אין מנוס מלהתחיל בלהסביר מה היא משפחתית גדולה. מדובר במכונית עם בסיס גלגלים בין 270 ס"מ למכוניות המיושנות יותר, וקפיצה גדולה למשפחתיות הגדולות שקרתה לאחרונה מביאה את הגדולות ביניהן לתחום של 280 ס"מ ומעלה, אורכים שעד לא מזמן היו שמורים למכוניות סאלון. הרוחב עומד על סביבות ה-185 ס"מ. מחירי המשפחתיות הגדולות מתחילים באיזור ה-160,000 שקלים, עד למעל ל-200,000 ליקרות יותר.
 

קטוגריה זו כמעט ונשכחה, כשהרבה מהמכירות של המכוניות במחירים הללו עברו אל רכבי הפנאי או אל גרסאות הבסיס בענף היוקרה שמחירחהן הוזלו. הסברנו לכם בעבר על ההבדל המשמעותי בין רכב פנאי קטן לבין משפחתית גדולה. בקצרה, משפחתית גדולה תהיה לרוב: מרווחת יותר, נוחה יותר, חזקה יותר, חסכונית יותר ואף מאובזרת יותר מרכב פנאי מקביל לה במחיר, כך שהסיבה העיקרית לרכישת רכב פנאי היא עניין של מראה (במיוחד כשלוקחים בחשבון את יכולות השטח המוגבלות של רובם).

1. אופל אינסיגניה
המשפחתית הגדולה של אופל הוצגה בשנת 2008, אך הגיעה לארץ רק בשנת 2011, עם התחדשות מהמותג בארץ. שורשיה הוותיקים באופן יחסי מסבירים את בסיס הגלגלים הקצר, יחסית (273.5 ס"מ), דבר שבתורו מסביר את העובדה שהאינסיגניה צפופה בהשוואה למתחרותיה המודרניות יותר. אך אופל כיוונה למקום אחר כשהעניקה לאינסיגניה יכולת דינאמית טובה למדי, בשילוב עם מנוע חזק (220 כ"ס ב- 5,300 סל"ד) שיוצרים מכונית מהנה לנהיגה, גם אם מעט צפופה וצמאה לדלק. ונכון, גם הגרסה הספורטיבית, OPC, מיובאת לארץ, למי שהגרסה הרגילה לא מספיקה לו.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

2. הונדה אקורד
בשנת 2008 הגיע הדור החדש של הונדה אקורד לארץ, וכמיטב המסורת של היבואנית הוא תומחר במחיר גבוה מדי. גם היום, ובייחוד לצד מתחרות חדשות יותר שהן גם מרווחות יותר, נוחות יותר וחזקות יותר, תג המחיר של האקורד (190,000 שקלים לגרסת הבסיס) עדיין מבריח את הקונים שרואים שאפשר לקבל יותר עבור פחות כסף. לאחרונה הוצג דור חדש לגרסה האמריקנית של האקורד וכנראה שכבר השנה יוצג גם דגם אירופאי חדש.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

3. טויוטה אוונסיס
לטויוטה מסורת ארוכה של מכוניות שעושות הכל בסדר, לא מתעלות ולא נופלות בשום פרמטר. האוונסיס הנוכחית, שהוצגה בשנת 2008, לא שונה משאר המכוניות של היצרנית לעניין זה. תא הנוסעים לא מרגיש מאוד איכותי, נוחות הנסיעה היא בסדר, כך גם המרווח לנוסעים, ורק צריכת הדלק קצת יותר טובה מהממוצע. למי שאינו חובב נהיגה של ממש, ומחפש את המכונית עם מוניטין האמינות והסחירות הטובה ביותר, כנראה שהאוונסיס הכי תתאים לו בקטגוריה המדוברת. ואז בכלל עדיף שיקנה קורולה ויחסוך כמה שקלים.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

4. יונדאי i40
יצרנית הרכב הדרום קוראנית, יונדאי, עברה מהפך בשנת 2007 עם הצגת המשפחתית הקומפקטית שלה שיועדה בעיקר לשוק האירופאי ונקראה i30. קצת אחריה הוצגה גם הסופרמיני ליבשת הישנה שנקראה, למרבה הפלא, i20. אך הקטגוריה של המשפחתיות הגדולות נשארה עם דגם מיושן יחסית שתוכנן להתמודד בעיקר במזרח. בשנת 2011 גם זה השתנה עם דגם חדש שנקרא i40. גם ביונדאי המנוע אינו מוגדש ולכן מבחינת ביצועים היא מרגישה בסדר ולא הרבה מעבר, כשרמות אבזור גבוהות וגרסאת סטיישן אטרקטיבית (i40CW) יותר יקסמו ללקוחות הפוטנציאליים.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות
 
 
 5. לנצ'יה דלתא
הדלתא ספק שייכת לקטגוריה, ספק לא. אבל אם יש ספק אז אין ספק. מבחינת מחיר היא בהחלט בלב הקטגוריה, אך מבחינת המימדים היא קצת קטנה יותר (בסיס גלגלים של 270 ס"מ, רוחב 179 ס"מ). בנוסף לכך היא שייכת למותג סמי-פרמיום. במימדיה הקטנים אפשר להאשים בזה שהיא קצת מיושנת (היא הוצגה בשנת 2008). למרות גילה היא משתמשת במנוע טורבו מודרני בנפח 1.8 ליטר עם 200 כ"ס ב-5,000 סל"ד, כך שהביצועים הם בין הטובים בקטגוריה, ואם תצליחו לנסוע לאט אז גם צריכת הדלק תהיה טובה. מבחינת מרווח היא נמצאת בתחתית הקטגוריה, מה שאומר שהיא תהיה מרווחת ממשפחתית קומפקטית, אך לא בהפרש ניכר מהגדולות שביניהן. היא תתאים למי שמחפש מכוניות שאין לשכן, או אין אפילו בשכונה, ומי שיקנה אותה יגלה שהיא גם נוסעת טוב והיא יחסית נוחה, אם כי ממותג כמו לנצ'יה ציפינו למשהו שגם מהנה לנהיגה כשהכביש מתפתל.
 
6. מאזדה 6
הסיבה שלשמה התכנסנו. מאז הצגתה של מאזדה 6 הראשונה בארץ (שנת 2003), היא הייתה השליטה הבלתי מעורערת של הקטגוריה. הדור החדש שהגיע לארץ רק לפני כמה שבועות מנסה ליישר קו עם המתחרות החדישות יותר, ואם אתם רוצים לדעת אם הוא מצליח אז הכי טוב יהיה לקרוא את מבחן הדרכים שערכנו לה בארץ. בקצרה – הדור החדש ללא ספק מצמצם פערים וה-6 חוזרת להיות אחת האטרקטיביות בסגמנט, במיוחד עם העיצוב המושך והמוניטין המצוין שיש לדגם בארץ.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

7. סובארו B4
אנחנו אהבנו את הדור הקודם של סובארו B4 (עד שנת 2009) – היא הייתה מכונית עם יכולת דינאמית מצויינת, אך היא הייתה גם יחסית צפופה ושתיינית בנזין לא קטנה. הדור החדש מנסה לקסום יותר ללקוחות האמריקניים עם נוחות נסיעה שהיא לא בהכרח טובה יותר אך בפירוש רכה יותר. גם המרווח גדל וה-B4 מרגישה גדולה ומרווחת למרות מימד רוחב צר יחסית של 178 ס"מ.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

8. סיטרואן C5
ה-C5 הנוכחית הוצגה בשנת 2008, ובסוף שנת 2011 מנוע ה-2.0 ליטר הוותיק פינה את מקומו למנוע 1.6 ליטר טורבו שפותח בשיתוף ב.מ.וו. היתרון המשמעותי ביותר של ה-C5 נשמר לאורך כל הדורות והוא כמובן נושא הנוחות. מדובר במכונית הנוחה ביותר בקטגוריה, ויש שיאמרו הכי נוחה, נקודה. אך בדור הנוכחי רק הגרסה הבכירה מקבלת את המתלים ההידרופניאומטיים, ואילו הגרסה הבסיסית בעלת מתלי "הברזל" מסתפקת בנוחות נסיעה טובה בלבד.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

9. סקודה סופרב
בשנת 2001 סקודה ייצרה, לראשונה אחרי שיתוף הפעולה עם פולקסווגן, משפחתית גדולה. הרעיון היה ליצור מכונית שתהיה כמו פולקסווגן פאסאט, אך קצת יותר גדולה וקצת פחות איכותית. הדור הנוכחי, שהוצג בשנת 2008, היווה שיפור נוסף, כך שההבדלים בין הפאסאט היקרה לבין הסופרב הזולה יותר כבר קטנים. כך, בלי כוונת היצרנית, יש אופציה זולה יותר לקניית פאסאט, שעושה שימוש באותו מנוע 1.8 ליטר TSI, ובעלת בסיס גלגלים ארוך יותר ב-5 ס"מ מהאחות לבית פולקסווגן. לפני כשנה נעשה "שינמוך" לסופרב בכך שנלקחה ממנה תיבת ה-DSG ובמקומה הונחה תיבה אוטומטית רגילה עם 6 הילוכים, זאת במקביל להורדת כ"ס של המנוע (153 כ"ס לעומת 160 כ"ס), כך שיתרון הביצועים בשילוב עם צריכת הדלק כבר לא ממש קיים בדגמים אלה. לאחרונה אגב, הוחזרה יחידת הכוח הקודמת. ופרט טריוויה אחרון, הסופרב היא המכונית הכי נמכרת בקטגוריה בשנת 2012.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

10. פולקסווגן פאסאט
ואם כבר מדברים עליה, פולקסווגן פאסאט היא האחות המעודנת יותר של סקודה סופרב. כיאה לשם החברה תא הנוסעים מרגיש איכותי יותר מהסופרב וגם נוחות הנסיעה שופרה. הפאסאט היא אחת מהמכוניות האיכותיות בקטגוריה, אך מחיר גרסת בסיס של 189,900 שקלים לא מצדיק את התמורה העדיפה על הסופרב, במיוחד לאור מתחרות חדישות אחרות שמקבילות לסופרב במחירן.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

11. פולקסווגן CC
למי שהמחיר של פולקסווגן פאסאט זול מדי יש גם את פולקסווגן CC. בדור החדש הם אומנם זנחו את השם פאסאט, אך עדיין מדובר במכונית שמבוססת בכבדות על אחותה מבית. היא עושה שימוש באותו מנוע 1.8 ליטר TSI או 2.0 ליטר TSI, והיא בעלת מימדים דומים. אך מהצד השני העיצוב העדיף שלה גורם לכך שהיא תהיה צפופה יותר, ובנוסף לכך היא גם פחות נוחה. בשקלים, זה אומר שמוסיפים עוד 60,000 שקלים בין גרסאות הבסיס כדי לקבל מכונית שהיא בעיקר יפה יותר.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

12. פורד מונדיאו
למרות שפורד מונדיאו הנוכחית נמצאת איתנו כבר כמעט 5 שנים, ודור חדש כבר הוצג (יגיע לארץ לקראת סוף השנה), המונדיאו היא עדיין אחת מהמשפחתיות הגדולות, הגדולות ביותר שקיימות. זה קורה בגלל שהיא חולקת פלטפורמה עם וולוו S80, כך שבסיס הגלגלים הוא 285 ס"מ, והרוחב עומד על 188.5 ס"מ – הנתונים הגדולים בקטגוריה, שמתרגמים לאחת מהמכוניות המרווחות בקטגוריה. בשנת 2011 המונדיאו המקומית זנחה את המנוע המיושן שהגיע ממאזדה (2.3 ליטר עם 161 כ"ס) לטובת מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 203 כ"ס בגרסה הבסיסית, ו-240 כ"ס בגרסה המפוארת. אם אפשר לחכות לדור החדש אז כמובן שזה יהיה עדיף, אך גם בדור הנוכחי המונדיאו היא עדיין אחת מהטובות בקטגוריה.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

13. פיג'ו 508
פיג'ו 508 היא אחותה החדישה יותר של סיטרואן C5. היא עושה שימוש באותו מנוע 1.6 ליטר טורבו שפותח עם ב.מ.וו, אך היא מרגישה מרווחת יותר, ובעלת מראה שרובנו העדיף – ה-508 הייתה המכונית השנייה הכי נמכרת בסגמנט בשנת 2012. היא מומלצת בעיקר בגרסתה הבסיסית, איפה שה-C5 לא מקבלת את המתלים ההידרופניאומטיים, וכך יש עדיפות ל-508 שמרגישה חדישה ומרווחת יותר. אך אם בגרסה היקרה יותר עסקינן, ה-C5 תהיה ככל הנראה עדיפה.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

14. קיה אופטימה
האופטימה היא אחותה של יונדאי i40. גם היא אחת מהמכוניות המרווחות בקטגוריה, עם עיצוב חיצוני מהיפים בקטגוריה. הפנים קצת פחות מרשים מהחוץ עם תא נוסעים שהוא לא יותר מבסדר, ומנוע 2.0 ליטר ללא מגדש שמרגיש קצת חלש לעומת מנועים מודרניים יותר. הגרסה המעניינת ביותר של האופטימה היא דווקא זו שאו-טו-טו צריכה להגיע לישראל, ההיברידית. זו מסוגלת להגיע עד ל-100 קמ"ש על-ידי שימוש בחשמל בלבד.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות 

15. שברולט מאליבו
הדור הנוכחי שהוצג ב-2006 עשה בזמנו קפיצה גדולה באיכות והציע במחיר של משפחתית גדולה מנוע V6 גרגרני חזק (וגם צמא). אבל הוא כבר אינו יכל להתמודד ראש בראש עם המתחרות האירופאיות שמאז התחדשו. בדור החדש של המאליבו שכבר הוצג ונמכר בחו"ל, צפויה קפיצה נוספת באיכות שמגיעה בשילוב עם מנוע 2.0 ליטר טורבו חדש. הרכב אמור להגיע השנה, אך עוד אין תאריך הגעה מדויק.
 
צילום: תומר פדר, רונן טופלברג, מערכת אוטו, יצרניות