BYD ממשיכה להרחיב את היצע הדגמים שלה בישראל – כולם מחושמלים: חשמליים בלבד (BEV) או היברידיים-נטענים (PHEV). על הפרק:
BYD סיל 5, משפחתית, היברידית-נטענת ממשפחת סיל השייכת לסדרת אוקיינוס, ועיצובה קרוב לדגמים מוכרים אחרים: סיל החשמלית-ספורטיבית וסיל U, דגם הפנאי המשווק כאן גם בגרסה חשמלית, גם בהיברידית-נטענת.
הקשר, פרטים
מקורה של
סיל 5 הוא בדגם מ-2021 שהוצג במתכונתו הנוכחית ב-2025 לקראת יצוא לשווקי המערב. התצורה, הממדים, מערכת PHEV והתמריצים מצד המדינה (לפחות עד לסוף 2025) – כולם יחד יוצרים מתכון נפלא ללהיט בציי הרכב וגם אצל מי שחיסכון עומד בראש מעייניו וחסין לטרנד ה-SUV.
כאמור זוהי משפחתית (סגמנט C) עם בסיס גלגלים של 271.8 ס"מ – כלומר באזורים של טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה ודומותיהן. אורכה 478 ס"מ, הרוחב 184 ס"מ והגובה 152ס"מ. מאחור תא מטען עם נפח נאה של 508 ליטרים, ועם קיפול המושב האחורי מתקבל נפח של 1295 ליטרים.
צילום: רוני נאק
הדגם מוצע רק בגרסה היברידית-נטענת, וכמקובל בדגמי סין, המנוע החשמלי חזק יותר ממנוע הבנזין באופן משמעותי, וזה האחרון בעיקר משמש לטעינה. המנוע החשמלי מייצר 163 כ"ס ו-21.4 קג"מ, הבנזין האטמוספרי אחראי על 100 כ"ס ו-12.8 קג"מ, ותפוקת המערכת היא 212 כ"ס ו-30.6 קג"מ. אין תיבת הילוכים, יש הנעה קדמית, ולפי המפרט הרכב מזנק ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות ומגיע ל-180 קמ"ש.
המנוע החשמלי מוזן מסוללת LFP שיש לה אנרגיה של 18.3 קוט"ש, וניתן לטעון אותה רק מעמדות AC ובהספק עד 6.6 קילוואט. כלומר, קצת פחות משלוש שעות אם מגיעים חלילה לטעינה עם סוללה כמעט ריקה לגמרי (דבר שהמערכת לא באמת מאפשרת). לפי
BYD הסוללה הזו מספיקה לטווח חשמלי משולב של עד 100 ק"מ כשהטווח המלא בין תדלוקים עם מכל בן 48 ליטרים הוא 1,050 ק"מ. נתוני צריכת הדלק הם בין 1.7 ל'/100 ק"מ עד 4.6 ל'/-100 ק"מ בנסיעה משולבת.
צילום: רוני נאק
סיל 5 משווק ברמת אבזור אחת, 'קומפורט', וזו כוללת פנסי LED בחזית ומאחור, חישוקי "17, גג שמש נפתח, חיישני אורות וגשם, מפתח חכם ואפילו אפליקציה, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, לוח מחוונים "8.8 ומסך מרכזי (סובב על צירו, כמובן) "12.8 עם ממשק אלחוטי לקארפליי ולאנדרואיד, בקרת אקלים דו-אזורית, מערכת שמע עם 6 רמקולים, ריפוד מעור מלאכותי על כל המושבים וגלגל הגה.
חבילת הבטיחות לפי משרד התחבורה היא בדרגה 4 מתוך 8 וכוללת שש כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ובלימת חירום בנסיעה לפנים וגם לאחור, ניטור עייפות נהג, קורא תמרורים ועוד. נציין לקוראינו בעלי המודעות לבטיחות כי הרכב הזה עוד לא נבחן ביורו NCAP.
מחירו של BYD סיל 5 הוא 175,000 שקלים.
צילום: רוני נאק
עיצוב, נראות
הדבר הבולט ביותר בעיצוב הרכב הוא החזית – וביתר פירוט: פנסי LED, מכסה המנוע עם הרכסים המאפיינים את משפחת סיל והפגוש הקדמי שמתחת. העיצוב מכוון למראה משפחתי/מותגי מזוהה, אולם אם מסירים את אותיות BYD מהחזית – יהיה בלתי אפשרי לנחש את מקור המותג. הצללית עגלגלה ונאה, קורות B ו-C מושחרות יוצרות אפקט וויזואלי נאה כמו גם החיתוך מעלה של החלון האחורי הקטן בקורה D שמגיע בתזמון נפלא עם קו גלי המתרומם בצידי הרכב. הזנב חתוך בהחלטיות של שוליים בדף המילימטרי של המעצב ונראה מאוזן בשיווי משקל נאה בין יחידות ה-LED החשובות לבין אלה המשניות שבצד התחתון של החיפוי השחור בפגוש האחורי. מסביב החישוקים הנאים ועליהם צמיגי GITI (שאליהם נחזור בהמשך). בשורה התחתונה: סדאן נאה אך שקופה שלא מפגינה נוכחות בוטה – דבר שבהקשרו של הרכב הזה אינו בהכרח גרוע.
סביבת נהג, נוסעים
בפנים לעומת זאת, הפז"מ ניכר. כאמור, זה רכב שמקורו ב-2021, קצב החידושים המהיר של דגמי סין גורמים לכאלה מתחילת העשור להיראות מיושנים ביחס – וכאן הדבר ניכר, רחוק מאוד מסיל החשמלי, למשל. האיכות הכללית מספיקה, לא מעבר.
צילום: רוני נאק
יש לכך ביטוי פחות חשוב כמו ממשק שמעוצב בפונטים וצבעים שכבר לא יוצרים רושם עז וחשוב יותר במושבים שאינם מצטיינים בנוחותם. תנוחת הישיבה טבעית ונוחה – אך המושב יעודד את הנהג לעצור להתרעננות הרבה לפני שמד הדלק ידרוש את זה.
הראות החוצה טובה לכל כיוון, ואיכות התמונה המתקבלת ממצלמת החניה טובה מאד. הממשק במולטימדיה פועל במהירות וללא השהייה וגם החיבור האלחוטי לאנדרואיד שלי היה מהיר ועקבי ולא קפא, למשל. לעומת זאת, להגיע לתפריטי צריכת האנרגיה והדלק היה חייב תפעול מאתגר ודרש ארבע לחיצות מעמוד הבית.
צילום: רוני נאק
מאחור מרווח הרגליים סביר, יש מקום לברכיים כאשר כפות הרגליים מתחת למושבים הקדמיים. כרגיל, המרחב במרכז לנוסע השלישי מוצלח פחות. במקום זה מסעד יד הכולל מחזיק ספלים, והוא לא מאד מוצק. דיפוני הדלתות שחורים וחלולים מתחת לקו התפר הדקורטיבי.
לתא המטען נפח גדול מאד, הוא בעיקר עמוק במיוחד ומצויד בשפת הטענה רחבה ומוגנת בפני שריטות. המושב האחורי ניתן לקיפול (40/60) ואז ייפתח מעבר צר לחלל הנוסף. מתאים יותר לעצמים ארוכים מאשר לרחבים. עוד מאחור ערכת ניפוח וגישה לשחרור כבל הטעינה בחירום.
צילום: רוני נאק
מנוע, ביצועים
כאמור, עיקר הנסיעה באחריות המנוע החשמלי, ואין מצב שבו רק מנוע הבנזין מזיז את הרכב. למערכת ההנעה שני מצבים בסיסים – חשמלי או היברידי – יש בורר מצבי נהיגה, וגם אשרות לבחור בין שתי רמות של אחזור אנרגיה (אחרי נבירה בתפריט).
המשמעות היא שאין צליל תאוצה כלל, יש הרבה מאוד מומנט כבר בכמעט אפס סל"ד/עם היציאה מהמקום – טוב לתאוצה מכובדת, גם האצות ביניים טובות, מאתגר את יכולת האחיזה של הצמיגים הנחותים המתקשים להוריד את הכוח הזה לכביש במצערת לחוצה.
בהמשך, כאשר המהירות גבוהה או כאשר נדרש כוח רב, מצטרף מנוע הבנזין להנעה, ולפי המצב גם לטעינת הסוללה; רעש מנוע הבנזין נשמע רק אז. למערכת תפוקה כוללת טובה מאוד למשפחתית שכזאת.
צילום: רוני נאק
בתנאים שבהם התקיים המבחן שלנו, בעיקר חום כבד ולחות גבוהה, הצלחנו להפיק כ-75 ק"מ של תנועה בחשמל בלבד, סטייה של כ-25% מהנתון האופטימלי של היצרן. זו אגב, לא סטייה דמיונית בקיץ הישראלי. יחד עם זאת הטווח טוב ליום וחצי של יוממות מחושמלת ברחבי מדינת הפקקים.
יחד עם מנוע הבנזין, טווח הנסיעה ארוך מאד – מתקרב מאד לנתון המוצהר של 1,000 ק"מ, בעיקר בזכות היעילות של המערכת ההיברידית וההישענות על המנוע החשמלי החזק בכל הזדמנות. ביומיים של נהיגה שלא תמיד הייתה נינוחה המערכת לא ירדה מתחת ל-50% טעינה, גם במצב 'ספורט', וצריכת הדלק עמדה על 16.9 ק"מ/ל'. מעבר לנהיגה רגועה יותר, אבל לא חשמלית-רדומה, מיד שיפרה דרמטית את צריכת הדלק שאף הגיעה בשלב מסוים ל-22.2 ק"מ/ל' (אחרי המורד הארוך מאריאל בחזרה לשרון).
נוחות, התנהגות
בתחומים אלה, פרי פעולת המכלולים הדינמיים של הרכב – מתלים ובולמים, הגה וצמיגים, גם בלמים – ובנוסף רמות האיטום שלו, קיים דיסוננס גדול בינם לבין מערכת ההנעה, והתוצאה איכות נסיעה בינונית ויכולת דינמית שאינה מתעלה במקרה הטוב.
צילום: רוני נאק
המתלים גורמים לרכב לנוע מדי על כביש גלי ולא אחיד, הם מתקשים להתמודד עם שיבושים רבועי כתף וגם חסרה להם מידת מה של ריסון ושיכוך. הטיפול ב-NVH (רעש, רעידות, נוקשות) הוא ברמה נמוכה למדי, מה שנוכח ברעשי כביש מלמטה, מחסור בבידוד רעשי חוץ – כמו מערבל הבטון שעמד לידי בפקק והקשה לשמוע את הטלפון (החלון היה סגור. בדקתי) – וגם רעש מנוע הבנזין האטמוספרי בסל"ד גבוה ובמאמץ.
היכולת הדינמית אינה מתעלה בעומס, אבל תחת עומס בכביש מפותל גרמה לתגובה חרדתית ככל שגיליתי את סף האחיזה הנמוך של הצמיגים המקוריים. ההיגוי והבלמים היו בסדר ותפקדו כמצופה.
פעולת אחזור האנרגיה אינה מורגשת במיוחד ואין אפשרות לנהיגה בדוושה אחת כמו שיש בגרסאות פלאג-אין אחרות. בנוסף, אם הסוללה טעונה במלואה אין כלל בלימה מאחזרת, לתשומת ליבו של מי שבדרכו לים המלח.
צילום: רוני נאק
גם מערכות הסיוע אינן עדכניות במיוחד בפעולתן ותיקון סטייה מנתיב אגרסיבי מאד – כמעט אלים – לא רק שמטלטל את הרכב אלא גם נלחם בנהג. בקרת השיוט עובדת בסדר וסיפקה את מרכולתה בעיקר בפקקים הלא נגמרים.
סיכום תמורה
היתרונות של BYD סיל 5 מוצאים ביטוי באבזור נאות, ביצועים ראויים ומעל הכל בצריכת הדלק המאוד טובה – יתרון ענק למי שמחזיק צי רכב בחברה – וזו מחוזקת בהקשר הכספי על-ידי תמריצי המדינה. כיום מדובר בהטבה של 1,130 שקלים בשווי השימוש, וזה נכון לפחות עד לינואר 26'.
מנגד, מדובר ברכב שעושה את צעדיו הראשונים במסגרת דגם חדש ובעיצוב עדכני, אבל מתקשה להסתיר את הפז"מ המקורי שלו הן בכל הקשור לסביבת הנהג ובעיקר באופן שבו הוא נע בדרכים.
כל אלה מסתכמים בתג מחיר של 175,000 שקלים.
מחיר זה עבור משפחתית כבר לא נחשב "יקר" בשוק הישראלי, ואכן זה רכב שמסתכלים בו דרך החור שבגרוש – עלותו, צריכת הדלק, ההטבות כרכב חברה – והתשובות לגביו נמצאות אצל רואה החשבון.
לכן, אם מחפשים רכב משפחתי חסכוני מאד, לא מאד יקר שעושה את העבודה – סיל 5 עשוי להיות בחירה טובה. ולגבי מה שיקרה בינואר – כמו ביטול תמריצים, או הטלת מס נסועה על רכבי פלאג-אין (מה שעשוי לקבור את הטרנד) – נחיה ונראה.