כנראה שלא משנה כמה פעמים התאכזבנו, כמה שנים עברו וכמה מבחר הדגמים קטן – אלפא רומיאו תמיד יוצרת רגשות. וכן, גם הפעם ציפינו לדגם החדש שלה, טונאלה – דגם ראשון שלה מאז סטלביו שהוצג ב-2016. טונאלה, כך אנשי אלפא, הוא ראשון מבין דגמים חדשים שלה. הדגם החדש מכוון לדגמי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV) של מותגי היוקרה, והוא עתיד לפגוש לא מעט מתחרים שם.

הקשר, פרטים
טונאלה נחשף ב-2019 כמכונית תצוגה, והושק בתחילת 2022 באיחור (כיאה לאלפא) של כשנתיים ביחס לתוכניות המקוריות.

הבסיס של הדגם החדש הוא פלטפורמה ותיקה של פיאט ('קטנה-רחבה 4x4') אותה הוא חולק בין השאר עם ג'יפ קומפאס, ובסיס הגלגלים, 264 ס"מ, זהה. אורכו של הדגם החדש 453 ס"מ, רוחבו 184 ס"מ, גובהו 160 ס"מ.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

אלפא רומיאו טונאלה מצויד במנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים עם מערך היברידי מתון (48 וולט), וזה מוצע בשלב זה בגרסת 130 כ"ס; גרסת 160 כ"ס תגיע בעוד מספר חודשים.

אותה גרסת 130 כ"ס תוצע ברמת גימור 'ספרינט' ב-229,000 שקלים, וגרסת ה-160 כ"ס בשתי רמות גימור ב-269,000 שקלים וב-289,000 שקלים. בשלב זה נמצאת בישראל רק 'ספציאלה' המהודרת, שמחירה 249,000 שקלים בגרסת 130 כ"ס, זו מוצעת לזמן מוגבל – והיא זו שנבחנה כאן.

באבזור התקני: תאורת לד מטריקס, חישוקי "20, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית, בקרת אקלים, מולטימדיה עם צג "10.25 וממשקי קישור, לוח מחוונים מוקרן, תפעול הילוכים מההגה, תאורת אווירה, ריפוד אלקנטרה. לרכב שנבחן נוספה חבילת אבזור וגימור שמחירה 14,000 שקלים, וזו כוללת תפעול חשמלי ואוורור למושבים הקדמיים, מערכת שמע משודרגת וריפוד עוד. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, ואינו כולל ניטור שטחים מתים.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

עיצוב, נראות
הטונאלה שנבחן התייצב בגוון ירוק מטאלי מלהיב שהדגיש כי האיטלקים אמונים על מלאכת העיצוב. אנשי אלפא הוסיפו למופע הכולל, הדומה לזה של סטלביו, גם אזכורים של דגמי עבר ובחזית אפשר לזהות השפעות של SZ מ-1989 ומאחור אלה הם קווים של בררה מ-2005 שעוצבה על-ידי ג'וג'ארו. לקשר עם העבר מוסיפים החישוקים הגדולים ("20) המעוצבים כמו 'חוגת טלפון', והחיבור להווה מודגש על-ידי קווי לד, המחדדים בייחוד מאחור את המסר הספורטיבי.

פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג מאופיין, כיאה לאלפא, בקווים קלאסיים ואלה מוצאים ביטוי במבנה המחוונים, בפתחי האוורור העגולים, בגלגל ההגה הספורטיבי שעליו לחצן התנעה, ובצג מגע שאינו מוגזם בגודלו. איכות החומרים מעורבת; חלקה מדופן עור נאה ולתקרה אריג שחור, אך רוב משטחי הפלסטיק אינם מזמינים ביחס לרכב כה יקר, והגוונים כהים מדי. אנשי אלפא התייחסו רבות לתאורת האווירה הנאה, אבל היא מוצאת ביטוי באזור מוגבל ואינה יוצרת שינוי משמעותי.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

למרות גודלו של צג המולטימדיה, 10.25, התצוגה עצמה קטנה ודומה מדי למקובל במותגי הקבוצה, וזו אינה מביאה ייחודיות משלה. ה"אייקונים" הקטנים מקשים על התפעול וכך גם הרגישות למגע שאינה אחידה, וגורמת לכך שהפעולה אינה מתבצעת, ולפעמים התצוגה עוברת לתפריט שונה מהמבוקש. עיקר התפעול ברור גם בגלל שהשליטה בבקרת האקלים חיצונית.

המחוונים המוקרנים נאים ואמורים להזכיר קלסיקות של אלפא רומיאו. נגיד. תפעול מערך המידע בהם מבלבל בגלל אופן השליטה והאיטיות בתגובה המאפיינת גם פרטים נוספים. גלגל ההגה נאה אך המתגים שעליו אינם מזמינים, ולאיתות תפעול וצליל מעצבנים.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

מושבי הספורט נראים נהדר, אך אינם מאוד נוחים. תנוחת הנהיגה הגבוהה יחסית כמו ברכב פנאי, אינה מושלמת; הראות לאחור מוגבלת והקורות הקדמיות העבות מסתירות חלקית את מראת הצד הימנית. המרחב מאחור טוב ולרשות הנוסעים פתחי מיזוג.

לתא המטען נפח מכובד של 500 ליטרים, הוא איכותי במבנהו. מנגנון הסגירה/פתיחה החשמלי של דלת תא המטען מסורבל.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

מנוע, ביצועים
לטונאלה הנבחן מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 130 כ"ס (ב-5250 סל"ד) ו-24.5 קג"מ (ב-1500 סל"ד), צמוד לו מערך היברידי מתון של 48 וולט, התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 9.6 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש.

המנוע והנתונים הצמודים לו אינם בדיוק החומר ממנו עשויים חלומות של אלפיסטים הממתינים שנים לחידוש מהמותג, ולכן יצאנו לדרך עם ציפיות שאינן גבוהות. שלא תהיינה אי הבנות: לטונאלה ביצועים נאותים בכל מצב, גם בעומס. אך המנוע הזה בגרסת ה-130 כ"ס אינו מהסוג התוסס שאוהב לטפס לסל"ד גבוה ולהשמיע אגב כך זמירות איטלקיות ערבות. הגרסה החזקה יותר שיש לה 30 כ"ס, לא רק שביצועיה עדיפים (8.8 ש', 212 קמ"ש), אלא ששיא ההספק שלה מושג ב-500 סל"ד גבוהים יותר, כך שמעניין יהיה לפגוש בה.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

השליטה הידנית מאחורי ההגה טובה מאוד, אך כמו מערכות הבטיחות מפריזה בצפצופי התרעה (על סירוב להעביר הילוך). בעיר, פעולת התיבה הדו-מצמדית אינה חלקה לגמרי, ושילוב המערך ההיברידי המתון מורגש מדי. מנגד, ובניגוד למקובל במערכות דומות, טונאלה באמת יכול לזחול בכוח המנוע החשמלי; מנוע זה מייצר 20 כ"ס ו-5.6 קג"מ. עם זאת, פעולה זו נדירה וקורית בשעות קרירות כשהמזגן כבוי, וגם אז מדובר במהירות נמוכה ולמרחק קצרצר.

צריכת הדלק נעה בין 10.7 ק"מ/ל' בתוואי המבחן ועד ל-13 ק"מ/ל' בשיוט. 

נוחות, התנהגות
כיול המתלים בטונאלה נוקשה ביחס – ריסון המרכב טוב והדבר נעשה על-חשבון נוחות הנסיעה. לטונאלה צמיגי 235/40-20 והדופן הלא-גבוהה אינה מסייעת בשיכוך המעבר על מהמורות. במהירויות נמוכות נוחות הנסיעה אינה טובה על שיבושים בינוניים ועל פסי האטה, אך ככל שהמהירות עולה והעומס על המתלים גדל, כך הנסיעה נוחה יותר. מחוץ לעיר הנוחות נאותה אך אינה מצטיינת ומעבר על שברים מורגש בתוך הרכב.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

בנוסף, אותם צמיגים רחבים משפיעים גם על כך שרעשי הכביש נוכחים. הקרבה לג'יפ מורגשת בשבילים. בנסיעה איטית הרכב קופצני, אבל ככל שעולה המהירות יכולת הספיגה משתפרת והוא מתמודד היטב עם בורות ומהמורות.

לטונאלה יכולת דינמית טובה, הכוח הלא-רב אינו מאתגר והצמיגים הרחבים מספקים אחיזה מצוינת. ההגה מעט קל, משקלו משתפר ב'ספורט', והוא מהיר ומקנה יכולת הפניה טובה. עם זאת, התחושה עם הפנית ההגה צמיגית מדי. גם כאן, יש לצפות שהגרסה החזקה יותר תוסיף להנאה. בלמי הברמבו הטובים לא מתקשים כאן. 

מחיר, תמורה
השם 'אלפא רומיאו' מרגש חובבי רכב גם כיום, למרות שהמותג לא פינק את אוהדיו לאורך השנים. זו יכולת  נדירה ואלפא פורטת על נימי הרגש באמצעות העיצוב. עם השם הזה וההופעה הזאת ציפינו שהפיוזים שלנו יקפצו כאשר נלחץ על המצערת – וזה לא קרה.

אלפא רומיאו טונאלה - מבחן דרכים (1.5 ליטר, 130 כ
צילום: תומר פדר

העיצוב אינו מגובה במערך התחושות הצפוי מאלפא שמחירה 249,000 – כמו זה של ג'וליה הנהדרת. זו לא הגרסה הנחשקת במבחר, בוודאי כאשר מחיר רכב ההדגמה הוא 264,000 שקלים, ובהחלט נמתין למפגש עם זו החזקה.

עם זאת, יש לזכור שהתחושות בדגמים מתחרים רבים בתחום היוקרה לא תמיד רגשו, והתמורה שלהם לא התעלתה.  עם זאת, מול היריבים הגרמניים המובילים טונאלה מעניקה תמורה טובה יותר והיא מיוחדת מהם.