תמונת אילוסטרציהבתחילת החודש עם פרסום נתוני המסירות לשנת 2011 גילנו כי למרות החודשים "הקשים" לקראת סוף השנה, הייתה זו שנת שיא עם יותר מ-225,000 כלי רכב. היום (ב') איגוד יבואני הרכב מפרסם דו"ח רישוי מעודכן הכולל גם את מערך המוניות, כוחות הביטחון והדיפלומטים ומתברר שחצינו את רף ה-230,000 כלי רכב. לא רע.
הדו"ח החדש אמנם משנה מעט את איזון הכוחות, אך נקדים לומר כי מקומה של יונדאי בראש הפירמידה לא נפגע, וכך גם בנוגע לכל החמישייה הראשונה ול-16 היצרניות המדורגות אחרונות. אז מה בכל זאת השתנה?

המרוויחות העיקרית: סקודה, מרצדס, קיה ופולקסווגן
שלוש יצרניות הצליחו לשנות את מיקומם בטבלת המסירות הכללית: סקודה, מרצדס ופולקסווגן. שלושתן עשו זאת בעיקר בזכות כמויות נאות שנמסרו לשוק המוניות. מלכת המכירות לשוק המוניות היא סקודה עם 2,029 מסירות. מדובר בעלייה של 39% ביחס לנתוני הרישוי העצמי ב-2010, אולם חשוב מכך – בזכות נתונים אלה היא מתקדמת למקום ה-8 ברשימת המסירות השנתית (עלייה של שני שלבים ביחס לטבלה המסירות ללא הרישוי העצמי).
מרצדס מסרה במהלך השנה האחרונה עוד 911 יחידות לשוק המוניות ולדיפלומטים – כמעט אותה כמות שהיא מסרה לשוק הפרטי (924 יחידות). ובכך עברה את אודי, ב.מ.וו, וולוו וביואיק במאבק על כתר הפרימיום. מדובר בעלייה של שישה שלבים למקום ה-21 בטבלת המסירות הכללית. יחד עם זאת, יש לזכור שהנתונים של מרצדס כוללים גם כלים מסחריים של המותג (192 לשוק הפרטי ו-169 למוניות ולדיפלומטים) אשר בלעדיהם מרצדס לא הייתה עוברת את אודי כמלכת מותגי היוקרה.
גם קיה הוסיפה למצבת כלי הרכב בישראל כמות נכבדת של דגמים שהצטרפו בעיקר לשוק המוניות. זה לא ממש הספיק לה לגבור על טויוטה הנמצאת מעליה, אולם גם כך קיה ישראל נמצאת בתנופה. מצד שני בשנה שעברה היא מכרה לשוק המוניות הרבה יותר (1,207 כלי רכב). כנראה שהירידה נובעת בשל המתנת שוק המוניות לריו החדשה (שהחלו בתחילת שנה זו) והמכירות הערות של הריו המוחלפת לאותו השוק בשנת 2010.
פולקסווגן גם כיכבה בשנה שחלפה כשתוספת של 687 יחידות עזרו לה לעלות שלב אחד על חשבון מיקומה של סוזוקי שכעת מדורגת במקום השביעי בטבלת המסירות השנתית.

המפסידות לאור הנתונים המצטברים
סוזוקי, פורד, ניסאן, אודי, איסוזו, ב.מ.וו, קבוצת קרייזלר (סופה, דוד'ג, ג'יפ), וולוו וביואיק. לא פחות מ-9 מותגים איבדו את מקומם בטבלת המסירות השנתית של 2011. כל אחת מהן ירדה שלב אחד ביחס למקומן הקודם. אבל הן אינן המפסידות היחידות ואם בכל זאת צריך להצביע על מפסידה עיקרית אחת, אז מן הראוי לציין את טויוטה. ב-2010 הוסיפה טויוטה 293 מכוניות ברישוי עצמי, השנה הוסיפה היבואנית 19 מכוניות בלבד – ירידה של 94% ואחת הירידות הגדולות ביותר.
סקודה עקפה את מרצדס בישראל
צילום: יואל שורץ