יוקרת אקספרס: כך הסינים בונים מותגי פרמיום במהירות שיא
יצרני הרכב של סין אינם הולכים בדרך הרגילה גם כאשר מדובר במותגי יוקרה. הוותק הכה חשוב אינו בנמצא אז הם פונים לדרך אחרת: הרבה דגמים במעט זמן, נתונים מוקצנים ואז עוד, מפרט טכני סופר מתקדם, אבזור מהסוג ההוא. מפגש מלמד עם מותג יוקרה של צ'רי, אקסלנטיקס – לא יחיד שלה, לא שמו המקורי – היכרות לדוגמא עם שני דגמים
גמישות.
כבר ציינו (ולא פעם) כי מושג זה מתגשם במלוא משמעותו בעולם הרכב הסיני. זה מגיב ומבצע במהירויות לא-ידועות עד כה בתעשייה הזאת, גם בהטמעת טכנולוגיה ואבזור בקנה מידה שונה, גם בשינוי כללי ברזל שנוצרו להם: דור כל שלוש שנים, מתיחת פנים כל שלוש שנים.
כך גם בהתייחסות שלו לתחום היוקרה בעולם הרכב.
היצרנים בני המערב, גם אלה מיפן ומקוריאה שהלכו בדרכם, בנו את מותגי היוקרה שלהם עם השנים או לאחר שהכריזו על כאלה, מגובים מצדם בשנים רבות של פעילות.
לסין דווקא יש אחד כזה, הונגצ'י, שהוא הוותיק במותגי סין ויצרן המכוניות של מנהיגי סין. זה בהחלט הספיק עד לעשור השני של המאה הזאת, ממש לא עבור המוני היצרנים שפנו לייצור דגמים מתקדמים טכנולוגית שעשו את דרכם אל מחוץ לארץ סין. למותג יוקרה יש יתרונות חשובים: הדגמים שלו מאפשרים מקדם רווח גבוה יותר, הוא עצמו מעניק הילה למותגים קרובים ומחזק את מעמדם.
עקרונות לביצוע
ומכיוון שהסינים פועלים מהר, עקרונות מקובלים וכמעט מקודשים בעולם לא בדיוק משנים להם, התוצאה גם בתחום זה שונה מהמוכר.
אותו מותג יוקרה חדש שנוצר זה עתה עשוי להציג מספר דגמים בפרק זמן קצר מאוד, כולם מגודלים בממדיהם, בעיקר מפוארים בפנימיותם, עוד יותר עשירים באבזור והמפרט הטכני הוא הנכבד ביותר שיש. השוואה להכרזתם של שני מותגי יוקרה אירופאים ופועלם החל במחצית השנייה של העשור הקודם – DS וקופרה – בכל הקשור למרכיבים אלה, גם קצב החידושים המאוד איטי, מספרת חלק מהסיפור.
הסינים לא מחויבים גם לכך. הנה הכריזו על מותג יוקרה, הציגו דגמים אך אלה לא מגיעים מספיק גבוה לאן שכיוונו? הם ייצרו מותג חדש; ל-BYD יש דנזה אלא שמעל מתנוסס יאנגוואנג.
צ'רי הכריזה על מותג היוקרה אקסיד (Exeed) ב-2017, אך ב-2023 הוסיפה את לוקסיד (Luxeed) שאמור להיות עוד יותר. השם דומה? לסינים אין בעיה גם עם זה.
השם של המותג הראשון אינו מאפשר לייצא אותו למדינות שונות בגלל קיה אקסיד? ניצור שם מותג חדש, אקסלנטיקס (Exlantix). הסידור הזה היה מעורר חלחלה אצל יצרני הרכב המסורתיים, אפילו לא היה עולה על דעתם, שלא לומר על הביצוע. בעניין הזה של הביצוע יצוין כי לאקסיד/אקסלנטיקס יש כיום שבעה דגמים.
בביקור בווהו, שעיקרו היה בנהיגה באומודה 9 ובג'אקו 5, התוודענו לשניים – לא נהגנו, אבל עשינו מה שנקרא 'Walk Around', ובהינתן מה שיש להם להציע נראה היה שראוי להציגם כאן. בהינתן בית היוצר של צ'רי, כנראה ייתכן שאולי יש מצב כי יגיעו לכאן. לוקסיד, עם שני דגמים גדולים יותר, סבירה פחות. ואגב שמות וחשיבותם, הדגמים האלה מאופיינים בצמד אותיות לטיניות וזהו.
התרגום המעשי
אחד הדברים המאפיינים את עולם הרכב הסיני הוא השאיפה ליצירת היצע דגמים גדול בפרק זמן קצר. השאיפה הזאת מתורגמת לביצוע יעיל מאוד: קו דגמים שלם תוך שנתיים-שלוש.
כדי להגיע לכך הסינים פועלים בשתי דרכי פעולה עיקריות: אימוץ דגמים קיימים והתאמתם למותג החדש, ואם צריך לקחת שניים ממותג מסוים הקים כבר ועד דגם נוסף ממותג אחר, אפילו שהמעמד שלו אחר – אין בעיה. יש מותג חדש, יש לו כבר מספר דגמים לא מקוריים, ובינתיים יש זמן ליצור משהו מקורי. הזמן הזה בו יוצרים אותו משהו מקורי הוא קצר מאוד במושגי אירופה, שנתיים לערך.
הדרך השנייה היא יצירת בסיס יעיל – רצפה, מנועים, מכלולים – והטמעתו במספר דגמים קרובים. הבסיס הזה יכול לשרת דגמי נוסעים ופנאי מאותן קטגוריות, גם סטים של דגמים מקטגוריות קרובות. או בקיצור, וביותר ממובן אחד: יש בסיס, תוך שנתיים יש ארבעה דגמים, אם צריך גם שישה.
כך פעלו עם הקמת מותג ניאו, שכיוון כבר בתחילת דרכו העצמאית (2014), להיות מותג יוקרה. אנשי SAIC הכריזו על המותג IM הרבה יותר מאוחר, ב-2020 וייצרו דגם ראשון ב-2023, אבל גם הם יצרו תשתית למספר דגמים והשיקו אותם בקצב גבוה.
גם המיצוב של המותג ככזה של יוקרה הוא גמיש. הונגצ'י הרשימה מאוד בדגם הראשון והיקר אתו יצאה לשוק, E-HS9, אבל בהמשך מציעה דגמים זולים יותר, ממש כמו זיקר שהתחילה עם 001 ואחרי כן כיוונה פחות גבוה. אקספנג, שכיוונה הצהרתית לעולם היוקרה המסורתי והשוותה את דגמיה למוכרים ולנכבדים משם, ממשיכה בהצגת דגמים מרשימים מאוד למראה ולמפרט, אבל קצת הורידה מחירים. וכל אלה ומשל מותגים נוספים, ישנו את עולם היוקרה בשנים הקרובות.
הפעולה בפועל
וזה מה שעשו באקסלנטיקס עם שני דגמים בקטגוריה E – מכונית סלון ודגם פנאי גדול – שקיבלו את הסימול המאוד לא מקורי והחוזר על עצמו בדגמים רבים מתוצרת סין: מכונית הנוסעים היא ES, רכב הפנאי הוא ET – ושניהם הוצגו ב-2023.
הרצפה היא E0X של צ'רי, וזו משרתת הרבה מאוד דגמים מתקדמים של התאגיד ושל מספר מותגים – והיא גם מאוד מוכשרת. היא יכולה לשמש תשתית לרכב עם מינוע חשמלי, גם בהיברידי-נטען, עם הנעה אחורית או כפולה. לא פחות חשוב: היא באה עם מערכת חשמל עדכנית הכוללת מתחת מערכת של 800 וולט, סוללות מתקדמות של CATL, לא רק קילין (Qilin) אלא גם שנקסינג (Shenxing) המאוד חדשה, ובגרסה ההיברידית היא ממש מעכשיו של Gotion (פולקסווגן היא מבעלי המניות בה).
בסיס הגלגלים 300 ס"מ בשני הדגמים, ולא רק בהם, כך גם הרוחב, 198 ס"מ; האורך ב-ET גדול ב-1 ס"מ מזה של ES, ל-496 ס"מ, כך שרק מה שיוצר את הדגמים האלה שונה: גובה מכונית הנוסעים 148 ס"מ, רכב הפנאי מגיע ל-170 ס"מ.
גם כאן וכמו בדגמים סיניים רבים אחרים, מערך המנועים זהה – אחד מאחור להנעה אחורית, שניים להנעה כפולה, ההיצע לא קטן והנתונים שלהם זהים, בהחלט מספקים.
וכך יש לנו בחשמל בלבד הנעה אחורית עם 313 כ"ס, הנעה כפולה עם 480 ו-562 כ"ס, וגרסה היברידית נטענת עם מנוע בנזין כמאריך טווח (EREV) כפולת הנעה עם 469 כ"ס.
יש כמובן הבדלים בתאוצה ובמהירות המרבית, אבל הם בחלקי שניות ובמספר קמ"שים, ובכל מקרה הם מאוד מכובדים. הנתונים כיום כבר לא חריגים, אבל 5.6 שניות (ES) ו-6.4 שניות (ET) ל-100 קמ"ש בגרסאות החלשות, 3.7 ו-3.8 שניות בחזקות בכל זאת ראויים לציון.
אלא שבדגמי סין של היום, בוודאי בצד המנסה להגיע למחוזות נכבדים, צריך יותר. נתונים מכובדים נוספים, מפרט טכני מתקדם הם התחלה טובה. ל-ES יש מקדם גרר בצד המעולה של הסקלה, 0.205, ויחסית לז'אנר הוא נאה בדגם הפנאי הגבוה: 0.26.
כדי להעניק נוחות נסיעה ראויה, יש לשני דגמים אלה אופציה לקפיצי אוויר עם טווח פעולה של 10 ס"מ, והעיקר שבהם הוא סריקה מונחית-לייזר להכנתם לקראת שיבושים ושאר מרעין בישין בכביש ובנוסף בקרת שיכוך רציפה של פעולתם. אלה, כך אקסלנטיקס, אמורים לשפר את ההתנגדות לגלגול ב-30%-20%. מערכת זאת אמורה לשלוט בתנודות הרכב לאחר מעבר על שיבושים או בכביש גלי, גם לשפר את יכולתו הדינמית בכביש מעוקל בנהיגה בעומס.
כמובן, המסך המרכזי בממדים מכובדים ("15.6) וכנדרש בברנז'ה תצוגה עילית גדול ("23). מערך המחשוב מבוסס על שבב סנאפדרגון S8295P של קוואלקום, כרגע היותר מתקדם לרכב.
המפגש
אותם מרכיבים המאפשרים חנוכת מותגים רבים המציעים תוך מעט זמן לא מעט דגמים, גם במפרט מתקדם מאוד, אחראים לצדדים פחות מלהיבים בייצור הסיני (אבל יש להם אליבי).
בדגמים רבים מדי העיצוב דומה מדי. סיבה טובה אחת היא ההכתבה של מבנה אווירודינמי נכון למקדם גרר מתקדם, וחוצמזה, טסלה התחילה עם זה באופן הזה. ואין כמו ללכת בעקבותיה של החלוצה הגדולה.
כך גם סביבת הנהג שהיא מאוד אלגנטית, 'נקייה' ממתגים בעיקר יש בה מסך מרכזי גדול, וכמעט כל פונקציות השליטה מצויות בו. זה סידור לא מוצלח לתפעול בזמן נהיגה, גם בגלל שבמקרים רבים מדובר בהגזמה (כיוון מראות ופתחי מיזוג), גם בגלל הצורך בתתי-תפריטים לרוב. אלא שגם כאן, הסינים שהתחילו מבחינתם יש מאין, יכולים לציין כי טסלה הייתה ראשונה עם זה באופן הזה, וגם כאן אין כמו ללכת בעקבותיה של החלוצה הגדולה.
מה שהסינים מציעים בדגמים האלה, גם אקסלנטיקס, זו רשימת אבזור עשירה מאוד, מהסוג אותו מקבלים כאופציה יקרה בדגמי הפאר של מותגי היוקרה הגרמניים. בנוסף, החומרים והגימור מעניקים את הנופך המועשר ההוא, ליצירת סביבת נהיגה ומרחב מחיה מהודרים ונכבדים.
ובקיצור: בכל הקשור לעולמות הנראים, דגמים אלה וכמו רוב אלה המיוצרים בסין – ויש יוצאים מהכלל – אינם מביאים בשורה ייחודית; הם לא מתעלים, לא נכשלים.
סיכום זמני
המפגש עם צמד דגמי אקסלנטיקס אלה היה מעין מפגש היכרות עם האופן בו תעשיית הרכב של סין פועלת בכלל, בדרכה אל האזורים היותר מכובדים שלה בפרט. מותגים מסוג זה כבר פעילים בישראל, ואם אקסלנטיקס אכן תתייצב כאן – ולפי אנשי היצרנית הם פועלים בכיוון זה – היא לא תהיה לבד. גם לא בדרכה: מתחרה באותם מותגים בני ארצה, מאתגרת גם את המכובדים במותגי היוקרה. אנשיה, כמו אלה של שאר המותגים הקרובים מסין, סבורים כי על פער הניסיון והמצוינות שרכשו היצרנים המובילים הם יכולים לגשר באמצעות טכנולוגיה ומפרט מתקדמים מאוד, להוסיף אבזור עשיר במיוחד אגב הקפדה על איכות ביצוע – ואז להעניק מקדם תמורה טוב בהרבה בגלל תג מחיר משופר מאוד.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה