מחקרים שנערכו בקרב נהגים בחו"ל גילו שהשפעת מצלמות המהירות על הנהגים כללו, בין היתר, הסחת דעת מהנעשה על הכביש, השפעה פסיכולוגית שלילית על הגישה של הנהגים כלפי המשטרה ושיטות האכיפה שלה, השפעה שלילית על תחושת האחריות שחשו הנהגים כלפי סביבתם, פרנויה, השפעה שלילית על כישורי הנהיגה של הנהגים וכן על השיפוט שלהם ועל סדרי העדיפות שלהם ("עזוב אותך הולכי רגל, תבדוק היטב שאין פה מצלמה!"), ולא פחות חשוב, השפעה שלילית על הריכוז ועל תשומת הלב של הנהגים לנעשה סביבם.

לכן חשוב לומר – מבחינתנו, הסיבה לשימוש באמצעי-נגד היא לא כדי לאפשר לנהגים עבריינים להמשיך לנסוע במהירויות לא-חוקיות גבוהות או להשתולל ללא אחריות על הכביש. חלילה. מטרתם של אמצעי-הנגד היא להמשיך ולנסוע בצורה בטוחה, נורמלית, כפי שאנחנו נוסעים כל יום, ולא לחשוש בכל 500 מטר מפני מצלמה שעלולה לכבד אותנו במתנה בסך 750 ש"ח ו-10 נקודות. לא מפני שאנחנו רוצים לרכב במהירות 180 קמ"ש באזור עירוני צפוף, אלא כדי לשרוד על הכביש. אמצעי-הנגד, במידה והותקנו והוגדרו בצורה הנכונה, נותנים לנהג שקט נפשי שמאפשר לו להתרכז במלאכת הנהיגה, ומפנה אותו מהאובססיה והפרנויה לחיפוש מצלמות מאחורי כל שלט או עמוד, ומתברר שיש לכך תרומה עצומה לבטיחות הנהיגה.

אמצעי נגד
כדי להתגונן בפני מערכת מצלמות הגאטסו, ובכלל מפני מנגנוני אכיפת המהירות בישראל צריך לבנות 'חליפת הגנה' הכוללת מספר מרכיבים. רמת המורכבות של חלקי המערכת איננה מסובכת, אבל אין ספק שכדי להשלים אותה, יש צורך בהוצאה כספית מסוימת. לו כולנו היינו מצטיידים ברכיבים אלה אז סביר להניח שהמערכת לא הייתה מצליחה לתפוס אף רוכב/נהג. לצערי, לא כך יהיה הדבר, ובשלבים הראשונים המערכת תהיה אפקטיבית במיוחד, שכן אין סיכוי לאף בן תמותה לזכור תמונה מדויקת בראשו של כל מאות העמודים שמתוכננים להיפרס בסיומו של הפרויקט. בנוסף, יש לזכור שעלות כספית זו עלולה להרתיע רבים מלרכוש מרכיבי הגנה אלה, ולהסתמך על זיכרונם, על איתותים של נהגים אחרים בכביש, או על כל מיני מערכות קיקיוניות. אני מאמין שאחרי שכל נהג ונהגת בישראל יחטפו דו"ח אחד או שניים, המשמעות של 'מס המהירות' יחלחל במידה רבה אצל כולנו, וכך נראה יותר ויותר כלי רכב 'ממוגנים'.
מצלמות מהירות: אמצעים כנגד
צילום: מנהל
ובכן, מהם מרכיבים אלה? בואו נראה:
גלאי מכמונות מהירות ורדאר וולנטיין 1 (המוכר בשמו המקוצר V1) – גלאי זה, הנחשב המוביל בתחומו בעולם, מספק התראה חזותית וקולית בפני אמצעי האכיפה הנהוגים בישראל (ובעולם). מבחינת הנהג הישראלי, V1 מתריע בפני מצלמות מולטנובה נייחות וניידות, בפני ממל"זים (לייזר) ובפני מכשירי דבורה הממוקמים בתוך ניידות תנועה. לא ניכנס לפירוט מלא של כל שיטת אכיפה, אבל בגדול, צריך לזכור שה-V1 מתריע, אבל אינו מגן על הנהג או הרוכב מפני מכשיר האכיפה.
לגבי מצלמות הגאטסו החדשות – ה-V1 לא יגן עלינו כיוון שהן אינן מופעלות מכ"מ, אלא באמצעות פסי דריכה אלקטרומגנטיים בכביש עצמו, ולכן לא ניתן לגלותם ממרחק באמצעות גלאי זה או בכלל. יחד עם זאת, ל-V1 יש חשיבות מכרעת בשקט הנפשי שהוא נותן לנהג במסגרת 'חליפת ההגנה' הכוללת, ולא הייתי ממליץ להתעלם ממנו, גם בעידן פרויקט א-3. זכרו, העובדה ש-70 מצלמות יעבדו עד סוף שנת 2011 על כבישי ישראל לא מונעת ממשטרת התנועה מלהמשיך ולהפעיל ממל"זים, מולטנובות ניידות ומכשירי דבורה בתוך ניידות מוסוות, והכאב ועגמת הנפש של דו"ח מהירות הם זהים, לא משנה איך חטפנו אותו... עוד חשוב לציין כי ישנם גלאי רדאר נוספים הפועלים על עקרון דומה ל-V1, כמו אלה מתוצרת קוברה או בל, אולם ה-V1 הוא הנפוץ מכולם ויש אומרים היעיל ביותר.

גלאי מיקום מבוסס GPS מדגם Cheetah C50 – מדובר במכשיר GPS קטן ללא מסך המחובר למערכת החשמל של הרכב/אופנוע. המכשיר מגיע עם בסיס נתונים של אלפי מיקומים של מצלמות מהירות ורמזור אדום ברחבי העולם (אירופה – כולל ישראל, ארה"ב, אוסטרליה וכו'), וכן עם מנוי לעדכוני תוכנה ונתונים בלתי מוגבלים בזמן. המכשיר לא מזהה את המצלמה עצמה, אלא את המיקום של הרכב/אופנוע שלכם. ברגע שהמהירות וכיוון התנועה שלכם מביאים אתכם לקראת מצלמה שנמצאת במאגר הנתונים שלו, תקבלו חיווי חזותי וקולי (בקול אנושי) בהתראה מראש של כמה מאות מטרים (מרחק זה ניתן לשינוי בקלות). המכשיר מספיק מתוחכם כדי לזהות את הנתיב בו אתם נמצאים, ולא יתריע בפני מצלמה שלא רלוונטית לכיוון נסיעתכם (כלומר נמצאת מעבר לגדר הפרדה למשל). בנוסף, המכשיר מאפשר שמירה של Points of Interest (נקודות עניין) אישיות לכל נהג, כך שבמידה ויש אזורים בהם אתם מעוניינים לקבל איתותי אזהרה אישיים, תוכלו פעם אחת לסמן אותם על ידי לחיצת כפתור, ומאותו רגע ואילך המכשיר יאותת לכם כשתתקרבו לאותן נקודות.

יעילות מכשיר זה תלויה ביעילות עדכוני מאגר הנתונים. היבואן הרשמי של המוצר בישראל (שגם עיברת את ההודעות הקוליות המקוריות מאנגלית לעברית) אמור לדאוג לכך שברגע שמיקומי המצלמות החדשות יהיו ידועים בצורה וודאית, הם יוזנו לתוך בסיס הנתונים, ומשם ישירות למכשיר שלכם בזכות מנוי העדכונים.

אמצעים אחרים כוללים בין היתר תוכנות GPS כדוגמת Waze החינמית, או iGO, וכן מנויים לעדכוני מצלמות מהירות שסביר להניח שיימכרו על ידי הספקים הסלולריים. כל אלה מוזכרים בצורה שולית מהסיבה שגיליתי שאי אפשר לסמוך על בסיס הנתונים של Waze בצורה עיוורת, ואת עדכוני ה-iGO מעלה כרגע קהילה באינטרנט בתדירות של אחת לחצי שנה, מה שהופך אותה ללא רלוונטית עבורנו. הרלוונטיות והעדכניות של המנויים שמוכרים ספקיות הסלולר מוטלים בספק כבר היום, כך שכל אלה יכולים לבוא בשילוב עם שני האמצעים הראשונים, אבל לא במקומם.
מצלמות מהירות: אמצעים כנגד
צילום: מנהל
חשוב לציין כי אמצעי הגנה אלה הינם חוקיים לחלוטין ואין כל בעיה להתקינם על השמשה הקדמית של הרכב גלויים לעיני כל (אם כי מומלץ לפרק אותם בעת חניה שכן סביר להניח שאם יהיו מונחים כך סתם הם יהוו מטרה נוחה לפורצים מזדמנים).

מה עם האופנוענים שבינינו?
קיימות טענות בלתי מוכחות על כך שרכיבה על השול הימני או השמאלי בעת שחולפים על פני המצלמה לא תגרום למצלמה לפעול. טענות אלה לא נבדקו, ולא הייתי מטיל את יהבי על אמיתותן המפוקפקת. בכל מקרה, אם אני, כאופנוען, צריך לחלוף על פני מצלמה במהירות של 115 קמ"ש, אני בוודאי לא אעשה זאת על השוליים ולא הייתי ממליץ לאף אחד לעשות זאת.

בהתייחס לאמצעי ההגנה שהוזכרו קודם, קל מאוד לחווט את ה-V1 וכן את ה-C50 כך שישבו בצורה נוחה באזור הקוקפיט של האופנוע. כמובן, כל אחד עם ההעדפות שלו, אבל אנחנו כאופנוענים צריכים גם לתת את הדעת לפירוק מהיר של המערכות על מנת שלא להשאיר אותן לידיים זרות על האופנוע בעת החנייה.

לשתי המערכות קיימת אפשרות לחיבור לסוללת נורות LED שאותה ניתן לחבר בצורה נוחה לאזור לוח השעונים של האופנוע. למי שהמיקום לא נראה למשל בגלל פוזת הישיבה על האופנוע, יש אפשרות לחבר מנגנון LED-ים קטן בצידה של הקסדה, ולחווט אותה למערכות או לחבר אותה באמצעות חיבור בלוטות'. כך, בעת קבלת החיווי החזותי מהמערכת, תדלק סוללת ה-LED-ים והרוכב ידע שהוא אמור להאט. במערכות אותן בדקתי קיים גם מנגנון שמעמעם את רמת התאורה ומתאים אותה לרכיבת לילה.

מה עם וונדליזם?
חשוב לציין, אין כותב דברים אלה מכוון לכדי וונדליזם, אין הוא מעודד מעשים שכאלה, וברצונו להזכיר שוב – הרס אמצעי האכיפה אמנם יפגע באמצעי עצמו, זמנית, ואמנם יגרום לנזק כלכלי לקבלן, אבל בסופו של דבר המצלמה המושבתת תוחלף ע"י מצלמה תקינה, ובל נשכח להזכיר, שוב, שמעשה כזה הינו עבירה פלילית.

כפי שציינתי מכתבות הקודמות, המארזים בהם יושבות המצלמות (באחריות הזכיינית – מר טכנולוגיות) הינם מארזים חסיני ירי וחסיני אש וכוללים גם אמצעי כיבוי אש מובנים וגם מצלמות וידאו במעגל סגור, כך שסביר להניח שיהיה קשה להשמיד אותם. הקבלן המבצע יצא מגדרו כדי להוכיח למזמין (המשטרה/מדינה) שהמארזים שלו הינם חסיני השמדה, ומספר מצלמות עברו סדרת התעללויות קשות כדי להוכיח את עמידותן. יחד עם זאת, אם מחפשים את המילים Gatso יחד עם מילים הקשורות להשמדה בגוגל, תגלו לא מעט תמונות של מצלמות שעברו סדרות עינויים על ידי אזרחים אכפתיים באנגליה למשל. לא, זה לא יעצור את פריסת המצלמות, אבל יהיו לא מעט אנשים שיראו, כנראה, בהשמדת המצלמות מעין מצווה, מעין שליחות למען הזולת. אין ספק שגם פה זה יקרה.
מצלמות מהירות: אמצעים כנגד
צילום: מנהל
מה עוד אפשר לעשות?
אחד הדברים שאפשר לעשות כנגד המערכת הוא להפעיל כמה שיותר לחץ על מערכת המשפט. למרות הצהרות הזכיין וכן המשטרה עצמה כי לא יהיה ניתן לתקוף משפטית את האמינות של המצלמות, הרי שניתן להתיש את המערכת ולגרום לעומסים עצומים על בתי המשפט. התקווה היא שבזכות העומסים תיקים רבים 'יפלו בין הכיסאות', וכך נהגים רבים יינצלו. כמובן שמתקפה כזו חייבת להיות מתואמת על ידי מאסה גדולה מאוד של אנשים, וזוהי חובתנו כאזרחים להביא לכך שכל תיק ותיק יישמע על ידי המערכת. בין היתר, עלינו לשלוח מכתבים רשומים עם חובת אישור, לבקש דחיות לרוב ולדחות כמה שיותר את השימוע/התייעצות עם עו"ד/דיון הוכחות וכן הלאה'. כמובן שעיסוק כפייתי שכזה מתאים לבעלי עצבים חזקים, אבל אם יותר ויותר נהגים ינקטו בשיטה זו, אין ספק שהמערכת תקרוס מהעומס המוטל עליה.

הדבר השני שצריך לעשות, וגם הוא כמו הראשון ייקח זמן, הוא להפעיל צוות מומחים בלתי תלוי (קרי לא ממומן ע"י הממשלה/משטרה) שיחקור את תוצאות הפעלת המצלמות בכבישי ישראל. צוות שכזה שיורכב ממומחים בתחום התחבורה יצטרך להניח ידו על סטטיסטיקה מעודכנת ככל שניתן של כמות התאונות באותם כבישים, לפני הפעלת המצלמות ולאחר הפעלת המצלמות. אם התקופה שתיבדק תהיה ארוכה מספיק, ואם המידע שצוות זה ישיג לא יוטה על ידי הגורמים האוספים אותו, יש סיכוי שגם אנחנו נגלה, כמו הבריטים לפנינו, שהפעלת מצלמות מהירות על כבישים ישרים, מהירים שעליהם נעה תנועה מהירה, אין בינה לבין הורדת תאונות הדרכים באותם קטעים ולו דבר אחד, ושהסיבה האמיתית להפעלת אותן מצלמות הינה כלכלית גרידא. צוות זה יתקל בחומות בצורות ובקשיים אינספור, אבל אחרי מספיק מחקר הוא יוכל לפרסם את ממצאיו ובכך לתקוף את הטענות השקריות של המשטרה.
לאתר פול גז לחצו כאן

הכותב הוא מנהל פורום האופנועים בתפוז ובעל הבלוג 'מיצו בדרכים'