ב.מ.וו 2 גראן קופה החדשה - מבחן דרכים

לכאורה, השינויים שנעשו בדור החדש של הסדאן-קופה הקטנה של ב.מ.וו אינם גדולים. בפועל, השינויים האלה יצרו רכב ממוקד יותר. טוב יותר

משהו השתבש לאנשי ב.מ.וו עם הסימול של סדרה 2, נכון יותר – הקשר בין אותם שלושה דגמים, לא גרסאות, המהווים אותה. 

דגם אחד הוא הקופה של סדרה 2 – מבוסס רצפת ההנעה האחורית CLAR המשרתת את סדרה 3. דגם נוסף הוא המיניוואן טורר של סדרה 2 – מבוסס רצפת ההנעה הקדמית UKL המשרתת את סדרה 1 ו-X1. דגם שלישי הוא גראן-קופה, מכונית הנוסעים בסדרה 2 – גם היא על רצפת ההנעה הקדמית הנ"ל. 

האחרון הוא בפועל גרסת סדאן-קופה מוארכת של סדרה 1, והוא נבחן כאן לכבוד שיווקו בישראל של הדור החדש שלו. 

הקשר, פרטים

ב.מ.וו הציגה את הגראן קופה ב-2019 – יחד עם הדור השלישי של ההאצ'בק סדרה 1, ההיא לראשונה בהנעה קדמית – והשיקה את הדגם לייצור בתחילת 2020. דגם זה נועד לשלב ממדים של משפחתית עם מבנה שימושי של סדאן ועיצוב מושך כשל קופה. 

הדור השני של סדרה 2 בגראן קופה הוצג בסוף 2024 ומבוסס על אותה רצפת UKL, כאן במהדורה 2 שלה, וממש כמו שנעשה עם הדור העכשווי-חדש של סדרה 1. אין שינויים באורך בסיס הגלגלים (267 ס"מ) ובמפשק הסרנים (156.1/156.2 ס"מ), אבל בדור החדש הרצפה מחוזקת וכך גם המרכב, למתלים כיול שונה והארכיטקטורה האלקטרונית חדשה. בנוסף המנועים שודרגו, כעת כמעט כולם עם מערך היברידי-מתון ומפרט הבטיחות הועשר ושופר. 

1711832צילום: אלי שאולי

ממדי המרכב שונים במעט; האורך והגובה גדלו ב-2 ס"מ, ל-455 ס"מ ו-146 ס"מ, הרוחב ללא שינוי, 180 ס"מ. שתי הערות: בהשוואה לסדרה 1, גראן-קופה ארוכה ב-19 ס"מ ונמוכה ב-1.5 ס"מ; קיימת גרסה עם בסיס גלגלים ומרכב מוארכים ב-11 ס"מ המיועדת לסין. 

נפח תא המטען 430 ליטרים (ללא שינוי), אך בגרסה ההיברידית-מתונה שבחנו הנפח הוא 360 ליטרים (בגלל הסוללה מאחור; 60 ל' יותר מסדרה 1). 

ב.מ.וו סדרה 2 גראן קופה מוצעת בישראל בשלוש גרסאות מנוע טורבו-בנזין עם תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים: 216, עם מנוע 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 122 כ"ס; 220 עם אותו מנוע, מערך היברידי מתון ו-170 כ"ס; M235 עם מנוע 2.0 ליטר, 300 כ"ס והנעה כפולה.

בגרסה שנבחנה, 220, מייצר מנוע הבנזין 156 כ"ס (4700-6500 סל"ד) ו-24.5 קג"מ 1500-4000 סל"ד, המנוע החשמלי 20 כ"ס ו-5.6 קג"מ והתפוקה הכוללת היא 170 כ"ס ו-28.5 קג"מ. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.9 שניות והמהירות המרבית 230 קמ"ש. 

למבחן קיבלנו את ב.מ.וו 220 ברמת האבזור 'M ספורט', ומחירה 325,000 שקלים. 

1711829צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות

מכונית קופה היא מהנאות שמציע עולם הרכב. אולי הכי. היא לא פרקטית במקורה, אבל הסידור של קופה עם ארבע דלתות (גם חמש) מאפשר לשלב את המושך עם המועיל. גם יפה, גם אופה. סדרה 2 גראן קופה היא לא באמת קופה – גג משתפל לאחור בקווים מעוגלים המשלבים את תא המטען – ותא המטען לחוד, למה שקראו פעם "שלוש קופסאות".

אבל סדרה 2 גראן קופה היא מכונית מאוד יפה, מעוצבת להלל, וגם זכתה לאהדת הקהל – הניף אגודל, שפע חיוכים וחילק מחמאות. אחד השינויים החיוביים עם הצגת הסדרות הקטנות החדשות הוא במה שנראה כגמילה של היצרן הבווארי מסבכות ענק בוהקות וקישוטים ראוותניים. עיצוב זה מעניק כבר עכשיו ביטוי לעקרונות 'נויה קלאסה', שפת העיצוב החדשה של ב.מ.וו, והעובדה שהדגם מיועד בעיקר לאירופה השפיעה אף היא על שינוי הכיוון הזה, לכיוון של אסתטיקה ראויה.

1711833צילום: אלי שאולי

השינויים בממדים כאמור קטנים, אבל אלה יצרו רכב מושך אף יותר מקודמו, לא מעט בזכות הפרופורציות המעט משופרות. משהו כמו תבלין ששיפר מאוד את המנה המורכבת. אמנם, במבט מהחזית היא נראית מעט צרה, אבל היעדר ההגזמות בחזית הביא ליצירת מכונית שנראית קלילה ואלגנטית מקודמתה, מתאימה יותר למותג, כזו שמזכירה שספורטיביות לא מחייבת אגרסיביות. 

ב.מ.וו אמונה היטב על גימור נכון, וכאן לצד שמשות צד ללא מסגרת, גם חלקי דיפיוזר כהים מאחור, ספוילר קטן אך מודגש בקצה תא המטען, וחישוקים שעיצובם מעשיר את ההופעה של הרכב.  

סביבת נהג, נוסעים

כאשר נכנסים ומתיישבים, פוגשים באותה סביבת נהג שהיכרנו בסדרה 1 ואהבנו אותה, וכאן בנוסף גם ריפוד דמוי-עור איכותי המשלב גוני שחור ואדום המעשיר את האווירה. גם כאן השינוי גדול מאוד ביחס למה שהיה בדגם הפורש. 

העיצוב עדכני, ובין השאר בולטים, כלומר מוסתרים, פתחי המיזוג הנאים הקלים לכיוון, מצטרפים אליהם תאורת אווירה מקורית ומעין תפרים בכחול ובאדום על משטחי הפלסטיק. בחלק התחתון חלקי פלסטיק קשיחים, למעלה כיסוי גג הזכוכית דקיק מדי – אבל האווירה הכוללת מכובדת בזכות הגוונים, מרכיבי העיצוב וגם המסכים. 

1711840צילום: אלי שאולי

גם כאן לוח מחוונים מוקרן ("10.25) מול הנהג ויחד עמו ובאותה מסגרת וצג מרכזי ("10.7) הפונה אליו. ממשקי השיקוף עבדו היטב אחרי שפתרנו כמה בעיות התחברות.  

כרגיל, ככל כשיש פחות מתגים חיצוניים, מערכות רבות יותר נשלטות דרך הצג וזה פחות נוח מאשר בדגם הפורש. ועדיין, לעומת הסדרות הגדולות של ב.מ.וו התפעול פשוט יותר, שלא לדבר על המיטב הסיני. היינו מעדיפים גישה מהירה יותר למערכות כמו מצבי ניהוג, גם שינויים במרכיבים שלהם (כולל מצב 'אישי' נפרד, לא רק שליטה דרך 'ספורט'). הטיפול באלה דורש יותר מדי תשומת לב בזמן נהיגה, אבל כאמור ובהשוואה למקובל בדגמי סין זה קלי קלות. 

1711837צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה נמוכה אך טבעית למכונית שכזאת, ושדה הראייה לאחור אינו מצטיין. המושב נוח, בנוי היטב ותומך נכון, יש הרבה אפשרויות כיוון והוא חסר אפשרות לכיוון הקשיחות לגב התחתון. 

המרחב מאחור סביר, מרווח הברכיים מספק ומרווח הראש אינו גדול. גוני הריפוד ותאורת האווירה מעשירים את האווירה, ופתחי מיזוג מצננים היטב את החום כנדרש בארצנו. 

תא המטען נראה גדול ממה שטוען המפרט (360 ל') בעיקר בגלל שטחו. מפתח ההטענה מעט קטן ואילו סף ההטענה נמוך, יחסית. יש תא אחסון נוח לשימוש מתחת לרצפה, אין גלגל חליפי. 

1711839צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים

המספרים הראשונים (170 כ"ס, 28.5 קג"מ) אינם מסעירים, אבל הבסיס הטכנולוגי והנתונים שמעבר מסבירים מדוע בכל זאת הביצועים טובים וההתנהלות מכובדת, גם בעומס. ראשית, אותו מנוע חשמלי תורם את המומנט שלו (5.6 קג"מ), כבר באפס סל"ד, כך שכוח ראשוני הוא מיידי. שנית, המומנט של מנוע הבנזין זמין כבר ב-1500 סל"ד והוא נשאר במלואו גם בסל"ד גבוה. שלישית, כאשר נכנס שיא ההספק לתמונה, גם הוא מוגש בתחום  סל"ד וזה מגיע גבוה, ואז מתקבלת גם רצועת כוח ממש ממש רחבה של 5000 סל"ד. כאשר מוסיפים לאלה תיבה עם יחסי העברה נכונים ופעולה יעילה כשצריך – בייחוד במצב 'ספורט' או ב'בוסט', האחראי למלוא התפוקה מיד ולעשר שניות – מקבלים רכב שמבצע היטב את כל מטלות הנהיגה, גם בעומס, ויחידת כוח המגיבה בזריזות ללחיצת מצערת.

1711828צילום: אלי שאולי

הערות. מנוע השלושה צילינדרים עולה באופן מהנה לסל"ד גבוה, מייצר צליל נעים, מקבל סיוע ווקאלי לא מוגזם ממערכת השמע; פעולת התיבה עצמה אינה מיידית תמיד; המערך ההיברידי-מתון פועל היטב, אך עשוי להיות פעלתן מדי בנסיעה איטית; זחילות חניה אינן תמיד חלקות.  

צריכת הדלק מצוינת. בתוואי המבחן המאתגר הצריכה הייתה 11.5 ק"מ/ל', בשיוט ובתפוסה מלאה 16.2 ק"מ/ל' ובשיוט סולו 17.5 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בעיר טובה כאשר הרכב מאותגר על-ידי שיבושים קטנים וטלאי כביש, אך שיבושים גדולים מורגשים בתוך הרכב, לפעמים מאוד. עם זאת, הבולמים אינם מגיעים לסוף מהלכם ופועלים גם בעומס כזה, כך שאלה מטפלים בשיבושים והרכב אינו מתרסק עליהם. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה משמעותית, אבל גם שם שיבושים גדולים וגם גלי כביש עלולים להיות מורגשים מדי, ובמהירות גבוהה היציבות הכיוונית עשויה להיפגע. כאן יצוין כי ל-220 צמיגים בחתך נמוך (225/45-18), כך שהדופן אינה מאוד מסייעת בספיגת שיבושים. רעשי הכביש והרוח בולטים.   

1711836צילום: אלי שאולי

אבל זוהי ב.מ.וו וכאן לעיצוב הדינמי ביטוי ראוי ביכולת הדינמית, גם בהנאה מנהיגה. הרכב הזה יכול להיות מאוד מהיר בכביש המעוקל, והוא צולח פניות ברוגע רב. בקרת היציבות מסייעת בעומס בינוני באמצעות בלימה עדינה של גלגל פנימי להידוק קווי הפנייה. ואפשר יותר. אם תרצו הגראן-קופה יכולה לפנות בכביש המפותל אגב הידוק קו הפנייה באופן מוחשי, יחד עם מעט היגוי-יתר באמצעות הרפיית מצערת והעברת משקל. 

1711831צילום: אלי שאולי

זה מהנה, מושך בזכות המינון הנכון וזוכה לגיבוי בהתאם ממערכת ההיגוי. תגובות המכונית להפניית ההגה נחושות, ותחת מצערת כבדה הידיים האוחזות בגלגל ההגה הבשרני מרגישות בלוחמת הגה מסוימת. כיף. 

כושר הבלימה טוב מאוד, קל למנן את עוצמת הבלימה באמצאות הדוושה וזו מעניק היזון חוזר טוב. עם זאת, בבלימה חזקה מאוד בעומס מתמשך וגבוה וכאשר החום גבוה, היציבות נפגמת. פעולת הבלימה עשויה להיות חלקה פחות בזחילות חנייה.

בכל הקשור לפעולת מערכות הבטיחות, התאורה האדפטיבית פועלת היטב, הניטור האקטיבי של שטחים מתים עלול להטריד בכבישים מרובי-נתיבים, וניתוק תיקון ההיגוי נדרשות מספר לחיצות, אך התפעול ברור לנהג 

שינוי לטובה 

הדור החדש של סדרה 2 גראן קופה עבר שינויים קטנים ביחס לזה הקודם – בעיצוב החיצוני, ברצפה, ביחידות הכוח ובמכלולים השונים. עם זאת, התוצאה הכוללת היא רכב שהסך הכל החדש שלו גדול מסכום השינויים – והוא מביא ליצירת דגם נאה יותר, מבצע טוב יותר, מתנהל נכון יותר. סביבת הנהג עברה שינוי משמעותי והיא משלבת עיצוב מוצלח ומערך תפעול מתקדם, למרות פגיעה בהנדסת האנוש. מנגד, נוחות הנסיעה ואיכותה אינן מתעלות. 

1711827צילום: אלי שאולי

הגראן קופה היפהפייה הזו עולה 325,000 שקלים – וזה סכום גבוה למכונית משפחתית. עם זאת 220 ממוקמת באותו אזור מחיר של הדגמים המקבילים והקרובים לו. בהשוואה לאודי A3 היא יקרה במעט, בהשוואה ל-CLA מחירה נמוך יותר – ושתיהן חלשות מ-220. המחיר קרוב גם ל-218 קופה – שימושית הרבה פחות למשפחה, מושכת הרבה יותר את חובבי הנהיגה.  

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.