ליפמוטור C10 - מבחן דרכים (REEV, פלאג-אין)

בהתאם לצו האופנה המוטורית, גם ליפמוטור C10 מוצע בגרסה היברידית-נטענת; אופן הפעולה שונה, והטווח המובטח גדול יותר. מעניין ובהחלט שווה מבחן   

הכניסה הגדולה של דגמי סין, כולנו יודעים, הייתה עם רכב חשמלי. עם זאת, כאשר הדרישה לחשמליות ירדה, הפגינו הסינים כי הם יכולים להציע אלטרנטיבה מבוקשת, יעילה ולהביא אותה לשוק ללא שהות. 

ואכן, גרסאות היברידיות-נטענות רבות מוצעות כעת על-ידי יצרניות סין ואלה מגיעות משני כיוונים: על בסיס דגמים עם מנועי בעירה פנימית, כאלה שמקורם חשמלי. אותן גרסאות שונות מאלה הבאות מאירופה, קוריאה ויפן: המנוע החשמלי מייצר את עיקר ההספק, מנוע הבנזין רק מוסיף.

אם בכלל.

בנוסף להנעה היברידית-נטענת בו מנוע הבנזין מניע את הרכב – לעיתים כל הזמן, לעיתים רק כאשר הוא נקרא לדגל (מהירות, האצה) – יצרניות סיניות אחדות מציעות סידור אחר, שמקורו כבר לפני שני עשורים. מנוע הבנזין משמש רק כמאריך-טווח, אחראי רק על טעינת הסוללה ואינו מחובר כלל לגלגלים.  

הקשר, פרטים

הסידור הזה נקרא בדגמי סין גם REEV – ר"ת של Range-Extended Electric Vehicle (או EREV, בסידור מילים שונה מעט), ויש לו לא מעט נציגים. גם בליפמוטור. 

לפני שנמשיך נציין כי מותג ליפמוטור מיובא מזה שנה על-ידי סמלת – אחת משתי הנציגות של מותגי סטלנטיס בישראל. כזכור, סטלנטיס רכשה 21% מליפמוטור הסינית והייתה לבעלת המניות הגדולה בה, הקימה את 'לימפמוטור אינטרנשיונל', בה יש לה 51% והיא המשווקת את רכבי היצרנית בכל העולם שהוא לא סין, גם פונה להרכבת מכוניות וייצור סוללות באירופה. 

דגם הפנאי בגודל בינוני C10 הוצג ב-2023 וב-2024 נוספה לו הגרסה ההיברידית-נטענת. הבסיס הוא הפלטפורמה ליפמוטור 3.0, והממדים זהים; בסיס הגלגלים 282.5 ס"מ, האורך 474 ס"מ, הרוחב 190 ס"מ והגובה 168 ס"מ. שינויים קלים בהטענה ובמשקל: נפח תא המטען ירד ב-35 ליטר ל-400 ליטרים והמשקל נמוך ב-55 ק"ג ל-1925 ק"ג.

גם ההנעה ללא שינוי: מנוע חשמלי יחיד המורכב מאחור וזה מייצר 215 כ"ס ו-32.6 קג"מ – אבל הביצועים כן: 8.5 שניות ל-100 קמ"ש ועד 170 קמ"ש; בחשמלי: 7.5 שניות ואותה מהירות מרבית.

הרכב הנבחן

energy_2.svg
ליפ מוטור C10
ליפ מוטור C10 פלאג-אין הייבריד, Design
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • צריכת דלק - ממוצעת (ק"מ/ליטר)
    צריכת דלק - ממוצעת
    צריכת הדלק המשולבת לפי נתוני יצרן. כמה קילומטרים תוכלו לנסוע בכל ליטר של דלק
    250
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    8.5
  • יתרונות
    ממדים, מרחב, טווח
  • חסרונות
    תפעול והנדסת אנוש, אופי יחידת כוח, נוחות נסיעה, כיול הגה ובלמים

השינוי הגדול מוצא ביטוי בחזית. שם, ובמקום תא המטען החשמלי הקדמי המקובל בחשמליות רבות, שוכן מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר המייצר 95 כ"ס, מגיע מדונגפנג ומקורו בסרס. מנוע זה משמש כמחולל זרם (גנרטור), הוא טוען את הסוללה ואינו מחובר לגלגלים כלל, חיסכון של ממש גם בעלויות הפיתוח והייצור, גם במורכבות. 

לסוללה אנרגיה של 28.4 קוט"ש, נתון גדול מאשר ברוב הגרסאות הקרובות, וזו מעניקה טווח של 145 ק"מ ללא טעינה וגדול משמעותית מרוב המתחרים. ומכיוון שהרכב נטען בנהיגה על-ידי מנוע הבנזין, אז עם מכל מלא וללא תדלוק מדובר ב-970 ק"מ. לסוללה טעינה מהירה בהספק של 65 קילוואט. 

ליפמוטור C10 בגרסת REEV מוצע ברמת האבזור 'לייף' שמחירה 185,000 שקלים וב'דיזיין' ב-190,000 שקלים, והיא זו שלקחנו למבחן.

_DSC0696-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

ליפמוטור C10: העיצוב

בכל הקשור לעיצוב החיצוני, גרסה זו זהה לזו החשמלית, והפריט היחיד השונה הוא פתח מכל הדלק בצד ימין. C10 הוא דגם פנאי שעיצובו גנרי, הביצוע סולידי, החזית אינה מודגשת – אבל שילוב הממדים, הפרופורציות, מכסה המנוע השטוח, החזית הניצבת והמופע הכולל החסון למראה יוצרים רכב רב-נוכחות ומכובד למראה. יצוין כי ידיות הדלת הנסתרות אינן נשלפות אוטומטית וזה קצת פחות נוח. 

_DSC0709-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

סביבת נהג, נוסעים

סביבת הנהג זהה לחלוטין, וגם בה השינוי היחיד קשור למנוע הבנזין, כאן מד הסל"ד –הדרך היחידה לגלות שמנוע הבנזין עובד – ומדחום המנוע. במחוונים אין חיווי לכך שהמנוע פועל, וחבל, כי מן הסתם יהיו כאלה שירצו בכך. 

סביבת הנהג סולידית ומוצקה ועיצובה נעים לעין. לא כולם אהבו את הגוונים של דמוי העור החום, אבל וכמו גג הזכוכית הגדול שיש לו סגירה טובה – אלה יוצרים חלל אוורירי לתחושה. 

סביבת הנהג נקייה ממתגים ובהתאם תפעול המערכות נעשה דרך הצג המרכזי – גם כאלה שבהחלט זה לא נכון עבורן. בקיץ הלוהט זה מתחיל בכיוון פתחי המיזוג, ואלה וכמו מראות הצד נשלטות דרך הצג – בהחלט לא נוח ובימים החמים פיזור הקור אינו מצטיין. 

במרכז צג גדול ("14.6) שאיכותו טובה אך בימי שמש יוקדים הוא אינו מספיק קריא וההשתקפויות מפריעות. לא תמיד הצג מגיב היטב למגע אצבע מה שבלט במערך הרדיו הבעייתי. אני מיושן, אבל הבטחתי לזוגתי להיות קשוב למקרה שנדווח על עוד כטב"מ מתימן – והקליטה גרועה ונרשם קיפוץ מעצבן בין תחנות (לרוב גלשנו לכיוון הפלסטינאי) ועוד. כרגיל בסין זה ייפתר בעדכון התכנה הבא (האחרון כנראה קלקל את הרדיו).  

_DSC0673-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

המחוונים גדולים מהמקובל בדגמי סין, אך תצוגת המידע אינה מספקת. הסינים אוהבים תתי-תפריטים ויש לכך ביטוי כאשר שיקוף הסלולר פועל. ל-C10 היו אמורים להגיע ממשקי צימוד מקוריים אך זה לא יקרה – כך שנצטרך להסתפק בהתקנה מקומית, ולמרות ששופרה היא עדיין אינה מצטיינת ומסרבלת מעברים בין מצבי מידע ותפעול לבין הוויז שתופס את מלוא המסך. הדבר בולט כאשר רוצים לקפוץ למחשב הדרך (גם כדי להבין מתי מנוע הבנזין פועל) או לתפריט אחוזי סוללה; ברכב כזה נחמד לראות פרטים טכנולוגיים.  

כרגיל בדגמים סיניים, מערכות ההתרעה מגזימות באזהרות על חוסר ריכוז, גם כאשר זה נגרם בגלל הצורך בקשר עם המסך, ותיקון ההיגוי שעודן עדיין פעלתן; נדרש זמן לנתק אבל המצב טוב משמעותית מאשר עד כה. הסינים מקשיבים, וכעת ניתן לתכנת לחצן מההגה לניתוק ההפרעות.

_DSC0773-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

מושב הנהג המאוורר, תפעולו חשמלי אך זה אינו נוח בגלל שאין תמיכה מתכוונת לגב התחתון. תנוחת הנהיגה הגבוהה הולמת והמושב שאמור לסייע לכניסה עם הזחה לאחור, לא תמיד חוזר לאותו מקום.  

המרחב מאחור מרשים והמרווחים טובים מאוד. תא המטען נראה גדול ממה שעולה מהנתון הבינוני, גם אם הרצפה גבוהה. 

_DSC0767-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

מנוע וביצועים

עם תחילת הנסיעה התחושה המתקבלת דומה לזו שבאח החשמלי וההבדל קטן. הביצועים מעט פחות נמרצים, וכך גם הנתונים, בגלל תכנות שונה במערך הניהול. נזכיר שגם בגרסה החשמלית הכושר נאות אך לא עוצר נשימה. חלק מהתחושה ביחס לביצועים נובע מכך שהמצערת אינה חדה לתגובה, והדבר מפריע גם בשבילים ובזחילות חניה.

הדבר העיקרי בגרסה זו הוא הטווח. הטווח המוצהר כאמור הוא 145 ק"מ, אבל הרכב מתוכנן כך שמנוע הבנזין ייכנס לפעולה כאשר הסוללה מגיעה ל-25% סוללה, כלומר, לכל היותר טווח של 100 עד 110 ק"מ בחשמל בלבד וללא פעולת מנוע הבעירה. אם מתעקשים על נסיעה חשמלית מרבית במצב ייעודי לכך, ניתן להוסיף עוד כ-10-15 ק"מ. במצב זה הביצועים יורדים באופן משמעותי, ויש לכך ביטוי בעיקר במצבי עומס (עליות, עקיפה). כך או כך אלה טווחים גדולים ומרשימים.

ליפמוטור C10

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

נסיעה מנהלתית לצפון ים המלח נתנה הזדמנויות לבחינה מעשית של הטווח. כמובן ש"מפלס החשמל" הידלדל בעלייה הארוכה לירושלים אבל הוא לא נגמר, ואת מה שהפסדנו הרווחנו בירידה הממושכת בהרבה. הצלחנו להגיע לאזור קליה/עינות צוקים, מרחק של 112 ק"מ, בחשמל בלבד – זה בהחלט מרשים, בייחוד בכביש בין-עירוני. 

גם הדרך חזרה הייתה מעניינת. בהתחלה הרכב שמר על כושר נאה ופעולת מנוע הבנזין כמעט לא הורגשה. כשצריך לעקוף ורוצים יותר כוח נראה שהמנוע עולה דרגה או שתיים בסל"ד, אבל כאשר מתחילה העלייה הארוכה לכיוון ירושלים הפעולה של יחידת הכוח מאומצת יותר, ומנוע הבנזין עובר 3000-3500 סל"ד כדי להספיק לספק חשמל לסוללה. במצב כזה התוצאה קצת מאכזבת – אבל אל ייאוש, מי שנחלץ לעזרתנו הוא מצב 'הספק +' בו המנוע מטפס לסל"ד גבוה יותר (עד קרוב ל-5000 סל"ד), כך שהוא מייצר הספק גבוה יותר המאפשר לטעון את הסוללה באופן יעיל כנדרש; גם יתרת העתודה של הסוללה מגויסת, וזו יורדת במקרים נדירים ל-6% ואף ל-3%, ודבר זה מורגש.

השוואת מתחרים

מנוע הבנזין יישמע באופן שמזכיר כזה המשולב לתיבה רציפה, אבל הביצועים טובים משמעותית ומכובדים לכשעצמם. פה ושם בעלייה חשים במשחק "הלוך חזור" בקצב (האטה והאצה) לצד שינויים בסל"ד, אבל זה לא קורה הרבה. בניגוד לשאון תחת עומס, בנסיעה מישורית המנוע לרוב שקט ובעיר לא מרגישים שהוא פועל. העובדה שאין לחצן דימום אומרת שלעיתים הוא ימשיך לעבוד עד שהרכב ננעל.  

למערכת ההנעה ארבעה מצבים – 'חשמל', 'חשמלי +', 'בנזין', הספק +' – ואליהם מצטרפות התרעות על סוללה חלשה שעומדת להיגמר; אל דאגה, לא משפיע בפועל. על הצג מופיעות שאלות/המלצות איך להמשיך; ראינו אפשרויות מסוג זה בדגמים סיניים אחרים – ולטעמנו נהג לא אמור להתמודד עם זה, בוודאי בזמן נהיגה. הפתרון הנכון הוא בחירת מערכת, וזה ממילא מה שקורה; עדיף שהרכב יגיב לפעולות הנהג ולא ידרוש ממנו לשנות מצבים בזמן נהיגה לביצועים משופרים. 

במהירות אופיינית בכביש 6, גם בתוואי מאמץ, אומצים מנוע הבנזין לגם כ-12 ק"מ/ל'. בכל אופן, ביום אחד בו עברנו 352 ק"מ הצריכה הייתה 17.6 ק"מ/ל' וביום עם 256 ק"מ נרשמו 19.4 ק"מ/ל'. צריכת הדלק משתנה לפי סוג הנהיגה והכביש, ועם טווח חשמלי כה גדול ניתן להגיע לימי נסיעה רבים מבלי שמנוע הבנזין יותנע. כידוע, הנסועה היומית הממוצעת בישראל היא כ-50 ק"מ, כך שטעינה מלאה מאפשרת נסיעה בחשמל בלבד למשך יומיים. 

בעמדה הטעינה המהירה ההספק היה טוב, אך לקראת הסוף זה הפך איטי ממש.

_DSC0715-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

נוחות, התנהגות

אנשי סטלנטיס מציינים כי מזראטי בכבודה סייעה בכיול המתלים, אבל כמו ב-C10 החשמלי נוחות הנסיעה בעיר אינה מצטיינת. הרכב מסתדר עם שיבושים קטנים וצולח אותם באופן נעים אך שילוב שיבושים גדולים או מעבר על פס האטה נוטים להקפיצו והדבר מאוד מורגש. גם מחוץ לעיר רצף שיבושים מוציא את הרכב משלוותו אך ריסון התנודות טוב. רעשי הרוח והכביש בולטים. בנסיעת שבילים פעולת הבולמים נוקשה אבל הרכב סולידי בהתנהלותו.

בניגוד לרוב הכלים הנטענים בארץ, לליפמוטור הנעה אחורית והמשמעות היא כי התפוקה אינה מפריעה להיגוי. למרות שהנתונים אינם מרשימים, ובכלל שהמומנט הנאה מוגש במלואו כבר בסל"ד אפס, הרכב עשוי להפגין אפילו בעיר שההנעה אחורית וכי בפניות איטיות נוצר היגוי יתר, מעודן ונשלט.   

_DSC0689-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

התחושה היא שההיגוי שופר, אך זה עדיין אינו חד, השינוי במשקל אינו הדרגתי בהפניה ועם זאת התגובות מדודות למדי. גם איכות הבלימה שופרה אך היא עדיין אינה מדויקת והרכב והמערכת נועלת מוקדם יחסית את הבלמים, ביחוד מאחור. הבלימה הרגילה והרגנרטיבית אינה מספיק עקבית, ועלולה להיחלש בהפניה מסוימת של הרכב. 

חבל שכדי לבחור בין שתי דרגות הבלימה הרגנרטיבית (שאינה חזקה) צריך להיכנס לתפריט מצבי הניהוג. 

_DSC0730-min.jpg

צילום: אלי שאולי

לקבלת הצעת מחיר

תמורה למחיר

הסינים מסתערים בגלים, לדגמים למיניהם נוספו גרסאות היברידיות-נטענות, ומספר המשתתפים גדל בהתמדה. בכולן המנוע העיקרי הוא החשמלי, בחלקן מנוע הבנזין משמש רק כמאריך-טווח. 

ליפמוטור C10 בגרסת EREV נראה טוב, סביבת הנהג עשויה היטב ועשירה באבזורה, הוא מרווח בפנים, מוסיף ביצועים ראויים, ועל כך יכולת דינמית ראויה – ומעל לכל: מציע טווח חשמלי מכובד ביותר, צריכת דלק טובה. וגם כסף: בנסיעה ממוצעת חודשית (1500 ק"מ), מחיר הצריכה בחשמל בלבד הוא 280 שקלים. לחובתו, הנדסת אנוש בינונית, נוחות נסיעה נוקשה מדי בעיר. דעיכת התפוקה עם סוללה כמעט ריקה מורגשת במצבים מסוימים ובאחרים פחות.

סיכום

הרבה ממה שנאמר על הרכב נכון ביחס לדגמים סיניים אחרים בכלל, בז'אנר ההנעה הזה בפרט – אבל כאן, גם עם סוללה וטווח גדולים משמעותית מהמקובל, בא ועולה תג המחיר; זה עומד על 185,000-190,000 שקלים, קרוב למתחרים ישירים – אלא שאלה קטנים מ-C10 כדי קטגוריה אחת, מה שמעניק לגרסה זו תמורה טובה ונאה.

ליפ מוטור C10 פלאג-אין הייבריד: השאלות החשובות

בניגוד למכוניות פלאג-אין רגילות, מנוע הבנזין בליפמוטור C10 משמש רק כמאריך-טווח (גנרטור) ואינו מחובר לגלגלים כלל. ההנעה היא חשמלית בלבד, והמנוע רק מטעין את הסוללה.

0

מנוע חשמלי אחורי מפיק 215 כ"ס ו-32.6 קג"מ, מאיץ ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומגיע ל-170 קמ"ש. בגרסה החשמלית לחלוטין הביצועים מעט טובים יותר (7.5 שניות).

0

קיבולת הסוללה היא 28.4 קוט"ש – נתון גבוה מהמקובל – ומעניקה טווח חשמלי של עד 145 ק"מ, או בפועל סביב 100–110 ק"מ לפני כניסת מנוע הבנזין לפעולה.

0

בשילוב פעולת מנוע הבנזין, ניתן להגיע לטווח כולל של כ-970 ק"מ ללא טעינה או תדלוק.

0

כן, ל-C10 טעינת DC אולם בהספק נמוך של 65 קילוואט, לקראת סיום טעינה הקצב הופך איטי.

0

תא הנהג מעוצב היטב, עם צג מרכזי גדול ("14.6) ותא נוסעים מרווח. עם זאת, רוב הפונקציות נשלטות דרך המסך, כולל פתחי מיזוג ומראות – דבר שפוגע בנוחות התפעול.

0

הנסיעה בעיר מעט נוקשה, במיוחד על שיבושים ופסי האטה, אך מחוץ לעיר הרכב יציב ומרוסן. רעשי כביש ורוח מורגשים, אך ההתנהגות הכללית סולידית.

0

בממוצע, נמדדו בין 17.6 ל-19.4 ק"מ לליטר, בהתאם לסוג הדרך. בנסיעות עירוניות קצרות ניתן לנסוע ימים רבים על חשמל בלבד.

0

בנסיעה ממוצעת של 1,500 ק"מ בחודש, עלות צריכת החשמל בלבד נאמדת בכ-280 שקלים.

0

הדגם מוצע בשתי רמות גימור – Life (185,000 ש"ח) ו-Design (190,000 ש"ח). המחיר קרוב למתחרים כמו צ'רי טיגו 7 פרו פלאג אין, אך הליפמוטור גדול מהם ומציע טווח חשמלי עדיף, כך שהתמורה טובה יותר בהיבט זה.

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.