אלפא רומיאו טונאלה 2025 חוות דעת
נבדק על ידי שגב אלעד-
רקע כללי
בפברואר 2022 השיקה אלפא רומיאו את דגם הפנאי הקומפקטי החדש שלה, טונאלה, שמבטיח לפתוח עידן חדש עבור היצרנית. העיצוב נעשה בהשראת דגמי עבר של אלפא רומיאו, דוגמת אלפא SZ מ-1989 ובררה מ-2005, ענין הבא לידי ביטוי בחזית, במבנה הפנסים ובחותמת התאורה.
עיצוב סביבת הנהג מבטיח להיות ייחודי אף הוא, ולמחוונים המוקרנים יהיה מופע קלאסי של דגמי אלפא. במרכז צג "10.25 וקישוריות עדכנית, כולל ממשקים לאלקסה או לגוגל.
אלפא רומיאו טונאלה 2022 מתבסס על פלטפורמה שמקורה בפיאט, אותה הוא חולק גם עם ג'יפ קומפאס, ובסיס הגלגלים של הדגם החדש זהה, 264 ס"מ; בנוסף למתלים רגילים, הגרסאות היקרות יוצעו גם עם בולמים בשליטה אלקטרונית.
טונאלה יוצע עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים חדש עם הזרקה ישירה המייצר 130 כ"ס, או 160 כ"ס בסיוע מגדש בגאומטריה משתנה. במנוע מוטמע מערך היברידי-מתון של 48 וולט המשולב בתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. לפי מהנדסי אלפא הרכב יכול לנוע במהירות זחילה בחשמל בלבד, ועד 50% מהצריכה בעיר יכולים להתבסס על חשמל.
בפסגת ההיצע גרסה היברידית-נטענת; לזו מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר המייצר 180 כ"ס, התיבה אוטומטית עם 6 הילוכים והכוח מועבר לגלגלים הקדמיים. מאחור ממוקם מנוע חשמלי המייצר 120 כ"ס ליצירת הנעה כפולה, וההספק המשולב הוא 275 כ"ס. בגרסה זו סוללה 15.5 קוט"ש לטווח חשמלי של יותר מ-60 ק"מ.
אלפא רומיאו טונאלה 2022 הגיע לישראל בחודש יולי.
-
עיצוב ונוכחות
אלפא טונאלה נראה פשוט נהדר ומכל זווית מזכיר כי האיטלקים יודעים את העבודה בכל הקשור לעיצוב. אהבנו.
-
תא נוסעים ומטען
לסביבת הנהג קווים קלאסיים האופייניים לאלפא רומיאו ביניהם שולבו אלמנטים עדכניים כמו מסך המולטימדיה ולוח המחוונים המוקרן. לשני המסכים תצוגות פשוטות מעט ותפעולם מעט מבלבל.
איכות החומרים מעורבת: ישנם חלקים מדופנים בעור איכותי ולצידם משטחי פלסטיק פחות מזמינים.
מושבי הספורט נראים נהדר אך אינם נוחים במיוחד. המרחב מלפנים טוב לנהג ולנוסע ותנוחת הנהיגה גבוהה. הראות לחוץ אינה מצטיינת.
המרחב לנוסעים מאחור טוב למדי.
לתא המטען נפח של 500 ל' והוא אכן גדול למדי.
-
מנוע וביצועים
לגרסת ה-130 כ"ס (1.5 ל', טורבו) ביצועים מספקים ויעילים ליום-יום.
גרסת ה-160 כ"ס מספקת ביצועים נמצרים יותר, אך בפני עצמה הביצועים מספקים ולא הרבה מעבר.
לשתי הגרסאות מערך היברידי-מתון המאפשר מפעם לפעם קטעי נסיעה קצרים על חשמל.
לתיבה הדו-מצמדית פעולה מורגשת מדי ואינה תמיד חלקה דיה.
-
נוחות והתנהגות
כיול המתלים בטונאלה נוקשה, גם בגרסאות המצוידות בבולמים אדפטיביים. זה מוביל לנוחות נסיעה בינונית בעיר. מחוץ לעיר הנוחות משתפרת, אך אינה מצטיינת.
בידוד הרעשים גם הוא אינו מצטיין, במיוחד רעשי הכביש.
אותו כיול נוקשה תורם להתנהגות כביש טובה ויכולת דינאמית גבוהה, וגם בעומס גבוה הטונאלה נשאר מרוסן היטב.
בשבילים איטיים אלפא רומיאו טונאלה 2022 אינו נוח במיוחד, אך ככל שעולה המהירות הנוחות משתפרת. עם זאת, כדאי להיזהר ברמות הגימור הגבוהות שם יש צמיגים רחבים עם דופן נמוכה.
-
תמורה למחיר
ביחס למרבית המתחרים בתחום היוקרה התמורה טובה.
-
גרסאות ורמות גימור
אלפא רומיאו טונאלה 2024 מוצע בישראל בשתי גרסאות, לשתיהן אותו מנוע המוצע בשני הספקים: 1.5 ל', טורבו, היברידי מתון עם 130 כ"ס או 160 כ"ס. ההנעה קדמית והתיבה רובוטית דו-מצמדית עם 7 היל'.
רמת גימור 'ספרינט' מציעה תאורת לד, חישוקי 18 אינץ', כניסה והנעה ללא מפתח ועוד.
רמת גימור 'TI' מוסיפה תאורת לד-מטריקס, תפעול חשמלי למושבים הקדמיים, אוורור מושבים, מערכת שמע משודרגת, ריפוד עור למושבים.
רמת גימור 'ולוצ'ה' מוסיפה חישוקי 20 אינץ', בלמים של ברמבו, בולמים אדפטיביים ועוד.
-
בטיחות
מפרט הבטיחות בכל הגרסאות כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, ואין בו ניטור שטחים מתים.
אלפא רומיאו טונאלה 2022 נבדק ביורו NCAP וזכה ל-5 כוכבי בטיחות עם 83% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים ו-67% בהגנה על הולכי רגל.
-
צריכת דלק
במבחני הדרכים שלנו לשתי הגרסאות צריכת דלק דומה – כ-11 ק"מ לליטר בממוצע וכ-13-14 ק"מ לליטר בשיוט נינוח.
-
סיכום
רכב פנאי יוקרתי ומעוצב ששווה בדיקה.