מ"לא מומלץ" ל"טוב": אחרי הביקורת BYD משפרת את מערכות הבטיחות שלה

 אחרי ביצועים לא מרשימים למערכות הבטיחות המתקדמות של רב המכר של BYD, האטו 3, משפרת היצרנית את תפקוד המערכות וזוכה להסרת האזהרה של ארגון הבטיחות האירופי

יצרנית הרכב הסינית  BYD פרסמה השבוע עדכון חשוב בנוגע למערכת הסיוע לנהיגה (ADAS)  בדגם הפופולרי שלה האטו 3,  לאחר שב-2024 ספגה מכה תדמיתית קשה כשמערכת בקרת השיוט האדפטיבית שלה הוגדרה על ידי ארגון הבטיחות האירופיEuro NCAP  כ"לא מומלצת". בעקבות תגובתה, המערכת זוכה כעת לדירוג "טוב" בבגרסאות החדשות, וגם כלי רכב ותיקים יותר זוכים לשיפור ניכר באמצעות עדכון תוכנה.

רקע: פער בטיחותי משמעותי

בשנה שעברה, ארגון Euro NCAP – הגוף האירופי המרכזי לבדיקת בטיחות רכבים – קבע כי מערכת הסיוע לנהיגה של דגם האטו 3 לשנתון 2022 לוקה בחסר באופן מסוכן. הארגון, שתפקידו להעריך את בטיחות כלי הרכב ולשתף את ממצאיו עם הצרכנים והיצרנים, מצא ליקויים חמורים: בקרת השיוט האדפטיבית החכמה של האטו 3 כשלה בהיענות הולמת בעת התקרבות למכוניות או אופנועים אחרים, והחמור מכךלא נקטה פעולה מספקת במקרים שבהם הנהג לא הגיב.

התוצאה הייתה מביכה ליצרנית הענק הסינית: ציון של  55% בלבד ב"כשירות סיוע" (Assistance Competence)  וציון נמוך אף יותר של  35% בלבד ב"גיבוי בטיחות" (Safety Backup).  זו הייתה הפעם הראשונה שבה Euro NCAP העניק חותמת חריגה של  "לא מומלץ"  לדגם כלשהו.

703608.jpg

צילום: euroncap

לקבלת הצעת מחיר

השדרוג: OTA וגרסה חדשה

כעת BYD מנסה לתקן את הרושם, את המערכת ולצמצם את הנזק התדמיתי. כאשר עבור רכבי  2022 הקיימים, החברה שחררה עדכון תוכנה מרחוק. כאשר לאחר התקנתו, הרכב עולה לדירוג "בינוני" עם 60% ביכולות סיוע ו־72% בגיבוי בטיחותי. שיפור הכרחי, אך עדיין רחוק משלמות.

השיפור המשמעותי ביותר נרשם בדגמי 2025 המצוידים במערכת חדשה לחלוטין. מערכת זו עוברת לדירוג "טוב" מטעם Euro NCAP  עם ציונים של 67% ו-80% בהתאמה. שיפור זה מחזיר את BYD אל קבוצת הצמרת של יצרניות הרכב בהיבט תפקוד המערכות.

לצד ההתקדמות המבורכת, השאלה העיקרית שנותרת פתוחה היא מדוע BYD נזקקה לתזכורת ציבורית כה חריפה כדי לשפר את מערכת הבטיחות מלכתחילה.  שכן מדובר ביצרנית שמציגה את עצמה כמובילה עולמית בתחום החשמליות והטכנולוגיה.

אירוע זה מדגיש עד כמה מערכות הסיוע המתקדמות (ADAS ) שבמקרים רבים משמשות כלי שיווקי נוצץ, עלולות להיות רחוקות משלמות. הטכנולוגיה אמנם מתקדמת במהירות, אך הסיפור הזה מזכיר לכולנו שהמרדף אחרי טכנולוגיות נהיגה מתקדמות חייב לעבור קודם כול דרך פריזמת התפקוד הבטיחותי בעולם האמיתי ופחות דרך מסעות הפרסום.

1.jpg

צילום: euroncap

המסר לנהגים: האחריות נותרה שלכם

ריצ'רד שראם, המנהל הטכני של Euro NCAP בירך על תגובת BYD  אך הדגיש את חשיבות האחריות האישית: "בעלי דגמי אטו 3 מלפני 2025 חייבים לוודא שהם מתקינים את עדכון התוכנה כדי ליהנות מהשיפור. חוסר תשומת לב עלול להשאיר אתכם עם מערכת בטיחות בעייתית".

ועצה כללית עבור מי שעומד בפני רכישת רכב חדש בהיבט הזה, בצעו נסיעות מבחן ארוכות עם מערכות הסיוע מופעלות, בדקו כיצד הן מגיבות במצבי אמת.

לדברי היבואנית בישראל: "השדרוג המדובר נעשה בישראל, במקביל לאירופה, בימים אלו. העדכון נוגע לכל בעלי אטו 3, מתחילת השיווק של הדגם בישראל. נציין שעד כה ביצעו את העדכון מעל 70% מהלקוחות. אנו צופים לסיים את ה-OTA המדובר בשבועיים שלושה הקרובים"


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.