טויוטה אייגו
היום נדמה כי ההבדלים בין המותגים השונים מטשטשים. במטרה לחסוך בעלויות הפיתוח ולהישאר רווחיים יצרנים רבים משתפים כוחות ומפתחים רכבים במאמץ משותף. התוצאה היא רכבים דומים החולקים ביניהם רכיבים מרכזיים, האם שתי מכוניות המתבססות על מכלולים זהים יכולות להיות מכוניות שונות? האם יש הצדקה לפערי המחירים? במדור חדש זה נביא דוגמאות מעולם הרכב וננסה למצוא את ההבדלים. הפעם בחרנו להתמקד בשלוש מכוניות: טויוטה אייגו, פיג'ו 107 והאחות השלישית: סיטרואן C1
בשנת 2005 הציגו טויוטה, פיג'ו וסיטרואן שלוש מכוניות מיני עירוניות פרי פיתוח משותף, אלו היו טויוטה אייגו, פיג'ו 107 וסיטרואן C1. שלושתן מיוצרות באותו מפעל המשותף ליצרניות בצ'כיה. הראשונה להגיע ארצה הייתה פיג'ו 107 בשנת 2009, אחריה הגיעה הסיטרואן בשנת 2011 והטויוטה נחתה בשנת 2012.
ממדים, עיצוב ותא נוסעים
שלושת המכוניות מבוססות על אותה הפלטפורמה ללא שינויים ביניהן, ולכן גם הממדים החיצוניים דומים עד זהים (הטויוטה קצרה ב-2 ס"מ מהצרפתיות). סיטרואן C1 מנסה לקסום ללקוחות עם חזית חייכנית והפיג'ו מציגה מראה רציני יותר עם עיצוב חזית מעט כבד. טויוטה אייגו שומרת על עיצוב פשוט בחזית אך מוצלח בפני עצמו. האחוריים של הצרפתיות דומים עד זהים ורק הטויוטה מציגה עיצוב מקורי (ומוצלח) מאחור. חשוב לציין שהבדלי העיצוב מקורם בפגושים ויחידות תאורה בלבד ולא תוצאה של תכנון שונה. תאי הנוסעים של שלושת המכוניות זהים, למעט הסמל שמתנוסס על גלגל ההגה ומציעים מרווח מספק לארבעה נוסעים. נפח תא המטען זהה בשלושתן (139 ליטר) אך קטן ביחס למתחרות בקטגוריה.
הבדלים בולטים: עיצוב שונה לחזית בכול השלוש, עיצוב שונה לאחוריים של הטויוטה
צילום: יצרן
יחידת הנעה, אבזור ובטיחות
שלושת המכוניות עושות כולן שימוש במנוע יחיד (בארץ), שפותח ע"י טויוטה. מדובר ביחידת הנעה בנפח 1.0 ליטר, 3 צילינדרים המספקת 68 כ"ס. השלוש מוצעות עם מערכת העברת כוח זהה המתבססת על תיבה ידנית או רובוטית בעלת מצמד בודד. נתוני הביצועים זהים בכולן והן זריזות דיין לכל שימוש יום-יומי סביר, אך לסיטרואן יתרון זניח בצריכת הדלק (ע"פ נתוני היצרן) שספק אם יבוא ליידי ביטוי בכביש. רמת האבזור בכל השלוש דומה ואין הבדלים בולטים ביניהן. שלושתן נבדקו במבחן הריסוק של EuroNCAP וזכו לציון סביר בלבד – 3 כוכבים. אומנם הן ראו אור לראשונה בשנת 2005 אך הן נמכרות גם היום, בשנת 2013, ובמבחנים שערכנו להן גילינו מכוניות יעילות ומהנות לנהיגה גם אם לא בדיוק מודרניות ומעודנות.
הבדלים בולטים: אין
צילום: יצרן
מחיר כחדשה, מחיר כמשומשת
המכונית הזולה מכולן לרכישה היא סיטרואן C1 בגרסה הידנית. מחירה של זו עומד על 66,489 שקלים לעומת 67,490 שקלים לפיג'ו ו-68,900 שקלים לטויוטה – פער של כ-2,500 שקלים בין הסיטרואן הזולה לטויוטה היקרה. מחיר הגרסאות הרובוטיות כבר קרוב לזה של סופרמיני ידנית אך שם הפערים בין סיטרואן C1 הזולה (72,490 שקלים) לטויוטה אייגו (73,900 שקלים) מצטמצמים לכדי 1,410 שקלים בלבד, פיג'ו 107 הרובוטית קרובה יותר לטויוטה עם מחיר העומד על 73,490. רצינו לבדוק איך הן שומרות על ערכן ובדקנו את מחיר המחירון של שלושת המכוניות (אחרי שנה על הכביש עם 18,000 ק"מ כשהן מיד ראשונה) לעומת מחירן כחדשות. הטויוטה שמרה על המחיר הגבוה ביותר – 61,100 שקלים (68,000 שקלים כחדשה), אחריה פיג'ו 107 59,200 שקלים (65,000 שקלים כחדשה) ואחרונה הייתה סיטרואן C1 עם מחיר של 54,800 שקלים (62,000 שקלים כחדשה). המחירון מגלם ירידת ערך של כ-11.5% לסיטרואן, 10% לטויוטה ו-9% לפיג'ו, פערים דיי זניחים למרות הסמל השונה בחזית. יחד עם זאת יש לציין שהסיטרואן מוצעת באופן תכוף למדי במבצע כזה או אחר שמוריד את מחירה לאזור ה-60,000 שקלים.
הבדלים בולטים: הסיטרואן זולה יותר לרכישה כחדשה או משומשת
צילום: יצרן
סיכום
מדובר בשלוש מכוניות זהות המיוצרות באותו מפעל, מציעות חבילת אבזור דומה ורמת בטיחות לא מספקת באותה המידה. בארץ הן נמכרות במחירים שונים כשהפערים יכולים להגיע ליותר מ-5,000 שקלים ב'עונת המבצעים'. האם הסמל השונה בחזית מצדיק פערי מחיר משמעותיים כחדשה או משומשת? אנחנו סבורים שלא.