השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה

משרד התחבורה מצהיר כי הוא נלחם ביוקר המחיה, אבל עושה זאת באמצעות שימור הטבה לרכבי יוקרה. פטור ממכס יינתן למספר מכוניות מוגבל שבשנים 2023-2025 עמד על כ-1,500 יחידות בלבד 

משרד התחבורה הוציא לתקשורת הודעה משמחת ורועשת עם כותרות מפוצצות על מהלך שיגביר את התחרות בשוק הרכב ויהיה "צעד נוסף להוזלת יוקר המחיה". בפועל, השרה רגב ממשיכה לעסוק בלוליינות רטורית עם הצהרות ריקות מתוכן. לטענת משרד התחבורה בהודעה שהוציא לתקשורת, תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועית בענף הרכב יוביל להטבה של פטור ממכס בגובה 7% ליבואני רכב מקבילים, עקיפים ואישיים, בהתאם לפטור שמקבלים כלל היבואנים הישירים בישראל.

בפועל, בישראל אין כמעט יבוא עקיף של כלי רכב. על פי דו"ח המבקר, מדובר בכ-3% מהשוק וכל אלה, עוד לפני הקריסה של מובילת שוק הרכב המקביל בישראל - חברת אוטומקס.

אוטומקס

צילום: אוטומקס

על פי ההודעה לתקשורת, "הוראת שעה שפעלה ב-2023-2025 הוכיחה את עצמה כהצלחה, עם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס" ועל פי משרד התחבורה, המשך מתן ההטבה יקל על יבואנים שאינם ישירים. המספרים בשטח מספרים סיפור קצת אחר – בפועל, מתוך מספר כולל של מעט פחות מ-18 אלף כלי רכב, רק כ-1,500 כלי רכב זכו בהטבה הזו, כל השאר המשיכו לשלם מכס כרגיל. מעבר לכך, השינוי בחוק לא יצליח להשוות באופן מלא את תנאי היבוא והמכס שלא משלמים יבואנים ישירים וכן משלמים יבואנים אחרים.

ההרחבה של הוראת השעה, לא צפויה לפטור גורף של כלל היבואנים שאינם יבואנים ישירים ממכס, כמו כל דבר בישראל שקשור בתשלום מכסים ומיסים, הדרך לפטור מלא היא דרך זרועה בקשיים שלא בהכרח כל אחד יכול להתמודד אתם. 

פורשה טאייקן

צילום: יצרן

אלעד ברשאן, מומחה למכס, רגולציה ושילוח בינלאומי, מ"מורן קרגו עמילות מכס ושילוח בינלאומי", מסביר כי מבנה המיסוי על רכב בישראל יוצר מציאות מעוותת שבה מכס בשיעור 7% בלבד עלול להתגלגל בפועל ל-15% ואף יותר מעלות הרכב. לדבריו, “על תשלום המכס מתווסף מס קנייה של 83% ומע"מ על כלל הסכום. בנוסף, חלק מהדגמים מחויבים גם ב'מס יוקרה', כך שמכס של 7% על רכב יוקרתי עלול להתנפח לכדי ייקור של עד 20% כשהרכב יוצא מהנמל”.

ברשאן מדגים: “רכב שאמור לעלות כ-200 אלף שקל ליבואן, משלם רק בגין רכיב המכס כ-30 אלף שקל - עוד לפני מס קנייה ומע"מ. בדגמים החייבים גם במס יוקרה, העלות בפועל גבוהה בהרבה”.
לגבי סוגיית הפטור ממכס, מדגיש ברשאן: “חשוב לציין, למשרד התחבורה אין כל סמכות לפטור סחורות ממכס. סמכות זו מצויה אך ורק בידי שר האוצר ובאישור ועדת הכספים. בסמכות משרד התחבורה לטפל בתיקוני חקיקה בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב — לא בצו תעריף המכס”.

ברשאן מתייחס גם ל"הוראת השעה" המוכרת בציבור כקוד הנחה 815, שאפשרה ליבואנים עקיפים לייבא ללא מכס דגמים שיובאו לישראל ביבוא ישיר: “בפועל, רק 1,500 כלי רכב נהנו מהפטור - לעומת כ-1,000 כלי רכב בחודש המיובאים לישראל ביבוא שאינו ישיר. יתר הרכבים המשיכו לשלם מכס מלא. מאחר שיבואנים ישירים מחויבים לדווח למכס רק אחת לחצי שנה, כלי רכב רבים המגיעים בין מועדי הדיווח כלל אינם נהנים מהפטור”.

מירי רגב, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

צילום: קובי גדעון, לע"מ

לגבי טענות משרד התחבורה ל"הפחתת יוקר המחיה", אומר ברשאן כי: “למרות עבודה מקצועית מצוינת מצד המכס ומנהל סחר חוץ, המנגנון הזה אינו יוצר תחרות אמיתית, והוא מיטיב כמעט אך ורק עם שוק היוקרה”.
ברשאן מוסיף: “עפ"י דו"ח מבקר המדינה, עולה כי חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב נכשל כשלון חרוץ: אחרי שמונה שנים בלבד יש כ־3%–5% יבוא מקביל, כ־15 אלף כלי רכב בשנה — בשוק של כ-300 אלף רכבים חדשים. הציבור רוצה תחרות, אבל לא מאפשרים לשוק לפעול. במקום לטפל בשורש הבעיה, מציגים הוראת שעה מצומצמת כאילו מדובר במהפכה”.

נראה כי גם בשנת 2026, שוק היבוא האישי, המקביל והעקיף יישאר בשולי השוליים של שוק הרכב הישראלי ויהיה סוג של תחביב ליבוא רכבי אספנות ורכבי יוקרה שבהם בחלק מהמקרים אכן קיים פער מחירים מהותי בין רכישה ביבוא אישי לרכישה ביבוא מקביל.   


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.