מנוע פיורטק 1.2 בדרך החוצה: סטלנטיס מסיימת את הייצור

קבוצת סטלנטיס תפסיק עד סוף 2025 את ייצור מנוע הבנזין עם שלוש הבוכנות ורצועת התזמון הרטובה באירופה. המהלך נובע מתקנות זיהום מחמירות ומגיע לאחר תקופה ארוכה של קריאות תיקון

מנוע ה-1.2 פיורטק, מנוע בנזין עם שלוש הבוכנות ורצועת תזמון רטובה, היה בעשור האחרון אחד המנועים הנפוצים ביותר בקבוצת סטלנטיס. הוא שימש בסיס לדגמי הכניסה של פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-DS, והותקן במיליוני מכוניות ברחבי אירופה. עד סוף 2025 צפויה הקבוצה להפסיק את ייצורו באיחוד האירופי, כחלק מהיערכות רחבה לעמידה בתקנות זיהום מחמירות ועדכון היצע יחידות ההנעה.

באופן רשמי, סטלנטיס מסבירה את המהלך באי-עמידה של גרסת המנוע הזו בתקן יורו 6 e-bis, שלב הביניים האחרון לפני כניסת תקן יורו 7. בפועל, מדובר גם בסיום של פרק ארוך ומורכב, שבו יחידת ההנעה הפכה עם השנים לנושא רגיש מבחינה תדמיתית ושירותית.

רגולציה?

לאורך השנים נקשר שמו של מנוע פיורטק 1.2 לשורה של תקלות, בעיקר סביב שחיקה מוקדמת של רצועת התזמון וצריכת שמן חריגה. בסטלנטיס ניסו להתמודד עם הסוגיות הללו באמצעות עדכונים טכניים, שינויי מפרטי תחזוקה והארכת אחריות חריגה, שהגיעה בחלק מהשווקים עד 10 שנים או 180 אלף קילומטרים.

במקביל, בוצעו באירופה קמפיינים רחבי היקף של בדיקות וקריאות תיקון, שבמסגרתם נקראו למוסכים מאות אלפי כלי רכב מדגמים שונים. המהלכים הללו אפשרו להמשיך ולשווק את המנוע עוד מספר שנים, אך גם חיזקו את ההבנה שמדובר בפתרון ביניים, ולא ביחידת הנעה שתוכל ללוות את הקבוצה לעשור הבא.

הפסקת הייצור כבר מורגשת בשטח. דגמים פופולריים כמו פיג'ו 208 ו-2008 איבדו בשלב זה את גרסאות הבסיס הידניות בצרפת, מה שהעלה את מחיר הכניסה אליהם וצמצם את אפשרויות הבחירה. כיום, גרסאות הכניסה מבוססות בעיקר על מערכות היברידיות קלות או תיבות אוטומטיות מתקדמות, פתרונות יקרים ומורכבים יותר.

גרסאות ידניות חדשות, ללא רצועת תזמון וללא סיוע חשמלי, צפויות לחזור רק במהלך 2026 עם הדור הבא של יחידות ההנעה, כאשר סטלנטיס תשלים את המעבר המלא למנועים החדשים (עליהם בהמשך).

אופל קורסה

צילום: אלי שאולי

גם בישראל: קריאה לתיקון ושיח ציבורי ער

גם בישראל ההתפתחויות באירופה מקבלות ביטוי ממשי. לאחר פרסומים בתקשורת המקומית הוכרזה קריאה לתיקון לכ-25 אלף כלי רכב של פיג'ו, סיטרואן ואופל שנמכרו בארץ, בעקבות צורך בטיפול במערכת התזמון בדגמים מסוימים עם מנועי 1.2. מדובר באחת מקריאות התיקון המשמעותיות שנרשמו כאן בשנים האחרונות בתחום זה.

לצד ההודעה הרשמית, התפתח שיח ער בקבוצות פייסבוק מקומיות של בעלי רכבים, שבהן נהגים משתפים מידע על זימונים למוסך, דגמים ושנות ייצור שנכללו בקריאה, ומה נאמר להם לגבי האחריות והטיפול בפועל. עבור רבים, זו הפעם הראשונה שבה הנושא מקבל ביטוי ציבורי רחב ומסודר גם בשוק הישראלי.

סיטרואן C3

צילום: אלי שאולי

מבט קדימה: מנועים חדשים ותיבה שצריכה להוכיח את עצמה

סיום פרק פיורטק 1.2 אינו מותיר חלל ריק. פיג'ו וסיטרואן כבר עברו לשימוש בדור חדש של מנועי 1.2 טורבו עם שרשרת תזמון, המשולבים במערכות היברידיות קלות. לצדם נכנסה לשימוש גם תיבת הילוכים דו-מצמדית חדשה, המיוצרת עבור סטלנטיס על ידי חברת Punch Powertrain (ספקית מערכות הנעה ותיבות הילוכים בינלאומית שמקורה בבלגיה, ופועלת עם יצרני רכב רבים באירופה ובאסיה), ומיועדת לשפר יעילות ונוחות לעומת התיבות האוטומטיות הקודמות של היצרנית היפנית Aisin (שדווקא הוכיחה אמינות כמעט מופלגת).

עם זאת, בענף מזכירים שמעבר ממנוע שעורר מחלוקת לפתרון טכנולוגי חדש אינו מבטיח שקט מוחלט. גם המנועים החדשים והתיבה הדו-מצמדית יידרשו להוכיח את עצמם לאורך זמן ובשימוש יומיומי. כך או כך, סיום דרכו של מנוע פיורטק 1.2 מסמן עבור סטלנטיס לא רק התאמה לרגולציה מחמירה, אלא גם ניסיון לסגור פרק קצת מוכתם.

WhatsApp Image 2025-12-17 at 08.16.41.jpeg

צילום: יצרן


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.