טויוטה קורולה קרוס המחודשת מבחן דרכים

שלוש שנים אחרי תחילת השיווק המקומי שלה, טויוטה קורולה קרוס מקבלת ריענון לדגם. במה נגעו, מה השאירו, איך זה נוסע ואיך קשור ארדואן למעמדה המקומי?

הרכב הנבחן

energy_2.svg
טויוטה קורולה קרוס
טויוטה קורולה קרוס (מתיחת פנים), 1.8 ל' היברידי, Active
  • החזר חודשי
    mimun-logo.png
  • צריכת דלק - ממוצעת (ק"מ/ליטר)
    צריכת דלק - ממוצעת
    צריכת הדלק המשולבת לפי נתוני יצרן. כמה קילומטרים תוכלו לנסוע בכל ליטר של דלק
    20
  • 0 ל-100 קמ"ש (שניות)
    9.9
  • יתרונות
    עיצוב, שימושיות, מרחב, נוחות, צריכת דלק
  • חסרונות
    ביצועים בעומס, ריסון מרכב בכביש גלי, איכות חומרים

כאשר הגיעה הטויוטה קורולה קרוס הייבריד לישראל בספטמבר 2022 המתה הארץ חשמליות. גם לטויוטה הייתה חשמלית, bZ4x, אבל היא הייתה בשוליים, לא רק, אבל גם בגלל המוצר והמחיר. היא הייתה בשוליים כי טויוטה, אז כמו היום, מניחה את מירב הז'יטונים שלה על הנעה היברידית. גם היום לכל יצרנית מרכזית ו/או רלוונטית היום בישראל יש לפחות היברידת אחת והיא נמצאת בליבת המוצרים שלה. וזה נכון שבעתיים אצל טויוטה שהיצע המוצרים שלה מרוצף במכוניות היברידיות לאורכו ורוחבו.

בהקשר הרחב יותר, המכונית הזו שהגיעה כמוצר משלים לקו הדגמים, הייתה אמורה להיות חלופת קרוסאובר לקורולה המשפחתית ולהתמקם בתווך שבין ה-CHR המעוצב לראב 4 הגדול והיקר ממנה. אלא שגלי ההדף מהמלחמה, שבאו לידי ביטוי בחרם ייצוא כלי רכב מטורקיה משלהי 2023, העלים מאולמות התצוגה הן את הקורולה והן את ה-CHR, וכמו צה"ל, קורולה קרוס מצאה את עצמה נדרשת ללחימה בשתי חזיתות ולמענה גם ללקוחות האלו, או לפחות לנסות לעשות זאת. 

ניסתה והצליחה. מקצת יותר מ-3,000 יחידות במהלך 2023 (שלא הייתה שנה "רגילה" אבל הייתה שנת השיווק הקלנדרית המלא הראשונה שלה), היא סיימה את 2024 עם כ-7,000 יחידות ונכון לזמן כתיבת שורות אלו ב-2025 הספיקו לעלות על הכבישים כ-6,000 יחידות. ולמרות שנתון מכירות לרוב אינו ערובה לטיב המוצר, במקרה שלה הוא מהווה ביסוס לעמידה שלה במשימה של להשאיר את טויוטה במשחק למרות הטלטלה הטורקית.

PXL_20250821_111933564.MP~3.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

עיצוב: הגוף בעבר, הפנים בעתיד

הגרסה טרום מתיחת הפנים הציגה דמיון חזותי לטויוטה ראב 4. וגם הגרסה הנוכחית עוטה חזית שמזכירה את זו של הראב 4 החדש שהוצג לאחרונה. הדגמים אינם קשורים זה לזה ומתבססים על גרסאות שונות של פלטפורמת TNGA, אבל כמו העזרה שהיא מקבלת מהשם "קורולה", כך העזרה שהיא מקבלת מהמראה של "ראב 4". מותג, הקשר, מסורת וזה. מכיוון שזו מתיחת פנים, הממדים עם 4.46 מטרים לאורך, 1.83 לרוחב, 1.62 לגובה ובסיס גלגלים של 264 ס"מ נותרו זהים. במראה החיצוני, השינויים בחזית מרעננים את ההופעה, אבל גם אלו צפויים להיות פחות מרגשים עם עוד ועוד יחידות ממנה שיעלו על הכבישים. בסך הכל מהוגן, לא מסעיר. לא עוזרים גם הקישוטים שנוספו למכונית המבחן כמו מדרגות הצד שעלותן 4,000 שקלים, אך יעילותן לא ברורה. 

634645.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

תא נוסעים: הטוב נותר, הפחות שופר

טיפול נוסף אותו עוברת טויוטה קורולה נמצא בתא הנוסעים. מהבחינה הזו השמרנות המפורסמת של טויוטה הותירה על כנם את פקדי השליטה הפיזיים במערכת בקרת האקלים. גם את הכפתורים הפיזיים של עוצמת השמע למערכת (אם כי חוגה תמיד עדיפה על כפתורי +/-). בכלל, יש פה הנדסת אנוש שתבינו אותה 5 דקות אחרי שתיכנסו לרכב ותוכלו לתפעל אותה באופן מהיר, שוטף ובעיקר בטוח יותר ממתקפת המסכים העדכנית. ישיבה בדגם טרום מתיחת הפנים מגלה גם שיפור באיכות החומרים, במראה ובמגע. גם תפעול התצוגות בלוח המחוונים הדיגיטלי פשוט יותר, במיוחד איתור התפריט לביטול בקרת הסטייה מנתיב למשל. 

424242.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

בבסיס הקונסולה המרכזית נעשה שינוי למבנה ידית ההילוכים, היא תופסת פחות מקום, מפנה אותו לצמד עריסות טעינה אלחוטית, גישה נוחה יותר לתא האחסון שם. המבנה הרבוע והמודרני בגימור פלסטיק מבריק נראה טוב, אבל גם יוצר מצע עליו רואים אבק וטביעות אצבעות. 

מציאת תנוחת הנהיגה נעשית בקלות ובמהירות, היא יכולה להיות גבוהה ושולטת אם תניעו את כיוון גובה המושב לקצה המהלך שלו (בסעיף האבזור ניגע בכך שגם ברמת הגימור הבכירה שלה הוא אינו חשמלי), הראות החוצה טובה למעט שתי הקורות הקדמיות העבות. מבחינת המושבים עצמם, המבנה שלהם עם כריות השכמות הבולטות מעניק תמיכה מצוינת בגוף בלי להיות לוחצים, הנוחות בהם לאורך זמן טובה מאוד, למי שהתעקשו לצמוח לגובה של יותר 1.8 מטרים אותן כריות עשויות להפריע.  

86867.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

במושב האחורי תקבלו מרווח רגליים נאות, בסיס גלגלים של 264 ס"מ אמנם קטן יותר ב-6 ס"מ מהקורולה ואף קטן מזה של יונדאי קונה בשני ס"מ. לזכותה מפתח דלת רבוע שמקל על הכניסה פנימה ומטיב עם מרווח הראש והתצפית החוצה ומושב ארוך מספיק כדי להושיב נוסע בוגר. לרווחת הנוסעים יש גם יציאות USB ומיזוג אוויר. 

תא המטען מציע 436 ליטרים למטען. למרות בתי הגלגלים ה"נוגסים" במבנה הרבוע שלו הוא בהחלט שימושי ומספיק למטען משפחתי פלוס. בהתאם לרמת הגימור, מצוידת הטויוטה קורולה קרוס בגלגל חלופי קומפקטי (בגרסת ה"אקטיב" הבסיסית) או בערכת ניפוח ברמות הגימור "דיינמיק" ו"אדוונצ'ר" הנבחנת. בזו בעלת גלגל חלופי מצטמצם תא המטען ל-403 ליטרים, בעיני, מחיר זעום לטובת הביטחון באביזר חשוב. מכונית המבחן צוידה בשתי תוספות מגן מושב אחורי ומשטח הגנה לרצפת תא המטען, עלותן היא 450 ו-460 שקלים בהתאמה. 

5345.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

אבזור: מה יש, מה אין

כאמור, שלוש רמות גימור לקורולה קרוס. אקטיב הינה רמת הכניסה, דיינמיק מעליה ובראש ההיררכיה אדוונצ'ר הנבחנת. רגע לפני צלילה לרשימה, נציין לפרוטוקול נתון מעניין. זוכרים את הפתיח עם השינוי בתמהיל הדגמים לאור היעדר הקורולה הרגילה מהאולמות. ובכן, מניתוח של התפלגות המכירות של רמות הגימור עולה כי בתחילת השיווק של הדגם היו רמות הגימור אדוונצ'ר הנמכרות ביותר ולאחר מכן, משנת 2024 החלוקה היא פחות או יותר שליש לכל אחת מרמות הגימור. ללמדך כי כוחה יפה גם בשוק הפרטי שהולך על רמות הגימור הגבוהות יותר, וגם על התפקיד החדש שלה כחלופת טויוטה קורולה לציי הרכב. 

ברמת הגימור אקטיב כוללת רשימת האבזור את הסטנדרט המקובל, תאורת לד, מראות חשמליות מתקפלות, חישוקי 17 אינץ', מסך 10.5 אינץ' למולטימדיה בעלת הקישוריות לאפל ואנדרואיד, לוח מחוונים דיגיטלי 7 אינץ', משטח טעינה לנייד, הנעה בכפתור, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. רמת הגימור הנבחנת עורכת בין השאר את השינויים הבאים: תאורת יום ופנסי הערפל גם הם לד, גג פנורמי, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, החישוקים עולים ל-18 אינץ', דלת תא המטען מתחשמלת, לוח המחוונים גדל ל-12.3 אינץ', ריפודי המושבים משלבים בד ועור וכן חימום. 

1756361037046~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

על פניו, רשימה נאה בהחלט. אלא שכאן נוסיף נקודה שיותר מאשר על הקורולה קרוס מאירה על כלל השוק. בעידן בו מותגים סיניים (על מגרעותיהם ורמת הביצוע הלא אחידה) מעתירים על הקונה ברמות מחירים אלו (ובפחות מהם) תועפות אבזור כמו ריפוד עור מלא, מושבים חשמליים, תאי קירור בין המושבים, מצלמות היקפיות ועוד, יש מקום לחישוב מסלול מחדש. מקומו של השם והמותג לא נעדר, ניגע בזה בהמשך. 

בתחום הבטיחות, מציעה הקורולה קרוס בכל רמות הגימור שלה את מערך ה-TTS3 של טויוטה. בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית שכוללת אפשרות לעקיפה עצמאית בהפעלת איתות, תזכורת למניעת שכחת ילדים, זיהוי תמרורי מהירות. רמת הגימור הזו מוסיפה גם התרעת רכב ב"שטח מת" ויחד איתה התרעה על פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף וזיהוי תנועה חוצה בנסיעה לאחור. בסך הכל פעולת המערכות טובה, יעילה ובהחלט מסייעת ואלו לא מהוות מטרד הדורש נטרול אובססיבי כדי לקבל נסיעה שקטה מצפצופים. 

645643.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

מנוע, ביצועים: הנעה, הנאה

בטויוטה מצייתים באדיקות למשפט הידוע "אם זה לא שבור, אל תתקן". ומותירים את מערך ההנעה ההיברידי על כנו. זה אומר שילוב של מנוע 1.8 בנזין עם יחידה חשמלית שמעבירה הספק משולב של 140 כ"ס לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. זה נוסע כמו שזה נשמע – נעים, ידידותי למשתמש המתון ולא מעבר לכך. טויוטה שצברה המון ניסיון בבניית מערכות היברידיות עדיין מחזיקה ביחידת הנעה יעילה מאוד, עם יכולות נסיעה חשמלית יפות מאוד בעיר או גלישה במהירות ביניים וכניסה חלקה כמעט לא מורגשת של מנוע הבנזין כעזר הנעה. ברוב המוחלט של השימושים השילוב של אספקת הכוח החשמלי עם מנוע הבנזין בסל"ד נמוך יחסית מזיזים אותה בקלות. 

פחות מחמאות היא מקבלת כאשר צריך קצב קצת יותר מהיר, אז מנוע הבנזין הרזה יחסית מתאמץ ותיבת ההילוכים הרציפה מריצה אותו לסל"ד גבוה. וזה מייצר בעיקר רעש ופחות התקדמות. טויוטה היו הגונים מספיק כדי לא לכנות את מצב הנהיגה החזק פה "ספורט" והם קוראים לו "power". בכל זאת, עם 140 כ"ס, גם power הוא לא בדיוק המילה שמתארת את המכונית הזו. על כן, שני מצבי הנהיגה האחרים eco ונורמל היו השימושיים יותר.

אבל את התמורה לפשרה הזו, הקורולה קרוס מעניקה מלוא החופן בתחנת הדלק. על אף נהיגה מאומצת מאוד וערלות לב לתחינות המנוע, המכונית הזו סיימה את ימי המבחן עם צריכה שנעה בין 16.9 ק"מ לליטר ל-18.1 ק"מ לליטר. נתון מצוין בפרט ובכלל. אם כי שוב, במבחן השוק הנוכחי, צריכה להיאמר גם העובדה שיש דגמי פלאג אין המציעים צריכה קצת פחות טובה אבל גם אפשרות לנהיגה חשמלית לגמרי לטווח שימושי של 70-90 ק"מ.

1756361037046~2.jpg

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

ראש פרק: נוחות והתנהגות

נוחות הנסיעה יוצאת נשכרת מכיול מתלים רך. זה יוצר תנועת גוף מאוד שמתמודדת היטב עם בורות, שיבושים ומהמורות בכל טווח מהירות. המקום היחיד בו זה בעוכריה הוא כביש גלי במהירות גבוהה מאוד, אז מורגשת תנועת יתר של הגוף על הבולמים. רכיב ששופר מאוד פה הוא נושא בידוד הרעשים, הן אלו שמגיעים מהמנוע והן אלו שמגיעים מהכביש או הרוח בחוץ. 

התנהגות הכביש לא רושמת פרקים חדשים מבחינת יכולות, אבל זו לא התכלית. במעטפת השימושים הסבירים היא עושה את העבודה. הגה עם פידבק, שליטה על זוויות הגלגול או דיוק שלדה בטיפול בשינויי כיוון היו נמוך ברשימת הדרישות מהמהנדסים שלה ונמוך עוד יותר ברשימת הדרישות של הלקוחות. מי הם? על כך מייד בסיכום המבחן. 

6456.png

צילום: קינן כהן

לקבלת הצעת מחיר

סיכום

טויוטה שכללה במשך שנים את ההבנה של הלקוח שלה, היא תרגלה את השריר הזה של ללחוץ על הכפתורים הנכונים על מנת להביא אותו, את השכן, האחות, החבר מהמילואים לבחור דווקא בה, שוב ושוב. בקורולה קרוס, הפיצוח הזה במיטבו. האם זו מכונית המתעלה בביצוע? לא. מתחרות כמו קיה נירו, יונדאי קונה כבר שם ברמת המוצר, ההנעה ועם קורטוב הנאה לנהג. פזילה לכיוון הנעת פלאג אין תעלה גם אפשרויות כמו לינק אנד קו 01, BYD סיל U ואחרים שמציעים גודל, כוח ואבזור עדיף. גם על המחיר שלה יש לנו השגות. מחיר רמת הגימור הנבחנת של טויוטה קורולה קרוס עומד על 193 אלף שקלים, המכונית הנבחנת על התוספות בה (מדרגות הצד, כיסויי תא מטען) מעלה אותו ל-198 אלף שקלים. זו כבר סמיכות ליונדאי טוסון ההיברידי, וגם לאח הגדול הראב 4 למי שרוצה להישאר בבית טויוטה. אבל היא מזקקת את ההבנה של טויוטה לגבי המוצר המדויק ללקוחות שלה. הם קונים קרוסאובר עם המראה הנכון, תנוחת הנהיגה המועדפת, אבזור טוב, צריכת דלק יוצאת מן הכלל ובסיבוב הזה גם שיפור בנוחות הנסיעה ובידוד הרעשים. הם גם קונים גם שני רכיבים שאינם ניתנים למדידה או כימות במבחן דרכים, אבל חוכמת ההמונים מוכיחה - אמינות ושמירת ערך יוצאות דופן. אבל זוכרים את האזכורים של הסיניות והשינויים בהרגלי הצריכה? כאשר בשוק המקומי גדל שיעורן באחוזים בכל חודש, להמשיך להגיד "בעזרת השם" לא תמיד יעזור לטויוטה.

שאלות ותשובות

הקרוס קטן וזול יותר, חסכוני יותר בדלק אך מציע פחות כוח ונפח פנימי. ה-RAV4 מרווח משמעותי, חזק יותר וגם מציע הנעה כפולה אופציונלית.

0

ביטוח שלם לקרוס נע בטווח של 4,500-7,200 ש"ח לשנה תלוי בגיל הנהג, ותק הנהיגה, הגרסה ואזור המגורים. כדאי להשוות בין חברות ביטוח שונות.

0

הקרוס מצויד במערכת Toyota Safety Sense 3.0 הכוללת בלימה אוטומטית חירום, אזהרת יציאה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ו-8 כריות אוויר.

0

המערכת מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכבים ביום ובלילה, זיהוי אופנוע ביום בלבד, ובולמת אוטומטית. אין הבטחת למניעת פגיעה אלא הפחתת עוצמת הפגיעה.

0

הקרוס יכול לנסוע במצב חשמלי למרחקים קצרים מאוד.

0

המתלים רכים, יוצרים נוחות נסיעה טובה ברוב הדרכים. אבל המושבים לא מספיק נוחים, והכיול הרך מחסיר בריסון, וגורם לרכב להמשיך לנוע מעלה מטה גם אחרי שעבר את השיבוש. מורגש במעבר על פסי האטה, רצף שיבושים ובכביש גלי. בידוד רעשי הרוח טוב, אבל רעשי הכביש בולטים ושל המנוע בעת מאמץ.הקרוסאובר מציע נוחות טובה לנסיעות ארוכות עם מושבים ארגונומיים, בקרת אקלים אוטומטית, וחלל רגליים נדיב. המותניים האחוריות מתכווננות לנוחות אופטימלית.

0

הקרוס מתאים לשבילי עפר קלים ודרכים לא סלולות. חשוב לזכור שמרווח הגחון הוא רק 161 מ"מ (לא מספיק לשטח) וגם אין לו הנעה כפולה.

0

הקרוס מציע חיבור Wi-Fi מובנה ויכולת חיבור דרך נקודה חמה מהסמארטפון.

0

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.