רנו פלואנס דיזל: תוספת של כ-10,000 שקלים בגלל שינוי נוסחת המס הירוק
חברות לובינסקי, סמל"ת וקרסו התאחדו למאבק נגד הייקור הגדול הצפוי של מכוניות עם מנועי דיזל, בעקבות השינוי במיסוי הירוק. לטענתם השינוי, שאמור להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט, יחמיר משמעותית את המכה שספגו מכוניות הדיזל כבר בהחלת המיסוי הירוק המקורי.

במפגש עם עיתונאי הרכב הסבירו דורי מנור, מנכ"ל לובינסקי (יבואנית פיג'ו וסיטרואן), חזי שייב משנה למנכ"ל סמל"ת (יבואנית, אלפא רומיאו, לנצ'יה, פיאט ואיווקו) ואבי קנט סמנכ"ל קרסו (יבואנית רנו ניסן ואינפיניטי) שמחירי מכוניות הדיזל העממיות עשויים לעלות ב-10,000-15,000 שקלים, לעומת כ-3,000 שקלים בו תתייקרנה מכוניות הבנזין. "מדובר בפגיעה חמורה דווקא במשתמשים 'כבדים ברכב', בלקוחות עבורם משמשת המכונית כרכב עבודה." הבהירו. מדובר בעיקר בכאלה שרכשו מסחריות קטנות (כמו הקנגו, הברלינגו והקובו). "בימים של גזירות כלכליות לא קלות על מעמד הביניים, התייקרות משמעותית במחירו של רכב העבודה, עשוי לדחות את רכישת הרכב החדש והמשך החזקתו של הישן – שהוא במהותו מזהם יותר ובטוח פחות מזה החדש. זה ממש לא משרת את הכוונה להפחתה של זיהום אוויר בישראל" הדגישו.

לטענתם, מנועי הדיזל חסכוניים ביותר, וחישובים שנעשו בחברת לובינסקי מצביעים על חסכון אפשרי של 4.2 מיליאד דולר בשנה (!) על רכישת דלק – זאת אם נתח השוק של מנועי הדיזל היה מגיע ל-40% משוק הפרטיות (כחצי מהנתח אותם תופסים מנועים אלו באירופה).
הבעיה בחישוב זה היא ש-1.6 מיליארד שקלים היו יורדים מהבלו אותו גובה המדינה מהדלק, ויתכן שזו היא הסיבה האמיתית ל"חוסר האהדה" אותו מפגין משרד האוצר כלפי מנועי הדיזל.

דורי מנור הוסיף: "באוצר אומרים שהסיבה למיסוי הגבוה על מנועי דיזל היא בריאותית, אבל בכל מדינות אירופה נתח השוק של מנועים אלו הוא בין 70%-50% משוק הפרטיות ואני רוצה שמישהו יוכיח לי שמחלות ריאות נפוצות שם במאות אחוזים יותר מכאן". עוד טענו היבואנים, שהתקינה האירופאית מורידה מדי שנה את רף הזיהום המותר. וכך, מכוניות הדיזל של היום מזהמות הרבה פחות מאי פעם. עיקר הזיהום ממנועי דיזל מגיע מכלים כבדים שחלקם ישנים, כמו משאיות, ואוטובוסים (ודווקא אלו לא יפגעו מהשינוי במיסוי)".
כדוגמא לפגיעה הביא מנור את ה-C3 פיקאסו שעולה מקבוצה 4 ל-13 ויספוג תוספת מחיר קטלנית של 13,400 שקלים. גם הפלואנס דיזל, שזכתה להצלחה בציי רכב, תהיה קפיצה מקבוצה 4 ל-14 בדירוג והתייקרות של יותר מ-10,000 שקלים. "זה אבסורד אמרו, שמכונית ירוקה עד לחודש יולי תהפוך לאדומה באוגוסט" סיכמו.

מעניין אגב, שמשרד האוצר שהעדיף הטלת מס שווה על כולם כשהרים את גובה המע"מ ומס ההכנסה, מעדיף לפעול הפעם באופן שונה. במקום לחלק את הגדלת המיסוי על מכוניות באופן כללי, למשל באמצעות הכפלת הנוסחה במקדם אחיד, בוחר האוצר לשנות הנוסחה כך שתכביד הרבה יותר על פלח שוק מסוים ממשתמשי הכביש.