400 ק"מ טווח, פחות מ-200 אלף שקלים (חלק ג')

הכנו לכם רשימה של כל רכב חשמליים עם טווח מוצהר מעל 400 קילומטרים ומחיר עד 200,000 שקלים. שלושה חלקים, הנה האחרון

בישראל רשומים כיום 81 מותגי רכב ו-70 מהם מסרו עד היום במהלך השנה – החל מיחידה אחת ועד לכ-20,000 מכוניות. בין אותם מותגים פעילים, לא פחות מאשר 47 מותגים מציעים רכב חשמלי, וסך הדגמים/גרסאות המונעים על-ידי סוללה בלבד הוא מעל 200.  

מה שמביא אותנו לעניין הבעייתי הצמוד לרכב חשמלי, הסוללה.

סוללות וטעינה

האנרגיה שאגורה בסוללה היא נקודת המוצא לטווח הנסיעה של הרכב, זאת מעבר לעובדה שזה מושפע מאוד מפרמטרים נוספים: תוואי הנסיעה, אופי הנהיגה, גם מזג אוויר, היעילות האווירודינמית של הרכב, משקלו ועוד כיו"ב.

הטווח המוגבל יחסית שמעניקה הסוללה מפגיש את המשתמש עם מרכיב חשוב נוסף, המשפיע אף הוא על הנכונות לרכוש סוג רכב כזה: הטעינה. טעינה ראויה של סוללה רגילה עשויה להימשך פרק זמן הקרוב לשעה, ויש לקוות כי מבין עמדות הטעינה הלא-רבות בהשוואה לתחנות דלק, יש לפחות אחת פנויה. לא תמיד זה כך.

ובקיצור: תדלוק ל-800 קילומטרים נמשך 5 דקות ויש המון משאבות, 2 טעינות ל-800 קילומטרים נמשכות שעתיים, ויש הרבה הרבה פחות עמדות טעינה.

עם פרוץ הרכב החשמלי לכבישי ישראל, נתון טווח אופייני היה 300 ק"מ. כיום, המינימום הראוי הוא טווח מוצהר של 400 ק"מ.

1702434צילום: יצרן

טווח מוצהר

גם המקור לטווח מוצהר השתנה. כעת זה נקבע לפי עמידה בפרוטוקול WLTP שהחליף את NEDC שהיה סלחני בהרבה. זה לא תקן הבדיקה היחיד, וקיימים גם נוספים כמו CLTC הסיני המחמיר הרבה פחות, EPA האמריקאי המחמיר כמו WLTP.

עם זאת, גם תקן WLTP אינו מלמד רק מה יהיה הטווח בפועל – כי בנהיגה רגילה הרבה יותר משתנים, חלקם צורכי אנרגיה – ובנוסף, איכשהו, גם הצהרות יצרנים על טווח מסוים לפי התקן הזה אינן זהות בהשוואה לאחרות; יש כאלה הקרובים מאוד, יש כאלה שלא כל כך, יש גם רחוקים. הדרך היחידה לדעת היא במבחן דרכים מורכב לדגם אחד יחד עם מבחן השוואתי למספר דגמים. נציין גם כי לפי התקן הנ"ל הרכב נבחן גם בסוגי תוואי שונים (עירוני, בין-עירוני).

אנחנו באוטו בוחנים בדקדקנות את הטווח בכל מבחן לרכב חשמלי, ועם זאת ערכנו כבר מספר מבחנים השוואתיים לבחינת הטווח בלבד, וגם שם פגשנו באותן סטיות בהשוואה לתקן.

אבל אותו תקן WLTP הוא נקודת מוצא טובה – והטובה ביותר הקיימת – ועל סמך הנתונים האלה בחרנו דגמים וגרסאות חשמליים שמעניקים טווח מוצהר של יותר מ-400 ק"מ ובמחיר של פחות מ-200,000 שקלים.

1594519צילום: יצרנים

מספר מושגים הכרחיים, סוללה וטעינה

נתון אנרגיה, בקילוואט-שעה או קוט"ש. נתון זה מפורסם תמיד עם סך האנרגיה האצורה בסוללה ('ברוטו'), אצל רבים גם עם האנרגיה המוקדשת לנסיעה ('נטו', 'שימושי' וכו'), בין 90 ל-95% מהנתון ברוטו.

הספק טעינה. נתון המצוין בקילוואט או ק"ו; מה שחשוב הוא זה בזרם ישיר (DC) לטעינה מהירה. הנתון לשימוש ביתי הוא בזרם חילופין (AC).

מתח מערכת. ברוב המוחלט של הדגמים מתח המערכת 400 וולט, במיעוטם 800 וולט, בין השאר להספק טעינה גבוה בהרבה. כיום גם מספר דגמים עם 900  וולט ומעלה.

צריכת אנרגיה. כמו צריכת דלק – כאן מספר הקילומטרים בקילוואט-שעה אחד או מספר הקוט"שים ב-100 ק"מ.

כתבה שלישית מתוך שלוש, הדגמים לפי סדר הא"ב של המותגים, בחלק זה ארבעה דגמים.

להלן לינק לחלק הראשון ולחלק השני.

1691931צילום: יצרן

צ'רי EV FX

צ'רי FX הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV), מוצע במספר גרסאות, גם בהנעה חשמלית מלאה. לאחרונה לא פחות משש רמות אבזור(!) – כולן עד 200,000 שקלים.

ל-FX הספק של 204 כ"ס וסוללה של 61.1 קוט"ש, ובכל רמות האבזור הטווח זהה ועומד, לפי היצרן, על 430 קילומטרים. במבחן שערכנו לצ'רי FX EV הגענו לטווח שנע בין 340-ל-355 קילומטרים.

מחירים: צ'רי FX החשמלית עולה החל ב-152,000 שקלים עבור רמת האבזור הבסיסית, 'סנס', ומגיעה עד ל-174,000 שקלים עבור הגבוהה מכולן, 'נובל TT'.

1704026צילום: יצרן

BYD אטו 3

BYD אטו 3 הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV) שעשה היסטוריה במדינתנו הקטנה – דגם חשמלי סיני שהיה לרכב הנמכר ביותר בישראל ובמשך השנתיים המלאות הראשונות מאז הושק כאן. לאחרונה עבר מתיחת פנים והוא מוצע כאן בשתי רמות אבזור, שתיהן במסגרת התקציב.

הגרסה אחת – מנוע המייצר 204 כ"ס וסוללה של 60.5 קוט"ש לטווח מוצהר של 420 ק"מ. במבחן הטווח שבו השתתף אטו 3 הגיע עד ל-345 קילומטרים.

מחירים: אטו 3 ברמת האבזור 'קומפורט' עולה 171,500 וברמת האבזור 'דיזיין' נמכר ב-179,000 שקלים.

1699102צילום: יצרן

BYD דולפין

BYD דולפין היא משפחתית קומפקטית (קטגוריה C) החולקת רצפה, מנוע וסוללה גם עם אטו 3 – פלטפורמה 3.0, 204 כ"ס, 60.5 קוט"ש – מוצעת בשתי רמות אבזור ושתיהן בתקציב.  

הטווח המוצהר של דולפין עומד על 427 קילומטרים, ובמבחן הטווח הרכב הגיע ל-344 קילומטרים, רק ק"מ אחד פחות מאוטו 3.

מחירים: מחיר אטו 3 ב'קומפורט' הוא 150,000 שקלים ואילו ב'דיזיין' 157,000 שקלים.

1695731צילום: יצרן

MG 4

4 MG היא משפחתית קומפקטית (קטגוריה C), מוצעת בשלוש גרסאות סוללות/הנעה. שתי גרסאות ההנעה האחורית בפנים – כפולת המנועים (435 כ"ס) וההנעה עומדת בדרישת המחיר (173,000 שקלים), אך הטווח המוצהר רק קרוב (385 ק"מ).

בגרסה הבסיסית, המכונה 'לקשרי', מנוע המייצר 204 כ"ס, סוללה של 64 קוט"ש וטווח מוצהר של 435 ק"מ. במבחן שערכנו לרכב הטווח בפועל נע בין 360 ק"מ ל-380 ק"מ.

בגרסה שמעל, 'X ריינג'', מייצר המנוע 245 כ"ס ומוטמעת בה סוללה של 77 קוט"ש לטווח מוצהר של 520 קילומטרים. במבחן הטווח הגענו ל-445 קילומטרים.

מחירים: 4 MG ב'לקשרי' עולה 155,000 שקלים ומחירו ב-'X ריינג' הוא 166,000 שקלים.
 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.