שברולט קורבט, אז והיום
לא נראה לנו שאנחנו צריכים לספר לכם כמה ששברולט קורבט היא אייקונית. השבוע חוגגת מכונית הספורט הכי אמריקנית, או המכונית האמריקנית הכי ספורטיבית, 60 שנות קיום. השבוע לפני שישה עשורים (1953, למי שהמתמטיקה רחוקה ממנו) ירדה הקורבט הראשונה מפס הייצור במפעל של שברולט שבעיר פלינט, מישיגן. המכוניות הראשונות עלו 3,498 דולר, ועשו כברת דרך רצינית ביותר עד להצגתה של הקורבט C7 סטינגריי שהוצגה בתחילת השנה (60 שנה בדיוק אחרי חשיפתו הראשונה של הדור הראשון, אגב). אחרי למעלה ממיליון וחצי יחידות שיוצרו, הגיע הזמן למבט לאחור.

1. קורבט C1
שנים: 1953-1962
ב-17 בינואר בשנת 53' הוצגה הקורבט הראשונה בתערוכת ניו יורק ('אוטוראמה'). הייצור החל חצי שנה מאוחר יותר. המטרה היתה לייצר מכונית ספורטיבית זולה יחסית (אם כי בסוף היא לא היתה זולה כמו שרצו), ולכן גם התבססו על מכונית נוסעים של החברה; מה דעתכם על סרן חי מאחור? המכונית התהדרה בגוף מפיברגלס, וכל המכוניות מהדור הראשון היו פתוחות. המנוע בהתחלה היה V6 בנפח 3.9 ליטר שסיפק 150 כ"ס ולאחר מכן הוצע גם ה-V8 בנפח 4.3 ליטר בהספק של 195 כ"ס. מאחר וכ-90% מהרוכשים בחרו במנוע ה-V8 האופציונאלי, הופסק שיווקו של ה-V6 בשנת 1956 – ומאז ועד היום שמר ה-V8 על בלעדיותו. המכונית הייתה יפה במיוחד, אבל לא באמת ספורטיבית, הודות למתלים. במהלך חיים הדגם הוא עבר כמה עדכונים כאשר האחרון בשנת 58' עם שני צמדים של פנסים מלפנים הפך אותו לנאה במיוחד. המכונית השלישית שיוצרה נמכרה, אגב, בלמעלה ממיליון דולר לפני מספר שנים.
אם תתאמצו ממש, תוכלו לדמיין גם סאונד

2. קורבט C2
שנים: 1963-1967
הדור השני של הקורבט נקרא Sting Ray (טריגון באנגלית, כמו הדור החדש, השביעי). בניגוד לדור הראשון, כאן המכונית נבנתה מאפס, ולא על בסיס מכונית קיימת. היה לה מרכז כובד נמוך יותר, עם תנוחת ישיבה ספורטיבית יותר ועם מתלה אחורי נפרד. הפעם היא הוצעה גם כקופה (לצד הקבריולה) וסימן ההיכר שלה הדגם היה חלון אחורי מפוצל. ה-C2 גם הייתה הקורבט הראשונה להציע פנסים נפתחים, גימיק שנשאר עם הדגם 41 שנים. היו מבחר מנועים בשלל הספקים, עם המנוע הבכיר שהציע 425 כ"ס מ-V8 בנפח 6.5 ליטר ומאוחר יותר גם 430 כ"ס מ-7.0 ליטר, כאשר היו שטענו שההספק בפועל היה גבוה יותר משמעותית. גם כאן היו כמה עדכונים במהלך חיי הדגם.
צילום: מנהל

3. קורבט C3
שנים: 1968-1982
הדור השלישי הוצג גם הוא עם השם Stingray (כאן במילה אחת ולא בשתיים כמו בדור השני). בתחילה היא הוצעה עם אופציה ל-V8 שסיפק 435 כ"ס (ויש הטוענים שבפועל הוא סיפק הרבה יותר, כאשר הטענות הן למעל 500 כ"ס), אבל בהמשך עם משבר הדלק הוצעה גרסה חלשה במיוחד עם 165 כ"ס בלבד וגם שאר הגרסאות הוחלשו. ולמרות הכל, המכירות היה טובות, כאשר בשנת 79' נמכרו לא פחות מ-58,307 קורבטים, השנה הטובה ביותר במכירות בתולדות הדגם. ה-C3 הייתה הראשונה להציע את גג ה-T עם חלקים מתפרקים בקורבט וגם הראשונה שזכתה לגרסת ZR-1. גם כאן היו שינויים קלים בדגם, כולל עדכון פגושים לפי תקן אמריקני חדש.
צילום: מנהל

4. קורבט C4
שנים: 1983-1996
הדור הרביעי של הקורבט היה כבר טכנולוגי יותר ומעודכן. העיצוב היה חדש ואווירודינאמי יותר באופן משמעותי (שיפור של 25% לעומת הדור הקודם) ולוח המחוונים היה דיגיטאלי. בשנת 83' המכונית לא הוצעה למכירה, למעט 44 אבות טיפוס שנבנו ומהם שרד רק אחד שמוצג במוזיאון של שברולט בארצות הברית. היו שפע מנועי V8 בהספקים שונים וגם חזר השם ZR-1 עם 375 כ"ס ובהמשך גם 405 כ"ס.
צילום: מנהל

5. קורבט C5
שנים: 1997-2004
הדור החמישי תוכנן מאפס ולא לקח כמעט דבר מהדור שקדם לו. שברולט התגאתה בעובדה שהדור החמישי היה קל יותר מקודמו ב-45 ק"ג, למרות שהיה גדול יותר. גרסת הבסיס הציעה 345 כ"ס ממנוע ה-V8 בעוד הגרסה הבכירה התהדרה ב-405 כ"ס, והדור הזה גם זכה לביקורות חיוביות על ההתנהגות הספורטיבית יותר מהדור שקדם לו.
צילום: מנהל

6. קורבט C6
שנים: 2005-2013
הדור השישי וויתר על הפנסים הנפתחים, מסימני ההיכר של הדגם, בגלל סיבות אווירודינאמיות ובטיחות הולכי רגל. הדור השישי חלק לא מעט מכלולים עם הדור החמישי כגון השלדה. שברולט השתמשה באלומיניום וסיבי פחמן כדי לחסוך במשקל בדגם. היא הוצעה עם מנוע V8 בנפח 6.0 ליטר שסיפק 400 כ"ס. גרסת ה-ZR1 הבכירה הציעה לקראת סוף חיי הדגם מנוע 6.2 ליטר מוגדש-על עם הספק של 638 כ"ס שסיפק ביצועים מרשימים וגם הקיפה את הנורבורגרינג ב-7:19.63 דקות, תוצאה מאוד מרשימה, ומהר יותר מפרארי אנזו, פורשה 911 GT3 ועוד כמה.
צילום: מנהל

7. קורבט C7
שנים: 2014 והלאה
הדור החדש של הקורבט הוצג בתחילת השנה בתערוכת דטרויט. הפעם הייתה זו מכונית חדשה לחלוטין, שהחזירה לחיים את השם סטינגריי. הייצור שלה מתחיל ממש בימים אלה והיא תשווק עם מנוע V8 בנפח 6.2 שמספק 450 כ"ס בגרסת הבסיס, שיטיס אותה ל-96 קמ"ש (60 מייל לשעה) ב-3.8 שניות. לצד חלוקת משקל של 50-50, אמורה הקורבט החדשה להציג התנהגות ברמה חדשה (בהשוואה לדור היוצא). המחיר – החל מ-52,000 דולר (לא כאן) – עדיין נמוך באופן יחסי למתחרות. איך היא באמת? ימים יגידו, מאחר והייצור רק מתחיל בימים אלה.
צילום: מנהל