ייצוגית ענק נגד BYD: "עשרות אלפי מכוניות בליקוי מסכן חיים"
תביעה ייצוגית דרמטית נגד שלמה מוטורס ו-BYD. "מערכת כריות האוויר פגומה באופן סדרתי ומסכן חיים" היקף התקלה מוערך בכ-35 אלף דגמי אטו 3 ודולפין. העלות המוערכת כ-2.5 מיליון שקלים
בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד יצרנית הרכב BYD והיבואנית שלמה מוטורס. לטענת התובעים, עשרות אלפי רכבי BYD אטו 3 ו-BYD דולפין נוסעים עם תקלה קריטית במחבר החשמלי של כריות האוויר, שעלולה לנטרל את מערכת ההגנה ברגע האמת. לטענת המבקשים, היבואן והיצרן ידעו על "הכשל הסדרתי" אך העדיפו להסתיר ולטפל נקודתית במקום לבצע ריקול כללי. שווי התביעה: למעלה מ-2.5 מיליון ש"ח בשלב זה, עם דרישה לפיצוי מלא וקריאת שירות מיידית ל-35,000 כלי רכב.
פתיחת ההליך: סכנה בטיחותית בכביש
לבית הדין בלוד הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית המבקשת לייצג עשרות אלפי בעלי רכב מהדגמים BYD אטו 3 ו-BYD דולפין. כתב התביעה, מעלה טענות בנוגע לליקוי בטיחותי סדרתי וקריטי שפוגע בתפקוד אחת ממערכות ההגנה החשובות ביותר ברכב - כריות האוויר.
על פי כתב הבקשה, שהוגש על ידי ארבעה בעלי רכב, הליקוי נובע מפגם תכנוני, ייצורי ו/או חומרי בצמת חיבורים חשמלית ובמַחְבָּר (קונקטור) שלה, הממוקמים מתחת למושב הנהג והנוסע הקדמי. צמה זו אחראית על התקשורת בין חיישני חגורות הבטיחות ומנגנון קדם-המותחן לבין מחשב הבקרה המרכזי של כרית האוויר. לטענת המבקשים, בייצוג עורכי הדין גל קלנר ותומר צרור, המחבר פגום גורם לניתוק ספונטני או התרופפות של החיבורים, בין היתר כתוצאה מתנועות מושב שגרתיות או שינויי טמפרטורה. כאשר הניתוק מתרחש, נדלקת נורת אזהרה אדומה בלוח המחוונים ומערכת כריות האוויר מושבתת או הופכת לבלתי-תקינה. מה שחושף את הנוסעים ל"סיכון ממשי וחמור", כך לשון התביעה, במקרה של תאונה. הניתוק למעשה משבש גם את פעולת מנגנון קדם-המותחן של החגורה, שחיוני לייצוב הנוסע לפני פריסת כרית האוויר, ובכך מחמיר את הסכנה.
פגם סדרתי ידוע שהוסתר במכוון?
הטענה המרכזית בבקשה נוגעת להתנהלותן של המשיבות. לטענת המבקשים, שלמה מוטורס ו-BYD ידעו היטב על קיומה של התקלה הסדרתית מזה זמן רב, אך בחרו להסתיר את המידע מהציבור ולהימנע מביצוע ריקול יזום.
הראיות למודעות לכאורה של המשיבות, כפי שמפורטות בהרחבה בכתב הבקשה, כוללות הצהרות מפורשות ומתועדות של נציגי המוסכים המורשים, שאמרו ללקוחות כי מדובר ב"תקלה מוכרת" ו"בעיה ידועה". בנוסף מובאים מאות פוסטים ותגובות ברשתות החברתיות בארץ ובעולם המתארים תופעה זהה וחוזרת; מסמכי טיפולים המעידים על הטיפולים הנקודתיים במוסכים; ובדיקות של מהנדס מומחה מטעם המבקשים, אינג' ערן דובדבני, בעל ניסיון של 40 שנה בתחום. חוות דעתו של המומחה קובעת באופן חד-משמעי כי מדובר בכשל תכנון ו/או ייצור סדרתי.
על פי הבקשה, המשיבות נוהגות ב"דפוס של טיפול סלקטיבי" הן מבצעות "חיזוקים" זמניים (לעיתים באמצעות אזיקון) או החלפה של הצמה הפגומה בצמה חדשה זהה ופגומה מבחינה סדרתית, וזאת רק ללקוחות הפונים אליהן אקטיבית או מפרסמים את דבר התקלה ברשתות. במקרים רבים, גם טיפולים אלה לא פתרו את שורש הבעיה - והתקלה שבה וחזרה שוב ושוב. בכך, טוענים המבקשים, הן הותירו את הרוב המכריע של בעלי הרכבים בסכנה, ללא ידיעתם. חלק מהלקוחות נשלחו להמשיך לנסוע שבועות ואף חודשים עם הנורה הדולקת, מבלי שניתן להם כל גילוי על סכנת החיים שבדבר, בניגוד להוראות ספר הרכב עצמו, שמחייב פנייה מיידית לשירות.
הנס הסיני הוא הדאגה שלכם
מ"לא מומלץ" ל"טוב": אחרי הביקורת BYD משפרת את מערכות הבטיחות שלה
כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
היקף הסיכון ודרישת הפיצוי
היקף התקלה והסיכון המתואר לפי נתוני הבקשה, כולל לפחות כ-35,000 רכבי BYD מהדגמים הרלוונטיים (כ-30,000 יחידות של atto 3 וכ-5,000 יחידות dolphin). בנוסף, המשיבות ממשיכות למכור רכבים חדשים מהדגמים האמורים במחיר מלא מבלי לחשוף את דבר הליקוי לרוכשים הפוטנציאליים, ובכך "מרחיבות את מעגל הסיכון כלפי לקוחות נוספים".
המבקשים דורשים מבית המשפט לחייב את המשיבות בצו עשה לריקול כללי מקיף ומיידי לכל 35,000 הרכבים לטיפול שורשי שימנע את חזרת התקלה, על חשבון המשיבות. יידוע אישי בכתב לכל חברי הקבוצה על אודות התקלה הבטיחותית, והעמדת רכב חלופי או מימון השכרת רכב לכל חבר קבוצה עד להשלמת התיקון. פיצוי לחברי הקבוצה בגין ירידת ערך הרכב (כתוצאה מהליקוי הסדרתי), הוצאות שנגרמו עקב התקלה, וכן נזקים לא ממוניים הכוללים עוגמת נפש ופגיעה באוטונומיה בשל נסיעה ברכב מסוכן ללא ידיעה. הארכת האחריות על כלל מערכת הכריות האוויר לכל אורך חיי הרכב (14 שנה בממוצע) והפסקת מכירת רכבים חדשים מהדגמים הרלוונטיים עד לתיקון יסודי של הפגם (ולכל הפחות, מתן גילוי אקטיבי ומפורש לכל רוכש).
שווי נושא התובענה עבור כלל הקבוצה, בהערכה ראשונית, עומד על למעלה מ-2.5 מיליון ש"ח, כאשר סכום זה עשוי לגדול משמעותית בהמשך הדרך עם קביעת גובה הפיצוי לנזק הלא-ממוני ולפגיעה בערך הרכב. לכל אחד מהמבקשים האישיים, שווי התביעה האישית מוערך כעת בסך 22,408 ש"ח.
תגובת החברות
בית המשפט המחוזי הורה למשיבות, שלמה מוטורס ו-BYD להגיש כתב הגנה או תשובה לבקשה לאישור התובענה הייצוגית בתוך תשעים יום ממועד המצאת ההזמנה לדין.
משלמה מוטורס נמסר: "אנו נגיב לבקשת אישור, כמקובל, במסגרת ההליך המשפטי"
כתבות אחרונות
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
07/12/2025לנדו נוריס אלוף העולם בפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב
-
שרון ביידר, 07/12/2025התחזית: שווי השימוש ימשיך להתייקר ולשבש את שוק הרכב
-
ניר בן טובים , 07/12/2025הדור הבא של מכוניות הביצועים מגיע מטויוטה ולקסוס
-
ניר בן טובים , 07/12/2025אבארט הבינו שנעשתה שגיאה חמורה. חוזרים לבנזין רגיל?
-
ניר בן טובים , 07/12/2025מאות רכבי פורשה הושבתו בבת אחת
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?