איך שלא מסתכלים על זה, סעיף הוצאות הרכב הוא מהסעיפים המשמעותיים ביותר בסל ההוצאות של משק הבית הישראלי. ככה זה כשרשימת ההוצאות כוללת דלק, חנייה, אגרת רישוי, ביטוח, ירידת ערך, טיפולים ולעתים אף תשלום על כבישי אגרה (או דו"חות, לא עלינו). כל אלו מסתכמים בקלות להוצאה של אלפי שקלים בחודש על מכונית משפחתית חדשה.

סעיף ההוצאות
חלק מההוצאות קל להעריך (למשל ההוצאה על אגרת הרישוי והדלק ), חלק דורשות חוש נבואי (ירידת הערך) וחלק דורשות מידע שלא תמיד זמין בקלות – עלות האחזקה השוטפת. תחת הסעיף האחרון הכנסנו את עלויות הטיפולים וחלקים נשחקים – בלמים וצמיגים – ויצאנו לברר את העלויות הללו עבור ששת המשפחתיות הנמכרות ביותר בארץ (בעצם, חמש משפחתיות והספורטאז' 1600 שהפך לפופולארי מאוד כתחליף משפחתית). ואם אנחנו כבר מבררים – בדקנו גם את מחיר הביטוח המקיף לשנה.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
לא הסתפקנו רק בבירור מחירון הטיפולים הרשמי, אלא ביצענו גם בדיקה סמויה במוסכי היבואן, כדי לראות אם הצעות המחיר שנקבל זהות למחירים הרשמיים – במפתיע (או שלא) המחירים לא התאימו בדיוק, כאשר במפתיע (הפעם באמת) בחלק מהמקרים הצעות המחיר היו נמוכות יותר מהמחירון הרשמי... המסקנה היא שחשוב לברר מראש מה אמורים בדיוק לעשות בטיפול הבא, ולברר מחירים במספר מוסכי יבואן. כדאי לשים לב כי הבדל של 10% בצריכת הדלק – נושא הזוכה למשקל גדול בהחלטת הקניה – מסתכם בכ-1000 שקלים בשנה (לרכב משפחתי בנסועה ממוצעת), אך ההבדלים בין דגמים שונים בעלויות הטיפולים והביטוח, עניין שכמעט לא זוכה להתייחסות, יכולים להיות גבוהים יותר.

מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
מאזדה 3. הטיפולים היקרים מכולן, מחירי החלפת בלמים הזולים מכולן
שקיפות חסרה ומדדים
במהלך התחקיר גילינו עד כמה נושא האחזקה מהווה נקודה רגישה אצל המוסכים השונים. בירור מפרט הטיפולים ומחירים התגלה כעניין קשה בהרבה מהצפוי, ובכלל – וזה, כאמור, לדגמים נפוצים מאוד. נדרשנו לצלוח משחקי-מסירות טלפוניים ארוכים ומתישים, שבמקרה הטוב הסתיימו באחד מהשנים: או שקיבלנו הצעת מחיר לטיפול אחד, או שקיבלנו "מחיר משוער", הכולל בעיקר קשר קלוש עם המציאות. בכל שיחה הדגשנו כי אנחנו מבצעים סקר שוק עבור רכב חדש שטרם נקנה – ובכל זאת נדרשנו לתת מספר רכב! על בלמים בכלל לא היה מה לדבר, כשבחלק מהמקרים נמסר לנו כי אנחנו חייבים להגיע עם הרכב (שטרם נקנה, כאמור) כדי לקבל הצעת מחיר... בשלב מסוים הבנו שהישועה לא תצמח מנציגי השירות במוסכים, ונאלצנו לפעול ישירות מול היבואנים – דבר שלא זמין ללקוח הממוצע. אין ספק – יש כאן בעיה שחייבת להיפתר.
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
יונדאי i35. הביטוח הזול מכולן

את הנתונים שכן השגנו ממרכזי השירות הצלבנו מול הנתונים ה"רשמיים", מה שאפשר לנו ללמוד בין השאר על מהימנות הנתונים שקיבלנו. מטרתנו הייתה לקבל מושג על עלויות האחזקה של חמש המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל – טויוטה קורולה, יונדאי i35, מאזדה 3, סוזוקי קרוסאובר וסקודה אוקטביה, כאשר להשוואה הוספנו גם את הספורטאז' 1.6 ליטר של קיה, שהפך בחודשים האחרונים לאיום ממשי על המשפחתיות המסורתיות. התייחסנו לדגמי הבסיס האוטומטיים, ברמת הגימור הגבוהה המיועדות ללקוחות פרטיים – עניין שעשוי להשפיע בעיקר על מידות צמיגים (מה שבתורו משפיע על מחיר הצמיגים). החלטנו לבדוק את עלות הטיפולים ל-60,000 ק"מ – תחום השימוש העליון לבעל רכב ממוצע בישראל; ממוצע הנסועה בישראל לרכב נוסעים בבעלות פרטית הוא 15,000 ק"מ לשנה. לכך הוספנו התייחסות להחלפת בלמים (החלפת צלחות ורפידות, מלפנים ומאחור; מחירים במוסך היבואן) וארבעה צמיגים (בדקנו מחיר לצמיגים זולים וצמיגים של מותג מוכר, כאשר נבחרו תמיד הצמיגים הזולים ביותר באותה קטגוריה – בשני המקרים החיפוש בוצע ברשת) - מתוך הנחה כי אלו יוחלפו פעם אחת במהלך התקופה. כמו כן, בררנו גם עלויות ביטוח (מעל גיל 24, עבור שני נהגים ללא תביעות בשלוש השנים האחרונות).
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
קיה ספורטאז'. יעלה רק מעט יותר ממשפחתית "רגילה"

ואלו הממצאים
1. מבין הדגמים שנבדקו, המשפחתית הכי יקרה לאחזקה (כאמור, בחישוב ל-60,000 ק"מ) היא סקודה אוקטביה. מנגד, המכונית הזולה ביותר לאחזקה היא טויוטה קורולה. הפער ביניהן עומד על כ-33.2% - מעל 30%! - שהם 3338 ש"ח. הפער נשמר גם כשמתייחסים לסט הצמיגים היקר, רק שהפער דווקא מצומצם יותר (ל-31%), למרות שלשתיהן אותם הצמיגים.
2. מעניין לציין כי הפער בין העלות הכוללת עם צמיגים זולים לבין העלות הכוללת עם צמיגים יקרים עומדת על כ-5% בלבד באוקטביה וכ-7% בקורולה – זאת למרות שלשתיהן אותן הצמיגים בדיוק ולמרות שהפער בין עלות רביעיית הצמיגים האיכותיים לאלה הזולים עומד על כ-60% - עוד צידוק נוסף לטובת ההשקעה בסט צמיגים איכותי.
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
טבלה הכוללת עלויות אחזקה עם סט צמיגים זול
3. פרט מעניין נוסף – לא האוקטביה ולא הקורולה בולטות בעלויות הטיפולים שלהן. הטיפולים הכי יקרים הם אלו של מאזדה 3, בעוד שאת הטיפולים הזולים ביותר הם מנת חלקו של סוזוקי קרוסאובר – בין השאר הודות לכך שהקרוסאובר דורש טיפול בכל 20,000 ק"מ (או שנה) לעומת 15,000 ק"מ בשאר. מנגד, יחס הפוך בדיוק קיים בעלויות החלפת הבלמים – בקרוסאובר הטיפול לבלמים הוא היקר ביותר, בעוד שהמאזדה 3 נהנית מעלויות החלפת הבלמים הזולה ביותר.
4. הצמיגים עבור מאזדה 3 הם מהיקרים מבין הדגמים שנבדקו. עם סט הצמיגים המוזל המאזדה 3 היא היקרה ביותר, בעוד שכשמדובר בסט הצמיגים האיכותי, קיה ספורטאז' הוא היקר ביותר. בתחקיר התייחסנו לדגמים המיועדים לשוק הפרטי – אלו היותר מאובזרים – וגרסה זו של מאזדה 3 (1.5 ליטר, Comfort) מגיעה עם חישוקי 18" בעלי צמיגים רחבים ונמוכי חתך. קיה ספורטאז' אמנם מגיע עם חישוקי 16", אולם קוטר הגלגל כולו הוא הגדול ביותר מבין כל הדגמים שנבדקו. סט הצמיגים הזול ביותר (מבין סט הצמיגים המוזלים) שייך לסוזוקי קרוסאובר, בעוד שכשמדובר בסט הצמיגים האיכותי, רביעיית הצמיגים של סקודה אוקטביה, יונדאי i35 וטויוטה קורולה (להן אותה מידת צמיגים) היא הזולה ביותר.
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
טבלה הכוללת עלויות אחזקה עם סט צמיגים יקר
5. את הביטוח הזול ביותר יקבלו בעלי היונדאי (4151 שקלים) בעוד שבעלי הסקודה יצטרכו לשאת בעלות הביטוח הגבוהה ביותר (5841 שקלים). הפער בין הדגמים עומד על כ-40%.
6. אף אחד מהדגמים שנבדקו לא מצריך טיפול טיימינג יזום, מאחר וכולם מצוידים בשרשרת תזמון, במקום רצועה.
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
סוזוקי קרוסאובר. הטיפולים הזולים ביותר והצמיגים הזולים ביותר

שורה אחרונה
עלויות האחזקה הן רכיב משמעותי שכדאי לתת עליו את הדעת בתהליך בחירת הרכב הבא שלכם – הן במקרה שעלויות נמוכות נמצאות בראש סדר העדיפויות מחד והן בשביל לבקר טוב יותר את הוצאות הרכב מאידך, אפילו אם עלויות האחזקה אינן הפרמטר העיקרי בבחירת המכונית. מעבר לכך, הניתוח הנ"ל מאפשר לקבל תמונה טובה יותר על המונח "עלויות אחזקה", כשהצגת פילוח מרכיבי העלויות מצליחה לשבור כמה מהסטיגמות הידועות בעולם הרכב – מי היה מאמין שמאזדה תהיה יקרה כמעט כמו סקודה ושספורטאז' יעלה רק מעט יותר מאשר משפחתית "רגילה". אולם מעל לכל, חשוב להטמיע את החשיבות שבהשוואת מחירים – זאת זכות וחובה כאחד של כל מי שמחזיק רכב.

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
מהי עלות אחזקת הרכב המשפחתי שלכם?
צילום: מנהל
סקודה אוקטביה. הביטוח היקר מכולן