רנו הציגה את הדור השני של קולאוס ב-2016, וזה עבר מתיחת פנים ב-2019. היבוא של דגם זה החל ב-2020 והופסק לאחר מכן בגלל בעיות הספקה של היצרן. באוקטובר השנה חודש היבוא של קולאוס, הפעם עם מנוע ותיבה חדשים.

הקשר, פרטים
רנו קולאוס חולק הרבה עם הדור היוצא של ניסאן אקס טרייל – שניהם מבוססים על הרצפה C/D-CMF המשרתת דגמים נוספים בברית רנו-ניסאן, ובמבחר של רנו הוא מעין 'אח גדול' לקדג'אר, שהוחלף לאחרונה על-ידי אוסטרל. קולאוס חולק עם אקס טרייל גם אותו בסיס גלגלים של 270.5 ס"מ, ואורכו, 467 ס"מ, ממש קרוב. עם זאת, לקולאוס חמישה מושבים בשעה של-אקס טרייל היו שבעה.

קולאוס הגיע לכאן כשהוא מצויד במנוע טורבו-דיזל 1.7 ובתיבה רציפה. כעת, עם חידוש היבוא, הוא מגיע לכאן עם מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר ותיבה דו-מצמדית.

הרכב מוצע בישראל בשתי רמות גימור. 'אינטנס', שמחירה 185,000 שקלים, כוללת תאורת לד, חישוקי "19, מפתח חכם, מולטימדיה וצג "8.7, מחוונים מוקרנים, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג מאחור.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

רמת הגימור 'אקזקוטיב' מוצעת ב-195,000 שקלים – והיא זו שקיבלנו למבחן – ובמפרט שלה גג זכוכית, תפעול חשמלי, חימום, אוורור ועיסוי למושבים הקדמיים, ריפוד עור 'קאמל' לכל המושבים ובדיפון הדלתות, מערכת שמע משודרגת של בוז.

במפרט הבטיחות בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות
כבר במבט ראשון הקולאוס יוצר רושם של רכב גדול וחסון. העיצוב אינו מכוון להופעה ספורטיבית או כזאת המביאה את האופנה האחרונה, אלא מדגיש כי מדובר ברכב פנאי של ממש. לכשעצמו העיצוב עדיין מושך בזכות שילוב נכון בין פרופורציות קלאסיות וקווים אלגנטיים. החזית הבולטת, עם קווי הלד המוכרים, משתלבת עם חגורה היקפית של דמויי מגן וקו הכתף המתרחב מאחור וכל אלה תורמים להופעה החסונה של הרכב.

תא נוסעים
המרחב בסביבת הנהג ותנוחת הנהיגה הגבוהה תואמים למתבקש ברכבי פנאי. ברמת הגימור הזו ריפוד ודיפון נאים בעור חום, ואלה יוצרים הופעה מהודרת מהמקובל בדגמים קרובים. איכות החומרים נעימה לעין ולרוב גם למגע, למעט בחלקים התחתונים של הקונסולה ושל הדלתות.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

המולטימדיה מדור קודם ברנו, והצג כעת בגודל "8.7, מחליף צג "7. הצג אינו נראה עדכני, וגם בגלל מיקומו האנכי וההקרנה האופקית של תמונת המצלמה, הוא נראה לעיתים קטן, ובנוסף תפעולו אינו נוח.

הלחצנים השולטים בטמפרטורה איכותיים, אבל יש כאלה שאינם כאלה, פקדי התפעול מההגה מיושנים למראה ולצד הצג פקדי מגע לקיצורי דרך שפעולתם אינה ברורה. כמו בקולאוס שהגיע קודם גם בזה מרכז המחוונים מוקרן.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

מפרט האבזור נאה אך אינו מאוזן. זה כולל כאמור גג זכוכית נאה, תפעול חשמלי רב אפשרויות למושבים הקדמיים הכולל חימום אוורור ועיסוי למושבים הקדמיים. מנגד, חסר תפעול מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, פקדי הילוכים מאחורי ההגה וגם מצב ניהוג 'ספורט', והמפתח החכם נראה מעט מיושן. מושב הנהג יצר בתחילה תחושה שהוא נוקשה מדי, אך היה נעים בנסיעות ארוכות, העיסוי והאוורור מוסיפים.  

המרחב לנוסעים מאחור טוב בהחלט, מרווח הרגליים מעולה אך מרווח הראש מרשים פחות בגלל גג הזכוכית כאשר מסעד הגב זקוף.

נפח תא המטען גדול, 493 ליטרים, המבנה שלו שימושי וכולל תאים מתחת לרצפה.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

מנוע וביצועים
כאמור, כעת לקולאוס מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר (שפותח בשת"פ עם מרצדס) וזה מייצר 158 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-27.5 קג"מ ב-1800 סל"ד. התיבה המשודכת לו היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים. משך ההאצה ל-100 קמ"ש של קולאוס הנוכחי הוא 9.7 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. להשוואה, הטורבו-דיזל 1.7 ליטר ייצר 150 כ"ס ב-3500 סל"ד, 34.5 קג"מ ב-1750 סל"ד, ועם התיבה הרציפה הרכב האיץ ל-100 קמ"ש ב-11.8 שניות והגיע ל-190 קמ"ש.

המנוע מתעורר עם רעש מעט דיזלי אך במהלך הנסיעה הוא נעשה שקט, ורק בסל"ד גבוה הוא מייצר שאון בולט ולא מאוד מזמין. על פניו נראה שהמנוע מעט קטן לרכב די גדול, אך בפועל המנוע בשילוב התיבה יוצרים יחידת כוח מאוד יעילה. אמנם, פעולת התיבה אינה מהירה ויש השהיה בתגובות ללחיצה חזקה על המצערת – דבר המוצא ביטוי בייחוד בזינוק מעמידה, אז נדרש מעט זמן עד שהמנוע מגיע לתחום היעיל – אבל הרכב צובר מהירות באופן הדרגתי ונטול מאמץ.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

קולאוס מייצר כושר טוב גם בעליות ממושכות, אך הוא במיטבו בשיוט מהיר. בזחילות עירוניות הוא מצטיין פחות בגלל פעולת מצערת שאינה מדויקת ורעידות בתמרוני חניה. ביום המבחן בתוואי מאומץ הרכב גמע 11.8 ק"מ/ל', ובנסיעה רגועה הייתה הצריכה 13 ק"מ/ל'; אלה נתונים נאים לכלי גדול.

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה במהירות איטית בעיר, בגלל כיול מתלים נוקשה וצמיגים עם דופן צנומה יחסית (225/55-19) שאינם עוזרים, סבירה על שיבושים קטנים אך בינונית על כאלה גדולים יותר; כאשר המהירות בעיר עולה, קולאוס עלול להיות לא נעים עם המעבר עליהם. נוחות הנסיעה בכבישים הבין-עירוניים טובה משמעותית, אך גם עליהם השיבושים מורגשים. רעשי הכביש והרוח נשמעים אך אינם מוגזמים בעוצמתם.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

בשבילים מפולסים, הנסיעה נעימה והרכב מפגין חוסן מבני, אבל גם שם הוא אינו נעים כאשר הוא פוגש שקעים גדולים.

בכבישים המפותלים, לקולאוס יכולת דינמית טובה. למרות גובהו, הרכב אינו נוטה בפניות וזוויות הגלגול שלו נשלטות היטב הודות לאותו כיול מתלים נוקשה. זה אחראי גם לריסון המרכב תחת עומס, והרכב פונה היטב גם כאשר המהירות עולה. המנוע גם אינו מאתגר לרוב את האחיזה, ובקרת היציבות מסייעת לעיתים להדק את קו הפנייה. ההגה אינו מהיר, אך פעולתו ברורה ויכולת ההפניה שלו עם הכניסה לעיקול טובה. עוצמת הבלימה טובה, אם-כי ההיזון החוזר בפעולת הדוושה אינו מתעלה.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

כמו במפרט האבזור, גם מפרט הבטיחות אינו מלא; זה כולל בלימה אוטונומית וניטור שטחים מתים, אך סטייה מנתיב אינה מתוקנת, ונשמעת רק התרעה (בצליל מעצבן). בנוסף, בקרת השיוט האדפטיבית מתנתקת במהירויות נמוכות מ-40 קמ"ש, כך שאינה מסייעת בנהיגה בתנועה עמוסה.

סיכום, תמורה
רנו קולאוס, כעת עם מנוע בנזין ותיבה דו-מצמדית, מביא עמו עיצוב חיצוני מושך, סביבת נהג ותא נוסעים מהודרים ועשירים לתחושה, מפרט אבזור עשיר לרוב, ביצועים ראויים ויכולת דינמית טובה. מנגד, במפרט האבזור חסרים מספר פריטים, נוחות הנסיעה בינונית ומפרט הבטיחות אינו מלא.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי

קולאוס 'אזקוטיב' עולה 195,000 שקלים, וזה תג מחיר גבוה למדי. ההופעה החיצונית הראויה ותא הנוסעים המהודר, על רקע ההתייקרות הנוכחית ולא מעט דגמים במחיר דומה עם אבזור מופחת, מביאים לכך שקולאוס הוא עדיין אלטרנטיבה מעניינת בתחום דגמי הפנאי בקטגוריה שלו.

רנו קולאוס - מבחן דרכים (1.3 ליטר)
צילום: אלי שאולי