אחרי שריכזנו את עשרת הרכבים ההיברידיים ה'רגילים' (HEV) הזולים בישראל, הגיע הזמן לבצע הערכת מצב בגזרת הרכבים ההיברידיים נטעני-הרשת (PHEV).

בשונה מכלי רכב היברידיים מסוג HEV, כלי רכב היברידיים מסוג PHEV עדיין נהנים מהטבת מס (גם אם מופחתת ביחס ל-2022) ואף מאפשרים הנעה על חשמל למרחק השווה לטווח נסיעה ממוצע יומי בישראל (45 ק"מ). עם זאת, דגמים כאלו סובלים ממחיר רכישה גבוה - בעיקר עקב הסוללה המייקרת את מחיר הרכב; מחיר הדגם הזול ביותר מתחיל בכ-180,000 שקלים ומחירי רוב הדגמים חוצים את רף 200,000 השקלים. המשמעות היא שהבחירה במערכת ההנעה החסכונית יותר אינה מובנת מאליה, ויש לבחון את הכדאיות של כל דגם. השוואת כדאיות של רכב היברידי PHEV מול רכב עם מנוע בנזין רגיל מופיעה בסקירה זו. 

אלו הם 10 כלי הרכב ההיברידיים (HEV) הכי זולים בישראל - אבל האם כדאי בכלל לקנות אותם?

ב.מ.וו 330e היברידי בטעינה
צילום: מערכת אוטו

חשוב להדגיש כי כלי רכב היברידיים PHEV אמנם מסוגלים לנוע באופן עצמאי על בנזין או על חשמל בלבד, אך לרוב מדובר בהחלטות של מערכת הניהול; במצב EV ובנהיגה מתונה ניתן לנוע בחשמל לטווח גדול יחסית. בנוסף, דגמים כאלו חייבים הן בתדלוקים, כמו-גם בטעינות של הסוללה - וזאת על מנת להימנע משחיקה מוגברת של מכלולים אלו (מערכת הזרקת דלק, סוללת מתח גבוה).

שיטת החישוב
דגמים בעלי מערכת הנעה PHEV אמנם מאפשרים נסיעה בכוח החשמל בלבד למרחק המכסה שימוש יום-יומי ממוצע, אך אין פירוש הדבר שמנוע הבנזין אינו עובד כלל. מנוע הבנזין מופעל, אוטומטית, הן לצרכי עקיפה והן לצרכי טעינה (מוגבלת) של הסוללה. לאור זאת, בהתבסס על ממצאי מבחני הדרכים שלנו, חישבנו את כמות הדלק לנסועה של 15,000 ק"מ ואת מספר הטעינות שידרשו למרחק זה, כשהחישוב הסופי נשען על 50% מהעלות (7 שקלים לליטר בנזין, 60 אג' לקוט"ש) הן של החשמל והן של הדלק. החישוב של חצי-חצי נכון לנסועה יום-יומית ממוצעת.

רכב על מטבעות כסף
צילום: מערכת אוטו

דגשים לסקירה
לכל דגם מוצמדת "תעודת זהות". המחירים המופיעים בסקירה נכונים לינואר 2023 ומתייחסים לרמות הגימור הבסיסיות ביותר של כל דגם (אלא אם צוין אחרת).

נתוני צריכת הדלק הצמודים לדגמים הם על פי ממצאי מבחני הדרכים שלנו. השימוש בנתונים אלו מחייב לקחת בחשבון כי: תוואי המבחן תובעני והנהיגה נעשית בעומס; המסלולים שונים; הבדיקה המשווה ההכרחית נעשית רק במבחנים השוואתיים. ובכל זאת: נתונים אלה מעניקים נקודת ייחוס טובה לשימוש כולל, גם כזה הלוקח בחשבון גודש.

ההשוואה לרוב תיעשה בין הגרסה ההיברידית של דגם נתון לבין גרסת הבנזין שלו. עבור דגמים שמוצעים רק בגרסה היברידית, התייחסנו כמקור השוואה לדגם הזול ביותר באותה קטגוריה, המצויד בתיבה אוטומטית ומערכת בלימת חירום אוטונומית.
____________________________________________________________________

 

קיה נירו פלוס

מחיר מ-176,000 שקלים
טווח נסיעה על חשמל 40-45 ק"מ
צריכת דלק 14.5 ק"מ לליטר
טעינה AC בלבד, פאזה אחת (3.5 ק"ו); קיבולת סוללה של 8.9 קוט"ש; כשעתיים וחצי
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחיר הקנייה 36,000 שקלים
הפרש תדלוקים נירו: דלק - 1035 ליטר + 330 טעינות, להוצאה כוללת של כ-4500 שקלים; צ'רי: כ-10,000 שקלים. פער של 5500 שקלים
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי שש שנים וחצי
דגשים קיה נירו פלוס PHEV הוא, נכון להיום, הרכב ההיברידי הנטען הזול ביותר בישראל. פער צריכת המשאבים בין נירו PHEV לבין דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר מלמד כי לאדם סביר יידרשו מעל שש שנים בשביל לכסות את הפער, בעוד שמי שייסע למרחק כפול (כ-30,000 ק"מ לשנה) יחזיר את ההפרש בתוך מחצית מהזמן - כשלוש שנים בלבד. 

שימו לב כי נירו פלוס PHEV מוצע בשתי רמות גימור (LX ו-EX) במחיר זהה - למרות שמפרטי האבזור אינם זהים. הסיבה היא שרמת הגימור LX הבסיסית מיועדת לציי רכב ולכן היא תימכר בהנחות גדולות לאותם ציים.

נזכיר כי נירו פלוס מבוסס על נירו דור ראשון - דגם ותיק שהוצג עוד ב-2016, ודור שני שלו כבר הוצג בעולם ושיווקו בישראל מתעכב כבר זמן רב. בנוסף, דירוג הבטיחות של נירו פלוס (2016) אינו בתוקף, אף שהמפרט כולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות המקובלות.

חמשת רכבי PHEV הכי זולים בישראל
צילום: אלי שאולי
 

MG EHS

מחיר מ-189,000 שקלים
טווח נסיעה על חשמל 40-45 ק"מ
צריכת דלק 12.2 ק"מ לליטר
טעינה AC בלבד, פאזה אחת (3.5 ק"ו); קיבולת סוללה של 16.6 קוט"ש; כארבע שעות וחצי
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 49,000 שקלים
הפרש תדלוקים EHS: דלק - כ-1230 ליטר + כ-330 טעינות, להוצאה כוללת של כ-5200 שקלים; צ'רי: כ-10,000 שקלים. פער של 4800 שקלים
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-10 שנים
דגשים עד סוף 2022 היה MG EHS PHEV - רוב הזמן - לדגם הזול ביותר בישראל עם מערכת הנעה PHEV. לזכותו של EHS ייאמר שמפרט האבזור שלו עשיר ביחס לקיה (גם בהיבט הבטיחותי, גם באבזור ההיקפי - גג שמש חשמלי, ריפודי עור, כוונון חשמלי למושבים, דלת תא מטען חשמלית ועוד) אולם ממשקי הצימוד למכשירי אפל/אנדרואיד מחייב חיבור באמצעות כבל (אלחוטי בקיה).

למרות של-EHS סוללה בעלת הקיבולת הגדולה ביותר מבין הדגמים בסקירה זו, אין הדבר בא לידי ביטוי בטווח הנסיעה החשמלי. הדבר כן יבוא לידי ביטוי בזמן הטעינה, שמוערך ביותר מארבע שעות.

MG EHS PHEV בנסיעה
צילום: רונן טופלברג
 

סקודה אוקטביה

מחיר מ-201,000 שקלים
טווח נסיעה על חשמל 45 ק"מ
צריכת דלק 15.5 ק"מ לליטר
טעינה AC בלבד, פאזה אחת (3.5 ק"ו); קיבולת סוללה של 13 קוט"ש; כשלוש שעות וחצי
מחיר גרסת בנזין מקבילה 149,500 שקלים (1.5 ליטר)
ההפרש במחיר הקנייה 51,500 שקלים
הפרש תדלוקים היברידית: דלק - 968 ליטר + 330 טעינות, להוצאה כוללת של כ-4300 שקלים; גרסת 1.5 ליטר: כ-8100 שקלים. פער של 3800 שקלים
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי 13.5 שנים
דגשים מחירה של סקודה אוקטביה PHEV היה גבוה יחסית עוד כששיווקה החל בישראל באמצע 2022, ואחרי שינוי נוסחת המס בתחילת 2023 מחירה זינק במעל 10%. במחירה הנוכחי, אוקטביה PHEV אינה מהווה קנייה ריאלית - וגם מי שנוסע 30,000 ק"מ בשנה, עדיין יידרש לכחמש שנים על מנת לכסות את הפרש המחיר.

גרסת הבנזין שנבחרה להשוואה זו גרסת 1.5 ליטר, עקב פער רכישה זניח ביחס לגרסת 1.0 ליטר, בעוד שביצועי גרסת 1.5 ליטר קרובים לאלו של הגרסה ההיברידית.

חמשת רכבי PHEV הכי זולים בישראל
צילום: אלי שאולי
 

מיצובישי אקליפס קרוס

מחיר מ-220,000 שקלים
טווח נסיעה על חשמל -
צריכת דלק -
טעינה AC - פאזה אחת (3.5 ק"ו); קיבולת סוללה של 13.8 קוט"ש; כארבע שעות; DC - עד 50 ק"ו, כחצי שעה
מחיר גרסת בנזין מקבילה 160,000 שקלים
ההפרש במחירי הקנייה 60,000 שקלים
הפרש תדלוקים -
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי -
דגשים מיצובישי אקליפס קרוס PHEV טרם נבחן על-ידינו. היצרן מצהיר על טווח נסיעה חשמלי של 45 ק"מ - ובכל מקרה אנחנו מתקשים לראות סיטואציה שבה ניתן יהיה לגשר על פער המחיר מול דגמי פנאי 'מסורתיים' בזמן סביר.

לזכותו של אקליפס קרוס PHEV ייאמר כי זהו הדגם היחיד בסקירה המציע גם טעינה מהירה (DC) לסוללה, יתרון חשוב לגומעי המרחקים (גם אם אינו תחליף לטעינת AC).

ההשוואה הרשמית היא ביחס לגרסת הבנזין של אקליפס קרוס בגרסת בנזין רגילה, אולם נזכיר כי אפשר לרכוש דגמי פנאי קומפקטיים במחיר זול יותר משמעותית כמו צ'רי FX (מ-140,000 שקלים) ויש אלטרנטיבה אפילו באותו אולם התצוגה של מיצובישי (ASX, מ-141,000 שקלים).

חמשת רכבי PHEV הכי זולים בישראל
צילום: תומר פדר
 

לינק&קו 01

מחיר מ-230,000 שקלים
טווח נסיעה על חשמל 63 ק"מ
צריכת דלק 12 ק"מ לליטר
טעינה AC בלבד - עד 7 ק"ו; קיבולת סוללה של 17.6 קוט"ש; כחמש שעות
מחיר דגם הפנאי הקומפקטי הזול ביותר 140,000 שקלים (צ'רי FX)
ההפרש במחירי הקנייה 90,000 שקלים
הפרש תדלוקים 01: דלק - 1250 ליטר + 240 טעינות, להוצאה כוללת של כ-5600 שקלים; צ'רי: כ-10,000 שקלים. פער של 4400 שקלים
משך זמן בעלות לכיסוי ההפרש הכספי כ-20 שנה
דגשים אמנם לינק&קו 01 תומך בטעינה מהירה יחסית - עד הספק של 7 ק"ו (במפרט 6.6 ק"ו, כתוצאה מהבדלי חישוב) אולם בפועל אין לכך משמעות לרוב משקי הבית בישראל. הסיבה היא שממיר המתח לא יודע לתמוך בשלוש פאזות, ולכן יש אחת משתי אפשרויות - או שימוש בפאזה אחת (16 אמפר, כמקובל) להספק 3.5 ק"ו או שימוש בפאזה אחת של 32 אמפר (נדיר) להספק של עד 7 ק"ו. 

זמן הטעינה המופיע בתעודת הזהות מתייחס להספק הטעינה עם פאזה של 16 אמפר, ומכיוון של-01 סוללה גדולה יחסית, זמן הטעינה ממושך. מצד שני, הסוללה הזו מאפשרת טווח נסיעה גדול יחסית על חשמל.

עוד פרט שכדאי לדעת - על אף ש-01 חולק מכלולים עם וולוו XC40, מערכת ההנעה ההיברידית של שני הדגמים שונה - כשלוולוו סוללה קטנה בהרבה (10.7 קוט"ש) והספק טעינה רשמי של 3.5 ק"ו, כמקובל.

לינק&קו 01
צילום: יואל שוורץ
____________________________________________________________________

דגמים נוספים עם מערכת הנעה היברידית נטענת-רשת (PHEV) עד 300,000 שקלים קיה ספורטאז' (מ-250,000 שקלים), פיג'ו 3008 (מ-250,000 שקלים), ד.ס 4 (מ-259,000 שקלים), סקודה סופרב (מ-264,000 שקלים), וואי קופי 01 (מ-270,000 שקלים), מיני קאנטרימן (מ-276,000 שקלים), טויוטה ראב4 (מ-280,000 שקלים), מרצדס A קלאס (מ-280,000 שקלים), וולוו XC40 (מ-285,000 שקלים)