ג'אקו 5 EV - מבחן דרכים

דגם הפנאי החדש ג'אקו 5 הוא חשמלי בהנעתו, קטן בממדיו מג'אקו 7 שכה הצליח כאן ומחירו זול ממנו. מבחן נדרש

כמו ג'אקו 7 לפניו, הדגם 5 הוא בן למותג שנוצר על-ידי תאגיד צ'רי על-מנת לפנות באופן ישיר לשוק האירופאי. ככזה הוא מאופיין ומעוצב באופן שאמור לקלוע לטעמו של הלקוח שם  ובמקרה שלנו גם הישראלי. ג'אקו מכוון יותר לאלה שנותנים משקל לשימוש בדגמיו כרכבי פנאי של ממש, ולדגמיו גם הנעה כפולה, ואילו המותג אומודה שהוכרז בצמוד ושיווק דגמיו יחל בקרוב, מדגיש יותר מרכיבים של 'סגנון חיים' וכיו"ב. 

אם לשפוט לפי האימפקט שהיה ל-7 אצלנו, כנראה שהעסק הזה עובד היטב. עתה, ה-5 מביא את התכונות שהכרנו ב-7 באריזה קטנה יותר, במחיר נגיש יותר וגם עם אופציה חשמלית מלאה – והיא זו שהגיעה אלינו לבחינה. בהמשך תוצע גרסת טורבו-בנזין למי שלא ירצה לכרוך את עתידו בכבל טעינה, גם בגרסה היברידית שהוצגה לא מכבר.

הרכב הנבחן

electric.svg
on
ג'אקו 5
ג'אקו 5 חשמלי, Premium
  • מחיר
    ₪150,900
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • טווח נסיעה חשמלי WLTP (ק"מ)
    402
  • טווח נסיעה בפועל (ק"מ)
    טווח נסיעה בפועל
    הטווח אליו הגענו במבחן הדרכים שלו, על אספלט ישראלי, בתנאים אמיתיים, בנהיגה הגיונית, על סוללה אחת
    300
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    7.7
  • הספק טעינה מהירה DC (קילוואט)
    הספק טעינה מהירה DC
    הטעינה המרבית שהרכב יכול לקבל, לפי נתוני יצרן. רכב שיכול לקבל 50 קילוואט, יוגבל גם במטען חזק יותר
    80
  • יתרונות
    תמורה, ביצועים, נוחות, תא מטען
  • חסרונות
    טווח חשמלי, מרווח רגליים מאחור, עיצוב תא נוסעים, התנהגות כביש

הקשר, פרטים

ג'אקו מיובאת ארצה על-ידי כלמוביל שהצליחה בזמן קצר יחסית לעשות את המותג הזה לסיפור הצלחה מרשים – הרבה בזכות תזמון מצוין. הרכב הזה התייצב כאן בדיוק בזמן בו רוכשי רכב רבים עשו את התפנית במעבר מרכב חשמלי לרכב מחושמל. בין אם זה קרה במקרה, בין אם מישהו זיהה מראש באופן מבריק, המספרים של הרכבים שעלו על הכביש עשו את ה-7 ההיברידי-נטען (על-פי הנתונים של איגוד יבואני הרכב) לרב המכר של השנה, ובהפרש, גם אם לא הכל הגיע לידיים פרטיות.

ג'אקו 5 מתבסס על אותה פלטפורמה המשרתת גם את 7, מכונה 'T1X' ומשמשת דגמים אחרים במותגי צ'רי ואומודה. זו מסוגלת לאכלס כמעט את כל אופציות המינוע המוכרות: בנזין רגיל, היברידי והיברידי-נטען, גם 100% חשמל. ההבדל העיקרי בין שני הדגמים טמון באורך בסיס הגלגלים: 267.2 ס"מ לג'אקו 7, כאשר לג'אקו 5 בסיס גלגלים קצר יותר, 262 ס"מ. הרוחב צר רק ב-0.5 ס"מ עם 186 ס"מ והגובה נמוך ב-2.0 ס"מ עם 165 ס"מ; הסיבה היא במרווח הגחון הקטן באותו שיעור ועומד על 15.4 ס"מ.

למבחן התייצבה הגרסה החשמלית של ה-5 ברמת האבזור הנמוכה יותר המכונה ברוח ימינו  'פרמיום'. מהצד החשמלי של הדברים תמצאו מנוע חשמלי קדמי המפיק 211 כ"ס ו-29.4 קג"מ. דף הביצועים מלמד על תאוצה של 7.7 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 175 קמ"ש. המנוע מוזן מסוללה של 58.9 קוט"ש וזו מעניקה טווח נסיעה מרבי של 402 ק"מ לפי תקן WLTP ועם כל הדיסקליימרים המוכרים. הספק הטעינה המהירה נאה: 80 קילוואט.  

jaecoo 5 ev (5).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

ברמת האבזור הזו של jaecoo 5 פנסי הלוגן ותאורת יום ואחור בלד, חישוקי "18, מצלמת 540 מעלות, קיפול מראות חשמלי, אפילו (כך מצוין במפרט) בוכנה להחזקת מכסה המנוע, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מסך מרכזי ניצב "13.2, קישוריות אלחוטית לקארפליי ואנדרואיד, לוח מחוונים מוקרן, מערכת שמע מקורית עם 6 רמקולים, מושבים עם ריפודי בד, כיוון ידני למושבים, 

מן החוץ כוללת הגרסה פנסי הלוגן כאשר תאורת היום והפנסים האחוריים הם LED, יש חיישני חניה לפנים ומאחור, 

רמת האבזור הבכירה ממנה, 'לקשרי', מוסיפה לנ"ל פנסי לד ראשיים, גג שמש פנורמי, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש בהם חימום, אוורור ועטויים עור מלאכותי, ועוד אבזור נוחות רב. מפרט הבטיחות זהה בשתי רמות האבזור, וכולל שבע כריות אוויר, מערכות בטיחות וסיוע אקטיביות לנהג ואלה מזכות את הדגם הזה בדירוג בטיחות 7 מתוך 8 של משרד התחבורה בישראל. 

מחיר רכב המבחן עשוי להפתיע רבים והוא לטעמי יותר עניין של תיקון המחירים שעובר בימים אלה על השוק ופחות תרגיל של bait&switch שנועד למשוך לקוחות. ובכן, מחיר ג'אקו 5 EV ברמת האבזור 'פרמיום' הוא 151,000 שקלים (160,000 שקלים ב'לקשרי').

jaecoo 5 ev (4).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

עיצוב נראות

אם אתם מכירים כבר את ג'אקו 7 אתם מכירים גם את ג'אקו 5. ההבדל המשמעותי ביותר והוא בהחלט נוכח הוא חזית 'מפל מים' האטומה שיש בגרסה החשמלית, מחליפה את הגריל הבוהק העצום בגרסאות הבנזין. אותם קווי מתאר שיש מי שטוענים שזה מזכיר להם במבט מהצד לנד רובר (מה שמוכיח שאין עיצוב מאתגר אלא רק לא מספיק בירה), גג אופקי שנראה צף ואחוריים עגלגלים ונאים. למראה מוסיפים אותם חישוקי "18, שמשות כהות מאחור, ספויילר אחורי וגם ידיות דלת בצבע המרכב. כמובן שיש חיפויי פלסטיק שחורים בצד התחתון של הפגושים והמרכב – כפי שמכתיב קוד העיצוב הגלובאלי לדגמי פנאי באשר הם. התוצאה הסופית היא רכב פנאי קומפקטי ונאה למדי ורק החזית האטומה פחות דיברה אליי.

השוואת מתחרים

סביבת נהג, נוסעים

מינימליזם הוא שם המשחק כאן, וזה משחק מסוכן. אם נמשיך עם הדמיון ללנד רובר, שם המינימליזם יוצר אפקט וואוו ועושר בזכות חומרי גלם מהמדף העליון של הספקים בתעשייה. בגרסת כניסה של רכב פנאי חשמלי סיני, זה פחות וואוו על גבול הדל. משטחי פלסטיק שחורים גדולים, יוצרים מרחב כהה ותכליתי מדי שלא מנסה ליצור רושם מהודר. מנגד יש גם הברקות, כמו לוח המחוונים המשולב במשטח הדשבורד, המסך הגדול עם ממשק מהיר ותצוגה נהדרת. שתי עריסות שאינן משטח טעינה, אבל מקום נוח לשים בו את הנייד ולחברו לטעינה מתקע USB-C שמתחת לגשר וגם פתחי מיזוג הממוקמים טוב מאד ופקדים של בקרת האקלים המתעוררים בדגדוג מהיר בחלקו התחתון של המסך.

בהתאם גם המושבים בסיסיים למדי. הם מספיק רחבים, הם לא מספיק תומכים. טווח ההזחה שלהם גדול בכל ממד, גם של גלגל ההגה ולמעט תפר בגוון כחול (יען כי הרכב חשמלי) מדובר במושבים שהתגלו כנוחים אך בסיסיים.

jaecoo 5 ev (9).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר
jaecoo 5 ev (11).jpg jaecoo 5 ev (14).jpg

לאחור הכניסה נוחה וקלה, מפער הדלת גדול מספיק וכך גם המרחב לגוף ולראש למי שכבר מצא את מקומו במושב האחורי. המרווח לרגליים מצומצם יותר (זה לא מפתיע) וכן יש פתח מיזוג אחורי חשוב ושקע טעינה נוסף. הישיבה מאחור זקופה ומאפשרת ראות טובה החוצה. נוסע במרכז, כדאי לו שיהיה דק גוף ושם מאחור תמצאו גם עוגני איזופיקס חשובים.

לג'אקו 5 שני תאי מטען; הקדמי יהיה בית חם לכבל טעינה. האחורי גדול למדי עם נפח של 480 ליטרים. קיפול המושבים (4/6) יוצר רצפה שטוחה וחלל טעינה רציף וגדול של 1,284 ליטרים. הפתיחה של הבגאז' בגרסה הזו ידנית וידית התפעול מתחת לרצפה, לאורו של פנס לד מוצאים ערכת ניפוח בלבד. בנוסף, ג'אקו 5 יכול לגרור עד 750 ק"ג – אם גרירה עם רכב חשמלי זה משהו שמישהו רוצה לעשות.

מנוע, ביצועים

בהקשר שלו יש לג'אקו 5 EV ביצועים טובים למדי. פחות מ-8 שניות ל-100 קמ"ש ותאוצות ביניים מהירות והחלטיות הן משהו שבהחלט יעיל וגם כיף לעשות. נראה כי המפתחים של הרכבים החשמליים שינו את יחסי ההעברה בתיבת ההילוכים כדי לאפשר שיוט מהיר יותר בסל"ד נמוך יותר כדי לחסוך אנרגיה. ג'אקו 5 מאיץ יפה מעמידה, מפגין תאוצות ביניים זריזות מ-50 ל-80 קמ"ש וגם מ-80 קמ"ש וצפונה, ובנוסף גם מסוגל לשייט בקצב של כביש 6 מבלי לחוש עסוק מדי ולזלול אנרגיה רבה; כידוע, הכביש הבין-עירוני הוא הוא מאתגר הצריכה הגדול של הרכב החשמלי. יש בורר ובו שלושה מצבי נהיגה: 'אקו', 'רגיל', 'ספורט' – פחות משפיע על צריכת האנרגיה ויותר על תגובת המנוע. בניסיונות חוזרים על פני כמה וכמה קילומטרים לא נמצא הבדל משמעותי בצריכת האנרגיה בין מצבי 'אקו' ו'ספורט'

בסופו של דבר קיבלנו צריכת אנרגיה משולבת של 5.3 ק"מ/קוט"ש (19.0 קוט"ש/100 ק"מ) מה שמעניק טווח של כ-300 ק"מ בנסיעה שמרביתה הייתה בין-עירונית. קונץ מעניין התגלה במחשב הדרך שם אפשר לקבל חיזוי טווח על-פי תקן WLTP או לפי חישוב דינאמי של צריכת האנרגיה של הרכב בפועל. שם, במחשב הרכב עצמו, היה פער של כ-10% בטווח הנסיעה.

jaecoo 5 ev (17).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

נוחות, התנהגות

אם לסכם במילה אחת את סעיף הנוחות היא תהיה "טובה". אין פאולים בכל אחד ממרחבי המחייה שיהיו לרכב הזה – בין אם בעיר, עם בידוד שיבושי כביש ורעשי רקע סביר, מחוץ לעיר עם רמות נמוכות של רעשי רוח ורמות משתנות של רחשי צמיגים המשתנות בהתאם לרמת הסלילה של הכביש. מפגש מהיר עם פסי האטה עשוי ליצור טלטלה וחבטה – אבל לא תמיד.

מצלמת ה-540 מעלות וחיישני החניה הם שימושיים מאד בעיר ועוזרים בהחלט להימנע ממפגשים לא נעימים עם עצמים קשים (עמודי חניה ורכבים אחרים) או רכים (חתולי רחוב). מחוץ לעיר מערכות הסיוע האקטיביות שימושיות מאד ומתערבות באופן מורגש מאד – אם כי יותר מעודן ממשיכת ההגה החדה והפתאומית שחווינו ברכבים סיניים אחרים. כמוהם, בקרת השיוט תתקשה לאתר רכב שגונב את הנתיב בפקק.

אם לוחצים את הרכב, במצב 'ספורט' ועל כביש מפותל מגלים שני דברים: יש הרבה מומנט המוזרם לחזית וכדאי לעשות את זה בהדרגתיות כדי למנוע אבדן אחיזה לפנים והפעלה היסטרית של בקרת המשיכה. הדבר השני הם המתלים, שבנהיגה נמרצת על כביש מפותל מגיעים לנקודה בה אינם מרסנים מספיק את התנודות. בהתאם, ההיגוי החשמלי אינו בנוי ליישור כירורגי של פיתולים – הוא לא שם. בכל הקשור לבלמים, הם פועלים בסדר ובעקביות. לרכב גם בלימה מאחזרת והשפעתה מינימלית למדי.

ג'אקו 5 הוא רכב פנאי ויש לו יכולת מוגבלת למדי לנוע בשבילים. מרווח הגחון שלו קטן, כאמור רק 15.4 ס"מ, ובנוסף יש שם למטה סוללה גדולה ויקרה מאד שלא אוהבת שנוגעים בה. זה לא אומר שאי אפשר בכלל להוריד צמיג סקרן לדרך עפר לא מוכרת, אלא שכדאי מאד להכיר במגבלות של הרכב בכלל, היעדרו של גלגל חליפי בפרט. ובקיצור: בהחלט בסדר בשבילים 'לבנים', לא הרבה מעבר.

jaecoo 5 ev (6).jpg

צילום: רוני נאק

לקבלת הצעת מחיר

סיכום, תמורה

ג'אקו 5 EV ברמת האבזור הזו ובמחיר של 151,000 שקלים הוא אופציה מאד מעניינת לרכב חשמלי משפחתי לא גדול מדי ולא יקר מדי. לצד הפנים הבסיסי הוא כולל חבילות קישוריות ובטיחות טובות מאד. לצד טווח נסיעה לא מאד גדול, הטעינה מהירה ומספקת לסוללה בנפח הזה ושימושיות עירונית טובה. ישנו גם נושא שווי השימוש למי שמקבל רכב חשמלי מהעבודה (לפחות עד שממשלתנו תחליט מה קורה עם זה ב-1 לינואר 2026). יותר מזה, ג'אקו 5 מייצג במידה מסוימת מעין רף חדש של רכבים חשמליים ומחושמלים במחיר של 150,000 שקלים המאפשרים לחזור ולדבר על תמורה ראויה למחיר סביר – וזו בהחלט מוענקת ברכב הזה.

שאלות ותשובות

ג'אקו 5 בנזין מתחיל ב-147,900 ₪ לרמת Premium ו-156,900 ₪ לרמת Luxury. הגרסה החשמלית מתחילה ב-150,900 ₪ לרמת Premium ו-159,900 ₪ לרמת Luxury.

0

6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית חירום, סיוע סטייה מנתיב, שליטה חכמה באורות גבוהים, מצלמת 540° עם תצוגה מתחת לרכב, בקרת יציבות ועוד.

0

165 וואט-שעה לק"מ על פי בדיקות מעבדה WLTP. צריכה בפועל משתנה לפי תנאי נהיגה, טמפרטורה ושימוש במערכות הרכב כמו מיזוג אוויר וחימום.

0

גרסת הבנזין: 9.8 שניות. הגרסה החשמלית: 7.7 שניות. המנוע החשמלי מעניק תאוצה מהירה יותר בזכות המומנט המיידי.

0

הגרסה החשמלית מציעה טווח של 402 ק״מ על פי בדיקות מעבדה WLTP. טווח בפועל משתנה לפי תנאי נהיגה, מזג אוויר ושימוש במערכות הרכב.

0

טעינה ביתית רגילה: כ-8 שעות מ-0 ל-100%. טעינה מהירה DC: כ-45 דקות מ-10% ל-80%. הזמנים משתנים לפי סוג המטען וקיבולת הסוללה.

0

המשקל המקסימלי לגרירה הוא 1,200 ק"ג לנגרר המצויד בבלמים. גרירה ללא בלמים: 750 ק"ג. הרכב מצויד בווי גרירה אופציונלי ומערכת בקרת יציבות בגרירה.

0

יחס מחיר-ביצועים מעולה, אבזור עשיר (מסך 13.2″, מצלמות 360°), עיצוב אטרקטיבי, אחריות 6 שנים, וזמינות גרסה חשמלית עם טווח 402 ק״מ.

0

6 שנות אחריות יצרן או 150,000 ק״מ - הקודם מביניהם.

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.