מכונית העל של שיאומי ננעלה והנהג עלה באש ללא יכולת חילוץ
תאונת דרכים קטלנית במעורבות רכב העל שיאומי SU7 Ultra מעלה שאלות קשות הנוגעות בבטיחות כלי הרכב ומנגנוני הבטיחות הנכנסים לפעולה עם קרות התאונה
בעוד כלי רכב הופכים להיות חזקים יותר ויותר, נתונים שהיו בעבר דימיונים או שייכים לרכבי על בלבד, הופכים להיות זמינים כמעט לכל רוכש. גם בישראל ניתן לרכוש כלי רכב בהספקים של 400 ו-500 כ"ס ומעלה במחירים שבעבר היו שמורים לקבוצה מצומצמת של לקוחות, לרוב, גם כאלו שהיו בעלי הבגרות מבחינת גיל, האחריות והמיומנות לנהוג אותן כראוי.
התפוצה הרחבה הזו, הנגישות, בשילוב עם ביצועים קיצוניים, יוצרים תמהיל קטלני ונפיץ של מכוניות בעלות פוטנציאל תאונות גבוה. על פניו, מדובר במחזור שנראה שמופיע אחת לכמה עשורים עם כניסתן של מכוניות חזקות לשוק, כך היה עם מכוניות השרירים, כך היה עם ההוט האץ' הראשונות, רפליקות הראלי, עכשיו תורן של המכוניות החשמליות.
או ליתר דיוק השיאומי SU7 אולטרה, על 1,548 הסוסים שלה, המכונית שהופיעה בסערה וסחררה את כולם עם נתוני הספק, זמני הקפה על מסלול הנורבורינג ושאר אפקטים שעושים בעיקר רושם על חובבי המספרים.
עם זאת, נראה כי התפתחות מערכות הבטיחות או אלו שאמורים לסייע להציל חיים כאשר דברים משתבשים, לא עומדת בקצב, והתזכורת האחרונה מגיעה מסין עם תאונה קטלנית של רכב מדגם שיאומי SU7 Ultra. תמונות מזעזעות שהגיעו מסין הראו את הרכב פוגע באי תנועה שבין נתיבים. עם הפגיעה הרכב מתחיל לעלות באש, והמתבקש הוא שהיושבים ברכב היו פותחים דלתות ומחלצים את עצמם, אולם זה לא קרה.
בסרטוני וידאו שמגיעים מסין, נראה הרכב אחרי התאונה, מתחיל לעלות באש. עוברי אורח מצולמים מנסים לנפץ את שמשות הרכב ולפתוח את הדלתות, אולם כל המאמצים נכשלו, כשהאש האוחזת ברכב הולכת ומתגברת. דלתות הרכב נותרו נעולות למרות המאמצים לפתוח אותן. כאשר הצליחו המחלצים לנפץ את שמשות הרכב, קצב התפשטות האש כבר היה מהיר מדי.
במידה ואכן מדובר בתקלה במנגון הפתיחה החשמלי, מדובר בכשל חמור מאוד הן תכנוני והן תפקודי שכן עם קרות תאונה חזיתית, לא יעלה על הדעת כי דלתות הרכב יישארו נעולות ללא אפשרות לחלץ את הנוסעים ברכב. בין אם מדובר היה שם בתקלה נקודתית, חלק מהקושי לפתוח את דלתות חלק מהמכוניות החשמליות החדשות, נובע ממבנה הידיות השקועות, שאינן ניתנות לגישה או פתיחה מבחוץ. המטרה היא לשפר אווירודינמיות, עיצובית ושיווקית - אבל יש לזה גם מחיר.
לא מן הנמנע כי ארגוני הבטיחות בעולם ישימו דגש גם על האפשרות לפתוח דלתות ולחלץ לכודים גם מרכב שנפגע בתאונה, ואירוע בו דלתות נותרות נעולות בעת תאונה מעלה שאלות קשות עם בטיחות בדגמי שיאומי.
התאונה הקשה הקודמת שהעלתה את ה-SU7 לכותרות בהקשרים לא חיוביים התרחשה בחודש מרץ האחרון, אז גבתה חיים של שלוש סטודנטיות. אז, צנחה מניית החברה ב-5.5% בבורסת הונג קונג.
השלטונות בסין לא דיווחו בשלב זה על נפגעים בתאונה, או ממצאים מחקירה ראשונית אולם ככל הנראה לפחות אדם אחד נהרג בתאונה. על רקע התיעודים הקשים, מניית שיאומי בבורסה צנחה ב־6.5% במהלך יום המסחר.
כתבות אחרונות
-
אלי שאולי, 08/12/2025אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 2)
-
ניר בן טובים , 08/12/2025טלקאר מתחילה בשיווק הטנדר החשמלי KGM מוסו
-
ניר בן טובים , 08/12/2025השגעון החדש של טראמפ: להביא לאמריקה מכוניות מיקרו יפניות
-
שרון ביידר, 08/12/2025מהפך בצמרת: ג'אקו 7 הוא הקרוסאובר הנמכר בישראל אי פעם
-
ניר בן טובים , 08/12/2025אלה המכוניות הבטיחותיות ביותר של 2025
-
ניר בן טובים , 08/12/2025מס נסועה: אירופה מחפשת מודל הכנסות חדש; ישראל על הגדר
-
מערכת אוטו, 07/12/2025כשעוגמת נפש פוגשת טוב לב: הטויוטה הישנה שזכתה למהפך
-
אלי שאולי, 07/12/2025סיום דרמטי: לנדו נוריס זכה באליפות הפורמולה 1
-
ניר בן טובים , 07/12/2025לובינסקי ממנה סמנכ"ל מכירות חדש למותגי הרכב