מחקר חושף: הפלאג-אין עולה יותר ומזהם יותר
מחקר אירופי נרחב טוען כי רכבים היברידים נטענים פולטים הרבה יותר מהמוצהר, צורכים דלק באופן שאינו מדווח ועלולים לעכב את המעבר לרכב חשמלי מלא
רכבי פלאג-אין הייבריד (PHEV), שנחשבו שנים לגשר בין מנוע הבעירה הפנימית לעידן החשמלי, עומדים תחת ביקורת מחודשת. ארגון הסביבה Transport & Environment הציג מחקר מבוסס נתונים של יותר מ-127 אלף רכבים, שלפיו הפער בין ההצהרות של יצרני הרכב לבין המציאות בשטח רחב בהרבה משהוערך. הרכבים הללו, שבמצב מעבדה מדווחים על צריכת דלק מזערית ופליטת מזהמים נמוכה, מתבררים בשימוש יומיומי כמזהמים משמעותיים יותר וגוזלים לא מעט דלק.
בנסיעה שמוגדרת "חשמלית", נמצא כי רכבי פלאג-אין צורכים בפועל כ-3 ליטר דלק לכל 100 ק״מ – בעיקר משום שמנוע הבנזין נכנס לפעולה בעת האצה, עליות או מהירויות גבוהות. פליטת הפחמן שנמדדה הגיעה בממוצע ל-68 גרם CO₂ לקילומטר, פי שמונה וחצי מן הנתונים הרשמיים. במבט כולל, דגמי PHEV פולטים כ-135 גרם לקילומטר – נמוך מרכבי בנזין או דיזל, אך רחוק מן התדמית הירוקה שנוצרה להם. בנוסף, בעלי הרכבים מוציאים בממוצע מאות יורו בשנה מעבר לחישובי המעבדה.
המחקר מצביע גם על בעיית התלות בהרגלי טעינה: מרבית הנהגים אינם טוענים את הרכב בקביעות, במיוחד בנסיעות ארוכות, מה שמבטל את יתרון החשמל וגורם לחזרה כמעט מלאה לשימוש במנוע הבעירה. גם משקלם הגבוה של הרכבים, תוצאה של סוללות גדולות, פוגע ביעילות האנרגטית ומחייב שימוש מוגבר בדלק.
רגולציות, בארץ
בזירה האירופית, הדיון סביב עתידם של דגמי פלאג-אין מתחמם. האיחוד האירופי מתקדם בהחלטה לאסור מכירת כלי רכב עם מנועי בעירה בעוד כעשר שנים, אך יצרני הרכב מבקשים להשאיר חריגות ל-PHEV. ארגוני הסביבה מזהירים כי מדיניות סלחנית כלפיהם עלולה לעכב את המעבר למנוע חשמלי מלא ולפגוע ביעדי האקלים של היבשת.
בישראל, למרות שהדיון סביב רכבי פלאג-אין אינו בולט כמו באירופה, הנתונים מצביעים על גידול שנתי עקבי: השוק של רכבי פלאג-אין נמצא בעלייה, אך רק בשנים האחרונות החל לתפוס משמעות אמיתית. בעוד שב-2024 עמד חלקם של דגמי PHEV על כ-3%–4% מכלל המסירות, במחצית הראשונה של 2025 זינק הנתח ליותר מ-10%, עם כ-18.6 אלף מסירות.
למרות העלייה במכירות, הוויכוח הציבורי בישראל עדיין מתנהל בעיקר בין היברידיים רגילים לחשמליים מלאים. רכבי הפלאג-אין, שנמצאים ביניהם, כמעט ואינם זוכים לדיון מעמיק. הם נהנים מהגדרה ירוקה והטבות מס, אך בינתיים לא נבחנים בשאלה כיצד הם מתפקדים בשטח, כשהם לא נטענים באופן קבוע או נעים מחוץ לעיר.
מעניין לציין כי כבר ב־2014, דוח מוקדם של מוסד 'שמואל נאמן' התריע כי התועלת הסביבתית של רכבי פלאג-אין תלויה לחלוטין בהרגלי השימוש: טעינה קבועה ונסיעה עירונית, ולא בהצהרות היצרנים. אף שהדוח ישן ואינו משקף את הטכנולוגיה המודרנית, הוא מקבל כיום משנה תוקף; הוא צפה מראש את הפער בין נתוני התקינה לבין המציאות בשטח, פער שהמחקר האירופי הנוכחי מאשר כעת באופן מדויק.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה