסולה נאה המאכלסת מתגים ובורר הילוכים בצורת חוגה. מתחתיה חלל אחסון, כנראה כפיצוי על היעדרו של תא כפפות. בין המושבים תא אחסון וזה אינו בנוי באופן איכותי, והריפוד דמוי העור אינו מזמין. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

כמו בדגמי פיג'ו, גם ב- bZ4Xמחוונים מוקרנים הנמצאים מעל גלגל ההגה, העמוס מדי במתגים. המחוונים עצמם ברורים אך קטנים מדי ופשוטים, ותפעול מערך המידע דרכם מסורבל. 

תנוחת הנהיגה מוזרה בגלל שרצפת הרכב גבוהה; המושב קרוב מדי לרצפה והמיקום הנמוך של ההגה אינו משפר את המצב. ואז, כאשר מגביהים את המושב, חווים קרבה מוגזמת לתקרה, ולכך מצטרף מיקום דוושות שאינו מושלם.  

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

מאחור המרחב נאה, אך גם שם המושבים קרובים מדי לרצפה. תא המטען שימושי, נפחו 452 ליטרים ותפעול הדלת חשמלי. 

נוסעים 
מסלול הנהיגה שנבחר נע בפרברי קופנהגן והיה איטי מדי וקצר מדי. מאידך, קטעים מישוריים בזחילה רציפה יוצרים שילוב שכלים חשמליים מאוד אוהבים, וגם מזג האוויר הקריר סייע לשיפור הטווח. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

פה ושם ניצלנו את האפשרות ללחוץ על המצערת, ואז גילינו כי לאחר השהיה קלה, הרכב צובר מהירות באופן מכובד – ועל כך מצהיר גם נתון ההאצה הנאה, 6.9 שניות ל-100 קמ"ש – ובעיקר, האצות הביניים טובות. אל תצפו לתאוצות מעקמות צוואר כמו שפגשנו בחשמליות חזקות (והרי  bZ4Xהיא חשמלית שאינה חזקה), אבל כמו שאמר אידו, התגובות המדודות מתאימות ללקוחות טויוטה. 

והטווח? המרחק שעברנו ומד הטווח הפסימי התכנסו ל-330 ק"מ. ממוצע של 5.4 ק"מ/קוט"ש, ולפי הסוללה מדובר ב-380 ק"מ; התוצאה בפועל מן הסתם באמצע, ומעניין יהיה לראות כיצד ישפיע החום הישראלי על הטווח. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

לפחות בהתרשמות הראשונית נראה שאותה ליניאריות בפעולת חטיבת הכוח מוצאת ביטוי גם ביכולת הדינמית, שהיא מאוד מדודה, ניטראלית ובטוחה. ההיגוי בסדר, ורק הכאילו-משוב מלאכותי. 

הבלמים לא נדרשו כמעט למאמץ, ונראה שגם אם חסרה חדות בתגובה, להפעלתם יש פעולה הדרגתית החסרה בחלק מהמתחרים. אין אפשרות לבחירה דרגות הבלימה הרגנרטיבית, אך ניתן לעבור בקלות למצב מרבי בלבד, וזה אינו עצמתי מאוד.  

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

לקינוח בחרנו בדרך החוף ממנה ניתן לראות את הגשר לשוודיה, שהתפרסם בסדרה המצוינת ה'גשר'. הדרך הדגישה שהכבישים בקופנהאגן אינם ברמה האירופאית. בכל אופן, למרות צמיגים עם דופן לא ממש גבוהה (235/50-20) נוחות הנסיעה  נאותה. אמנם, שיבושים קלים מורגשים בתנועה איטית, אך ככל שהקצב עלה, הטיפול בשיבושים השתפר. רעשי הכביש והרוח נשמעו חזקים למדי.  

מסכמים
לאחר התרשמות קצרה מדי ולא באמת מאתגרת, עולה כי bZ4X הוא דגם חשמלי שהוא גם עדכני, גם לא מתחכם מדי. טויוטה יצרה רכב חשמלי הפונה ללקוחותיה, וזה עונה היטב לדרישות אלה. עניין שחייב בדיקה בישראל, הוא טווח הנסיעה.  

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה

הגישה השמרנית, גם בדגם כזה, אפשרה למתכננים ליצור רכב חשמלי שאין לו מגרעות גדולות והוא נכון לקטגוריה בה הוא נמצא. 

מנגד, המחירים, 230,000-250,000 שקלים, קצת יקרים מדי ביחס לדגמים קרובים. בכל אופן, כבר בתחילת יולי יגיעו כלים ראשונים לכביש הישראלי, ואז נשתדל להביא רשמים מקיפים יותר, ממוקדים יותר ובעיקר כאלה שנאספו בכבישי ישראל. 

טויוטה  bZ4X - מבחן דרכים (השקה עולמית)
צילום: טויוטה