BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
שינוי הטעם המקומי ממכוניות חשמליות טהורות לכאלה היברידיות פלאג-אין, נענה על ידי BYD בהעמדת סוללת דגמים עם סוג ההנעה הזו. האם לסיליון 5 יש מה להציע בקטגוריה הצפופה?
כאשר BYD נכנסה לשוק המקומי עם ATTO 3 ברבעון האחרון של 2022 היא עשתה את זה ברוב רושם וברעש גדול. היא לא רק השיגה דריסת רגל בשוק עוד באותו רבעון, אלא הייתה למובילת השוק בשנה לאחר מכן, עם קצת יותר מ-15,000 יחידות, כפול ממי שהייתה במקום השני, ג'ילי גיאומטרי C. אבל 2024 ובעיקר 2025 הביאו מספר שינויים טקטוניים בהרגלי הצריכה המקומיים.
הגידול המהיר בשוק החשמליות הטהורות הואט (מ-25% ב-2024 לפחות מ-20% ב-2025), ולמרות שהוא עדיין נאה, ולאחר סיפוק הביקוש הכבוש שהיה להנעה הזו, הלקוחות שמחפשים את האיזון בין חיסכון בעלויות (בעיקר בשל הטבת שווי שימוש) ומצד שני אי-תלות בטעינה קבועה – מצאו את הפתרון של רכבי הפלאג אין כאטרקטיבי, גם בזכות העובדה שהוא יכול להעניק טווח ממוצע יומי לפחות בהנעה חשמלית בלבד. והמספרים בהחלט מוכיחים את זה: מ-2024 גידול של יותר מפי 5 ל-12% ב-2025.
הרכב הנבחן
-
מחיר
-
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
-
יתרונות
-
חסרונות
איך BYD סיליון 5 נכנס לשוק הפלאג אין?
כיצרנית רכב עם פעילות גלובלית וכראוי לאחת הגדולות בעולם, BYD הזדרזה גם היא לשלוח נציגות לקטגוריית הפלאג אין. היא מתחילה באטו 2, עוברת דרך הסיל 5 הסדאנית, הסיל U וכעת עם סיליון 5, דגם פנאי קומפקטי (C-SUV) אותו פגשנו לא מכבר בסין.
אלו ארבעה דגמים שהינם חלק מהיצע של עשרה דגמים בסך הכל של היצרנית בישראל. רוצה לומר: כמחצית מההיצע שלה מכיל את תצורת ההנעה הזו. כאשר מדובר ביצרנית גלובלית, אין קטגוריה, או תת-קטגוריה, שהיא קטנה מדי בשביל לשחק בה. ציפוף שורות באולם התצוגה, עם ריצוף של דגמים בטווח המחירים המרכזי בשוק, מבטיחים גם שהרשת שהיא פורשת בפני הלקוחות צפופה מספיק ללכוד כמה שיותר מהם – ויש הרבה מהם. בשוק עם מתחרים כמו אומודה 7, ג'אקו 7, ג'ילי סטאריי ולצידם גם היברידיות מסורתיות כמו טויוטה קורולה קרוס או דאצ'יה ביגסטר בגרסאות הבסיסיות שלהן.
BYD סיליון 5: התחרות
איך המימדים של BYD סיליון 5?
שורשיו של סיליון 5 נטועים הרחק ב-2019 בדגם סונג פרו, אז הוצג בשוק הסיני כדגם בנזין ומאז עבר שורת עדכונים. הדגם סיליון 5 הוצג ב-2024 בגרסת DM-i (ר"ת Dual Motor; כפול מנועים), ובתחילת 2025 עבר מערך חידושים.
בכל הקשור לממדים, סיליון 5 נמצא מעל אטו 2, בסמיכות לסיל U בכל הקשור לממדים, והוא בצד הגדול של הקטגוריה; 271 ס"מ בבסיס הגלגלים, 474 ס"מ לאורך, 186 ס"מ לרוחב, גובה של 171 ס"מ, נפח תא המטען עם 463 ליטרים.
יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת שלו מבוססת על שילוב של מנוע 1.5 ליטר בנזין אטמוספרי – מייצר 101 כ"ס ו-12.8 קג"מ, משמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה – ומנוע חשמלי המנפק 163 כ"ס ו-21.4 קג"מ; התפוקה המשולבת היא 213 כ"ס ו-30.6 קג"מ. בהמשך: תיבה רציפה להנעה כזאת (E-CVT) וההנעה קדמית. המהירות המרבית היא 170 קמ"ש.
הדגם מוצע בשתי גרסאות סוללה: 12.96 קוט"ש לטווח מוצהר של 62 ק"מ בחשמל בלבד או 18.3 קוט"ש ל-86 ק"מ; בראשונה, הקלה יותר, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 7.7 שניות, בשנייה 8.1 שניות. טעינת הסוללות נעשית רק ב-AC ומשך הטעינה עומד על 4.5 שעות.
מה כולל האבזור של סיליון 5?
לכל גרסת סוללה רמת אבזור אחת: הסוללה הקטנה ב'קומפורט' (הנבחנת) והגדולה יותר ב'דיזיין'. בראשונה כולל המפרט תאורת לד, חישוקי "18, וצבע מטאלי ללא תוספת תשלום, מפתח חכם, אפליקציית מידע ותפעול מרחוק וגם תמיכה בעדכוני OTA, כיוון חשמלי למושבים הקדמיים וכיוון ידני למשענות המושבים האחוריים, על המידע לוח מחוונים "8.8 ועל השליטה במערכות התפעול והבידור מסך "12.8 עם צימוד לאנדרואיד וקארפליי, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור, שקעי USB מלפנים ומאחור. ברמת האבזור הגבוהה יותר תצוגת 360 מעלות, חיישני חנייה קדמיים, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, חימום במושבים קדמיים, טעינה אלחוטית.
מפרט הבטיחות המתקדמת כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ורכב בשטח מת, התרעה על פתיחת דלת עם זיהוי רכב חולף ועוד; רמת האבזור לפי משרד התחבורה היא 7 מתוך 8; הרכב עדיין לא נבחן ביורו NCAP.
מחיר סיליון 5 הוא 167,000 שקלים ברמת האבזור 'קומפורט' הנבחנת ו-172,000 שקלים ל'דיזיין' שיש לה סוללה גדולה יותר והיא עשירה יותר באבזור.
איך תא הנוסעים של BYD סיליון 5?
למעט ממדים נדיבים במיוחד, קשה לומר שהעיצוב החיצוני שלה סיליון 5 מותיר רושם משל עצמו. למעט הגריל המתריס מלפנים בעידן בו כולם הולכים על חזית אטומה, המראה הכללי גנרי ולא באמת יוצא דופן.
תא הנוסעים מסגיר יותר את גילו המתקדם, אבל לא בהכרח לרעה. איכות החומרים בסך הכל טובה. כלומר, דיפון רך ונעים למגע במקומות החשובים אליהם יגיעו הידיים, ונוקשה יחסית בשאר האזורים. היתרונות של סביבת הנהג באים לידי ביטוי בכך שחסרים בה חלק מהגימיקים והתחלואים ה"טכנולוגיים" כמו בדגמים שמקורם חדש יותר.
המסך קבוע במקומו ולא מסתובב – כך בדגמי BYD החדשים – פתחי המיזוג מכוונים ידנית ובסביבת ידית ההילוכים במרכז הקונסולה סוללות כפתורים פיזיים. אמת, המיקום שלהם דורש הסטת מבט, אבל אלו החשובים לתפעול כמו עוצמת שמע, בחירת מצב נהיגה ומעבר בין הנעה חשמלית להיברידית קלים למציאה. פחות חיבבתי את כפתור ההנעה שממוקם קרוב מדי לבורר ההילוכים, בעיניי, מיקום מועד לפורענות וללחיצה לא מכוונת.
תנוחת הנהיגה לוקה בחסר. שילוב בעייתי של קונסולה מרכזית רחבה מדי, מושב גבוה מדי, בעל זווית שנוטה קדימה והגה שאינו מתכוונן דיו לגובה יוצרים מצב בו בישיבה הברך נמצאת במגע תמידי עם צידי הקונסולה. הראות לפנים ולצדדים טובה, אבל משענות הראש של המושבים האחוריים גוזלות נדל"ן יקר של שדה הראייה לאחור.
שורת המושבים השנייה זוכה לחופן מחמאות. החל ממפתח הדלתות הנדיב שמקל את הכניסה ו/או הגישה לטיפול ביושבים בה. עבור במרווח רגליים וראש טובים מאוד, רצפה שטוחה, איכות חומרים טובה וכלה ביציאות המיזוג ושקעי הטעינה, אחד מהם גם מהיר של 60 ואט.
תא המטען נדיב, בפועל המבנה הרבוע שלו והנגיסה המינימלית יחסית של בתי הגלגלים האחוריים מאפשרים שימושיות טובה יותר מאשר מרמזים 463 הליטרים שלו. גלגל חלופי אין ואנחנו רק נגיד שוב שלא מדובר במותרות.
איך הביצועים והטווח של סיליון 5?
עם סוללה טעונה ומכל בנזין מלא, אנחנו יוצאים לדרך. התנועה נעשית בכוח החשמל כברירית מחדל, אך ניתן גם לבחור ידנית במצב הנסיעה. הרעיון המסדר – תוכלו לשמר את ההנעה בחשמל לנסיעה האיטית או העירונית, בה המנוע החשמלי יעיל יותר.
בתנאי נהיגה יומיומיים שוטפים המנוע החשמלי מספק די כוח להתנהלות רגילה לגמרי, כולל יציאה אל מחוץ לעיר ומהירות תלת-ספרתית, כולל עקיפות פה ושם. עם ההגעה לסביבות 25% סוללה, בחלוף כ-40 ק"מ, משתלב מנוע הבנזין בהנעת המכונית. בנהיגה רגועה כמעט ולא שמים לב שהוא נכנס לפעולה. לעומת זאת, תחת עומס לא צריך את החיווי בלוח המחוונים – הוא יישמע היטב; ככה זה מנוע אטמוספרי בסל"ד גבוה.
צריכת הדלק עמדה על כ-17 ק"מ לליטר גם כאשר הקשינו עליו בנהיגה וגם ללא טעינת הסוללה
הכניסה של המנוע לפעולה באותם 25% סוללה והעובדה שקשה מאוד להוריד אותו מתחת ל-13% גם בבדיקת עומס, אומרות שבניגוד לדגמי פלאג אין אחרים – לא נתקלים פה במצב של הסתמכות על מנוע הבנזין בלבד להנעה, מה שמביא גם לירידה חמורה ברמת הביצועים, ואלה נשמרים כנדרש.
בדומה למכוניות פלאג אין אחרות, שימוש נכון ברכב, שכולל טעינה קבועה יביא לתוצאות צריכת דלק שונות מאוד מאלו שהושגו במבחן. כמו במספר סיניות אחרות, גם פה תצוגת מחשב הצריכה מבולבלת ומבלבלת, ואני לא בטוח שזה נעשה בתום לב. אבל חישוב של כמות הדלק שנצרכה והמרחק שננהג העלתה כי צריכת הדלק עמדה על כ-17 ק"מ לליטר גם כאשר הקשינו עליו בנהיגה וגם ללא טעינת הסוללה.
טווח הנסיעה בחשמל בלבד, 40 ק"מ, קרוב לממוצע הנסועה היומי בישראל, העומד על 45-50 ק"מ.
איך נוחות הנסיעה של BYD סיליון 5?
נוחות הנסיעה של הסיליון 5 לא מרשימה במיוחד. שיבושים חדים, פסי האטה או שברים לא נספגים היטב ורק במהירות בין עירונית הוא מצליח להעניק רמת נוחות משביעת רצון. בכל הקשור לבידוד רעשים מנוע הבנזין נשמע בעומס, רעשי הכביש והרוח כמקובל, אינם חריגים ואינם מפריעים.
בנסיעת שבילים משמר הרכב את מאפייני הפעולה שלו בעיר: נוחות הנסיעה סבירה בלבד כאשר שינויי גובה ובורות מאתגרים אותו.
כמו כיול המתלים, גם החיבור שבין השלדה וההגה – הקל מדי ונטול משוב – ובהתאם התוצר שלהם, אינם הצד החזק של הכלי. לזכותו ובהתאם לייעוד שלו ולפרופיל המשתמש שאליו הוא מכוון, התנהגות צפויה בלי הפתעות יוצאות דופן גם בבדיקה המדמה בלימה וחמיקה ממכשול.
לא בפעם הראשונה, אנחנו נתקלים בכיול היסטרי למדי של סף הרגישות בחיישני מערכות הבטיחות וזה גורר הערות וגערות לרוב.
סיכום ותמורה
לא צריך להיות אנליסט שוק רכב כדי להגיע למסקנה ש-BYD סיליון 5 לא ישחזר את טלטול השוק שעשה אטו 3 שאותו הזכרנו בפתיח. הוא נכנס לקטגוריה צפופת-מתחרים ששמה על הכוונת בעיקר את ציי הרכב. שם נהנים דגמים בעלי הנעת פלאג אין מהטבת שווי שימוש שעושה אותם לחביבי מקבלי הרכב הצמוד. עם זאת, הדגמים בהקבצה זאת מציעים תנועה בחשמל בלבד הנעה בין קצת פחות מנסועה ממוצעת ליום עד לכמעט יומיים.
אבל סיליון 5 ראוי להתייחסות לא רק בזכות הביטוי שיש לו בתלוש השכר. הוא מציע ממדים נדיבים המתבטאים במרחב פנים טוב, אבזור רב ושימושיות טובה, יחידת הנעה יעילה וחסכונית, גם טווח סביר של 40 ק"מ בחשמל בלבד. בצד המגרעות, כיול מתלים בינוני, תנוחת נהיגה לא טובה ומערכות בטיחות שזקוקות לריטלין.
על המאזן הזה צריך להוסיף עוד נתון – המחיר שלו; ב-167,000 השקלים למכונית המבחן ו-172,000 שקלים בגרסה המאובזרת, הוא זול באלפי שקלים ממתחריו ועדיין מדובר במוצר שאולי אינו המילה האחרונה בצעצועים ובאורות, אבל סולידי וקל לשימוש.
BYD סיליון 5: בשורה התחתונה
BYD סיליון 5 הוא בעיקר מוצר פשוט, לא מתיימר, וככזה לא מנסה למכור לכם יותר ממה שהוא – וזה לא נאמר לגנותו, להיפך. בשוק כל כך מבולבל ומבלבל, מרענן לפגוש מכונית שמצליחה להציע נוסחה מאוזנת במחיר ידידותי.
BYD סיליון 5: השאלות החשובות
1. למה BYD בחרה להביא את סיליון 5 בגרסת פלאג־אין?
האטה בצמיחת שוק החשמליות הטהורות והמעבר של לקוחות לפתרונות שמאזנים בין חיסכון בשווי שימוש לבין אי תלות בטעינה יומיומית הפכו את הפלאג אין לאטרקטיבי. סיליון 5 נועד לתת מענה ישיר למגמה הזו.
2. איפה ממוקם סיליון 5 בהיצע של BYD ובקטגוריה?
סיליון 5 הוא רכב פנאי קומפקטי (C-SUV), גדול מאטו 2 וקרוב בממדיו לסיל U. הוא נמצא בצד הגדול של הקטגוריה ומכוון ללב השוק מול מתחרים כמו אומודה 7, ג’אקו 7 וג’ילי סטאריי.
3. מה מייחד את יחידת ההנעה ההיברידית שלו?
מדובר במערכת DM-i שבה מנוע הבנזין משמש בעיקר כגנרטור. בפועל הרכב מתנהל רוב הזמן כחשמלי, עם ביצועים שנשמרים גם כשהסוללה מתרוקנת – יתרון על פני חלק ממתחריו.
4. מה הטווח החשמלי האמיתי?
למרות נתוני יצרן של 62 ק"מ, בפועל במבחן התקבל טווח של כ-40 ק"מ בחשמל בלבד
5. איך הביצועים ביום-יום, גם כשהסוללה יורדת?
גם לאחר ירידה לכ-25% סוללה, מנוע הבנזין משתלב מבלי לפגוע משמעותית בביצועים. אין תחושה של “רכב עייף”, גם בעקיפות ובמהירויות בין-עירוניות.
6. עד כמה הרכב חסכוני בדלק ללא טעינה קבועה?
גם ללא טעינה ובנהיגה מאומצת יחסית, צריכת הדלק עמדה על כ-17 ק"מ לליטר, נתון טוב לפלאג אין בגודל כזה.
7. איך האבזור ביחס למחיר?
גם גרסת הכניסה כוללת אבזור עשיר: מסכים גדולים, קישוריות מלאה, מושבים חשמליים, בקרת אקלים עם פתחים מאחור ועדכוני OTA. רמת הגימור דיזיין הזמינה עם הסוללה הגדולה יותר מוסיפה פריטים שימושיים כמו מצלמות 360 וחימום מושבים.
8. עד כמה תא הנוסעים מרווח ושימושי למשפחה?
השורה השנייה מרווחת מאוד עם רצפה שטוחה, פתחים גדולים, מיזוג ושקעי טעינה חזקים. תא המטען נדיב ושימושי בפועל, אך אין גלגל חלופי.
9. מה החסרונות הבולטים בנהיגה?
נוחות הנסיעה בעיר בינונית, המתלים נוקשים מדי על שיבושים, תנוחת הנהיגה בעייתית וההגה קל וחסר משוב. בנוסף, מערכות הבטיחות מתריעות לעיתים באופן אגרסיבי.
10. למי סיליון 5 מתאים במיוחד?
לנהגים השוקלים לקחת אותו כרכב צמוד ולמשפחות שמחפשות פלאג אין מרווח, חסכוני וקל לשימוש, במחיר נמוך משמעותית מהמתחרים – גם אם הוא לא המתקדם או המפנק ביותר בקטגוריה.
11. מהם היתרונות והחסרונות של BYD סיליון 5?
יתרונות: מחיר תחרותי, מרחב פנים ושימושיות, אבזור וצריכת דלק.
חסרונות: תנוחת נהיגה לא מיטבית, נוחות נסיעה וכיול מערכות בטיחות.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 25/12/2025 -
מערכת אוטו, 25/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהגים רותם סלע וליאור רז?
-
קינן כהן, 25/12/2025BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
-
יואל פלרמן, 25/12/2025מבחן בטיחות למסחריות – משפרים ומשתפרים
-
שרון ביידר, 25/12/2025השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה
-
ניר בן טובים , 24/12/2025רגע מכונן: יגואר נפרדת ממנוע הבעירה
-
ניר בן טובים , 24/12/2025המבוך / המסמר האחרון בסטיישן של וולוו
-
אלי שאולי, 24/12/2025מקסוס e-דליבר 5 בגרסת קומבי – המחיר החל מ-205,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 24/12/2025"רכב עולה כאן 2000 שקל": כך נראית התופעה ברשות הפלסטינית