נכון לרגע כתיבת המאמר פרויקט א-3 נמצא רק בחיתוליו מבחינת הפריסה המבצעית שלו, אבל אנחנו צריכים להסתכל קדימה ולנסות לבדוק מהם הסיכויים שהוא ייגנז מתישהו בעתיד. ובכן, יש כמה תסריטים פוטנציאליים. ננסה לתמצת אותם פה:

1. התסריט הראשון אומר שזה לא ייפסק לעולם. המצלמות יהיו רווחיות מאוד (שכן ידוע לכולם – פראיירים לא מתים, הם רק מחליפים מכונית). בכל פעם שדודה אחת תחטוף דו"ח מהירות של 115 קמ"ש במקום 100, היא תוריד את הרגל מהגז ותעצבן את כל הנהגים סביבה, אבל כל מי שטרם נכווה מאותה מצלמה ספציפית עשוי שלא לדעת שהיא בכלל שם, והופה, עוד דו"ח לקופת המדינה. מכיוון שבישראל רוב האזרחים מחזיקים ברישיון נהיגה, יש מספיק אנשים שישמשו כפרה חולבת למערכת, ולכן עד שלא יישלל רישיונם של כל אלה שמעזים לנסוע במהירות פושעת של 115 קמ"ש על כביש החוף או כביש מספר 1, תמיד יהיו נוספים שייכנסו לתור לחטוף דו"ח.

בתסריט זה כולם ירוויחו – הקבלן המבצע, רשויות האכיפה, הגופים שמקיימים קורסי נהיגה מונעת, ובעיקר קופת המדינה. היחידים שיפסידו הם אנחנו. אבל אותנו אף אחד לא סופר. ושלא יהיה לכם ספק – הכספים שיוזרמו לקופת המדינה לא יחזרו בהשקעה ישירה לתשתיות הכבישים או להדרכה, כי אם ימצאו חיש קל את מקומם בצורת סבסוד לאיזה מגזר שחולב את המדינה שלנו, או בצורת עוד טיפה בתקציב משרד הביטחון.
מצלמות מהירות: מתי כל זה ייפסק?
צילום: מנהל
2. התסריט השני מזכיר במידת מה את האופציה האנגלית. אחרי תקופת 'הסתגלות' בה כמעט כל אזרחי המדינה הנוהגים ברכב/אופנוע יחטפו דו"ח אחד או שניים או עשרה, הרווחיות של המצלמות תתחיל לרדת. במעין 'מרד צרכנים' מאורגן בשילוב אמצעים טכניים מתאימים המזהים את המצלמות ממרחק מתאים, כל הנהגים יפחיתו משמעותית את המהירות באזורים בהם מוצבות המצלמות, ובכך יפחיתו את הרווחיות שלהן. בתגובת נגד, הקבלן והמשטרה יורידו עוד ועוד את רף המהירות שמעליו המצלמות יחלקו דו"חות, ושוב, הרווחיות תעלה. או אז תקום צעקה רבה בעם, ותגענה צעקתם עד לאוזניו של איזה שר שמתכנן להתקדם בסולם הדירוג המפלגתי, והופה, המצלמות יוסרו ו/או ייקבע להן רף הפעלה גבוה יותר.

לפי תנאי המכרז, הקבלן מתוגמל לפי תפוקה, ולמעשה ניתנה לו יד חופשית לצמצם את מה שנקרא 'מרווח החופש' ל-10 קמ"ש אם לא יהיו לו מספיק הכנסות. כלומר, אם זה עדיין לא ברור לכם, הזכיינית זכאית להקטין את המרווח ל-10 קמ"ש מעל המהירות המותרת – מהלך שיגדיל מאוד את מספר הדו"חות. זוכרים את הפיילוט? קראו שוב את הפרק הראשון ותבינו עד כמה ניתן, במניפולציה קטנה של ממשק משתמש דרך חיבור אינטרנטי, להגדיר את המערכת כך שהיא תחליט שמי שלא היה עבריין אתמול ושלשום, פתאום כן ייחשב כעבריין וזה רק מהסיבה שהזכיין מבין שמצלמה מסוימת לא מכניסה לו מספיק מזומנים.

אתם חושבים שזו פנטזיה? שזה לא יכול לקרות? תחשבו שוב. באיטליה למשל, קבלן המפעיל מצלמות רמזור גילה שהרווחיות של המצלמות שלו ירדה, ולכן שכנע את הרשויות המקומיות לקצר את הזמן של הצהוב המהבהב ברמזורים, ועל ידי כך להגדיל שוב את רווחיותו. מדע בדיוני? בישראל זה לא יכול לקרות? תזכרו בקבלן שבנה, פעמיים, בתקציב המדינה (דהיינו מכספינו שלנו) את גשר ההמשך לאיילון דרום מעל מחלף קיבוץ גלויות. תחשבו שוב ותזכרו בכספים שהושקעו בחלמאות של נתיב התחבורה הציבורית בואכה ת"א, ותבינו שזה יכול לקרות גם כאן.

3. התסריט השלישי מתייחס להשפעת המצלמות על רמת תאונות הדרכים באותם מקטעים מנוטרים. שנתיים-שלוש לאחר הצבת המצלמות בקטעים מסוימים, יתברר לרשויות שכמות תאונות הדרכים באותם קטעים לא רק שלא ירדה, אלא דווקא עלתה באחוזים ניכרים. ניתן לייחס את העלייה לבלימות הפתע שנהגים רבים מבצעים בזהותם מצלמה מצד אחד, ולעצבנות יתר כתוצאה מנהגים שנכוו באזור מהמצלמות וכעת נוקטים בשיטת ה'דווקא אני אסע כמו זקנה'. אם יש לנו מזל, סטטיסטיקה זו תביא להורדת המצלמות, אבל מהיכרותנו את המערכת ומהדרך בה מדינת ישראל מתנהלת כמעט בכל תחום, אין ספק שיידרש נס כדי שזה יקרה. בנוסף, אל לנו לפקפק ביכולת של מאות מיליוני ש"ח שיזרמו לקופת המדינה כתוצאה מהכנסות 'מס המהירות' מלהצליח להעלים כל סטטיסטיקה שעלולה אפילו לרמוז שאכיפת המהירות לא תורמת לבטיחות בדרכים. דו"חות סטטיסטיים כאלה, אם יהיה האמיץ שיכתוב אותם, ייגנזו מהר מאוד.

פריסת המצלמות המתוכננת, נכון לאוגוסט 2010
מצלמות מהירות: מתי כל זה ייפסק?
צילום: מנהל

לסיכום
מס חדש ירד כגזירה משמיים על נהגי ישראל. מס מהירות. הקשר בינו לבין שמירת הביטחון של הציבור על הכביש, ובינו לבין הורדת כמות הנפגעים בתאונות דרכים, ובינו לבין רמת ההשקעות בתשתיות בכבישי ישראל הוא שקר אחד גדול. לא משנה מה ינסו קברניטי משרד התחבורה והמשטרה למכור לנו, אנחנו צריכים להכיר את האמת ולהסתכל לאויב שלנו בעיניים. יחד עם זאת המצב לא אבוד. אמצעי הגנה פסיביים ביחד עם נהיגה ורכיבה נכונה עשויים להביא לכך שהפרויקט לא יכניס מספיק כספים לקופת המדינה, וככזה יש סיכוי, אמנם קלוש, שאחרי מספר שנים הוא ייגנז.

נסיעה ורכיבה בטוחה לכולנו. נפגש בקורס הנהיגה המונעת הבא.
לאתר פול גז לחצו כאן

הכותב הוא מנהל פורום האופנועים בתפוז ובעל הבלוג 'מיצו בדרכים'