אנחנו יודעים כמה אתם אוהבים תחרויות בסגנון 'של מי יותר גדול'. בעצם, אנחנו יודעים כמה שאנחנו אוהבים את זה. כבר עשינו השוואות בנפח תאי המטען במכוניות, בדקנו מי הכי ארוכה בכל קטגוריה, ועכשיו הגיע תורם של המנועים. וכמובן שאותנו מעניינים רק המנועים של המכוניות הפרטיות, ואנחנו מתעלמים באלגנטיות משוק המשאיות והכלים הכבדים. אז של מי הכי גדול, ושל מי הכי קטן?

כהרגלנו, נתחיל בהסבר על מה מייצג נתון נפח המנוע – בו אנחנו משתמשים להשוואה זו.
כידוע, בלוק המנוע מורכב מצילינדרים, שבתוכם נעות בוכנות בקו ישר. תנועתן הישרה של הבוכנות (מעלה-מטה, או ימינה-שמאלה במנועי בוקסר) מומרת על-ידי רכיבים אחרים לתנועה מעגלית שמניעה את הגלגלים. נפח המנוע נקבע על פי נפחם הכולל של הצילינדרים. לשם דוגמא, אם במכונית שלכם נפח המנוע הוא 1.6 ליטר, והוא בעל 4 בוכנות (הנתונים הכי נפוצים בארץ), אז לכל צילינדר יש נפח של 1.6 חלקי 4 ליטר או במילים אחרות, 400 סמ"ק. כדי להמחיש, תחשבו שגודלו של כל צילינדר הוא כגודלן של שתי כוסות מים ממוצעות. היחידות הנפוצות בארץ הן ליטר, כאשר 1,000 סמ"ק הם ליטר אחד. נפח בקבוק משקה גדול הוא 1,500 סמ"ק (1.5 ליטר).

1. המנוע הכי קטן במכונית בארץ
המנוע של פיאט 500 ושל לנצ'יה אפסילון. לשתי המכוניות הללו יש גרסה עם מנוע בנפח 875 סמ"ק, בעל 2 צילינדרים בלבד. מבחינת כוח, המנוע של קונצרן פיאט הוא דווקא חזק יותר ממנועים גדולים ממנו עם נתון הספק של 85 כ"ס ב-5,500 סל"ד ומומנט של 14.7 קג"מ ב-1,900 סל"ד. הוא עושה זאת בעזרת מגדש טורבו שעוזר לדחוס עוד חומר בעירה (במקרה הזה חמצן) לנפח הצילינדר הקטן. לשם השוואה, המנוע הבא אחריו ברשימת הזעירים שייך לסוזוקי אלטו, והוא משיג רק 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד מנפח של 996 סמ"ק.
של מי הכי גדול (או קטן): מנועים (וידאו)
צילום: מנהל

2. המנוע הכי קטן בייצור בעולם
נתחיל ונאמר שיכול להיות שפספסנו איזו מכונית או שתיים, שמיוצרות באופן פרטי במוסך של מישהו והן עושות שימוש מנוע קטן יותר. אבל המכונית (4 גלגלים, הגה ומושבים) עם המנוע הקטן ביותר היא אייקסאם סיטי (Aixam City). אייקסאם היא חברת מכוניות צרפתית קטנה שמייצרת, לדבריה, אופנוע עם 4 גלגלים. יש לה מספר דגמים שנראים דומים אחד לשני, אך עם תוספות פלסטיק שונות שמגדירות את המכונית כקופה, קרוסאובר ואפילו GTO. ה"דגמים" השונים עושים שימוש במנוע בנפח 400 סמ"ק דיזל, עם נתון מדהים של 5.4 כ"ס ב-3,200 סל"ד. למרות המשקל הקל העמוד רק על 350 ק"ג, המהירות המירבית היא 45 קמ"ש, והתאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש לא אפשרית. והמחיר – בכלל לא זול – החל מ-10,000 יורו (כ-50,000 שקלים).
של מי הכי גדול (או קטן): מנועים (וידאו)
צילום: מנהל

3. המנוע הכי קטן במכונית אי-פעם
מי שעוקב אחרי תוכניות טופ גיר (שאגב חוזרת עם פרקים חדשים לקראת סוף החודש) בוודאי כבר יודע את התשובה (פרק 3, עונה 10, לא שאנחנו עוקבים). התואר כמובן שייך למכונית בשם Peel P50. היא מכונית כי יש לה כמעט 4 גלגלים, מושב יחיד והגה. היא שוקלת רק 59 ק"ג, ולכן מספיק לה מנוע של 49 סמ"ק בלבד. כלומר, רבע מנפחה של כוס מים ממוצעת. אבל לא כל יום תזכו לשמוע על מכונית שמגיעה ליותר קמ"שים מסמ"קים – והמהירות המירבית של הקטנטונת הזו עומדת על 61 קמ"ש מכובדים (בהתחשב בנתונים). היא יוצרה בין השנים 1962-1965, ומאז שהופסק ייצורה היא חזרה מספר פעמים כרפליקה שנבנתה על-ידי חובבים.

4. המנוע הכי גדול במכונית בארץ
סביר להניח שזה הסעיף הכי מעניין, מרתק ולא-חשוב-צרכנית-עבור-אף-אחד. והזוכה היא (תופים בבקשה)... אודי. ואם להיות יותר ספציפיים – אודי A8, בגרסת ה-W12 בעלת תריסר הצילינדרים. הנפח – 6,299 סמ"ק. מה מקבלים? 500 כ"ס והמון-המון אוטו במחיר שווה לכל כיס של כמיליון ורבע שקלים. עם הנתונים האלה, היא מנצחת עוד כמה "רבות מכר" – פרארי F12, עם מנוע V12 ורק 37 סמ"ק פחות מה-A8 אבל עם 740 כ"ס ותג מחיר של 2.5 מיליון שקלים. ובכל זאת, אנחנו יכולים לומר בגאווה שיש אחת כזאת בארץ.
של מי הכי גדול (או קטן): מנועים (וידאו)
צילום: מנהל

5. המנוע הכי גדול בייצור בעולם
המנוע של SRT וייפר (או דודג' וייפר למי שקשה לו לשנות הרגלים) מציג נפח סטריאוטיפי אמריקני אמיתי עם 8,390 סמ"ק. עם זה, היא מפיקה 640 כ"ס ב- 6,150 סל"ד, וגם נתון המומנט מחזיק בשיא – הכי גבוה למנוע ללא מגדש טורבו –עם 83 קג"מ ב-4,950 סל"ד. ואף מילה על אפקט החממה או על הרעש לשכנים.
של מי הכי גדול (או קטן): מנועים (וידאו)
צילום: מנהל

6. המנוע הכי גדול במכונית אי-פעם
בתחילת דרכה של תעשיית הרכב, אי-שם לפני ימי המלחמה הגדולה, היה מקובל לייצר מכוניות עם מנועים בעלי נתוני נפח מפלצתיים. אם קצת תחפשו תמצאו מספרים כמו 13 ליטר, 16 צילינדרים ועוד כל מיני מוזרויות שהזמן העלים. בשנת 1912, לכבוד אירועי הגרנד פרי, ייצרה פיאט מכונית בשם S74, עם מנוע בנפח צנום של 14 ליטר. ה"מכונית" הזו הגיעה למקום הראשון, אך לפי הסיפורים היא נפסלה כי היא תודלקה במהלך המרוץ מחוץ לאזור הטיפולים. לפיאט זה לא הספיק והיא רצתה לשבור את שיא המהירות היבשתי שהיה שייך אז למרצדס, לכן היא ייצרה את ה-S76, עם נפח מנוע בנפח 28.4 ליטר (28,353 סמ"ק, אם לדייק), עם 4 צילינדרים וכ-300 כ"ס. פיאט הצליחה לשבור את השיא בהגיעה ל-185 קמ"ש בקירוב, וזה הספיק לה כדי לגנוז את שתי המכוניות שיוצרו, אבל לא לפני שמיליונר רוסי הספיק לקנות אחת מהן. השנייה שכבה לה מספר מועט של שנים במחסן של פיאט, עד שהם גרסו אותה והשאירו רק את המנוע. אם תחפשו טוב, תמצאו שחזור אמיתי ונוסע שנבנה סביב השאריות של שתי המכוניות.
זאת פיאט S74. תסתפקו ב-14 ליטר