שוק הרכב הישראלי חווה בשנים האחרונות לא מעט טלטלות שהובילו לעליית מחירים כמעט גורפת בענף.  קורונה, משבר השבבים, אינפלציה, המלחמה באוקראינה ועליית שער הדולר – שפע של אירועים עוקבים אשר שימשו כסיבות (מוצדקות יותר או פחות) לאותה עלייה.

סקודה פאביה
צילום: אלי שאולי

מה זה אומר בפועל? ניקח את טויוטה קורולה, אחת מהמשפחתיות הקומפקטיות הנמכרות בישראל, כדוגמה. כשהגיעה לישראל בדורה הנוכחי, ברבעון הראשון של שנת 2019, מחירה החל ב-135,000 שקלים לגרסה ההיברידי. כיום משווקת קורולה לאחר מתיחת פנים במחיר התחלתי של 158,000 שקלים – כ-17% יותר ממחירה לפני כארבע שנים. וקורולה אינה היחידה – מחירן של מרבית המשפחתיות עלה באופן דומה, כך גם מחירם של מרבית כלי הרכב במרבית הסגמנטים.

רנו קליאו
צילום: יואל פלרמן

אז מה ניתן לעשות אם רוצים רכב חדש, שימושי למשפחה ובמחיר סביר? אולי שווה לשקול ולהציץ בסגמנט הסופרמיני, למרות שזה ירד בפופולריותו ל-9.5% בלבד משוק הרכב בשנה שעברה. ומדוע? מכוניות אלה נמצאות בין מכוניות המיני העירוניות למשפחתיות הקומפקטיות ובתאוריה מציעות את הטוב בכל העולמות – מרחב נאות לנוסעים ולמטען, איכות טובה בתא הנוסעים, אבזור עשיר ויחידות הנעה מודרניות ויעילות וכל זה במחיר פחות גבוה משל המשפחתיות. 

עבור משפחות צעירות עם ילד אחד או שניים, זוגות שאצלם הילדים פרחו מהקן וגם "סתם" צעירים שמחפשים רכב שימושי ונעים יותר ממכוניות המיני הקטנטנות הכנו את הרשימה של חמש מכוניות הסופרמיני עם תאי המטען הגדולים ביותר.

יונדאי i20
צילום: יואל פלרמן
 

מקום ראשון: רנו קליאו, 391 ל'

מחיר: 115,000-125,000 שקלים

זהו הדור החמישי של רנו קליאו והוא נחשף לראשונה בשנת 2019, כאשר השיווק בישראל החל בתחילת שנת 2020. קליאו החדשה מציגה מופע מודרני ועדכני, סביבת נהג מרהיבה ומימדים על הצד הנדיב בסגמנט. דבר זה בא לידי ביטוי בתא המטען שמציע לא פחות מ-391 ל' – וזה נתון שגם משפחתיות קומפקטיות במרכב האצ'בק לא תמיד מתהדרות בו. במבחני הדרכים שלנו בהחלט התרשמנו מתא המטען הנדיב והשימושי – וכמו שאר המכוניות בסקירה, הדלת החמישית בהחלט מסייעת לנצל את הנפח עד תום. כיום קליאו מוצעת בישראל עם מנוע יחיד וצנוע למדי – 1.0 ל', טורבו המפיק 90 כ"ס.

רנו קליאו
צילום: יואל פלרמן
 

מקום שני: סיאט איביזה, 355 ל'

מחיר: 113,000-134,000 שקלים

דבר אחד מובהק הפך לבולט בסקירה זו: החבר'ה בקבוצת פולקסווגן לוקחים ברצינות את תאי המטען שלהם – לא פחות משלושה דגמים נכנסו לרשימה, ונגלה כי השישית שייכת גם היא לקבוצה (אודי A1). ובכל זאת יש הבדלים – והאחות לבית VAG עם תא המטען הגדול ביותר והשני ברשימה שלנו היא סיאט איביזה המציעה לא פחות מ-355 ל' של נפח הטענה במבנה שימושי ומוצלח. היא מוצעת עם שני מנועים – 1.0 ל', 110 כ"ס או 1.5 ל', 150 כ"ס ומחירה הוא הנמוך ביותר מבין האחיות לפלטפורמה בפרט, והנמוך ביותר ברשימה. קצת חבל שלפני זמן קצר הכריזה פולקסווגן על סגירת מותג סיאט בשנים הקרובות.

סיאט איביזה
צילום: יובל לוי
 

מקום שלישי: יונדאי i20, עם 352 ל'

מחיר: 115,000-129,000 שקלים

הדור השלישי של יונדאי i20 נחשף בתחילת שנת 2020 והוא המשיך במסורת של קודמיו – מימדים נדיבים לנוסעים ולמטען. ואכן במבחני הדרכים שלנו גילינו מכונית שימושית למדי, לא מעט בזכות תא המטען המציע לא פחות מ-352 ל', פער צנום מאיביזה שבמקום השני. המנוע ממשיך בקו היעיל – 1.0 ל' מוגדש המפיק הספק צנוע של 100 כ"ס בלבד. לזכותה של i20 בדור זה עיצוב רענן ואתלטי, המקבל תוכן של ממש בגרסת ה-N הספורטיבית של יונדאי (192 כ"ס).

יונדאי i20
צילום: מערכת אוטו
 

מקום רביעי: פולקסווגן פולו, 351 ל'

מחיר: 133,000-144,000 שקלים

פולקסווגן פולו היא מכונית הסופרמיני האייקונית של היצרנית. הפולו הוצגה לראשונה בשנת 1975, ואילו הדור הנוכחי המשווק כיום בישראל נחשף בשנת 2017. נדמה שמאז ומתמיד פולו כונתה "גולף קטנה", זאת לאור הדמיון העיצובי והרעיוני לגולף המשפחתית. אלא שלאורך השנים ה"גולף הקטנה" כל כך גדלה עד שפולו הנוכחית מציגה מימדים כמעט זהים לאלה של הגולף בשנים 2009-2012 – ובשני המקרים מדובר בדור השישי של הדגמים. לפולו תא מטען גדול לסגמנט בנפח 351 ל', והוא בעל מבנה שימושי ויעיל במיוחד. חבל שהיא יקרה: 134,000 שקלים לגרסה עם מנוע ה-1.0 ל' בהספק של 95 כ"ס בלבד.

פולקסווגן פולו
צילום: בן חסון
 

מקום חמישי: סקודה פאביה, 343 ל'

מחיר: 121,000-141,000 שקלים

סקודה נחשבת בעיני רבים ל"אלופת תאי המטען", ודי בצדק. לאורך השנים פיתחה סקודה את תפישת 'פשוט חכם' שבבסיסה מציאת פתרונות חכמים, יעילים ושימושיים לבעיות וצרכי היום יום של הנהגים והנוסעים ברכביה. אוקטביה המשפחתית הייתה ביטוי בולט לכך, לא מעט בזכות תא המטען העצום והשימושי. סקודה פאביה ממשיכה את תפישה זו ובדורה הרביעי (נחשף ב-2021) לקחה זאת צעד קדימה. היא מציגה שיפור בנתון הגרר, פתרונות אחסון חכמים, מרחב מצוין ביחס למימדים וכמובן גם תא מטען מהגדולים בסגמנט. נכון, עם 343 ל' היא סוגרת את הרשימה שלנו במקום החמישי – אך מדובר בתא בעל מבנה יעיל במיוחד המציע עד 1,153 ל' עם קיפול המושבים – וזה כבר הנתון הגדול ביותר מבין כלל המכוניות ברשימה.

סקודה פאביה
צילום: אלי שאולי