הגנבים באים: מה שאירופה הבינה רק עכשיו, ישראל למדה מזמן

זינוק חד בגניבות רכב בגרמניה, איטליה, צרפת ובריטניה חושף את חולשת ההגנות המובנות ברכב, ומדגיש את הפער בין שוק שמסתמך על היצרן לבין מודל המיגון שישראל פיתחה

אירופה מוצאת את עצמה בעיצומה של מציאות חדשה בתחום גניבות הרכב, מציאות שנבנתה מתחת לפני השטח ומרימה את ראשה במספרים גדולים. לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי, מדינות אירופיות מדווחות על עלייה חדה ומתמשכת, לא רק במספר הגניבות אלא גם בתחכום שמאחוריהן. ההנחה שמערכות ההגנה המותקנות במפעל מספקות מענה מלא הוכחה כשברירית למדיי, ומותירה אחריה תחושה של פער מהותי בין רמת האיום לבין רמת ההיערכות. בעוד היבשת מתחילה לעכל את עומק התופעה, בישראל מדובר במציאות מוכרת, כזו שנבחנה ונלמדה במשך יותר מעשור.

בצרפת נגנבים מאות כלי רכב ביום, באיטליה עשרות אלפי רכבים נעלמים מדי שנה, ובגרמניה המספרים כבר חצו את רף עשרת האלפים בשנה אחת. גם בריטניה מציגה נתונים של מאות אלפי דיווחים בשנה. מה שהיה בעבר עבירה מקומית הפך למנגנון מאורגן, עם קבוצות פשיעה שמאתרות דגמים מבוקשים, מנהלות פריצות דיגיטליות, מזייפות מסמכים ומעבירות רכבים בין מדינות תוך שעות או ימים.

במדינות רבות מסבירים כי הפריצה אינה עוד פעולה כוחנית או הזדמנותית, אלא פעילות מתוחכמת הנשענת על ציוד אלקטרוני זמין וזול. הנתונים מצביעים על כך שבחלק מהאזורים יותר ממחצית הגניבות אינן כוללות סימני פריצה כלל - תוצאה ישירה של המעבר למערכות מפתח חכם.

הגניבות מגיעות גם לרכב החשמלי: פער אבטחתי מהותי

גניבות הרכב החשמלי, שהחלו להופיע באירופה בתדירות גבוהה יותר בשנה האחרונה, מדגישות חולשה אחרת: הרכבים השקטים והמקוונים. השקט המוחלט תורם לגנבים לבצע יציאה מהירה מאזורים עירוניים - מבלי לעורר חשד - קל וחומר מחניונים תת קרקעיים שלעתים אין בהם נפש חיה. רוב הדגמים החשמליים מתבססים כמעט באופן גורף על מערכות מפתח חכם, והתקשורת האלחוטית הפכה לנקודת תורפה שקל לנצל אותה.

מעבר לכך, הפער בין ערך הרכב לבין הביקוש לשוק חלפים חשמלי מייצר מוטיבציה פלילית חדשה. סוללות, מערכות טעינה ורכיבי הנעה חשמליים הם מוצרים יקרים שקל לפרק ולמכור. גם התלות במערכות הפעלה מרחוק, אפליקציות שליטה ועדכוני OTA (עדכונים מרחוק) יוצרת משטחי תקיפה חדשים שלא היו קיימים בדור הקודם של כלי רכב.

השילוב הזה, רכב יקר, שקט, מבוסס תוכנה ושבוי במפתח אלחוטי, הפך את הרכב החשמלי למטרה נוחה יותר ממה שציפו היצרנים. חלק הולך וגדל מגניבות הרכב באירופה כולל כיום גם דגמים חשמליים, ולעיתים קרובות ללא כל סימן לפריצה פיזית.

קידוד מפתח לרכב

צילום: הדמיה

הריילי משנה את התמונה: הטכנולוגיה שהפכה יתרון לחולשה

תקיפות ריילי (בישראל היה משהו דומה אבל יקר יותר בשם "פליפר"), הן הסמל הבולט של גל הגניבות התורן. מכשיר אחד “מאזין” לשלט של בעל הרכב בתוך הבית או המשרד, ומכשיר נוסף מעביר את האות לרכב. מבחינת המערכת, המפתח נמצא ליד הדלת. כך נפתחת ונשלטת המכונית בלי חדירה פיזית ובלי מפתחות גנובים. אמצעים אלו, זמינים לעתים לרכישה במחירים מאוד זולים, עם דיווחים על מחתרת שמשווקת אותם ב-100-120 דולר לכל דורש.

במקביל, מתפתחות באירופה גם תקיפות מתוחכמות יותר: חיבור לשקע האבחון בתא הנהג, הזנת פקודות לרשת התקשורת הפנימית של הרכב, ועקיפה של פרוטוקולים מאוד מיושנים. אלה שיטות שמוכרות לישראל כבר שנים - אבל רק בשנים האחרונות הפכו לאיום משמעותי באירופה.

כך תפסנו כנופיות בינלאומיות

בשנת 2024–2025 נרשמה באירופה עלייה מובהקת בגניבות רכב, במיוחד של דגמים חדשים, יוקרתיים, היברידיים וחשמליים. בגרמניה, לדוגמה, דווחו למעלה מ־14 אלף גניבות רכב בשנה אחת, עם נזק מצטבר לחברות הביטוח שנאמד במאות מיליוני אירו. במדינות כמו צרפת ואיטליה המספרים גבוהים אף יותר, והקצב היומי במוקדים העירוניים המרכזיים הגיע לעשרות גניבות ביום. במקביל, ארגוני אכיפה אירופיים זיהו שינוי בדפוס העבירה: מעבר מגניבות מקומיות לפעילות מאורגנת, שמבוססת על ציוד פריצה דיגיטלי, שיטות כמו תקיפות ריילי והזרקת פקודות לרשת התקשורת של הרכב.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך אירעה לפני כמה חודשים - פרשת הכנופיה שפעלה מבריסל. רשויות האכיפה באיטליה, ספרד ובלגיה, בסיוע יורופול ויורוג׳אסט, פירקו רשת פשיעה ממזרח אירופה, רובה דוברת רוסית ומורכבת ברובה מחשודים מולדובים, שנחשדה בגניבת יותר ממאה רכבי יוקרה והיברידיים מאז תחילת 2024, בשווי מוערך של לפחות שלושה מיליון אירו.

חברי החוליה איתרו כלי רכב באירועים יוקרתיים ובאתרי נופש באיטליה וספרד, התקינו עליהם אמצעי מעקב, ולאחר מכן גנבו אותם בצורה די נינוחה. הרכבים הועברו לבלגיה, שם שונו מספרי השלדה, הוחלפו או זויפו לוחות הרישוי והוכנו מסמכי בעלות מזויפים ברמה מקצועית, לפני שנשלחו במכולות דרך נמל אנטוורפן ליעדים מחוץ לאיחוד, בהם גם דובאי.

בפשיטה המשטרתית נתפסו כלי רכב גנובים, ערכות לשכפול מפתחות, ציוד לשיבוש אותות, מכשירים לניטרול מערכות אזעקה ו-GPS, אמצעים לעקיפת משדרי ביטחון וכ-180 אלף אירו במזומן ובמטבעות קריפטוגרפיים. החקירה חשפה דפוס פעולה קבוע: שימוש בציוד אלקטרוני מתקדם, נטרול שיטתי של אמצעי המיגון המקוריים ברכב והישענות על תשתית לוגיסטית.

מפתחות רכב

צילום: הדמיה

כאן נכנסת ישראל: מודל מיגון שנולד מתוך צורך

כדי להבין את עומק הפער בין אירופה לישראל, צריך להתבונן במציאות המקומית. בישראל תעשיית המיגון לא נולדה מנוחות טכנולוגית, אלא מהתמודדות עם פשיעה מאורגנת, הברחות לשטחים ושוק חלפים שחור. מערכות קודניות, חסימות CAN (רשת), אימובילייזרים עצמאיים, מערכות איתור ורכיבי מיגון מכניים הפכו כבר מזמן לנורמה, לא ל”תוספת”.

מכורח הנסיבות, והשכונה העוינת שאנחנו נמצאים בה, דו״חות של חברות מיגון בישראל יודעים כבר לפלח היטב את הפרמטרים של משפחות הפשע וכל מי שמעורב בגניבות: סוג הדגם, שעות הפעילות, האמצעים, דרכי המילוט לשטחים, היכן מוסתרים כלי הרכב (בד"כ), נתיבי הבריחה ואיך להכווין את כוחות הסיכול שפועלים בשילוב יחידת אתג"ר.

מנכ״ל פוינטר, אילן גולדשטיין, הדגיש בעבר כי “הגנב המודרני לא מחפש להילחם במנגנון. הוא עוקף אותו”. לדבריו, הגיל והסוג של הרכב קובעים את רמת הסיכון: דגמים חדשים מצוידים במערכות נוחות אך פגיעות, ודגמי 4×4 הפכו יעד מרכזי משום שהם מבוקשים בשוק השחור וניתנים להעברה מהירה לשטחים.

עוד יודעים כיום די בקלות להצביע על מגמות. "שוק גניבות הרכב מגיב בצורה דומה לפופולאריות של הקטגוריות והדגמים ברכבים החדשים. גניבות רכבים חשמליים נמצאות בירידה ואילו גניבות רכבים היברידיים נמצאות בעליה, במקביל למה שקורה בשוק הרכבים החדשים. הירידה בגניבות בדרום ובצפון מוסברת במצב הבטחוני ובנוכחות מוגברת של כוחות צבא ומשטרה לאורך כל שעות היום, בסגרים, כיתורים ובפעילות סמויה וגלויה אשר מקשים על כניסה וחזרה של כנופיות מאורגנות של גנבי רכב".

עוד מענף הרכב

מכוניות חשמליות

מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר

רנו 5 חשמלית

משרד האנרגיה לוחץ: לבלום את התייקרות הרכב החשמלי

אירופה מתחילה להגיב

היצרנים האירופיים החלו לתקן פרוטוקולי אבטחה, להטמיע מנגנוני אנטי ריילי ולהגביל פתיחת דלתות ללא קו ראייה. חברות הביטוח מעלות פרמיות ומתנות פוליסות - כמו בישראל - באמצעי מיגון נוספים. הרשויות מצידן, מגבירות מאמץ כנגד רשתות מאוד מושקעות שפועלות על צירים שנעים בין מדינות.

בשורה התחתונה, אם האירופאים ימשיכו להסתמך על מערכת ההגנה של היצרן בלבד, גל הגניבות הנוכחי עלול להפוך למצב קבוע. המודל הישראלי, המבוסס על שכבות מיגון ולא על מנגנון יחיד, עשוי להפוך לדוגמה עבור השוק האירופי, גם אם ההתאמה תדרוש שנים ותפגע בנוחות שאליה הורגלו הצרכנים.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.