במהלך שנת 2023 פגשנו בסיל מספר פעמים – באירופה, בסין, שוב באירופה – והנה היא כאן בישראל עם תחילת שיווקה.

המשפחתית הגדולה הזאת מצטרפת להיצע הנוכחי של BYD בישראל, ועם חמישה דגמים זהו המבחר החשמלי/סיני הגדול ביותר כיום, הוא עתיד לגדול במהלך השנה, גם בקרוב (ראו השקה לסיל U) – וכפי שנראה, המפרט שלה ממקם אותה גבוה.

BYD סיל פנס אחורי
צילום: אלי שאולי
 

עולם הים

סיל, כמו דולפין שהגיעה כבר קודם, שייכת לסדרה המכונה על־ידי BYD בסין 'אוקיינוס', שם היא ממותגת בנפרד כעין סדרה עממית יותר מ'דיינסטי' (שושלת) אליה שייך אטו 3 הקטן יותר, גם טאנג והאן המשווקים כאן מזה שנה. 

בכל אופן, בכל הקשור לעיצוב, עיצובה של סיל מתקדם בהרבה מזה של אטו ושל דולפין ונאה מהם. על העיצוב פיקח וולפגנג אגר שמונה ב־2017 כמעצב הראשי של BYD, והוא הביא עמו כישרון רב וניסיון רב שנים; אגר היה האחראי על העיצוב באלפא רומיאו (כולל 8C!), סיאט, אודי ולמבורגיני. אנשי BYD אמרו במפגש הראשון כי ההשראה למרכיבים רבים הגיעה מהים – בעיקר יונקים ימיים – ומכאן השם 'אוקיינוס'.

BYD סיל חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

סיל היא מכונית סדאן גדולה – אורך בסיס הגלגלים והמרכב 292 ו־480 ס"מ, רוחבה 188 ס"מ – ועיצובה משלב קווים אלגנטיים וספורטיביים. החרטום הנמוך והמחודד מביא ניחוחות גרמניים, וכך גם הישבן הקצר שלרוחבו קו תאורה אדום; זו מכונית שמסתירה היטב את מידותיה. דמויי כונסי אוויר שכוללים פסים מוארים מלפנים ודיפיוזר בולט מאחור מוסיפים להופעה, חישוקי ה־"19 הגדולים נראים מוזרים ובמבט מלפנים הרכב נראה מעט צר. מקדם הגרר מרשים: 0.22. אולי בגלל המופע החמקן, אולי בגלל שאנשים התרגלו, סיל לא משכה תשומת לב. 

BYD סיל נתונים
צילום: אלי שאולי
 

מהקרקעית

רמז ראשון לסיל היה בסוף 2021 במכונית התצוגה "אושן X". הדגם הסדרתי הוצג בסין כבר ב־2022, מבוסס על הפלטפורמה המודולרית E3.0 המשרתת גם את אטו 3 ודולפין. מעבר לשינויים מתבקשים בממדים, לשני הדגמים הנ"ל הנעה קדמית, לסיל הנעה אחורית או כפולה. ויש עוד: מלפנים לסיל מתלי עצמות עצה כפולות, מאחור מתלה רב־חיבורי.

לסיל סוללת 82.5 קוט"ש בטכנולוגיית בלייד של היצרן; צביר הסוללה משתלב עם הרצפה ליצירת בסיס קשיח בתחתית הרכב, והחלק העליון הוא בפועל רצפת המרכב. כיאה לסוג ולתקופה, גם סיל מוצעת בשתי גרסאות מנוע/הנעה, ובשתיהן המהירות המרבית היא 180 קמ"ש, הספק הטעינה המהירה 150 קילוואט.

BYD סיל מידות
צילום: אלי שאולי

לבסיסית מנוע אחורי המייצר 312 כ"ס ו־36.7 קג"מ, משך ההאצה ל־100 קמ"ש 5.9 שניות והטווח 570 ק"מ. בשנייה שני מנועים/הנעה הכפולה, 530 כ"ס ו־68.4 קג"מ, משך ההאצה ל־100 קמ"ש 3.8 שניות, ואנשי BYD כה גאים בנתון, עד כי הוא מצוין באחורי הרכב; הטווח כאן 520 ק"מ. בגרסה זו בולמים אדפטיביים. 

מחיר BYD סיל בגרסת ההנעה האחורית שנבחנה 217,000 שקלים, ומחירה בהנעה כפולה הוא 234,000 שקלים. כאן יצוין כי לדגמי BYD אחריות מלאה ל-6 שנים (ועד 150,000 ק"מ) ואחריות למנוע ולסוללה ל-8 שנים (150,000 ו-200,000 ק"מ בהתאמה).

BYD סיל גרסאות ומחירים
צילום: אלי שאולי
 

גווני הים

החומרים בתא הנוסעים נאים למראה – החל בריפוד דרך הדיפון באלקנטרה ועד לגוונים בתכלת בהיר התואמים לצבע החיצוני, גם בסביבת הנהג. האווירה הכוללת עשירה אם־כי לא כל המשטחים רכים. עיצוב סביבת הנהג נאה, וזה נשלט על־ידי צג "15.6 גדול והוא כמובן מסתובב על צירו; בכל זאת, תרומה מקורית של BYD לעולם הרכב. כאן הוא משתלב טוב יותר עם סביבת הנהג בשני המצבים. 

בניגוד להרבה דגמים סיניים, המחוונים אינם ננסיים והתצוגה בהם נאה. לרכב גם בורר הילוכים שמשלב מראה ופעולה מסורתיים עם תחושה מודרנית. בהחלט יפה. סביבו מעגל של פקדים לקיצור דרך במגוון מערכות. למעט פקדי עצמת השמע ומצבי הניהוג הנוחים לתפעול, היתר נראים מעט אקראיים ועלולים להילחץ בטעות. בכל מקרה, פריטים מסוימים – עוצמת השמע, מצבי הניהוג, כיוון המראות, תפעול התאורה ופתיחת תא המטען – מופעלים על־ידי פקדים חיצוניים הממוקמים במקומות הגיוניים ולא מהצג.

BYD סיל סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

אבל אל דאגה, גם הצג לא קופח. כיאה לרכב חשמלי מסין הוא שופע תפריטים כרימון עם אפשרויות לשלוט בפרטים שונים ומשונים. למשל, לבחור עבור צליל האיתות ו"רעש" התנועה החשמלית צליל פעמונים אסייתי, שיזכיר למבוגרים שבכם את אוטו גלידה השכונתי. למה? מישהו באמת בוחר בכך? הסיבה שהגעתי לאופציה זו היא כי במצב רגיל צליל ההתרעה חזק מדי. העניין כמובן שאין הבחנה בין דברים חשובים באמת או כאלה שבכלל לא, מה שמקשה לנתק מערכות מציקות במבט מרפרף. לא נורא אנחנו לומדים, ויחסית לדגמים סיניים אחרים הבלבול כאן פחות בלבל מאשר בדרך כלל. ועדיין צריך לעבור דרך פרוטוקול ניתוקים ושינויים לפני כל יציאה לדרך.

במסגרת פינתנו 'מה נלמד מטסלה וחבל שכך', נמצא כמובן גג זכוכית שאינו מכוסה (הלקוחות יקבלו כיסוי שניתן להרכיב) או כיוון פתחי האוורור דרך הצג; לפחות הפתחים גלויים. לא מספיק? לא רק שהשליטה המלאה בבקרת האקלים נעשית דרך הצג והדבר מגביל, ניתן לבחור בין שפע מצבים בהם פתחי האוורור משנים את הכיוון אוטומטית, רוקדים סווינג (או שמה היה זה פוקס טרוט?) ועוד. ולא רק שלא פשוט להגיע למצב אותו רוצים, הוא לא יישאר כך עם ההתנעה הבאה.

BYD סיל אבזור
צילום: אלי שאולי

מערכות הבטיחות אינן מציקות מדי (יש דברים כמו התרעת מהירות שהמערכת זוכרת את ניתוקה), אבל תיקון ההיגוי לפעמים עיקש ומפריע לסטות ובקרת השיוט האדפטיבית נוטה לדמיין סיכונים גם בעקיפת רכב בנתיב הימני, ויכולה להאט לפתע את הרכב בכביש המהיר. קצת מלחיץ. 

תאורת אווירה צבעונית? כמובן, אבל הסינים טרחו במצבים בהם היא תפעל בהתאם לקצב מסוים או תשנה צבעים; בדרך חשוכה זה מעצבן את העין אז ניתקנו. לפחות הצלחנו לפתור בעיה אחרת: כשנוסעים ביום עם תאורה פועלת (בניגוד למצב האוטומטי) קשה לראות את הצג והמחוונים (גם במצב רגיל כשעוברים מתחת גשר נדרש זמן לצגים לחזור לעצמה נכונה). תפעול הלחצנים הרב־תפקודיים מההגה נוח ביחס למקובל בדגמי סין, ועדיין קצת מורכב, ומתגים מסוימים עלולים להילחץ בטעות. מה עוד? למרות מערכת שמע איכותית, קליטת הרדיו אינה מצטיינת, השליטה בתחנות אינה פשוטה וגם חיבור קארפליי אינו קל.

BYD סיל מושב נהג
צילום: אלי שאולי

מלפנים קל להגיע לתנוחת נהיגה נוחה אבל המושב הנאה אינו מאוד נוח לאורך זמן, כנראה בגלל שתמיכות הגב אינן מדויקות. השמשה המשופעת והגובה הנמוך יגרמו לחובבי הישיבה הגבוהה לחוש קרובים לתקרה. 

מאחור המרחב נאה, מרווח הרגליים מרשים, מרווח הראש פחות ותנוחת הישיבה מעט נמוכה.

BYD סיל שורה שנייה
צילום: אלי שאולי

גם הסיל סופחה לסיבוב ההופעות שלנו (להקת פונץ', ושאולי הוא הגיטריסט שלה; העורך), וזה הדגיש את חסרונות תא המטען, גם זה עניין אופייני בדגמי סין רבים. על הנייר הנפח מספק (402 ל'), אבל המפתח קטן והתא רדוד. זה הקשה להכניס (בעמידה) את אחד המגברים הקטנים בהיצע המקצועי של פנדר, 'בלוז ג'וניור' המוצלח שנכנס בקלות בסופרמיני. מתג הפתיחה החיצוני יצבור לכלכוך מכיוון שהוא ממוקם בפגוש.

BYD סיל תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מים שוצפים

אנשי BYD גאים ביכולת הדינמית של סיל, מה שמצא ביטוי גם בסרטונים שליוו את הצגת הרכב ואפילו כאן, בגרסה הפחות חזקה שיש לה בקרת שיגור עם תצוגת 'מסלול' משעשעת במחוונים (עוד הצגה שנלמדה מטסלה).

התפוקה כאמור מכובדת מאוד, הביצועים טובים בהתאם, והרכב מאיץ ומעלה קצב גם כאשר המהירות גבוהה. אין כאן אותה הפגנת כוח דרמטית ומטלטלת כמו באותם דגמים עם הספקים גבוהים בהרבה, והורדת הכוח לינארית ואינה בוטה. וכן, התנהלות זאת בהחלט עלולה להסוות את המהירות בפועל. במצב 'ספורט' החד בהרבה הפעולה לא תמיד הייתה חלקה, ופה ושם בהאצות או בבלימות חשנו במעין חבטה. אגב, באופן שאינו נפוץ בכלים חשמליים ניתן לצאת מהרכב ולנעול אותו כאשר המנוע עדיין פועל.

BYD סיל
צילום: אלי שאולי

עם התנעה הטווח שהוצהר היה 570 ק"מ, ושוב לא אהבנו את זה שב־BYD אין מחשב דרך. בכל אופן, ההערכה היא שבנסיעה רגועה בקצב התנועה הטווח ינוע סביב 430-460 ק"מ (כ־ 5.2-5.5 ק"מ/קוט"ש) – בהחלט נתונים נאים לרכב כזה. שילוב קטע מאתגר שלא היה קצר הוריד את הצריכה הכוללת במסלול המבחן ל־4.7 ק"מ/קוט"ש ולטווח של 385 ק"מ.
 

תנועת הגלים

נוחות הנסיעה אינה מצטיינת בעיר. פגמים קלים ובינוניים מורגשים ואלה הגדולים יוצרים תחושה שהרכב עסוק, בייחוד אם הם באים ברצף. דבר זה מודגש עוד יותר מכיוון שהריסון אינו מצטיין והרכב נע מעלה מטה. בכביש המהיר נוחות הנסיעה טובה בהרבה, ועם זאת שיבושים גדולים, גם חיבורים של משטחי אספלט, אינם נספגים בסלחנות, בייחוד מלפנים. רעשי הכביש והרוח בולטים במפתיע. 

הריסון החסר מורגש במעבר על שיבושים ופסי האטה, גם על גלי אספלט בכבישים מהירים יותר, ותנודות אלה עלולות לפגום בביטחון.

BYD סיל נוחות נסיעה
צילום: אלי שאולי

היכולת הדינמית טובה, ובמהירות איטית הרכב מפגין שיש לו הנעה אחורית. בקרת היציבות שומרת מפני היגוי־יתר כדי כך שכל ביטול שלה מתבטל מעל 80 קמ"ש או כאשר אחורי הרכב נעים מדי; מי שיתעקש, ימצא כי הוא חייב לבטל מחדש לפני כל פנייה... בכל אופן, הרכב יכול להדק קווי פנייה ביציאה ממנה באופן שיכול גם ליהנות, בייחוד בכביש שאינו גלי.

ההיגוי מהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה) ויכולת שינוי הכיוון טובה. ניתן לבחור בין שתי דרגות קושי, אבל המשקל וגם התגובה משתנים במהלך ההפניה. 

הבלמים טובים, לא נדרשת לחיצה חזקה מדי, אך תגובת הדוושה מעט רכה. תחת עומס ממושך המערכת איבדה דיוק, ואיתות החירום הופעלו יותר ממה שהיינו רוצים. לבלימה הרגנרטיבית שתי דרגות, והיא חלשה לטעמינו בשתיהן.

BYD סיל בלמים
צילום: אלי שאולי
 

מעגן

בהשוואה לדגמים העממיים יותר של BYD ששווקו עד היום, השקת סיל היא צעד גדול עבור המותג וזה יסייע לו להתבסס עוד יותר בישראל, לאחר שכבר כיום מעמדו חזק ביותר. BYD, שהחל לפעול כאן בתחום הרכב הפרטי במחצית ספטמבר 2022 (אוטובוסים החל ב-2013), היה במהלך 2023 לרביעי בהיקף המסירות שלו, המוביל בתחום החשמלי והדגם אטו 3 היה הרכב הנמכר בישראל בכלל, בהפרש עצום מהשני לו בפרט. 

BYD סיל טווח נסיעה וטעינה
צילום: אלי שאולי

לזכותה של סיל עיצוב, אבזור, הידור, ביצועים טובים וטווח ראוי, יכולת דינמית משופרת. מנגד, נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת, וכרגיל ברכב מתוצרת סין, הנדסת האנוש בעייתית, ובתחומים מסוימים חסר הליטוש שיש בדגמים של יצרני הרכב המסורתיים.

וכאן בא המחיר, 217,000 שקלים לגרסת ההנעה האחורית שנבחנה – ובהינתן המפרט, הביצוע והאבזור התמורה טובה בהחלט, והאחריות המכובדת מאוד מוסיפה אף היא. אלא שכאן סיל פוגשת מתחרות ישירות של אקספנג ושל טסלה – הראשונה זולה במעט, השנייה מוצעת במחיר כמעט זהה – וככל שמדובר במפרט, גרסת ההנעה הכפולה, תעניק לדגם יתרון תמורה משמעותי יותר ביחס למתחרות. יצוין כי לפי BYD ישראל המחיר אינו צפוי לעלות גם בחודשים הבאים. 

BYD סיל מבחן

צילום: אלי שאולי

*פורסם לראשונה ב- 7/2/2024 - נוסף מבחן וידאו.