ב.מ.וו iX3 - פגישה ראשונה
אחרי תקופה ארוכה של הכנות, הכרזות, טיזרים ורמזים ב.מ.וו הזמינה עיתונאים לראות את המוצר הראשון המוכן לייצור בסדרת הדגמים החדשה שלה. האירוע: חודשיים לפני החשיפה הרשמית; החשיפה הרשמית: בתערוכת מינכן
זה מספר שנים מדברים אנשי ב.מ.וו על סדרת דגמים חדשה מהיסוד. זו תשלב עיצוב שונה מזה הנוכחי אך כזה ששורשיו לפני 60 שנים עם טכנולוגיה מתקדמת שתוביל אותה לסוף העשור הזה ומעבר לו.
ביטוי ראשון לכך היה בתערוכת מינכן 2023, אז הציגה ב.מ.וו את 'ויז'ן נויה קלאסה'; ועל הדרך החדשה אמר אוליבר זיפסה, מנכ"ל ב.מ.וו, כי "נויה קלאסה משלבת את היכולת שלנו לחדש בתחומי הליבה של חשמול ודיגיטציה, ובאופן זה תמיד נהיה שני צעדים קדימה בדרך אל העתיד". לא במקרה נבחר השם הזה. אותה סדרה של נויה קלאסה (Neue Klasse) הייתה, עם הצגת הדגם 1500 ב־1961 המבשרת של ב.מ.וו החדשה, לאחר שנות משבר עד אז – והבסיס למה שעשה אותה למה שהיא כיום: סדרות 5 (ב־1972), 3 (1975) ו־7 (1977).
אבל כמו שנראה, וביותר ממובן אחד, לא מדובר רק באימוץ שם שציין את נקודת המפנה של ב.מ.וו; העיצוב של דגמים אלה מתכתב איתם באופן ישיר ככל שניתן בתרגום עכשווי להופעה אלגנטית, שונה מההופעה הבוטה שאפיינה את ב.מ.וו של השנים האחרונות.
מה שהוצג כקונספט במינכן הייתה משפחתית־גדולה (קטגוריה D), אבל הדגם הראשון לייצור יהיה דגם פנאי מאותה קבוצת ממדים (D־SUV). ב־2024 הציגה ב.מ.וו את הדור הרביעי של X3 – ללא הנעה חשמלית; באפריל 2025, בתערוכת שנחאי, נחשף הקונספט של iX3 – וממדיו כשל X3.
והנה הוא כאן, לקראת ייצור.
עוד קצת ב.מ.וו
ראיון עם סטפן אורטמן, האחראי על המנועים החשמליים של ב.מ.וו
ב.מ.וו M135 - מבחן דרכים
ב.מ.וו X3 היברידי-נטען - מבחן דרכים
המסך עולה
וכך, חודש וחצי לפני פתיחת תערוכת מינכן 2025 אנחנו מתכנסים בפרבר יוקרתי של מינכן, למה שמכונה 'עיר הסרטים של בוואריה' (Bavaria Filmstadt), כצפוי קצת פחות זוהרת מהוליווד.
על הבמה, מעבר לווילונות כבדים, ממתין הדגם החדש המבוסס מצדו על רצפה חדשה, שניהם לקראת בכורה עולמית. רצפה זו תשמש בסיס לדגמים החשמליים של ב.מ.וו, וגם היא משנה את דרכה בהקשר זה. לא עוד אותה רצפת CLAR לדגמים עם מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים הנמצאים בצד הגדול יותר של ההיצע, כי־אם כזאת ייעודית. המיצוב שונה בהתאם: לא עוד דגמים עם גרסאות מנוע שונות, גם חשמלית – אלא דגמים המובחנים מראש עם הנעה כזאת. קווי העיצוב הבסיסיים יהיו קרובים, אבל יהיו גם שינויים.
המסך עולה, ובמבט מהצד iX3 נראה דומה ל־X3 החדש – בכל זאת, דגם פנאי באותם ממדים, אותו יצרן והפרופורציות בסופו של דבר כאילו מוכתבות, כמו שאומר לי היילמר. החידוש הגדול הוא בחזית המאוד שונה, מעין מחווה מאוד עדכנית לסדרת הדגמים ההיא – מ־1500 ועד ל־1602. וישנה כמובן החזית עצמה בה מחליפים קווי תאורה בולטים את המסגרות השחורות והכסופות. אפילו מסגרות הכליות המפורסמות מוצגות כעת באמצעות קווי אור. אלה אטומות כאן כמו החלק השחור שבין קווי האור במלבנים שנוצרים בחזית; בדגמי הבעירה הפנימית אלה יהיו פתוחים יותר ולכליות יהיו מידות שונות לפי גודל המנוע, הצורך, גם קהל היעד. ולא רק החזית; מכסה המנוע עשוי מפאזות שונות, וכאן ההשראה, כך נראה, היא מדגמים גדולים יותר של שנות השישים.
מאחור יחידות תאורה חדשות במבנה הדומה למה שראינו בויז'ן. החלק האחורי מאוד אלגנטי, והספוילר (המזכיר במעט את זה שבסדרה 1) מוסיף מופע מעט דינמי, מדגיש גם שהרכב אינו מאוד גבוה (מיד). המבנה שלו מוסיף ליכולת האווירודינמית של הרכב, ולפי מה שמסביר אחד מאנשי ב.מ.וו, רק החלקים האנכיים המחברים אותו עם קווי השמשה תורמים 20 ק"מ לטווח.
ובכלל, המבנה אווירודינמי כנדרש ליצירת מקדם גרר של 0.24. לצורך היעילות הזאת תוכננו בהתאם כונסי האוויר בפגוש וגם החישוקים, כדי למנוע מערבולות אוויר. באלה האחרונים החלק הרחוק מהטבור אטום והקרוב פתוח כדי לאפשר זרימת אוויר לבלמים.
המרכב בכללותו שונה וייחודי מקו השמשות ומעלה, "בית הזכוכית". אין קווי מסגרת תחתונים לשמשות, וגם בגלל עיצוב שונה של קורה C, העיצוב קליל יותר.
המפרט מוצג
הבסיס הוא רצפה חדשה עם מתח מערכת של 800 וולט ובמבנה שאנשי ב.מ.וו מכנים 'Pack to Body' (מארז לגוף), דומה למדי למבנה הקיים בדגמים סיניים ונקרא 'Cell to Body' (תא לגוף) – עיקרו מארז הסוללות והרצפה משולבים לכדי יחידה אחת, מה שמשפר את החוזק המבני, בגלל הממדים הצרים יותר מאפשר הורדת מרכז הכובד, משפר נצילות אנרגטית, בעל מבנה פשוט יותר בכל הקשור לחיווט. לפי אנשי ב.מ.וו, הרצפה החדשה הביאה להקטנת הפסדי האנרגיה ב־40% ביחס לדגמים החשמליים האחרים שלהם. בהתאם, הספק הטעינה המהירה גבוה, וכאן מגיע ל־400 קילוואט.
הגרסה הראשונה שהתייצבה לעיון הקהל היא 50, כפולת המנועים וההנעה; התפוקה היא 469 כ"ס ו־65.8 קג"מ, והתוצרת היא 4.9 שניות ל־100 קמ"ש, עד 210 קמ"ש.
לרכב סוללת 111.6 קוט"ש (ברוטו; 107.9 קוט"ש נטו) והטווח המוצהר הוא 805 ק"מ. התאים בסוללה הם בצורת גליל, ולפי אנשי הפיתוח אפשרה לדחוס 20% יותר אנרגיה בנפח נתון; ובמספרים: מ־585 ואט־שעה/ליטר (דור 5) ל־702 ואט־שעה/ליטר (דור 6). והם גם יותר אמינים.
הממדים כאמור בסביבה המוכר של רכב כזה; בסיס הגלגלים הוא 290 ס"מ, האורך 478 ס"מ, הרוחב 189.5ס"מ – ורק ממד הגובה נמוך ביחס, 163.5 ס"מ. נפח תא המטען 520 ליטרים, ומלפנים תא מטען קטן שנפחו 58 ליטר.
הלמוט האק, האחראי על 'פיתוח חווית הנהיגה', מדבר על 100 שנות הנאה מנהיגה בדגמי היצרנית, ועל החיפוש אחרי חוויה חדשה. "אנחנו תמיד מחפשים יכולת דינמית יוצאת דופן, גם בזכות חלוקת משקל טובה – 51% מאחור ו־49% מלפנים – איזון וקשיחות טובים".
בדגם החדש 4 מחשבים מאוד מהירים שמהירות התגובה שלהם גדולה פי 20 מאשר עד כה. וכדי שיהיה ברור במה מדובר, זה ששולט במרכיבים הדינמיים של הרכב מכונה "הארט אוף ג'וי" – "לב ההנאה". לפי האק, בניגוד לסידור עד לא מכבר עם שינויי כיוון בסיוע הבלמים, בדגם החדש הדבר נעשה באמצעות המנועים, בביצוע מתקדם של טורק וקטורי. בניגוד למקובל בדגמים חשמליים, הדגם הזה מתעלה בבלימה, מצטיין בעצירה החלקה ביותר בהיסטוריה של ב.מ.וו, הודות לכך ש95% מהבלימה הרגילה נעשית באמצעות המנועים. בנוסף מערכות הבטיחות אמורות להשתלב באופן חלק בהרבה.
הדלת נפתחת
העיצוב בחוץ הוא הבשורה הגדולה במופע של iX3 החדש – עד שנכנסים פנימה. רשמית זה מערך i-דרייב חדש, בהצהרה זו הגדלה של הצג ושינוי המבנה, בפועל זה 'פנורמיק ויו' – והוא גרנדיוזי.
וכמו שאומרים, מה שהתבצע הוא שהמחוונים ומקורות המידע מוקרנים על השמשה במה שנראה צג רחב (110 ס"מ) וצר (5 ס"מ). מול הנהג צג מהירות ומעל תצוגה עילית. במסך הרחב והענק ניתן כמובן לבחור איזה מידע יוקרן. הצג המרכזי גדל ל־"17.9 והוא שונה מהמקובל בכך שהמבנה שלו אלכסוני. "לא כדי להיות מיוחדים, כדי שהחלק העליון יהיה קרוב להגה". נגיד. גלגל ההגה החדש שצורתו לא שגרתית מוזר לי למראה. עליו מתגי מגע עם היזון חוזר המאירים את עצמם בעת הצורך. נחכה לכביש.
תא הנוסעים נראה עדכני כנדרש – קוים, גוונים, תאורה – אך החומרים, ולמרות שהם מקרינים איכות מתבקשת, נוקשים משהו. שימוש בחומרים ממוחזרים דבר חשוב, בוודאי גם כהצהרה ברכב חשמלי, אנשי ב.מ.וו מציינים כי קבעו שיאים בתחום – אבל זה צריך להיראות טוב יותר, והמגע נעים יותר.
מלפנים תנוחת הנהיגה אינה מאוד גבוהה, אך גם כאן נמתין לכביש. מאחור המרחב מצוין ממש ותנוחת הישיבה מעט נמוכה ביחס לרצפה. באופן מוזר חסרות ידיות אחיזה. לא התלהבתי מהתפעול החשמלי של ידיות הפתיחה שכמו ב־iX לחצני תפעול המושבים עברו לדלת אך לחצני התפריט נמצאים במרכז. לא תמיד נוח.
בב.מ.וו המשיכו במגמת צמצום מספר הפקדים החיצונים, וכעת חלק מהם משולב באופן אלגנטי בין המושבים. הבורר הנאה ותפעול עוצמת השמע ועוד כמה פריטים נוספים לתפעול משתלבים בקו הקונסולה שבין המושבים והעיצוב נאה מאוד.
לא חסרים מתגים חיצוניים? זה יהיה נוח? ובכן, נתראה בכביש.
מה שברור שלא יהיה נוח הוא כיוון פתחי המיזוג הנעשה דרך הצג. שב.מ.וו תלמד מטסלה? ודווקא את הדבר הזה? ובאותו ענין: גם לגג אין כיסוי אלא אטימה בסיוע גז. נתראה בקיץ.
הדרך המובילה
נאום הפתיחה שלו, אמר מילאן נדליקוביצ' (Nedeljković), חבר ההנהלה האחראי על הייצור: "בשנות השישים הפכנו את ב.מ.וו למה שהיא היום עם 'נויה קלאסה', כעת אנחנו מניחים את היסוד לב.מ.וו החדשה. לפני חמש שנים הבנו שאנחנו בדרך לפריצת דרך טכנולוגית וכי זו הזדמנות של פעם בחיים לנוע קדימה.
"רצינו עיצוב חסר גיל וממד חדש בהנאה מנהיגה יחד עם טכנולוגיה חשמלית מתקדמת ותצוגה פנוראמית ובחמש השנים שחלפו מאז המצאנו עצמנו מחדש... עד 2027 נציג 40 מכוניות ועדכונים עם הטכנולוגיה הזו".
ברור שיש למה לחכות, ואנחנו ממתינים בקוצר רוח לנהוג ברכב הזה.
העיצוב בחוץ הוא הבשורה הגדולה במופע של iX3 החדש – עד שנכנסים פנימה. רשמית זה מערך i-דרייב חדש, בהצהרה זו הגדלה של הצג ושינוי המבנה, בפועל זה 'פנורמיק ויו' – והוא גרנדיוזי
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה