מקסוס מיפה 9 – מבחן דרכים
על גבי רוחות המזרח מגיע מיפה 9 לישראל, מחזק מאוד סגמנט צנוע במשתתפים. בדקנו מה מציע המיניוואן החשמלי והזול מסוגו לשמונה
עם כניסתו לישראל, מקסוס – מותג כלי הרכב היותר-גדולים של תאגיד הרכב הסיני SAIC הסיני, בין השאר הבעלים של מותג MG – הגדיל את היצע המיניוואנים בישראל בכמעט פי שניים. עד כה היו בסגמנט זה שלושה דגמים – כעת נוספו שניים לסך של חמישה.
סגמנט המיניוואנים – פעם (ומאמצע שנות השמונים) הדבר הגדול של עולם הרכב – מצומצם כיום. את כלי הרכב עתירי המרחב למשפחה החליפו דגמי פנאי שהקטינו אותו מאוד החל באמצע העשור הראשון של המאה. דגם שהוא רק להולכת אנשים אינו מושך כמו רכב פנאי המציע, בין השאר, גם מעטפת שימוש רחבה יותר הנמצאת מעבר לכביש. יתרונות המרחב (בכל זאת), הכניסה והיציאה העדיפות במיניוואן פחות מושכים.
במדינות מזרח אסיה – סין, טאיוואן, יפן, תאילנד – ישנה הערכה רבה לכלי רכב כאלו. ענייני שטח מעניינים פחות, יעילות ושימושיות יותר, והדור החדש של מיניוואנים ענקיים שמקורם בסין מפגין כי לכלים אלה מקדם כניסה ומופע שרד נכבדים ביותר
היבוא המסיבי מסין הביא איתו, בין היתר, גם דגמים כאלו, ובישראל יש להם שוק ראוי; ממוצע הנפשות במשפחה גדול יחסית, חלק ניכר מהן מהמגזר הדתי, כך ששיקולים של סופ"ש בשבילים חשובים פחות, יתרונות המיניוואן משמעותיים הרבה יותר.
למקסוס מענה כפול בסגמנט המיניוואנים: מיפה 7, מיפה 9. השניים חולקים רצפה ומכלולים אך נבדלים בגודלם ובסידור ההושבה, ולמיפה 9 אפשרות ייחודית ל-8 מקומות. מיפה 7 כבר נבחן, כעת תורו של הגדול יותר.
פרטים
מקסוס מיפה 9 הוצג בנובמבר 2021, תחילה עם מערכת הנעה חשמלית, בהמשך גם עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר ומערך היברידי-מתון; בישראל מוצעת רק הגרסה החשמלית.
ל-9 בסיס גלגלים באורך 320 ס"מ ומרכב באורך 527 ס"מ, רוחבו 200 ס"מ וגובהו 184 ס"מ. אלו ממדים גדולים משמעותית ביחס ל-7, דומים יותר לאלו של קיה קרניבל (המעט קטן ביחס ל-9) וזהים כמעט לגמרי לאלו של וויה דרים (היקר ב-60%). ממדים דומים יש גם ליונדאי סטאריה שיש לו 9 מקומות ישיבה ויש לו נטייה מסחרית.
המנוע מייצר 245 כ"ס ו-35.7 קג"מ וההנעה קדמית. הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-185 קמ"ש. המנוע ניזון מסוללת 90 קוט"ש, זו מעניקה טווח מוצהר של 433 ק"מ, הספק הטעינה המהירה הוא 120 קילוואט, זה של הביתית 11 קילוואט.
יבוא מקסוס החל בישראל באמצעות צ'יינה מוטורס וכיום נעשית הפעילות בהקשר הזה על-ידי UMI ואוטו חן. מחיר מיפה 9 אצל שתי היבואניות קרוב, אלא שלפי האתר של UMI דגם זה מוצע כיום רק בעסקאות 0 ק"מ.
לכן, ההתייחסות למחירים היא לפי אוטו חן, שגם סיפקה את הרכב שנבחן: מ-271,000 שקלים לגרסת 8 מקומות הבסיסית ('עלית') ועד 350,000 שקלים לגרסת 7 מקומות מהודרת ('פרמיום'). מחיר רכב ההדגמה – 8 מקומות, רמת אבזור 'לקשרי' הגבוהה בסידור הזה – 300,000 שקלים.
ההבדלים בין רמת האבזור הבסיסית לאמצעית, בגרסה עם 8 מקומות, כוללים, בין היתר, חישוקי "19, מערך צילום היקפי, גג שמש חשמלי (כפול), תאורת אווירה, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, דלתות הצד ולמושבים הקדמיים, מערכת שמע משודרגת. ברמת האבזור הבכירה – 'פרמיום', עם 7 מקומות – מושבים משודרגים מלפנים הכוללים חימום, אוורור, עיסוי וזיכרונות מלפנים ומושבי קפטן בשורה השנייה שיש בהם חימום, אוורור, עיסוי, מצב אופקי לשינה וגם מגש מתקפל.
הרכב הנבחן
עיצוב, נראות
מיפה 9 הוא כאמור רכב גדול,, ועיצוב החזית האטומה, הניצבת והמוגבהת בגרסה החשמלית מדגיש זאת, ממש כמו פתח האוורור הענק למטה וחגורת יחידות התאורה למעלה. בפרופיל בולט בעיקר החלק האחורי שאינו נראה כהמשך, וגם זה מדגיש את גודל הרכב. מאחור שמשה גדולה מאוד, וגם היא מכריזה כי מדובר ברכב לא קטן. חישוקי "19 הגדולים למדי נראים קטנים יחסית בגלל המרחק שבין קצה הצמיג לבית הגלגל. מיפה 9 אינו מבריק בעיצובו, אבל הוא נאה יחסית והודות לממדיו בהחלט מרשים.
סביבת נהג, חלל נוסעים
סביבת הנהג הותירה אותי עם רגשות מעורבים. מצד אחד, המרחב גדול, מושב הנהג מוצלח (חרף תמיכה צידית חסרה) וסידור המחוונים והמתגים מזכיר יותר דגמים 'מערביים' מאשר דגמים סיניים. יש ממשק צימוד אלחוטי לקארפליי, משטח הטעינה יעיל.
מנגד, גם אחרי התנסות של כ-48 שעות וכ-1200 ק"מ, תפעול הרכב דרך המסך נשאר מסורבל. דוגמאות, רשימה חלקית: כיבוי/הדלקת הרכב (כמו-גם תפעול אורות הדרך) נעשים מתפריט משני; בקרת שיוט מופעלת דרך בורר ההילוכים, התפעול השוטף שלה נעשה מגלגל ההגה והיא מתריעה בכל פעם שהיא מתבטלת; שליטה בעוצמת השמע רק מההגה; מצלמות צד הפועלות בזמן איתות (ומחלישות את המוסיקה) שלא ניתן לכבות; איכות התמונה נמוכה, אך התצוגה שלהן גדולה יחסית. כבר פגשתי ממשקים גרועים יותר, אבל זה במיפה 9 לא מספיק טוב וזה מטריד במקרה הטוב בעייתי במהלך נהיגה במקרה הרע. לפחות יש לחצנים (מגע) לחזרה לתפריט הראשי במסך כמו-גם שליטה (חלקית) במערכת המיזוג. למסכים שוליים עבים היוצרים מופע מיושן וכל שקעי הטעינה הם מסוג USB-A.
בכל הקשור לאיכות הייצור, יצוינו חומרי דיפון פשוטים, המורכבים ומגומרים באופן בינוני לרוב - יש מקומות שמורכבים ומגומרים טוב (דיפון דלת, למשל) ויש כאלה שפחות (קונסולה מרכזית, סיפון מחוונים, פתחי וילונות בשורה השנייה). במהלך המבחן נשמע רעש לא תקין מכיוון גג השמש הקדמי (בזמן שהיה סגור).
הכניסה לשורה השנייה מעולה; דלת צד חשמלית נפתחת ומפתח הכניסה עצום, וידית אחיזה צידית גדולה מאוד עוזרת גם למתקשים. ליושבים במושבים הקיצוניים גם הדום לרגליים, המושבים עצמם נוחים ומזכירים את הקדמיים. ליושבים שם מערך שליטה על בקרת האקלים (פתחי אוורור צידיים-עיליים) ועל פתיחת גג השמש. פחות אהבנו שאין שקעי USB לטעינה כמקובל, אבל כן יש שקע 220 וולט אחד, שזה נחמד אך לא מספק. המושבים נפרדים אך נטולי מנגנון הזחה.
מנגנון קיפול המושבים נועד בעיקר בשביל לאפשר גישה לשורה השלישית; המנגנון עצמו מסורבל - מצריך שתי פעולות וכיפוף פיזי של המושב הכבד. הכניסה לשורה השלישית נוחה והמרחב שם גדול מאוד. בשונה מהשורה השנייה, את מושבי השורה השלישית ניתן לכוון לפנים-אחור (הזחה של הספסל כולו) ויש אפילו שקעי טעינה. למרבה הצער המושבים בשורה השלישית לא נוחים, ניכר כי מדובר בספסל פשוט יחסית, עם בסיס ומסעד לא מוצלחים. מושב מס' 8 (אמצעי) יתאים לכל היותר לילד מתבגר.
לתא המטען נפח של 466 ליטרים – בהחלט נתון נאה לרכב עם שלוש שורות מושבים; זה ניתן אף להגדלה באמצעות הזחת השורה האחרונה וטווח השינוי גדול. המושבים כולם ניתנים לקיפול ליצירת מפלס אחיד, אך זה גבוה בהרבה ביחס לרצפה.
מנוע, ביצועים
המנוע מבצע את עבודתו כראוי – הוא שקט וחזק, ללא העוצמה המתפרצת המאפיינת לא פעם מנועים חשמליים. כאן יש לשנע 2.5 טון לפני נוסעים, אבל הביצוע משכנע בהחלט, ונתון האצה של 6.2 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש מלמד על כך. יש לציין כי מערכת הבלימה הרגנרטיבית מורגשת (ומעצבנת) כבר במצבה החלש ביותר, ובמצב החזק ביותר אינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת.
הבעיה הגדולה צריכת האנרגיה המוגזמת, המסתכמת בסופו של דבר בטווח של כ-300 ק"מ בפועל – 30% פחות מאשר הטווח המוצהר (433 ק"מ) ל-3.3 ק"מ/קוט"ש. הצריכה נשארה קבועה לאורך רוב המבחן, גם אחרי קטעים ארוכים שבהם השתמשנו בבקרת השיוט האדפטיבית.
חיווי מצב סוללה מוצג רק לפי טווח הנסיעה שנשאר ומוצג באחד משני פרמטרים, גם לפי תקן סיני, גם במצב 'דינמי' המשקף טוב יותר את הצריכה בפועל. חיווי באחוזים מוצג רק במסך המרכזי בתת-תפריט שאינו ממש קשור.
הספק הטעינה המהירה בפועל היה בהתאם למובטח במפרט (120 ק"ו), וזמני הטעינה נעו מ-35 דקות (מ-36% ל-81%) ועד 69 דקות (מ-28% ועד 97%), וזה קצב סביר בהחלט, בייחוד עד גבול ה-80%. כאן יצוין כשל תכנוני: לא ניתן לפתוח את דלת הצד השמאלית בזמן טעינה, מכיוון שמחבר הטעינה חוסם את נתיב תנועתה.
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה טובה, לא מצטיינת. הבולמים לכשעצמם רכים, אבל לא בהגזמה. כושר ספיגת השיבושים מרשים, אבל פעולת החזרה של הבולמים אינה נשלטת והדרגתית, והמרכב סובל מנדנוד-יתר, בעיקר במעבר על כביש גלי. בידוד הרעשים יעיל.
היכולת הדינמית של מיפה 9 מתקבלת על הדעת עבור סוג כזה של כלי רכב. אותה רכות סבירה גם בעומס דינמי, ורמת האחיזה שמעניקים הצמיגים סבירה. ההגה לא ממש מוצלח: שטח מת גדול ומערכת תגבור המשתנה במפתיע; לא ברור, לא נעים.
במפרט הבטיחות מערכת לתיקון סטייה מנתיב שאינה פועלת היטב (אין מרכוז בנתיב), העמעום האוטומטי התבטל מעצמו במהלך הנסיעה (אפשר להחזיר). לבקרת השיוט מצב זחילה בפקקים הניתן לתפעול רק מעמידה – ובעיקר: היא מוגבלת עד 120 קמ"ש, ההאצה באמצעותה איטית מאוד. כאן יצוין כי למיפה 9 ציון של 5 כוכבים במבחן הבטיחות של יורו NCAP שנערך ב-2022.
שורה תחתונה
במחיר של 270,000 שקלים, מקסוס מיפה 9 הוא המיניוואן הזול מסוגו לשמונה והיחיד שהוא חשמלי. מעליו רק קיה קרניבל ויונדאי סטאריה ההיברידיים.
מיפה 9 הוא מיניוואן מרווח מאוד, עשיר באבזור, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה ואיכותה ראויות: לחובתו שתי מגרעות: הנדסת אנוש וטווח נסיעה.
מיפה 9 הוא הצעה הראויה לעיונן של משפחות גדולות, כמו-גם לחברות המעניקות שירותי הסעה ברדיוס לא מאוד גדול או בקווים קבועים. עבור אלה, יתרון האחזקה השוטפת בגלל השימוש בחשמל מוחשי ובעל משמעות כספית גדולה. האחרים, שצריכים פתרונות ארוכי-טווח של ממש בטווח מחירים זה, יפנו לדגמים בהנעה היברידית.
שורה תחתונה
במחיר של 270,000 שקלים, מקסוס מיפה 9 הוא המיניוואן הזול מסוגו לשמונה והיחיד שהוא חשמלי. מעליו רק קיה קרניבל ויונדאי סטאריה ההיברידיים. מיפה 9 הוא מיניוואן מרווח מאוד, עשיר באבזור, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה ואיכותה ראויות: לחובתו שתי מגרעות: הנדסת אנוש וטווח נסיעה. מיפה 9 הוא הצעה הראויה לעיונן של משפחות גדולות, כמו-גם לחברות המעניקות שירותי הסעה ברדיוס לא מאוד גדול או בקווים קבועים. עבור אלה, יתרון האחזקה השוטפת בגלל השימוש בחשמל מוחשי ובעל משמעות כספית גדולה. האחרים, שצריכים פתרונות ארוכי-טווח של ממש בטווח מחירים זה, יפנו לדגמים בהנעה היברידית.
כתבות אחרונות
-
מערכת אוטו, 18/12/2025 -
איתי שטיינברג, 18/12/2025מקסוס מיפה 9 – מבחן דרכים
-
אלי שאולי, 18/12/2025ג'ילי סטאריי - מבחן דרכים
-
אלי שאולי, 18/12/2025סמארט מתרחבת: דגמים חדשים והיברידיים בדרך
-
יואל פלרמן, 18/12/2025אוטו השנה של ישראל 2026 – הצביעו והשפיעו
-
ניר בן טובים , 18/12/2025לשטוף גם כשקר: למה החורף מסוכן לרכב שלכם
-
ניר בן טובים , 18/12/2025טויוטה צדקה: לא יהיה קיצור דרך לחשמל
-
קינן כהן, 17/12/2025קאן אם מאבריק R ו-X3: סיבוב מהיר בדגמי 2026
-
מערכת אוטו, 17/12/2025טויוטה ראב 4 החדש: רשמי נהיגה ראשונים