פוגשים ביונדאי 'קונספט 3'

יונדאי מציגה קדימון לרכב חשמלי קומפקטי. הייצור ממש בקרוב. היינו שם כדי להכיר אותו

"זהו דגם חשמלי קומפקטי ראשון מסדרת איוניק והוא מסמן פרק חדש עבורנו", כך פתח סיימון לואסבי (Loasby), האחראי על העיצוב במותג יונדאי העולמי, את השקת מכונית התצוגה המכונה 'קונספט 3' ומהווה קדימון לדגם סדרתי שיכונה, כמה מפתיע, 'איוניק 3'. 

זהו דגם חשוב ליונדאי – כדי-כך שלכבודו חזרה להשתתף בתערוכת הרכב הגרמנית IAA הנערכת בשנים האחרונות במינכן. הוא כל כך חשוב עד כי יונדאי הזמינה עיתונאים לחשיפה מוקדמת שלו בבירת בוואריה, ימים ספורים לפני חשיפתו בתערוכה, כדי להבטיח קשב. 

WhatsApp Image 2025-09-08 at 13.39.50.jpeg

צילום: אלי שאולי

אמנות בפלדה 

לואסבי אומר כי "אנחנו אוהבים לחשוב על מבחר הדגמים שלנו כעל כלים בשחמט, בו לכל כלי תפקיד אחר וכאשר הם ביחד רואים שהם שייכים לאותה קבוצה. לכן אין לדגמים שלנו מראה אחיד, אבל יש סממנים חיצוניים משותפים, כמו הפיקסלים המשולבים בסדרת איוניק, אך לא רק. 

"את שפת העיצוב החדשה שלנו אותה אנו מכנים 'Art of Steel', אמנות הפלדה, הצגנו לפני עשרה חודשים (בקונספט 'Initium', 'קדימון לנקסו הבא; א.ש) אחרי כן הצגנו את Insteroid שהצוות האירופאי עיצב. זה פרויקט אמיתי של 'מה אם נתפרע?'. 

"למה 'אמנות הפלדה'? יונדאי היא אחת היצרניות הבודדות המייצרת בעצמן את המתכת ממנה בנויה המכונית, ורצינו להביע את זה ברכב סדרתי. במרץ 2023 התחלנו לדבר בינינו על 'אמנות הפלדה', על פיסול במתכת ועל הדרך ליצירת קווים מעניינים שידגישו זאת. 

"בקונספט 3 רצינו גם להתייחס לתא הנוסעים כמו אל ריהוט בחדר וליצור מבנה ועיצוב שאינם אופייניים לתעשייה אלא עושים שימוש בחומרים טבעיים". 

110936.png

צילום: אלי שאולי

נא להכיר 

כל ההקדמה הזאת הייתה לכבוד קונספט 3, שיהיה בקרוב דגם חשוב ביותר מבחינתה של יונדאי הפונה לשוק האירופאי, איוניק 3. דגם זה יהיה ראשון מתוך שלושים דגמים חשמליים של יונדאי שיוצגו עד 2030, ובהקשר זה אנשי יונדאי מצהירים כי עד 2027 לכל דגם שלהם תהיה גרסה מחושמלת. 

וכשהמסך עולה, אנחנו מכניסים את הנעליים לשקיות ניילון מיוחדות כדי שנוכל לדרוך על הבמה עליה מונחת המכונית. השמירה המדוקדקת על דגם התצוגה היחיד במינו מוצאת ביטוי בכך שגם מגע מקרי זוכה לנזיפה. 

2025.jpeg

צילום: אלי שאולי

הוא נראה מיוחד וגם ממדיו כאלה. בסיס הגלגלים נמצא בצד הארוך יותר של הקטגוריה הקומפקטית, 272 ס"מ – ארוך מזה של קיה EV3 עמו הוא חולק מן הסתם לא מעט מרכיבים – אבל הוא בצד הקצר שלה: 429 ס"מ. הבסיס כנראה משלב גרסה פחות יקרה לפלטפורמה החשמלית E-GMP יחד עם פלטפורמת K3 המשרתת את דגמי ההנעה הקדמית הרגילים. גם הרוחב של מכונית התצוגה, 197 ס"מ, יוצא דופן, ומן הסתם הדגם הסדרתי יהיה צר יותר, והגובה 146.5 ס"מ משמר אותה בין מכוניות נוסעים רגילות. 

"הפרופורציות", מציין אדוארדו רמירז, ראש מרכז העיצוב האירופאי של יונדאי, "מכריזות חשמל, באמצעות מכסה מנוע קצר ביחס לרכב שיש לו בסיס גלגלים ארוך יחסית. הגג השטוח המשתפל בחדות לאחור בקצה תא הנוסעים נועד ליצור מרחב טוב מאחור". רמירז מוסיף כי "קו השמשות המיוחד והמשופע הוא זה שיוצר את צללית הקופה ואת האשליה כאילו הגג נמוך יותר מאחור". קו הדופן המפוסל שעל הדלת האחורית מתרומם כלפי מעלה כדי להגיע לקורה האחורית ולהמשיך היישר לספוילר ענק ושקוף המכונה 'זנב ברווז'. הוא בהחלט יהיה שונה במכונית הסדרתית, אבל גם בה מסיט האוויר יהיה בולט, אומרים אנשי יונדאי. תחתיו ניתן לראות שמשה אחורית מפוצלת שנועדה לשפר את שדה הראייה. בתחתית ממוקם דיפיוזר ענק ומודגש שבתוכו גם רמקולים שנועדו להשמיע צליל מושך, ואלה כמובן לא יהיו בדגם הסדרתי. כל הפרטים האלה יוצרים מראה מאוד ספורטיבי ומושך; "שימו לב גם לחיבור הדלתות לקורה הקדמית והאחורית שהוא מאוד מעניין או לקווים שעל מכסה המנוע" אומר רמירז. 

WhatsApp Image 2025-09-08 at 13.39.50 (1).jpeg

צילום: אלי שאולי

עד כמה המכונית קרובה לדגם הסדרתי? 

"הייתי אומר שזה 80%. זו מכונית תצוגה אז אנחנו מדגישים ומבליטים דברים באופן שונה ממה שיהיה בדגם לייצור, אבל בגדול זו המכונית. ברור שלא יהיו דלתות עם פתיחה הפוכה ברכב הסדרתי, אבל הן עדיין תראינה מאוד מיוחדות. אנחנו עושים דלתות כאלה במכונית תצוגה כי זה עוזר להראות את פנים הרכב. בכל מקרה אנחנו שומרים על הקווים של דגם התצוגה בזה שיגיע לייצור; רצינו הא'צבק אירופאי שהמרחב בו חשוב, אבל לא רצינו לוותר על המראה הספורטיבי".

WhatsApp Image 2025-09-07 at 10.32.16.jpeg

צילום: אלי שאולי

זנב הברווז הגדול באמת מסייע לכך?  

"עוזר מאוד. באופן רגיל יצרנים נוטים להרכיב ספוילר בקצה הגג אבל אנחנו רצינו משהו שונה. זו עבודה קשה למצוא את הזווית המדויקת כדי שזה יעבוד במיקום הזה. ברכב שייצר הביצוע יהיה שונה ועדיין מאוד בולט". 

איזה מרכז עיצוב עבד על הרכב הזה?

"אנחנו צוות גלובלי, אבל המכונית הזו, הן הסדרתית והן התצוגה, עוצבה אצלנו באירופה. ברסלסהיים, גרמניה". 

WhatsApp Image 2025-09-07 at 10.32.19 (1).jpeg

צילום: אלי שאולי

לא עוד פנאי 

לא רצינו, אומרים אנשי יונדאי, ליצור עוד רכב פנאי קטן, אז חיפשנו דרך לעשות את המכונית הקטנה למאוד מושכת. ואם ביונדאי ממש מתכוונים לכך שהמכונית הסדרתית תהיה מאוד קרובה למה שראינו במינכן, נראה שהם מצליחים להביא משב רוח מרענן לתחום שלוקה לרוב בשמרנות. הם כמובן מציינים כי עיצוב אווירודינמי כזה, עם צללית נמוכה ומשקל קל יותר, יביא לצריכת אנרגיה עדיפה מאשר ברכב פנאי קטן – טוב לטווח, דבר חשוב ביותר ברכב חשמלי.

WhatsApp Image 2025-09-07 at 10.32.19.jpeg

צילום: אלי שאולי

מר פיקס 

גם הפיקסלים צועדים קדימה. הם משולבים בחזית הרכב ובאחוריו ובולטים מאוד בתאורה הנשקפת מבעד לסבכה שבעצמה מרקם מפוקסל. זה בולט גם בתא הנוסעים, שם 'מר פיקס', כך הם קוראים לווידג'ט המשעשע המגיע למקומות רבים. תא הנוסעים ישתנה הרבה בדרך לייצור. אם זה במושבים שבאים לדמות ריהוט סלוני מהמקובל ואם בריבועי הפיקסל שהינם כמו ווידג'טים של תפעול שיאפשרו התאמה אישית ונמצאים מצדי ההגה וקרוב ליד. 


מה שבוודאי יישאר הוא לוח לחצנים עם תפעול פיזי אמיתי לתפעול משופר; אנשי יונדאי מדגישים כי תפעול פשוט ומהיר הוא מרכיב חשוב בסביבת הנהג.

WhatsApp Image 2025-09-08 at 15.36.23.jpeg

צילום: אלי שאולי

כיוונים 

"האם הדגם הזה מציג כיוון גם למכוניות קטנות אחרות?", אני שואל את מרטינז והוא מקפיד להשיב את התשובה המוכרת: "כל מכונית פונה לקהל לקוחות שונה, ואנחנו רוצים שכל אחת תיראה אחרת. אנחנו לא רוצים אותה מכונית בגדלים שונים".

כבר לאחר מספר שניות של התבוננות אני מבין שהמכונית מזכירה במשהו את ולוסטר, שזה כלל לא דבר רע. אנשי יונדאי שהכינו נאומים ארוכים על שפת העיצוב החדשה לוקחים אוויר כאילו ציפו לשאלה: רצינו למתוח את הרכב הקונספט לכיוון הספורטיבי, וכאשר הקצנו את הדברים ראינו שהיא נהיית דומה לוולוסטר, אבל זאת לא הייתה הכוונה". 

ולוסטר הייתה בקטגוריה גדולה יותר, אבל רמירז מציין כי המכוניות גדלו בעשור וחצי האחרון. בכל אופן, הרעיון של רכב המשלב עיצוב מאוד ספורטיבי ומבנה שימושי נותר.

לפני פרידה 

בסוף המפגש אני מזכיר לאחראי על העיצוב ביונדאי, סיימון לואסבי, שנפגשנו לפני כשש שנים בתערוכת פרנקפורט 2019 ליד 45 EV קונספט והוא אומר מיד, "נכון. בטח אמרתי לך שתסתכל טוב על המכונית הזאת כי תהיה לה השפעה מאוד גדולה, ויום אחד בעוד מספר שנים תראה על הכביש מכונית שתיראה דומה ותגיד 'וואו האיש ההוא ביונדאי באמת הבטיח שהיא תגיע ותשפיע'. אז הנה אתה רואה שאני מקיים. גם המכונית הזאת תשפיע הרבה ואם תציינו מספיק פעמים שאתם רוצים לראות גרסת N אז אני מקווה שנראה גם כזאת".

כאן במינכן ערב פתיחת התערוכה קונספט 3 נראה מצוין. אנשי יונדאי לא מדברים הרבה על הצדדים הטכניים, אבל כאמור יש להניח שהדגם חולק מרכיבים רבים עם EV3 של קיה. יונדאי כבר הפגינה כי היא יודעת לעצב, לתכנן ולבצע היטב דגמים בסדרת איוניק, ואם העיצוב יהיה אכן קרוב למה שאנו רואים כאן, המשמעות היא שהדגם הסדרתי יהיה נאה ואפילו נחשק, לא מובן מאליו ברכב הפונה למרכז השוקי. 

זוהי באמת מכונית שגורמת לשאול: "נו, מתי תציגו גרסת N שאולי תצליח להביא את העידן החשמלי לאזורי הקסם שבהם היו פעם דגמי Gti?". המכונית הסדרתית תופיע במהלך 2026, ולפי איך שהיא נראית, שווה לחכות.  


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.