טויוטה הכריזה ביוני 2022 על מתיחת פנים וחידוש הדור ה-12 של קורולה שהוצג ב-2018. פגשנו בחול במהדורה החדשה שלה בפברואר 2023, והנה היא כאן, למבחן על כבישי ישראל.

טויוטה קורולה, נציין שוב, שהוצגה באוקטובר 1966 היא מכונית הנוסעים הוותיקה בעולם והרכב הנמכר מעולם, עם קרוב ל-50 מיליון יחידות שירדו מפס הייצור.
 

הקשר, פרטים

אותה מתיחת פנים משמעותית יותר מאשר עדכוני עיצוב בחוץ ושדרוג פריטי אבזור בפנים. העיקר הוא במעבר לדור החמישי של המערך ההיברידי, אותו פגשנו כבר בקורולה קרוס, ובגרסה הנמכרת כאן המשמעות שיפור בהספק מ-122 ל-140 כ"ס. בנוסף, סוללת הליתיום-יון חזקה וקלה יותר, לפי טויוטה בידוד הרעשים שופר, ושינוי הפלטפורמה האלקטרונית אפשר לשפר את תוכנת ההיגוי ואת מערך הבטיחות, כעת בדור חדש (3.0).

בשלב זה מוצעת קורולה רק בגרסת סדאן ההיברידית; גרסת הבנזין וגרסאות הסטיישן וההאצ'בק לא יגיעו, נכון לעכשיו. 

טויוטה קורולה סמל
צילום: אלי שאולי

מחיר קורולה המחודשת החל ב-158,000 שקלים ברמת הגימור 'סאן' הפונה לציי הרכב; במפרט חישוקי "16, מולטימדיה מקומית עם צג "9. ברמת הגימור 'סנס', שמחירה 160,000 שקלים, גם מפתח חכם וצג מקורי. קורולה המחודשת נבחנה ברמת הגימור 'לימיטד' שעולה 168,000 שקלים, ולזו גם חישוקי "17, גג זכוכית, תאורת אווירה. מחירי הדגם המחודש גבוהים ב-4000 עד 7000 שקלים מאלה של קודמו. 

במפרט הבטיחות בכולן: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ובקרת שיוט אדפטיבית; ב'לימיטד' גם ניטור היקפי של שטחים מתים כולל תגובה פעילה, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור והתרעות על שכחת ילדים ברכב ויציאה לא בטוחה.

טויוטה קורולה
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות 

השינויים החיצוניים שעבר הדגם המחודש קטנים, בעיקר בגרסת הסדאן. החידושים הם ביחידות התאורה, בחישוקים ובגוונים חדשים למרכב. עיצוב המכונית עומד היטב במבחן הזמן, משמר את ההופעה המכובדת והייצוגית. ברכב ההדגמה הוסיפה להופעה חבילת פסי קישוט של טויוטה בהתקנה מקומית (2200 שקלים, כולל רצפת גומי לתא המטען).

טויוטה קורולה חלק אחורי
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב 

בתא הנוסעים קל להבחין בשינויים. ראשית, צג המולטימדיה כעת "10.5, גדול מקודמו ("9) והוא חובר למחוונים מוקרנים חדשים ("12.3), העיצוב נאה יותר, גם בגלל שלחצני קיצור הדרך בוטלו, אלא שדבר זה עולה בנוחות התפעול. במקום חוגה לעוצמת השמע יש לחצנים; אמנם הם חיצוניים אלא שזה פחות נוח.

טויוטה קורולה הגה ומסך מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

בקרת האקלים מופעלת חיצונית והיא לכן נוחה לשימוש. בשאר התחומים השינויים קטנים, וגם אם נראה שיש שיפור מסוים באיכות הפנים, עדיין חלקים לא מעטים עשויים פלסטיק קשיח. שילוב הגוונים הבהירים בסביבת הנהג ובריפוד ברכב ההדגמה הוסיף לאווירה המכובדת.

טויוטה קורולה סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

קל לקבוע תנוחת נהיגה נכונה, והמושב עצמו נוח למדי, והיינו שמחים לשליטה בהקשחת המסעד. מושב הנוסע אינו מתכוון לגובה וחבל.

טויוטה קורולה מושבים
צילום: אלי שאולי

מאחור, המרחב סביר, מרווח הרגליים נאה אך מרווח הראש אינו מרהיב (גם בגלל הגג הנפתח) וקו שמשת הצד מעט נמוך.

לתא המטען נפח ראוי, 471 ליטרים, המבנה פשוט אך שימושי, וכולל כאמור כיסוי רצפה מגומי אוחז.

טויוטה קורולה - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: טויוטה
 

מנוע, ביצועים

כאמור, השינוי הגדול והמשמעותי הוא ביחידת הכוח ההיברידית. לקורולה המחודשת אותו מנוע בנזין אטמוספרי 1.8 ליטר המייצר כקודמו 98 כ"ס ו-14.5 קג"מ. השינויים הם במנועים החשמליים, ושני אלה מעניקים תפוקה כוללת של 95 כ"ס ו-18.9 קג"מ (24 כ"ס ו-2.3 קג"מ יותר). ההספק המשולב כעת 140 כ"ס, 18 כ"ס יותר מאשר לפני כן. כרגיל התיבה מבוססת על מפצל-כוח שפעולתו דומה מאוד לתיבה רציפה. 

הביצועים שופרו באופן משמעותי, וקורולה המחודשת מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות, טוב ב-1.7 שניות מאשר לפני כן. המהירות המרבית, 180 קמ"ש, ללא שינוי.

טויוטה קורולה 2023
צילום: אלי שאולי

למעט אחרי התנעה קרה ובנסיעה איטית, הצטרפות מנוע הבנזין לחגיגה כמעט ואינה מורגשת. מעבר להאצה הטובה בהרבה מהמקום, שינוי משמעותי הוא בביצועי הרכב בהאצות ביניים, עם התנהלות הדרגתית יותר ופעולה מאומצת פחות של מנוע הבנזין, יחד עם יכולת טובה בהרבה. בנוסף, בידוד רעשי המנוע שופר וצליל הפעולה שלו נעים יותר, ויש לכך ביטוי בשיוט בכביש המהיר ובצבירת מהירות שם. 

עם זאת, כאשר מצמידים את המצערת לרצפה במצבי עומס – עלייה ממושכת, עקיפה בתנאים מכבידים – מנוע הבנזין רועש, נשמע מתאמץ והתגובות נמרצות פחות. במקרים נדירים ניתן לחוש שתפוקת הכוח הכללית יורדת מכיוון שמאמץ ממושך הביא לכך שהסוללה איבדה יותר מדי אנרגיה. בגרסה זאת (ובניגוד להיברידית החזקה יותר) אין פקדים לתפעול כמו-ידני של התיבה, מה שהיה עוזר – בייחוד כאשר צריך למנן את בלימת המנוע (בבורר עצמו רק מצב B). 

צריכת הדלק טובה מאוד, טובה יותר מאשר לפני חידוש הדגם. זו עמדה ביום המבחן על 15.9 ק"מ/ל' ובשיוט בין-עירוני נינוח הגיעה ל-19.2 ק"מ/ל'. 

טויוטה קורולה מתיחת פנים
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות 

כיול המתלים בצד הרך יותר של הסקלה, ונוחות הנסיעה בכללה טובה. בעיר מורגשים לעיתים פגמים קטנים ומחוצה לה גם חיבורי כביש, וריסון מעט חסר פוגם בנוחות עם מעבר על כביש גלי. בכל הקשור לרעשים, ומעבר לזה של המנוע בסל"ד גבוה, הרי אלה שנוצרים עם פעולת המתלים, בכביש ועם הרוח, נשמעים למדי.

טויוטה קורולה נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית נאותה, וחטיבת הכוח מתקשה לרוב לדגדג את יכולות השלדה. עם זאת, היינו שמחים לקצת יותר ריסון תחת עומס בפניות, ולהידוק קו טוב יותר בהן. רמת האחיזה שמעניקים הצמיגים טובה, וזו מאותגרת רק עם האצה בוטה מהמקום. 

המכונית מגיבה היטב לפקודות ההיגוי, ולמרות שההגה שופר הוא עדיין קל מדי במצב הרגיל. הבלמים חסרים דיוק הן ברגעי מחץ והן בעצירות עדינות בעיר. עם זאת, לרוב הם טובים מהמקובל בדגמים היברידיים אחרים ונראה שגם משופרים מאשר עד כה. תיקון סטייה מנתיב לעתים פעלתן מדי. 

טויוטה קורולה צריכת דלק
צילום: אלי שאולי

סיכום, תמורה 

מתיחת הפנים שעברה קורולה כמעט ואינה משמעותית בעיצוב החיצוני, הוסיפה מסך גדול ומחוונים משופרים בפנים, הביאה לשיפור באיכות הנסיעה – ובעיקר שיפרה את הביצועים יחד עם התנהלות עדיפה של חטיבת הכוח ברוב מתארי הנהיגה, וסיכמה בצריכת דלק מכובדת ביותר.

מנגד, האבזור שלה אינו עשיר במיוחד, פעולת המנוע בעומס ושאון המתלים יחד עם רעשי הכביש והרוח נשמעים מדי והיא התייקרה מאוד - 168,000 שקלים. 


טויוטה קורולה סיכום מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי
 
פורסם לראשונה ב- 6/6/2023 - נוסף מבחן וידאו.