קופרה יצא לדרכו בפועל עם דגם של סיאט, אטקה בגרסה כוחנית, אבל מאז הוסיף גם בדגמים מקוריים – ו-2024 הייתה לשנה בה חידש את הכל, מההתחלה; שני דגמים חדשים לגמרי, טראמר וטווסקאן, הוצגו, והאחרים – בורן, לאון, פורמנטור – עברו מתיחת פנים מודגשת למדי, שיישרה את ההופעה של כולם בהתאם לקו העיצוב החדש של קופרה.
רכב הפנאי הקומפקטי פורמנטור הוא הדגם המקורי הראשון של קופרה, וזה הוצג לראשונה ב-2020. סימנים ראשונים לשינוי נחשפו עוד ב-2022, אך פורמנטור המחודש הוצג רשמית בתחילת 2024.
שינוי מפתיע
בכל הקשור לעיצוב, קופרה בידלה את עצמה משאר חברות קבוצת פולקסווגן פעמיים; בתחילה עם עיצוב נוכח, כעת עם שינוי משמעותי במתיחת פנים, ולתוצאה בולטת אף יותר. פורמנטור, ממש כמו לאון שהוצגה מעט אחרי, מדגיש את נוכחותו, ועושה זאת עם חזית אגרסיבית בהרבה, כאשר את מקום הסבכה במבנה טרפז מחליף כונס אוויר צר המקנה לחרטום מראה של לוע כריש המאיים "אל תתעסקו איתי, אני ממש מסוכן".זה יוצר הופעה ממש שונה לחזית, כאשר גם יחידות התאורה והפגושים חדשים, והכל משתלב בהרמוניה במרכב. הרושם הכללי, וסלחו לי על הקלישאה, הרבה יותר לטיני ואמוציונאלי מאשר צפון אירופאי ומחושב. מאחור השינוי פחות גדול, ועדיין קווי התאורה החדשים לרוחב הרכב, כאשר במרכזם בולט לוגו מואר יוצרים מראה שונה.
וכל הדברים האלה הנראים באופן כל כך בולט ואף מודגש גורמים לכך שאין באמת סיכוי שמישהו לא יזהה כי מדובר במהדורה חדשה של פורמנטור, ועוד לא הגענו לעיצוב החדש של חישוקי ה-"18. וכאשר הכל עטוי בצבע המאט המושך (14,000 שקלים), הרכב משך הרבה מבטים ועורר הרבה שאלות של סקרנים.
נזכרים
פורמנטור נבחן כאן בגרסה הבסיסית שלו – מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים (מצמדים רטובים) וההנעה קדמית – והנתונים כשהיו: 150 כ"ס (5000-6000 סל"ד) ו-25.5 קג"מ (1500-3500 סל"ד), לרצועת כוח רחבה של 4500 סל"ד. כעת, צמוד למנוע מערך היברידי-מתון, משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוארך באופן זניח, מ-8.9 שניות ל-9 שניות, והמהירות המרבית כשהייתה, 205 קמ"ש.מחיר גרסה זו הוא 195,000 שקלים, ובמפרט מתלים אדפטיביים ובנוסף תאורת לד, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, מסך מרכזי "12.9, ממשקי אפל ואנדרואיד ומשטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים תלת-אזורית, חימום בגלגל ההגה, גם תאורת אווירה. גרסה זו מוצעת עם שתי חבילות אבזור: 'יוניקו', ב-13,000 שקלים, כוללת גג פנורמי ומושבי באקט עם תפעול חשמלי לזה של הנהג, וזו הייתה ברכב שנבחן; 'ריטמו' העולה 10,000 שקלים כוללת גם מערכת שמע של סנהייזר. הרכב אותו בחנו עולה, עם החבילה והצבע המיוחד, 222,000 שקלים.
ביצוע משופר
החומרים בתא הנוסעים שופרו; דיפון הדלתות, בקונסולה שבין המושבים וחומרי הריפוד טובים יותר. לעין בולטים המושבים החדשים, כאן כאמור ספורטיביים במבנה, וגלגל הגה ספורטיבי אף הוא, כולל סוף סוף את הלחצנים העגולים: אחד להתנעה ואחד למצבי הניהוג. כעת אפשר גם לאלחש את בקרת היציבות באופן ישיר, כיאה לרכב שלפי קופרה יש לו אופי ספורטיבי.הצג המרכזי גדל ל-"12.9, והוא נראה טוב מקודמו, ומערכת ההפעלה משופרת, כאמור עם צימוד סלולרי. במחוונים המחודשים התצוגה נאה יותר, ואלה מאפשרים להבחין היטב בנתונים המוצגים בהם. כל אלה יוצרים סביבת נהג משופרת מקודמתה, וגם אם חלק מהחומרים עדיין אינם איכותיים במיוחד ונוקשים למגע הרי הם טובים יותר.
העיצוב חותם סביבת נהג עכשווית, מקורית ונאה המשלבת מסגרות בגוון נחושת ותאורת אווירה צבעונית הממשיכה לתוך דיפון הדלת ומשמשת גם כחיווי לניטור שטחים מתים.
תפעול רוב המערכות מהצג עדיין דורש התאקלמות מסוימת, וחלק מהדברים שהפריעו קודם לכן נותרו. כך למשל במקום חוגה לעוצמת השמע או פקדים גדולים לבקרת האקלים יש פסי מגע, והם לא נוחים לתפעול בדיוק כמו פס המגע שאחראי לפתיחת הגג. גם לחצני תפעול האורות אינם נוחים, ומיקומם כמו-גם החיווי שלהם נותר מבלבל; לדוגמא, הפעלתם באצבע המושטת ללא מבט יכולה להפעיל את מפשיר האדים, עוד לחצן שנמצא לידם. מאידך הפקדים שעל גלגל ההגה נוחים לתפעול למרות שחלקם ממש קטנים.
מערך הבטיחות קל יחסית לתפעול ולניתוק אבל חיישני החניה אחראים ליותר מדי צפצופים בתנועה איטית. מושבי הספורט נראים נהדר, גם בזכות ריפוד אלקנטרה והתפרים הכתומים שעליהם, והם בעיקר נוחים. לי הפריעה מעט תנוחת הישיבה הנמוכה ביחס לרכב פנאי בכלל, לסביבת הנהג בפרט. אין לי בעיה עם תנוחה כזאת בנהיגה בשבילים, כן יש לי בעיה עם שדה הראייה המוגבל לאחור.
מאחור, מרווח הרגליים טוב, כך גם מרווח הראש, אך תנוחת הישיבה נמוכה גם שם. מנהרת ההינע במרכז מפריעה לנוסע במרכז, בקרת האקלים שם תשמח את כולם. לתא המטען מבנה שימושי ונפח יעיל של 450 ליטרים.
חטיבה מוכרת
נגיעה במתג ההתנעה הנאה מעירה לחיים את המנוע המוכר והזזת הבורר הזעיר מכניסה את הרכב למצב תנועה. כמו שאמרנו לא פעם ולא פעמיים (אמרנו הרבה פעמים) – המנוע הזה מאוד אפקטיבי. ההתנהלות כעולה מהנתונים אינה תזזיתית, אך הביצועים כעולה מאותם נתונים טובים ברוב המצבים, גם בעליות, גם בעקיפות זריזות.למרות הנתונים הדומים, ההתנהלות כעת נמרצת יותר; המנוע החשמלי הקטן, המעניק את תנובת המומנט שלו כבר בסל"ד ממש נמוך, בהחלט עושה את זה. חטיבת הכוח הזו מאפשרת שיוט נעים ונטול מאמץ. פעולת התיבה נעימה גם אם לפעמים בעיר יישמעו נקישות, והיא מעט איטית כאשר צריך את שיא המחץ. המנוע אינו רועש ופועל באופן נעים, גם בשילוב תיבת ההילוכים.
צריכת הדלק טובה מאשר לפני חידוש הדגם, בייחוד תחת עומס; מערך היברידי-מתון עוזר. הצריכה ביום המבחן המאמץ הייתה 12.9 ק"מ/ל', בשיוט נינוח 15.1 ק"מ/ל'.
15 מצבים
גם בגרסה זו – כמו בעוד דגמים של מותגי קבוצת פולקסווגן – בולמי זעזועים נשלטים-אלקטרונית, ויש להם 15 מצבים. הכיול הבסיסי מעט נוקשה, אך קופרה המחודש נוח מאשר קודמו בעיר – הן בטיפול בשיבושים קטנים, גם בגדולים. בכל אופן, צמיגים בחתך נמוך (245/45-18) אינם משתתפים בספיגת המהמורות, ועדיין התוצאה ראויה. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה עוד יותר, אך שיבושים ממש גדולים וכביש גלי לא מטופלים מספיק טוב.בגיחה הכרחית לשבילים, ברור היה שפורמנטור אינו משדר חיבה יתירה לאתגרים אופייניים בהם כמו שינויי גובה או חריצי מים. רעשי הרוח הורגשו, גם בגלל שהיום בו נהגנו היה סוער, ורעשי הכביש חדרו מדי פעם פנימה.
ניחוחות
קופרה שיצא לדרכו עם הצהרה על התכוונות ספורטיבית ויכולת דינמית, מעניקה לכך ביטוי בפורמנטור עם הגה ממש מהיר – 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה. יש לכך ביטוי בנהיגה בכבישים מפותלים עם שינויי כיוון זריזים ומהירים. כמובן, היינו שמחים לעוד קצת תחושה ועוד קצת משקל במצבי הספורט, אבל ההיגוי טוב מהמקובל. ולא רק הוא.מעבר לכך שהיכולת עצמה טובה ורמת האחיזה גבוהה, ולמרות שהתפוקה אינה מאתגרת את הרכב, פורמנטור יודע לייצר תגובות מעט יותר דרמטיות – הן ביחס לדגם עצמו לפני החידוש, הן ביחס למקובל בדגמים קרובים אחרים של קבוצת פולקסווגן; מיטיבי מצערת יגלו שהוא יודע להדק קו גם דרך האחוריים. הבלמים חסרים משהו בנשיכה הראשונית ובתגובה המיידית, אבל גם להם כושר מספק.
משהו מיוחד
אמרנו זאת עם הגעתו של פורמנטור המקורי, והדבר מודגש אף יותר במהדורה המחודשת שלו. פורמנטור נראה נהדר, הוא מאוד נאה בפנים, מאובזר ועשוי היטב, הביצועים טובים, נוחות הנסיעה בסדר לרוב ומשופרת, והיכולת הדינמית בהחלט ראויה.למרות שקופרה יצא לדרכו לא רק עם התכוונות ספורטיבית אלא גם כמותג יוקרה, הרי תג המחיר הבסיסי של פורמנטור, 195,000 שקלים, ממקם אותו בסביבה של דגמי פנאי קומפקטיים אחרים הנמצאים במרכז השוק. הוא אינו נראה גדול ושוחר שבילים כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז', למשל, אבל הוא מביא הופעה כוללת ייחודית, מגובה גם במבטים ברחוב, המסתכמת ברכב שהוא מיוחד יותר. ובימינו זה הרבה.