קיה EV3 – מבחן דרכים (אקזקיוטיב, לונג ריינג')
לקחנו למבחן את קיה EV3 עם יחידת הכוח הכי רלוונטית, לונג ריינג' למבחן דרכים. מאות קילומטרים שהסתכמו למסקנה אחת ברורה
בואו נדבר רגע על השוק הישראלי ועל מכוניות חשמליות. בשנה הקודמת אחד מכל ארבעה כלים שנמסרו בישראל, היה חשמלי מלא. השנה הביקוש נמוך יותר והנתון עומד על 18 אחוזים, וגם זה כשיש מסירות בתוך היבואנים, דהיינו מכוניות שלא נמכרו בפועל ללקוחות אבל קיבלו רישוי (מה שמכונה "גיולים"), כך שהנתון האמתי יותר קרוב ל-15 אחוזים וזה נתון שכבר מיישר קו עם העולם.
מתוכן, כמעט 90 אחוזים הגיעו מסין. ועכשיו אנחנו מגיעים לקיה EV3, חתן המבחן שלנו, זוכה התואר הנחשק 'רכב השנה בעולם' ובמקביל בתואר 'הרכב החשמלי של השנה'. הוא מחזיק ב-60 אחוזים ממכירות קיה באירופה, כאשר הוא השלישי הכי נמכר בהיצע החשמליות הכולל, שם ביבשת הישנה. זו השנה השניה ברציפות בה קיה זוכה עם חשמלית בתואר 'רכב השנה בעולם', כשבשנה החולפת היה זה האח הגדול-גדול, ה-EV9. עד כאן הקשר כללי לשוק, לחשמל, לקיה ולחשיבות שלו במשחק.
מי נגד מי?
עכשיו נמקם אותו בתוך הזירה הגועשת. זהו קרוסאובר, או רכב פנאי חשמלי קומפקטי שעם 430 ס"מ מחרטום לזנב נמצא "קליק" מתחת סוללת המתחרים הסיניים שלו כמו לינק אנד קו 02 (446 ס"מ) וג'ילי EX5 ואיון V (שניהם עם 461 ס"מ). הוא הדין גם בנוגע לבסיס הגלגלים שלו – 268 ס"מ לעומת 275 ס"מ בלינק 02 וה-EX5 או 272 ס"מ במקרה של BYD אטו 3. מתחרים אירופיים ישירים שלו כמו פיג'ו 2008 החשמלי כבר לא איתנו או עוד לא איתנו כמו במקרה של סקודה אלרוק, פולקסווגן T קרוס הבא והעתידי שיהיה חשמלי.
הרכב הנבחן
-
מחיר
-
טווח נסיעה חשמלי WLTP (ק"מ)
-
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
-
יתרונות
-
חסרונות
מה בפנים?
לקיה EV3 יש שלוש רמות גימור, בהן שתי סוללות, אך מנוע זהה בהספק 204 כ"ס – הבסיסית נקראת 'EX' והיא מציעה סוללה בגודל 58.3 קוט"ש ובמפרט תמצאו בין היתר בקרת אקלים מפוצלת הכוללת פתחים גם מאחור, שני צגים בגודל 12.3 אינץ' וגם צג קטן ביניהם ששולט על המיזוג בלבד (30 אינץ' בחישוב כולל), צימוד אלחוטי לנייד, תאורת לד וחישוקים בקוטר 17 אינץ' – מחירה הוא 165 אלף שקלים. רמת הגימור האמצעית נקראת 'פרמיום' והיא מצוידת באותה הסוללה, אך מוסיפה באבזור גם חלון גג נפתח ותפעול חשמלי למושב הנהג ומחירה 170 אלף שקלים. רמת הגימור שנמצאת אצלנו, מציעה כבר סוללה מכובדת של ממש – 81.4 קוט"ש – וגם חישוקים בגודל 19 אינץ' ומשטח טעינה אלחוטי.
בכל רמות הגימור יש מערך בטיחות מתקדמת מלא הכולל תיקון סטייה מנתיב, התרעה על רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, התרעה על פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף, זיהוי שלטי מהירות ועוד.
מרווח הטיפולים של ה-EV3 עומד על שנתיים או 30 אלף ק"מ והאחריות היא לשלוש שנים ללא הגבלת ק"מ לרכב ולסוללה 7 שנות אחריות או 150 אלף ק"מ.
על משפחה ועל תחושה ביתית
צבע הרכב שקיבלתי הוא מעין אפור בטון וכל מי שפגש ב-EV9 הבין מיד שזהו האח הקטן. אלו פשוט אותם הגנים, אותו העיצוב רק בקטן. אצל האח הגדול זה מרשים יותר, אבל תמיד האח הגדול מרשים יותר (אפילו אם כולם טוענים אחרת, וגילוי נאות - אני האח הגדול במשפחה). לזכות רמת הגימור שאצלנו, החישוקים הגדולים מוסיפים המון לתוצאה השלמה של העיצוב, לעומת אלו הקטנים. זהו רכב פנאי קומפקטי אך כזה שמזכיר את הנירו מבית, או את יונדאי קונה של המותג התאום, שהוא כאמור קטן אך מהגדולים שבהם.
כשנכנסים לתא הנוסעים ומתיישבים מאחורי ההגה, לא צריך יותר מחצי דקה להבין איפה כל דבר נמצא ואיך לתפעל אותו. מרגישים בבית. וזה לא דבר מובן מאליו כשאנחנו חיים בעידן של מכוניות חשמליות שמנסות להיות יותר טסלה מטסלה. ואל תבינו לא נכון, יש כאן מעין צג מולטימדיה גדול וארוך, כזה שבנוי משלושה צגים, החיצוניים אלו לוח המחוונים והמולטימדיה (שניהם בגודל 12.3 אינץ', כאמור ושניהם דוברי השפה המקומית בארץ הקודש) והאמצעי אחראי רק על המיזוג. עכשיו, בואו רגע נתמקד באמצעי, הוא פשוט לתפעול, אך ממש כמו אצל האח הגדול, ה-EV9, גם כאן הוא נמצא מאחורי גלגל ההגה וזה לא אידיאלי. בטח כשיש מתגים רגילים, קונבנציונליים בהם ניתן לשלוט על הטמפרטורה ועוצמת המיזוג. גם פתחי המיזוג מתכווננים ידנית. בקיצור, פשוט וקל. ואיזה כיף. ויאללה למה לא כולם ככה. ואפילו מתגי החצי-מגע-חצי-לחיצה שתחת המולטימדיה עובדים טוב יותר מאשר אצל האח הגדול-גדול. פתרונות האחסון רבים והגיוניים ואני מאוד אוהב את זה שהרכב שימושי ויעיל, החל מחגורות עם כיוון גובה ועד סכי שמש שניתנים להרחקה.
מרחב, מושבים ומטען
המרחב מלפנים בכל מקרה, ראוי בהחלט, המושבים נוחים, הן הבסיס והן משענת הגב כשמושב הנהג מתופעל חשמלית ועם כיוונון חשמלי לגב התחתון. לאחר שעות רבות של נהיגה ומאות קילומטרים, לא היו תלונות על כאבי גב. תנוחת הנהיגה? סבירה בלבד. הראות החוצה טובה אך עם כוכבית קטנה בדמות מראות צד שצמודות לקורות הקדמיות. אין מצלמת מעוף ציפור, יש אחורית בלבד.
מפתח הדלת האחורית ראוי בהחלט, המושבים האחוריים נוחים לשניים ופחות לשלושה כי בכל זאת בסגמנט הקומפקטי עסקינן. הן הבסיס והן משענת הגב נוחים כאמור ויש מרווח טוב לברכיים, לראש וגם לכפות הרגליים שניתן לדחוף אותן תחת המושבים האחוריים. הרצפה כצפוי מפלטפורמה חשמלית, שטוחה לגמרי. יש משענת יד בסיסית עם צמד מחזיקי כוסות, יש פתחי מיזוג כאמור, יש שני שקעי USB-C שמוסלקים בצורה אלגנטית בגב משענות המושבים הקדמיים ויש גם את אותה איכות חומרים פשוטה שחייבת להרוס את האידיליה.
תא המטען ראוי בהחלט עם 460 ליטר, רצפה בשני גבהים, שני תאים קטנים בצדיו, תאורה, אך רק וו תליה בודד וארבעה ווי עגינה ממש פשוטים. ניכר היכן חסכו. אגב, אין גלגל חלופי ואנחנו תמיד מציעים שיהיה אחד, כי ברגע האמת, בו אתם בשום מקום ועם קרע בצמיג שלא ניתן לסדר עם ערכת ניפוח, אז אתם מעריכים את זה. וכן, זה לא שיש הרבה מצבים כאלה היום. ועדיין. רגע, יש גם תא מטען קדמי בנפח 25 ליטר. שזה קצת כמו עוד תא ככפות מלפנים, יעיל לכבלי הטענה או לסתם חפצים שלא תרצו "שירוצו" בתא המטען הגדול.
על ביצועים ועל טווח
כאמור, לקיה EV3 יש מנוע קדמי בהספק של 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים ויש כאן את הסוללה הגדולה, בקיבולת של 81.4 קוט"ש. בכל הנוגע לתאוצה, הנתון הרשמי עומד על 7.5 שניות מעמידה למאה קמ"ש, לא משהו יוצא דופן בעידן הנוכחי, אבל המספרים היבשים לא מספרים את הכל. שכן, המצב יותר מראוי עם תאוצה החלטית אך לא מדי, חזקה אך לא כזאת שמאתגרת את בקרת המשיכה ובטח לא כזאת שעושה לא נעים בבטן. לא פעם אנחנו מתריעים על מכוניות שהן חזקות מדי וזה למשל רכב שלא תחששו לתת לילד שלכם. כי תאוצה חזקה ברכב שקט, מתעתעת ובהיסח דעת או מחשבה, ניתן בקלות לחשוב שאתם במהירות הגיונית יותר, כשאתם לא. בכל מקרה, עקיפות מבוצעות בקלות, גם כאלה מרובות משתתפים בכביש בינעירוני ועד למהירויות שדי בטוח ייגמרו בקנס.
טווח הנסיעה המוצהר עומד על 589 ק"מ ומהירות הטעינה המרבית על 150 קילוואט כשזו הביתית הינה תלת פאזית. בפועל הצלחתי להגיע לטווח של כ-450 קילומטרים במבחן, כשבנהיגה רגועה יותר הצלחתנו להגיע לכ-500 קילומטרים. מהירות הטעינה במבחן לא היתה גבוהה מ-120 קילוואט, במספר עמדות טעינה כשברוב הזמן היא עמדה על כ-105 קילוואט. ויש כאן המון סוללה למלא.
על נוחות, איכות ועל איפה לא
נוחות הנסיעה בעיר טובה בהחלט, בטח ביחס לרכב חשמלי בסגמנט. בטח ביחס לכאלה שמגיעים מסין וכאן מדובר כאמור על רוב השוק. זה לא שלא מרגישים את המשקל שמדגדג את שני הטונות בעיקר בתנודות שלה בכביש גלי, אך ביחס לסגמנט ובפרט לחשמליות, נוחות הנסיעה טובה ממש. לא נרשמה התרסקות בבורות וזה מרשים במיוחד לאור חתך צמיגים שאינו גבוה (215/50-19). על מקטע כביש מרובה טלאים ועם שינויי גבהים ובורות, הפגין הרכב מוצקות וספיגה טובה גם ביחס לרכבי פנאי עם יחידת הנעה קונבנציונלית, כאלה שמתליהם לא צריכים להתמודד עם עודף משקל. פסי האטה נעלמים תחת גלגלי ה-EV3, ברמה מרשימה גם ביחס לטובי הסגמנט. נקודות טובות נוספות הן קוטר הסיבוב הקטן יחסית ודוושת בלם עם משוב מוצלח.
בכביש בינעירוני המצב כצפוי, טוב עוד יותר עם ריסון מרכב ראוי למעט בכביש גלי במיוחד. בידוד הרעשים סביר בהחלט, עם רחש רוח שנשמע במהירות תלת ספרתית ורעשי הכביש שמבודדים משמעותית טוב יותר. אם יש משהו שהפריע לאיכות הנסיעה אלו מערכות הבטיחות, כשההתראה על עייפות הנהג, הגיעה למבחן עם עודף מוטיבציה...
בכביש המפותל. ההתנהגות בטוחה למדי. הישבן נטוע גם בפרובוקציות קלות והקצב מהיר יחסית. זהו בן לוויה ראוי לנהיגה מהירה פלוס, אך לא אחד שיעניק לך חיוך, אם כי בהחלט לא כזה שיוריד לך אותו. וזה כבר שיפור עצום ביחס לרוב המתחרים.
שביל. זה רכב פנאי ששוקל כמעט שני טון, עם הנעה קדמית. מראש נקודת הפתיחה כאן מובילה היישר לשביל כבוש שלא בעונת החורף. הצמיגים נמוכי החתך לא עוזרים בנוחות הנסיעה בשביל ולא בשקט הנפשי כשאין גלגל חלופי. השטח במקרה הזה, צריך להיות טיפוס מדרכה.
סיכום
קיה EV3 הוא רכב פנאי שאמנם אינו מציע את עושר האבזור או הגודל של אלו המגיעים מסין, גם לא את אותה איכות חומרים שעל גבול הפרמיום. הוא אפילו לא קרוב. לא דלת תא מטען שנפתחת חשמלית ולא אוורור במושבים, למשל. אבל הוא מציע דברים חשובים יותר שלא נמדדים במפרט יבש - איכות הנסיעה טובה יותר ובפער, הנדסת האנוש מוצלחת למדי, המושבים נוחים מאוד ולכל זה מתווסף טווח נסיעה יותר מראוי. המחיר כאמור, עומד על 187 אלף שקלים, תחתיו יש משפחתיות מסורתיות עם הנעה היברידית, מולו ישירות יש את הסיניות שמציעות ממדים דומים או רכבי פנאי גדולים מעט יותר עם יחידות כוח קונבנציונליות. אם נשווה תפוחים לתפוחים ונהיה מעט פחות מעודנים, אז בחיי היומיום קיה EV3 אולי מציע פחות באבזור ביחס לסיניות, אבל הוא אפוי הרבה יותר כשהוא מציע יותר באיכות הנסיעה ובהנדסת האנוש. ועוד לא דיברתי על הטווח.
קיה EV3 השאלות החשובות
מהו קיה EV3 ולמה הוא דגם משמעותי?
קיה EV3 הוא קרוסאובר חשמלי קומפקטי, שזכה בתואר "רכב השנה בעולם" ו"רכב השנה החשמלי". הוא מחזיק ב־60% ממכירות קיה באירופה ונחשב לאחד משלושת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר שם.
כמה עולה קיה EV3 בישראל?
גרסת ה־Executive LR עם סוללת 81.4 קוט"ש עולה 186,900 ש"ח. גרסאות זולות יותר מתחילות ב־165,000 ש"ח לגרסת EX וב־170,000 ש"ח לגרסת Premium.
מה טווח הנסיעה הרשמי והמעשי של קיה EV3?
הטווח המוצהר עומד על 589 ק"מ (WLTP), אך במבחן דרכים אמיתי בישראל נמדד טווח של 450 ק"מ – ובנהיגה רגועה אף כ־500 ק"מ.
איך קיה EV3 לעומת מתחרים סיניים דוגמת ג’ילי EX5, לינק אנד קו 02 ואיון V?
ה־EV3 קצר מהם בכמה סנטימטרים, אך מציע טווח נסיעה ארוך בהרבה (589 לעומת 430–510 ק"מ). עם זאת, הוא יקר יותר — סביב 186,900 ש"ח לעומת 162–170 אלף ש"ח למתחרים.
אילו רמות גימור מוצעות ומה ההבדלים ביניהן?
שלוש רמות גימור:
-
EX (165,000 ש"ח): סוללת 58.3 קוט"ש, בקרת אקלים מפוצלת, שני צגים 12.3 אינץ’, תאורת לד.
-
Premium (170,000 ש"ח): מוסיפה חלון גג נפתח ומושב נהג חשמלי.
-
Executive LR (186,900 ש"ח): סוללת 81.4 קוט"ש, חישוקי 19 אינץ’ וטעינה אלחוטית.
איך ה־EV3 מתנהג על הכביש ומה רמת הנוחות שלו?
הנסיעה בעיר ובכביש בינעירוני נוחה ומרוסנת, עם בידוד רעשים סביר והתנהגות יציבה גם במהירות גבוהה. המתלים סופגים היטב, והוא נחשב נוח יותר מרוב החשמליות הסיניות.
מהם היתרונות והחסרונות של קיה EV3 לפי המבחן?
יתרונות: עיצוב, נוחות, טווח נסיעה, תפעול אינטואיטיבי, איכות נהיגה.
חסרונות: איכות חומרים בינונית, מרווח ראש מאחור, חוסר בעושר אבזור ביחס למתחרים, אין דלת תא מטען חשמלית או אוורור במושבים.
אילו מערכות בטיחות כלולות ב־EV3?
כל הגרסאות כוללות מערך מלא: תיקון סטייה מנתיב, התרעה על שטח מת, בלימה אוטונומית קדימה ואחורה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף וזיהוי שלטי מהירות.
מה תנאי האחריות ומרווח הטיפולים של הרכב?
מרווח הטיפולים הוא כל שנתיים או 30,000 ק"מ. האחריות לרכב – 3 שנים ללא הגבלת ק"מ, ולסוללה – 7 שנים או 150,000 ק"מ.
מי קהל היעד האידיאלי של קיה EV3?
נהגים המחפשים רכב חשמלי קומפקטי ואיכותי, עם טווח נסיעה ארוך, נוחות נסיעה גבוהה ותפעול פשוט — גם אם מוכנים לוותר על מעט אבזור יוקרתי לטובת תחושת שימושיות ואמינות יומיומית.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה