טויוטה קאמרי
האם פרשת ההאצה הפתאומית של טויוטה, שהובילה לקריאה לתיקון הגדולה ביותר בתולדות יצרנית הרכב היפנית, נובעת בחלקה מטעויות אנוש? כך עולה מנתונים שמפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל", ושמגיעים ממקורותיו ב-NHTSA, הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים, שחוקרת את הפרשה.
מבדיקת קופסאות שחורות שהגיעו לידי ה-NHTSA מלקוחות טויוטה שהתלוננו על תאונה בשל האצה פתאומית, עולה כי בחלק ניכר מהמקרים התאונה נגרמה בגלל טעות אנוש, ולא תקלה טכנית. מקורות ב-NHTSA מוסרים כי בחינת עשרות קופסאות שחורות גילתה שורה של מקרים בהם הנהג כלל לא לחץ על דוושת הבלם, ובמקום לחץ בחוזקה על דוושת המצערת.
באחד המקרים, בו נרשמה תאונת דרכים בחניון כשנהגת התנגשה בקיר, נמצא בנוסף לממצאי בדיקת הקופסה השחורה המצביעים על טעות נהיגה של הנהגת, גם סרטון אבטחה שסותר את סיפורה: המשטרה המקומית גילתה בחקירה ראשונית כי אורות הבלימה של המכונית, שמופעלים מיד עם הלחיצה על דוושת הבלם, נדלקו רק לאחר שהרכב כבר פגע בקיר – מה שסותר את גרסת הנהגת, שטוענת כי הרכב האיץ בפתאומיות, למרות שרגלה הייתה על דוושת הבלם.
הממצאים הראשוניים בנוגע לטעויות הנהגים, מצטרפים לבדיקה נוספת שנערכת בימים אלה, ושממצאיה המוקדמים מצביעים כי אין כשל אלקטרוני במערכת ההאצה של מכוניות טויוטה. הבדיקה, שנערכת על-ידי ה-NHTSA בשיתוף עם סוכנות החלל האמריקנית NASA, לא הצליחה לאתר בעיה כלשהי מעבר לזו עליה הכריזה טויוטה בעבר: חזרה איטית מהרצוי של דוושת המצערת למקומה במקרים מסוימים, והיתקעות הדוושה בגלל שטיח.
על-פי מקורות ב-NHTSA, מתוך 75 תאונות קטלניות בהן נהרגו 93 בני אדם, וששוייכו לכאורה לפרשת הקריאה לתיקון, רק תאונה אחת הוכחה בוודאות ככזו שנגרמה בגלל כשל במכונית. בתאונה, שהפכה לאחד מסמלי הקריאה לתיקון, נהרג שוטר תנועה ושלושה נוסעים במכונית לקסוס בה נהג, עקב שטיח שתקע את דוושת המצערת. טויוטה החליפה מאז את סוג שטיחי המכוניות בהם התגלה חשש להופעת התופעה.
לפי החלטת נשיא טויוטה, אקיו טויודה, יצרנית הרכב לא תאשים את לקוחותיה בתאונות שנגרמו גם במקרים בהם יוכח בוודאות שהן התרחשו בגלל טעויות אנוש. זאת, במטרה למנוע נזק תדמיתי נוסף ליצרנית ומתוך ניסיון להביא לסיום הפרשה.