פער תצרוכת הדלק בין מכוניות מאותה הקטגוריה, זניח ולא אמור להוות שיקול ברכישה
כמנהל מחלקת היועצים של אוטו וכמי שמדבר מדי יום עם עשרות אנשים, אני נאלץ להתמודד עם כך שלעולם לא אוכל להתהדר בשיער ארוך וגולש. לא, אין לנו במערכת קוד הופעה ואם הייתי חפץ בכך הייתי יכול גם להגיע למשרדי אוטו בכובע סומבררו, ראסטות וחליפת צלילה, אך איך אוכל להרשות לעצמי לגדל שיער כאשר בכל שיחה שניה עולה בי חשק למרוט את שערות ראשי מהאזנה למיתוסים השונים שמהלכים אימים על קהל הנהגים הישראלי.
בטור שלי אנסה לעמוד על ההבדלים בין דעות מהרחוב לבין דעות מקצועיות, על ההבדל בין תחושה לבין מדידה מדויקת ועל שימוש נכון במפרט הטכני של הרכב.

המיתוס: ישנם הבדלים גדולים בצריכת הדלק בין רכבי בנזין מאותה הקטגוריה
מקרה בוחן 1: מאזדה 2 מול פולו 1.2 TSI וגם אוקטביה 1.2 TSI מול יונדאי i35
מחירי הדלק הגבוהים, החרדה הכלכלית הגבוהה של הצרכן הישראלי הממוצע ואי ההבנה בנוגע למדידה נכונה של צריכת דלק, וההשפעה הגדולה של סגנון נהיגה עליה, מביאים לכמה מהמיתוסים השגויים והמגוחכים ביותר בתחום.
צריכת הדלק של רכב אינה דבר קבוע והיא תלויה מאוד בסגנון ותמהיל הנהיגה, וכך מרבית התלונות על צריכת דלק גבוהה מהרצוי מגיעה מנהגים אגרסיביים, ומכאלה שנוהגים בעיקר בעיר. הרבה מנתוני צריכת הדלק הטובים במפתיע מגיעים ממי שנוהג במתינות ומרבה לנהוג בכבישים פתוחים.
כמובן שלאופי הרכב ולקהל היעד שלו יש השפעה לא קטנה בנושא. כלי רכב בעלי אופי נמרץ ועיצוב צעיר מושכים אליהם לרוב קהל צעיר ואגריסיבי יותר, ומעבר השני כלי רכב בעלי תדמית סולידית ימשכו אליהם לרוב נהגים מבוגרים יותר ואיטיים יותר. כך למעשה נוצר לו מיתוס.
דוגמא מצוינת לכך היא מאזדה 2, סופר מיני חביבה ותזזיתית שלמרות (למעשה בגלל) שהיא אחת מהקלות בקבוצתה ואחת הזריזות שבהן מבחינת תחושה, יצרה לעצמה תדמית של צרכנית דלק כפייתית. נכון יהיה להגיד שה-2 היא לא החסכונית ביותר בקבוצה, אך האם ה-2 היא באמת כזאת נוראית והאם הפערים הם כל כך גדולים? לא והנה בשבילכם בדיקה פשוטה.
כשהגיעה פולקסווגן פולו 1.2 TSI לארץ החלטנו לבדוק האם הטכנולוגיה שהיא מציעה מקנה לה יתרון בולט בצריכת הדלק אל מול מתחרות פשוטות יותר מבחינה מכאנית. את הפולו, המצוידת במנוע טורבו קטן נפח עם הזרקה ישירה ותיבה רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים, העמדנו לבדיקה מול מאזדה 2 שמצוידת במנוע פשוט וגדול יחסית לסופר מיני (1.5 ליטר) ובתיבת ארבעה הילוכים אוטומטית.
והפער שגילינו? 10% בלבד, כפי שאתם יכולים לראות בכתבה ובסרטון המצורפים. פער נמוך במיוחד, שהוא מפתיע מאוד בהתחשב בכך שה-2 נחשבת בקרב הקהל הממוצע לבזבזנית דלק, והפולו, כמו אחיותיה סקודה פאביה וסיאט איביזה, זכתה עם הזמן למעמד של אחת החסכוניות ביותר.
איך זה קרה? פשוט מאוד. השילוב המפתה של תחושה תזזיתית, ביצועים טובים ותפוצה גבוהה בקרב קהל צעיר ועירוני שחלקו הגדול גם קיבל את הרכב ממקום העבודה, יוצרים תמהיל נהיגה שהוא שונה לחלוטין מהרצוי למי שצריכת דלק היא בראש מעייניו.
הפולו לעומת זאת חזקה אף יותר אך בעלת אופי רגוע יותר, ובגלל מחירה הגבוה והתפוצה הנמוכה שלה בקרב ציי רכב היא ננהגת בעיקר על-ידי קהל מבוגר ומתחשב יותר. וכך למרות שהיא אכן חסכונית יותר מאשר מאזדה 2, הפער המעשי הוא קטן בהרבה מהפער הגדול בתפיסה המקובלת לגבי צריכת הדלק של שתי המכוניות, ולבטח לא אמור להוות שיקול בקנייה (לא תקזזו את פער המחיר בין שתי המכוניות באמצעות החסכון הזעום בפולו).
דוגמה אחרת לאותו עניין ניתן לראות בהשוואה בין סקודה אוקטביה 1.2 TSI לבין יונדאי i35. האוקטביה, שמצויידת גם היא ב-1.2 ליטר טורבו הזרקה ישירה ובתיבת שבעה הילוכים רובוטית, עמדה למבחן במגזין מול פורד פוקוס החדשה ויונדאי i35. האוקטביה, שמאז הצגתה נהנית ממוניטין של רכב חסכוני במיוחד אמורה להציג, לפחות מבחינת התפיסה של הצרכן הממוצע, יתרון מוחלט בצריכת הדלק על ה-i35 שמצויידת במנוע 1.6 ליטר שגרתי למדי ובתיבת שישה הילוכים פלנטרית רגילה, וגם באה מיצרנית ששמה נקשרה בעבר למספר פרשיות "צריכת דלק גבוהה" שפגעו במוניטין שלה בנושא.
ואכן, במבחן השוואתי שניתן לראות בקישור זה, עלה שהאוקטביה היא המכונית החסכונית ביותר בחבורה, אך מה הפער? האוקטביה, עם נתון של 12.4 ק"מ לליטר, חסכונית מה-i35 (שצרכה 12.1 ק"מ) לליטר בפער של 0.3 ק"מ לליטר. מפתיע? אולי, אבל זו המציאות: האוקטביה חסכונית, אבל פחות ממה שנהוג לחשוב.
מקרה בוחן מס' 2 – הקורולה הרובוטית
אחת מהמכוניות שזוכות למעמד גבוה במיוחד בקרב שוחרי צריכת הדלק, היא טויוטה קורולה הרובוטית שנמכרה בארץ משנת 2007 (כדגם 2008) ועד לסוף 2009. למרות התיבה השנויה במחלוקת ובגלל מחיר השוק הנמוך והמוניטין ההיסטורי, ישנם לא מעט אנשים שמתלבטים בנושא רכישת הקורולה הרובוטית. אחת ההבטחות הנפוצות של אנשי המכירות במגרשי חברות הליסינג, היא "צריכת דלק חסרת תקדים", שמתחילה בדרך כלל בהבטחות צנועות יחסית של כ-14 ק"מ לליטר בממוצע, ועד למספרים מופרכים במיוחד כמו 17 ק"מ לליטר בממוצע.
מה הבעיה הם הנתונים האלה? הם פשוט לא הגיוניים. ראשית, נזכור שהמקור ליומרות צריכת הדלק היא התיבה הרובוטית, שבניגוד לתיבה אוטומטית רגילה אינה מעלה את צריכת הדלק בהשוואה לתיבה ידנית, כלומר הפער בין גרסה רובוטית לאוטומטית לא אמור לעלות על כ-15%-10%.
דבר שני, ומה שלמעשה סותם את הגולל על נתוני צריכת הדלק המופרכים שמציגים מוכרי ובעלי הקורולה הרובטית, הם נתוני היצרנית שמדברים על 14.9 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה לרכב חדש. האם הגיוני לצפות שהרכב יהיה חסכוני יותר בתנאי המציאות מאשר בנתוני המעבדה של היצרנית? בוודאי שלא.
וכך, במבחן שעשינו למציאת ההבדלים בין הקורולה הרובוטית לבין הקורולה האוטומטית, ההבדלים היו מינוריים למדי. גם במבחנים השוואתיים שנערכו בזמנו לא התגלו פערים שהם מעבר ל-15% בהשוואה למשפחתיות אוטומטיות מקבילות. חסכונית יחסית? כן, אבל לא בפער מהותי, וצריכת הדלק האופיינית לה היא בסביבות ה-12 ק"מ לליטר בממוצע.
מסקנות
*הפערים בצריכת הדלק בין כלי רכב מאותה הקטגוריה המצויידים שניהם במנוע בנזין יהיו לרוב קטנים ויושפעו יותר מכל מסגנון נהיגה ומתמהיל הדרכים שבהם ננהג הרכב.
*במבחנים השוואתים שנערכו במגזין במשך השנים למכוניות מאותה הקטגוריה, מעולם לא נתגלה פער דרמטי בצריכת הדלק שהשפיע על תוצאות המבחן ועל העדפות הבוחנים.
*אם הנסועה השנתית שלכם אינה גבוהה במיוחד פערי צריכת הדלק בין רכבי בנזין מאותה הקטגוריה לא צריכים להוות שיקול בקנייה.
*כל נתון דלק שנמסר לכם מאדם שמוכר לכם את הרכב או נוהג עליו ביום יום, יש לקחת בערבון מוגבל ולבדוק אותו מול נתוני היצרנית, ולקחת בחשבון שסגנון הנהיגה של מוסר המידע כנראה שונה משלכם.
*תיבה רובוטית ורציפה או מנועים קטנים ומוגדשים משפרים את צריכת הדלק, אך נכון להיום הפערים במציאות לעומת רכב עם טכנולוגיות "מיושנות" אינם גדולים.
*אם צריכת דלק היא נושא מהותי עבורכם, מומלץ לשקול רכב עם מנוע דיזל או הנעת כלאיים.
*אין דבר כזה יצרנית שידועה בייצור מכוניות לא חסכוניות. כל מכונית יש לבחון לגופה, ביחס לקטגוריה בה היא נמצאת.
*סעו לאט יותר ובעדינות, אין דבר חסכוני יותר מנהג חסכוני.
חמש עצות שיחסכו לכם כסף על דלק, בוודאות:
1. בדקו לחץ אוויר כשהצמיג קר, ומלאו בהתאם להוראת יצרנית הרכב.
2. האיצו במתינות והימנעו מבלימות על-ידי מבט קדימה וזיהוי האטה בתנועה, רמזור אדום וכדומה.
3. רוקנו את הרכב מכל דבר שאינכם זקוקים לו בנסיעה. יותר משקל = יותר דלק.
4. שמרו על מהירות שיוט של עד 90 קמ"ש בדרך מהירה, גלשו בירידות (לא בניוטרל!) בלי גז וצמצמו מהירות בעליות.
5. העבירו הילוכים בסל"ד נמוך (בתיבה ידנית) ואל תתערבו בפעולת התיבה האוטומטית/רובוטית. הימנעו מביצוע קיק-דאון בתיבות אוטומטיות.