כאשר ניגשים לקנות מכונית חדשה, צריך לקחת בחשבון הרבה מאוד גורמים. חלקם גלויים לעין וקלים לבדיקה – העיצוב, המרחב הפנימי, האבזור; חלקם דורשים מעט יותר התעמקות – ביצועים, צריכת דלק, נוחות, רעשים; וחלקם נסתרים מעין ודורשים בירור מעמיק או חוש נבואי – למשל ירידת ערך עתידית או עלויות אחזקה. וכמו תמיד, כאשר אין מידע – נכנסות לפעולה האמונות, הסטיגמות והדעות הקדומות. אחת הדעות הקדומות הנפוצות ביותר היא שמכוניות יפניות (מושג שהתרחב בשנים האחרונות לכלול גם מכוניות קוריאניות, לפחות את חלקן) זולות יותר לאחזקה מאשר מכוניות אירופאיות. החלטנו לנסות ולבדוק האם לדעה הזו יש אחיזה במציאות, או שמא מדובר בשריד לימים אחרים ותנאים אחרים.

ממש לא מזמן פרסמנו, כאן ב"אוטו", תחקיר על עלויות אחזקה של כמה מהמשפחתיות הפופולאריות בישראל, בו התבססנו על מחירון הטיפולים הרשמי של היבואנים. הפעם החלטנו לבצע את הבדיקה בסימן מזרח מול מערב למכוניות מקטגורית הסופרמיני – יונדאי i20 (דור קודם), דיהטסו סיריון, סוזוקי סוויפט (דור קודם), יונדאי גטס, סיאט איביזה (דור קודם) ופיג'ו 206. את המידע שאבנו מבסיס הנתונים העשיר שהצטבר אצל אנשי אנג'י (Engie), אפליקציה חינמית לאבחון תקלות והשוואת מחירים בין מוסכים, עליה סיפרנו לכם לפני כשנה. כך אפשר יהיה לבנות תמונה מדויקת וקרובה יותר למציאות לגבי עלויות התיקונים.
דייהטסו סיריון
צילום: מנהל

המידע שנצבר באנג'י מבוסס על הצעות מחיר לטיפולים שקיבלו בעלי מכוניות מהדגמים האמורים. לכל טיפול מוצעות שתי אפשרויות – טיפול בחלקי חילוף מקוריים וטיפול עם חלקי חילוף חליפיים, ומעניין לראות את הפרשי המחיר (אם כי אין מידע לגבי סוג חלקי החילוף החליפיים). חשוב להדגיש – אלו הצעות מחיר שהמוסכים מחויבים להן, ולא "מספרים באוויר". המחירים המוצגים בכתבה הם מחירים ממוצעים, של כלל הצעות המחיר שהתקבלו לטיפול נתון. כשיגיע זמנכם לטפל ברכב, תוכלו לקבל הצעות מחיר דרך אנג'י באזור בו תבחרו. אם ישנו מוסך שאתם רגילים לטפל בו – הרי שכעת תוכלו להעריך טוב יותר האם המחירים שהוא גובה סבירים או לא.
עלויות אחזקה למכוניות סופרמיני – מזרח מול מערב
צילום: מנהל

אבל לפני שנתחיל עם המספרים, כדאי לשים לב להבדלים במרווחי הטיפולים. בעוד שברב מהמכוניות הטיפול הוא כל שנה או 15,000 ק"מ, באחרות מדובר במרווחים גדולים יותר - ביונדאי i20, למשל, המרווח בין טיפולים הוא 20,000 ק"מ, בעוד בפיג'ו 206 המרווח בין טיפולים הוא 30,000 ק"מ - או שנתיים! הוסיפו לכך את העובדה שבחלק מהמכוניות יש מערכת תזמון על בסיס רצועה, שדורשת החלפה במרווחי זמן/מרחק קבועים, בעוד באחרות יש מערכת תזמון על בסיס שרשרת (שמוחלפת על פי בלאי ומחזיקה יותר זמן) וכן הלאה.

הגיע הזמן לצלול אל תוך המספרים, ולנסות להבין – האם באמת יש הבדל בעלויות* הטיפולים בין מזרח למערב?
הציצו בטבלה, המשווה עלויות טיפולים לאורך 60,000 ק"מ/4 שנים (נסועה ממוצעת לאורך תקופת בעלות ממוצעת על רכב פרטי בישראל) – ותראו בעצמכם: הסטיגמה לא נכונה. עלויות הטיפולים בין האסייתיות לאירופאיות דומות למדי ולא ניתן להצביע על דגם, שלא לומר מוצא, שזול יותר לתחזוקה באופן גורף. קשה אפילו לקבוע מי תהיה המכונית הזולה ביותר לתחזוקה – ההבדלים קטנים מדי. כך למשל הסוויפט אומנם מציעה את הטיפול הקטן הזול ביותר – 226 שקלים בלבד (עם חלקי חילוף לא מקוריים) – אך תדירות הטיפולים היא כל שנה (או 15,000 ק"מ). הטיפול הקטן בפיג'ו 206 יקר יותר – 374 שקלים – אך מרווחי הטיפולים כפולים (כל שנתיים או 30,000 ק"מ), ומקזזים את ההפרש. במפתיע, הסופרמיני היקרה ביותר לתחזוקה לפי נתוני אנג'י היא דווקא הגטס הצנועה והנפוצה מאוד, בעוד היורשת שלה (הדור הראשון של ה-i20) היא בין הזולות ביותר בתחזוקה שוטפת. מוזר.
פיג'ו 206
צילום: מנהל

אז מה השורה התחתונה? לפחות ברמת הטיפולים השוטפים, אי אפשר להצביע על יתרון ברור למזרח או למערב. כאן גם כאן יש מכוניות בהן הטיפולים זולים יותר, וכאן גם כאן יש מכוניות בהן הטיפולים יקרים יותר. אולי חשוב יותר לשים לב כי ההבדל בעלות הטיפולים לאורך תקופת הבעלות על הרכב מסתכמות במקרה הקיצוני בכ-400 שקלים בשימוש בחלקים תחליפיים (אם מתעלמים לרגע מהגטס) או כ-650 שקלים בשימוש בחלקים מקוריים. פער מחיר ששקול להבדל (זעיר) של כ-3% בצריכת הדלק לאורך אותה תקופה.
*המחירים המופיעים בכתבה כוללים מע"מ, עבודה וחלפים - ונכונים ליום פרסום הכתבה.

להורדת אפליקציית אנג'י להשוואת מחירי טיפולים (בחינם) - לחצו כאן
עלויות אחזקה למכוניות סופרמיני – מזרח מול מערב
צילום: מנהל