יוקר המחייה, המאפיין את החיים בישראל, מאלץ רבים להתנהל כלכלית באופן מהודק וחכם. להיבט התחבורתי יש משמעות ניכרת על תקציב משק הבית – גם ברכישה, גם בתחזוקה – ועל כן יש עניין בדגמים המציעים עלות תפעול נמוכה ככל האפשר. 

מסיבה זו בחרנו לרכז רשימה של עשרת הדגמים ההיברידיים הזולים בישראל - שילוב שעשוי לקסום לרבים; גם עלויות תפעול נמוכות, גם במחיר קנייה זול יחסית. הטוב מכל העולמות, לכאורה.

ולפרטים בהרחבה
עד סוף שנת 2021 נהנו דגמים בעלי מערכת הנעה היברידית 'רגילה' (HEV, הסבר בהמשך) ממיסוי מופחת ביחס לדגמים בעלי מערכת הנעה רגילה - מה שהוביל לבחירה בדגמים החסכוניים באותו כסף. עם זאת, מתחילת 2022 השווה המיסוי על דגמים בעלי מערכת HEV לזה של רכב עם מנוע בעירה פנימית רגיל - כך שכיום הבחירה במערכת ההנעה החסכונית יותר כבר אינה מובנת מאליה, ויש לבחון את הכדאיות של כל דגם. השוואת כדאיות של רכב היברידי מול רכב עם מנוע בנזין רגיל מופיעה בסקירה זו. 

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יואל פלרמן

חשוב להבין כי נסועה ממוצעת (15,000 ק"מ לשנה) ברכב ממוצע (הצורך 12 ק"מ לליטר) משמעותה הוצאה על דלק בגובה 730 שקלים בחודש (לפי 7 שקלים לליטר). המשמעות היא שבשביל לייצר חיסכון משמעותי צריך רכב חסכוני באופן יוצא מן הכלל, או שמספיק שיהיה רכב שהוא רק "חסכוני ביחס למקובל" אבל ייסע הרבה יותר מהנסועה הממוצעת.

עם זאת, בראייה ארוכת טווח, דגמים בעלי מערכת הנעה היברידית צפויים להיות מבוקשים יותר כמשומשים; עם הזמן הולך ומצטמצם פער המחירים בין הגרסאות והדגמים, ורוכשי רכב משומש –שמחיר הרכישה משמעותי במיוחד עבורם – יעדיפו את הדגם החסכוני ביותר האפשרי.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יואל פלרמן

ומה לגבי ה"מהפכה החשמלית"? עלויות טעינה של רכב חשמלי (BEV) אכן נמוכות באופן דרמטי ביחס לאלו של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית/מערכת הנעה היברידית, אבל דגמים כאלו – בוודאי אלו עם טווח הנסיעה הגדול של 400 ק"מ ומעלה – גם יקרים לרכישה, גם מתאימים למי שציר הנסיעה שלהם קבוע וכולל עמדות טעינה. יש רבים שהסידור הזה לא נוח עבורם, והם יעריכו את הגמישות של מערכת הנעה היברידית.

היברידי, פלאג-אין ומה שביניהם
רוב הדגמים המופיעים בסקירה זו הם מסוג היברידי-רגיל – כאלה שהסוללה המניעה את המנוע החשמלי נטענת רק בזמן הנסיעה על-ידי מנוע הבעירה הפנימית. אלה נקראים HEV (ר"ת של Hybrid Electric Vehicle), והם הזולים ביותר לייצור, בעיקר בגלל שהסוללה – המרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי – קטנה יחסית.

הטכנולוגיה המתקדמת יותר היא מסוג היברידי-נטען, PHEV, וזו מאופיינת בסוללה גדולה יותר אותה ניתן לטעון באמצעות טעינה חיצונית (לרוב בטעינה ביתית בזרם חילופין, AC; בדגמים מסוימים גם אפשרות לטעינה מהירה, DC). 

סוג הרכב הבא בהקשר זה הוא חשמלי מלא – רק בהנעה חשמלית, עם סוללות גדולות יחסית; סוג זה מכונה BEV (ר"ת של Battery Electric Vehicle). 

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יצרן

הערות ביניים
*מספר דגמים מציעים מערך היברידי המבוסס על הנעה חשמלית (מלאה או חלקית) כאשר מנוע בעירה פנימית משמש רק מחולל זרם הטוען את הסוללה או מצטרף למנוע החשמלי לעת צורך (דגמי הונדה למשל, מיצובישי אאוטלנדר PHEV, שברולט בולט).

*בדגמים רבים מוטמע מערך היברידי-מתון (mHEV) – מערכת חשמל במתח גבוה יחסית (עד 48 וולט) התומכת במערכות היקפיות (מערכת בטיחות מתקדמות, למשל), מה שמאפשר דימום המנוע לפרקי זמן ארוכים (גם בשיוט, גם בגלישה לקראת עצירה) לשיפור צריכת הדלק. ברוב כלי הרכב מותקנת מערכת מסוג BSG (ר"ת של Belt Starter Generator) אבל ישנם דגמים - בעיקר יקרים יחסית - שישנו מערך היברידי-מתון מסוג ISG (ר"ת של Integrated Starter Generator) הכולל גם מנוע חשמלי הממוקם בין המנוע לתיבת ההילוכים, ואשר מאפשר גם הנעה ותנועה ראשונית של הרכב בכוח החשמל בלבד.  

*יצוין כי כיום מוצעים בעולם שלושה דגמים חשמליים – הונדה קלריטי, טויוטה מיראי, יונדאי נקסו – שמקור האנרגיה שלהם הוא תא-דלק מבוסס-מימן (Fuel-Cell Electric Vehicle) ובהמשך יתווספו טכנולוגיות מתקדמות יותר. 

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: סיטרואן

היגיון כלכלי
גרסאות HEV מתקדמות פחות ביחס ל-PHEV (בוודאי ביחס ל-BEV) אבל נכון יותר כלכלית לרכוש אותן; כאמור, מחירן זול יותר, אין תלות מוחלטת במקור טעינה (חשמל) ואין סוללה כבדה וגדולה שהטעם לשימוש בה הוא רק כאשר היא טעונה (היברידי-נטען). 

בנוסף, דווקא לסוללות הקטנות של מערכות HEV אפקטיביות גבוהה – הסוללה הקטנה אמנם נפרקת מהר אך גם נטענת מהר, ומחזור השימוש הגבוה מפצה על גודלה ואף מעצים את היעילות שלה. לעומת זאת, בדגמים בעלי מערכת הנעה היברידית PHEV, קשה בהרבה לטעון את הסוללה, כך שכשהסוללה נגמרת היא מהווה משקולת של כחצי טון – ואז היא פוגמת, ובאופן משמעותי, בצריכת הדלק. 

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יצרן

דגשים ביחס לסקירה
לכל דגם מוצמדת "תעודת זהות". המחירים המופיעים בסקירה נכונים לינואר 2023 ומתייחסים לרמות הגימור הבסיסיות ביותר של כל דגם (אלא אם צוין אחרת).

נתוני צריכת הדלק הצמודים לדגמים הם על פי ממצאי מבחני הדרכים שלנו. השימוש בנתונים אלו מחייב לקחת בחשבון כי: תוואי המבחן תובעני והנהיגה נעשית בעומס; המסלולים שונים; הבדיקה המשווה ההכרחית נעשית רק במבחנים השוואתיים. ובכל זאת: נתונים אלה מעניקים נקודת ייחוס טובה לשימוש כולל, גם כזה הלוקח בחשבון גודש.

חישוב הכדאיות נשען על נסועה ממוצעת של 15,000 ק"מ לשנה, לפי מחיר של 7 שקלים לליטר בנזין.

ההשוואה לרוב תיעשה בין הגרסה ההיברידית של דגם נתון לבין גרסת הבנזין שלו. עבור דגמים שמוצעים רק בגרסה היברידית, התייחסנו כמקור השוואה לדגם הזול ביותר באותה קטגוריה, המצויד בתיבה אוטומטית ומערכת בלימת חירום אוטונומית.
____________________________________________________________________

הונדה ג'אז - מ-126,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל אוגוסט 2020
זמינות מלאי יש מלאי
מחיר הסופרמיני האוטומטית הזולה ביותר 107,000 שקלים (סיאט איביזה, רנו קליאו)
ההפרש במחירי הקנייה 19,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק איביזה - 12.5 ק"מ לליטר; ג'אז - 15.5 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-12 שנה. איביזה - 1200 ליטר, ג'אז - 968 ליטר; הפרש של 232 ליטר לשנה, שהם כ-1600 שקלים לשנה
דגשים הונדה ג'אז זאת המכונית ההיברידית הזולה ביותר בישראל, מאז שהופסק שיווקה של טויוטה יאריס. מעבר לכך, מחיר הדגם לא השתנה (בינתיים) עם תחילת 2023 והשינויים במיסוי.

בהשוואה לאיביזה, לג'אז נפח תא מטען קטן יחסית למקובל כיום בדגמי סופרמיני (304 ליטר), אבל המבנה הקופסתי והמושב האחורי הייחודי עשויים לפצות בפיזור התכולה. נפח מיכל הדלק (40 ליטר) דומה למקובל בקרב דגמי סופרמיני, וכך גם המשקל העצמי - כ-1.2 טון - למרות מערכת ההנעה המורכבת-בהרבה שיש בג'אז לעומת זו שיש באיביזה, למשל.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יואל פלרמן

טויוטה יאריס קרוס - מ-146,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל אוגוסט 2021
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר גרסת בנזין מקבילה 130,000 שקלים (1.5 ליטר, 'סול')
ההפרש במחירי הקנייה 16,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק גרסת בנזין - 13 ק"מ לליטר; גרסה היברידית - 18 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-7 שנים. גרסת בנזין תצרוך 1154 ליטר, ההיברידית - 833 ליטר; הפרש של 321 ליטר לשנה, שהם כ-2250 שקלים לשנה
דגשים טויוטה יאריס קרוס זהו דגם הפנאי ההיברידי הזול ביותר בישראל - גם אחרי שמחיר הגרסה ההיברידית עלה ב-5000 שקלים בתחילת 2023.

מבחינה טכנית, הפער בין הגרסאות במשקל העצמי זניח (כ-50 ק"ג) ונפח תא המטען זהה (397 ליטר) כאשר בשתי הגרסאות יש ערכה לתיקון תקרים במקום גלגל חלופי. עם זאת, נפח מיכל הדלק קטן יותר בהיברידית ב-14% - עם 36 ליטר, במקום 42 - אולם הפער הזה מתקזז לעומת הפרשי צריכת הדלק (טווח נסיעה של כ-650 ק"מ בהיברידית, לעומת כ-550 ק"מ בבנזין הרגילה).

ליאריס קרוס - וליתר דגמי טויוטה - יש אחריות מורחבת על חלקי מערכת ההנעה ההיברידית (סוללת מתח גבוה, ממיר מתח DC גבוה/נמוך, יחידת בקרה) למשך 5 שנים/100,000 ק"מ; האחריות המקיפה על הרכב היא ל-3 שנים/100,000 ק"מ. עם זאת, ניתן להאריך את האחריות על המערכת ההיברידית בכל שנה/15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) עד 12 שנה, תמורת תשלום.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: תומר פדר

ניסאן ג'וק - מ-153,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל נובמבר 2022
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר גרסת בנזין מקבילה 138,000 שקלים (1.0 ליטר, 'אסנטה טק')
ההפרש במחירי הקנייה 15,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק גרסת בנזין - 11 ק"מ לליטר; גרסה היברידית - 16 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-5 שנים. גרסת בנזין תצרוך 1364 ליטר, ההיברידית - 938 ליטר; הפרש של 426 ליטר לשנה, שהם כ-3000 שקלים לשנה
דגשים בין גרסת הבנזין לגרסה ההיברידית של ניסאן ג'וק ישנם הבדלים ברמת המפרט הטכני – הבדל של שנייה בנתון ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש (11 שניות בבנזין, 10 בהיברידי) הוא הפחות חשוב שבהם, אבל הבדל של 70 ליטר בתא המטען (354 ליטר בהיברידי, לעומת 422 בבנזין - הקטנה של 16%) זה כבר משמעותי - וכך גם פער של כ-115 ק"ג במשקל העצמי ופער של חצי טון(!) בכושר הגרירה (לנגרר עם בלמים; 750 ק"ג בהיברידי, 1250 בבנזין הרגיל). נפח מיכל הדלק זהה בשתי הגרסאות (46 ליטר).

בתחילת 2023 עלה מחיר הגרסה ההיברידית ב-5000 שקלים.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: ניצן רז

יונדאי קונה - מ-150,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל מאי 2020 (דגם מחודש - מרץ 2022)
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר גרסת בנזין מקבילה 132,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 18,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק גרסת בנזין - 10.5 ק"מ לליטר; גרסה היברידית - 13.5 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-8 שנים. גרסת בנזין תצרוך 1430 ליטר, ההיברידית - 1110 ליטר; הפרש של 320 ליטר לשנה, שהם כ-2250 שקלים לשנה
דגשים יונדאי קונה הוא הדגם הזול ביותר של יונדאי עם מערכת הנעה היברידית.

דבר שחשוב לדעת על קונה - וזה נכון גם לקיה נירו (ע"ע) ויונדאי איוניק ז"ל - הוא שעל אף שמדובר בדגמים המצוידים במערכת הנעה היברידית, הם אינם מסוגלים לנוע עצמאית על חשמל (רק בזחילה, במהירות של קמ"שים בודדים); רוב הזמן גם המנוע החשמלי וגם מנוע הבעירה הפנימית עובדים יחד. זה בסדר, אבל זה פחות יעיל ביחס למערכות הנעה היברידיות אחרות.

יונדאי איוניק יד שנייה – מדריך קנייה

בחזרה לקונה. בהשוואה בין גרסת הבנזין ה'רגילה' להיברידית, יש מספר הבדלים מהותיים בין הגרסאות. ראשית, הספק מנוע - ישנו הפרש של קרוב ל-60 כ"ס; בשתי הגרסאות המומנט המשולב הוא 27 קג"מ, אולם למומנט בגרסה ההיברידית אמורה להיות זמינות עדיפה הודות לסיוע של המנוע החשמלי. ההבדל בביצועים, גדול - 7.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש בבנזין, 11.1 שניות בהיברידית, מהירות מרבית של 210 קמ"ש לעומת 161.

הבדל מכני נוסף - בגרסה הרגילה ישנה תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, בעוד שבהיברידית ישנה תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, והיא מפעילה מצמד נוסף המחבר בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי.

נפח תא המטען, בשתי הגרסאות, דומה (374 ליטר), אך נפח מיכל הדלק בהיברידית קטן משמעותית (38 ליטר, במקום 50) - אבל פערי צריכת הדלק אמורים לאפשר טווח נסיעה דומה לכל הפחות. נתון חשוב נוסף - הגרסה ההיברידית אינה רשאית לגרור.

פרט חשוב - לגרסה ההיברידית אחריות (יצרן) מורחבת - אחריות מקיפה של 5 שנים/100,000 ק"מ על הרכב כולו, ועל הסוללה עד 7 שנים/150,000 ק"מ.

במסגרת עדכון המחירים של 2023, מחיר הגרסה ההיברידית של יונדאי קונה נותר כשהיה.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יואל שורץ

רנו קפצ'ור - מ-160,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל ינואר 2023
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר גרסת בנזין מקבילה 135,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 25,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק טרם בחנו את גרסת הבנזין העדכנית (1.3 ליטר, 140 כ"ס) או את הגרסה ההיברידית
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי
דגשים רק בימים האחרונים החלה יבואנית רנו להציע בישראל את הגרסה ההיברידית של רנו קפצ'ור - עם מערכת הנעה זהה לזו של ניסאן ג'וק (ע"ע) ורנו ארקנה (ע"ע). בכל מקרה, עד כה מדובר בדגם עם פער המחיר הגדול ביותר לעומת גרסת הבנזין שלו - וכן, מחיר קפצ'ור היברידי בסיסי גבוה ביחס לזה של טויוטה קורולה היברידית!

מבחינה טכנית, המספרים מלמדים כי הגרסה ההיברידית עלולה להיות פחות זריזה ביחס לגרסת מנוע הבנזין הרגיל (9.2 שניות, לעומת 10.6 בהיברידית - הפוך מאשר ניסאן ג'וק, למשל) - ואפשר להעריך כי תוספת של כ-80 ק"ג למשקל העצמי בגרסה ההיברידית משפיעה.

תא המטען בגרסת הבנזין גדול בכ-100 ליטר (536 ליטר, לעומת 440) אולם נפח מיכל הדלק זהה (48 ליטר). כושר הגרירה של גרסת הבנזין הרגילה עדיף - לזו כושר גרירה של 1.5 טון, לעומת 750 ק"ג בלבד בהיברידית.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: מערכת אוטו

טויוטה קורולה - מ-154,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל פברואר 2019
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר גרסת בנזין מקבילה 144,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 10,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק גרסת בנזין - 15.5 ק"מ לליטר; גרסה היברידית - 16.5 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי המון זמן (כן, 24 שנים לפי החישוב). גרסת בנזין תצרוך 968 ליטר, ההיברידית - 910 ליטר; הפרש של 60 ליטר לשנה, שהם כ-420 שקלים לשנה
דגשים פערי צריכת הדלק בין גרסאות ההנעה של טויוטה קורולה קטן מהצפוי, אך אפשר להעריך שהמקור הוא תנאים שונים באופן קיצוני בין המבחנים, בעיקר בהקשר הגרסה ההיברידית. עם זאת, גם אם בפועל צפוי פער גדול יותר בצריכת הדלק - עד הפרש של כ-3 ק"מ לליטר - עדיין ייקח לנהג ממוצע בערך 10 שנים לגשר על הפער.

מבחינה טכנית, הגרסה ההיברידית צפויה להיות זריזה ביחס לגרסת מנוע הבנזין הרגיל (עם שלושה צילינדרים, אגב) - וניתן לראות לכך רמז בנתוני ההאצה מעמידה ל-100 קמ"ש (12 שניות בבנזין, 11 בהיברידית) - למרות שפער המשקל בין הגרסאות הוא כ-65 ק"ג. קיים גם הבדל בנפח מיכלי הדלק - 43 ליטר בהיברידית, 50 בבנזין הרגילה - כך שלגרסת הבנזין טווח נסיעה גדול יותר, אולם בפועל ההיברידית תציע טווח דומה לכל הפחות.

עוד נציין כי מחירה של קורולה היברידית עלה בתחילת 2023 ב-5000 שקלים, וכי גרסת הבנזין מוצעת עם שתי רמות הגימור הנמוכות יחסית, בעוד שרמת הגימור 'לימיטד' הבכירה מוצעת רק בהיברידית. בנוסף, קורולה מוצעת גם בגרסת סטיישן (היברידית בלבד) ובעבר הוצעה בישראל גם כהאצ'בק (גם כן היברידית בלבד).

עוד כדאי לדעת כי בישראל ישנה כמות לא קטנה של דגמי קורולה שהגיעו בייבוא מקביל, והמפרט שלהן עלול להיות שונה, גם מכנית, ביחס למפרט של היבואן הרשמי. לדגמי קורולה שנרכשו בייבוא הרשמי יש אפשרות לאחריות מורחבת, כמו בצוין ביאריס קרוס (ע"ע).

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: מערכת אוטו

יונדאי אלנטרה - מ-158,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל נובמבר 2021
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר המשפחתית הקומפקטית הזולה ביותר 141,000 שקלים (פורד פוקוס)
ההפרש במחירי הקנייה 17,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק פוקוס - 10.5 ק"מ לליטר; אלנטרה - 16.5 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כארבע שנים וחצי. פוקוס תצרוך 1430 ליטר, אלנטרה - 910 ליטר; הפרש של 520 ליטר לשנה, שהם כ-3650 שקלים לשנה
דגשים במבחן ההשוואתי שערכנו, מצאנו כי יונדאי אלנטרה עדיפה על פני קורולה.

לאלנטרה מערכת הנעה דומה לזו של קונה (ע"ע) ועל כן הדגשים דומים - מדובר במערכת הנעה היברידית עם כושר תנועה מינימלי על חשמל באופן עצמאי (במהירות נמוכה בלבד, מהירות חד-ספרתית) והיעדר יכולת גרירה. לצד זאת, גם לאלנטרה היברידית אחריות יחסית ארוכה על מערכת ההנעה.

אלנטרה הוצעה בישראל באופן רשמי מסוף 2021, אולם כלי רכב כאלו הגיעו לישראל עוד קודם במסגרת ייבוא מקביל. 

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: יואל פלרמן

טויוטה C-HR - מ-160,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל פברואר 2017 (דגם מחודש - ינואר 2020)
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 20,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק FX - כ-10 ק"מ לליטר; C-HR - כ-15 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כשש שנים. FX - כ-1500 ליטר, C-HR - כ-1000 ליטר; הפרש של 500 ליטר לשנה, שהם כ-3500 שקלים לשנה
דגשים טויוטה C-HR הוא דגם הפנאי הקומפקטי ההיברידי הזול ביותר. בהשוואה "על הנייר", גם ל-C-HR וגם ל-FX ממדים דומים מאוד (כולל בנפח תא המטען) אולם ההבדל בביצועים משמעותי (בהאצה מ-0 ל-100 קמ"ש, למשל, נדרש C-HR ל-11 שניות, בעוד ש-FX נדרש ל-7.8 שניות בלבד. מצד שני, דווקא C-HR יכול לגרור (עד 725 ק"ג, לנגרר גם בלי בלמים) בעוד ש-FX אינו מורשה גרירה. 

למרות של-FX נפח מיכל דלק גדול ב-8 ליטר ביחס לזה של C-HR (לפי 51 ליטר, לעומת 43), טווח הנסיעה ב-C-HR צפוי להיות גדול משמעותית (קצת יותר מ-500 ק"מ ב-FX, כ-650 ק"מ ב-C-HR).

מחירו של טויוטה C-HR היברידי עלה בתחילת 2023 ב-5000 שקלים. שימו לב כי הדגם שנמכר כיום הוא מדור ישן, וכבר הוצג קדימון לדור השני. עוד כדאי לדעת כי בישראל ישנה כמות לא קטנה של C-HR שהגיעו בייבוא מקביל.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: איתמר רותם

רנו ארקנה - מ-160,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל אוגוסט 2022
זמינות מלאי זמין (היברידי בלבד, בצבע לבן בלבד)
מחיר גרסת בנזין מקבילה 150,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 10,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק גרסת בנזין - טרם נבחנה; גרסה היברידית - 15 ק"מ לליטר
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי -
דגשים כמו עם קפצ'ור, גם במקרה של רנו ארקנה, טרם קיבלנו למבחן את גרסת הבנזין הרגילה. כן נציין כי פער המחיר בין הגרסאות קטן יחסית, ונציין גם כי ארקנה אמנם חולק עם טויוטה C-HR את תואר "רכב הפנאי הקומפקטי ההיברידי הזול ביותר בישראל", אבל בשונה מ-C-HR - ארקנה מסוגל לאכלס משפחה על ציודה.

מבחינה טכנית, ארקנה דומה לקפצ'ור בכך שנתוני הביצועים של הגרסה ההיברידית פחות טובים ביחס לאלו של גרסת הבנזין בהפרש של שנייה (9.8 שניות, במקום 10.8 שניות בהיברידית) - כנראה תוצאה של מומנט עדיף בבנזין, כמו גם הבדל של 100 ק"ג במשקל העצמי לטובת גרסת הבנזין הרגילה. נפח תא המטען בהיברידית קטן בכ-30 ליטר בלבד.

מחירו של רנו ארקנה היברידי עלה בתחילת 2023 ב-5000 שקלים.

10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: אלי שאולי

קיה נירו פלוס HEV - מ-168,000 שקלים
מועד תחילת שיווק בישראל נובמבר 2016 (דגם מחודש - אוגוסט 2019; נירו פלוס - מספטמבר 2022) 
זמינות מלאי טרם נמסר
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 28,000 שקלים
ההפרש בצריכת הדלק FX - כ-10 ק"מ לליטר; נירו פלוס HEV - טרם נבחן
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי -
דגשים אמנם קיה נירו פלוס HEV טרם נבחן אצלנו, אבל עם פער מחיר של קרוב ל-30,000 שקלים ביחס לדגם הפנאי הזול ביותר - צריך שתהיה לו צריכת דלק מאוד-מאוד נמוכה בשביל להצדיק את ההשקעה בו מבחינה כלכלית; גם עם 25 ק"מ לליטר, עדיין יידרשו כ-5 שנים וחצי בשביל לגשר על הפער. ולא, נירו פלוס HEV לא יצרוך 25 ק"מ לליטר בתנאים סבירים.

קיה נירו – סקירת יד שנייה

מחירו של קיה נירו פלוס HEV עלה בתחילת 2023 ב-5000 שקלים. שימו לב כי נירו פלוס הוא, למעשה, נירו דור ישן שחלקו האחורי שונה לטובת שירות כרכב לתחבורה ציבורית (בעולם), בעוד שהדור השני כבר הוצג בעולם לפני שנה (בתחילת 2022) וטרם הגיע לישראל. 
10 ההיברידיות הכי זולות בישראל
צילום: אלי שאולי
____________________________________________________________________

דגמים היברידיים (HEV) נוספים שקיימים בשוק טויוטה קורולה קרוס (מ-170,000 שקלים), הונדה סיוויק (מ-180,000 שקלים), טויוטה ראב4 (מ-200,000 שקלים), יונדאי סונטה (מ-202,000 שקלים), טויוטה קאמרי (מ-225,000 שקלים), קיה ספורטאז' (235,000 שקלים), לקסוס UX (מ-234,000 שקלים), הונדה CR-V (מ-235,000 שקלים).

דגמים עם מערכת הנעה היברידית נטענת-רשת (PHEV) שני הדגמים הזולים ביותר בישראל כיום אלו קיה נירו פלוס (מ-176,000 שקלים) ו-MG EHS, שמחירו מתחיל כיום ב-189,000 שקלים - זינוק של 17,000 שקלים ביחס ל-2022 (לעומת 3000 בלבד בקיה). הבאה בתור זו סקודה אוקטביה PHEV, שמחירה מתחיל ב-200,000 שקלים.

דגמים עם מערך היברידי מתון (mHEV) למרות המיתוג כרכב "היברידי", דגמי סוזוקי המוצעים בישראל אינם היברידיים, אלא מצוידים במערך היברידי-מתון (mHEV) המבוסס על מערכת חשמל משנית במתח 48 וולט. מערכות כאלו ניתן למצוא גם בדגמים כמו יונדאי באיון, פורד פוקוס, קיה אקסיד (1.5 ליטר) וגם סיד (דיזל), פורד פוקוס (1.0 ליטר, 155 כ"ס), פולקסווגן גולף/סיאט לאון/סקודה אוקטביה (מנועי 1.5 ליטר) ועוד.